Bukefalos 28 år!

är det humanaste att ta bort honom

Svarar även jag.

Enl. din beskrivning skulle jag ge en flaska ferraton som Granngården har eller koppar för att få upp järnet i hästens kropp. Hon har ju en sjukdom som kan göra att de röda blk. blir påverkade som hon kanske behöver lite hjälp med.

MVH/
 
Jag skulle hellre ta en anemistatus för att SE om det är järnbrist, innan man stoppar i dom massa järn

Palle: du kan göra som jag skrev..anemistatus, alt kan du ge hästen ultrasan(A och D vitamniner)först och se om han svarar på det......för maskat har du väl gjort ;)
 
Jag måste bara få fråga!

Undrar lite över situationen, jag har noll kunskap om travare eller dess omskolning men du skriver att du haft hästen i 2 veckor. Hästen skulle tas bort för att den inte höll för travet.

Vad jag undrar då är.. Börjar man verkligen med att rida hästen omgående?
Som jag förstår det så har hästen fått totalt ny miljö med allt vad det innebär. Kompisar, människor, foder, hagar, stall mm mm.

Jag skulle nog väntat med att rida hästen i fråga om en sådan kom i min vård. Det tar ju ett tag för hästen att boa in sig, att få trygghet i nya stallet, med kompisarna och med människorna.

Jag skulle nog inte ställa några som helst rid eller arbetskrav på hästen innan jag såg att den funnit sig till rätta. Alla hästar är ju olika indivier och det tar olika lång tid att acklimatisera sig i ny miljö.
Jag hade endast låtit hästen gå i hagen, bekanta sig med kompisar och människor samt gått på promenader för att den skulle få en ärlig chans att finna sig till rätta.

Att det blir för mycket omställning på en gång kan nog få den mest stabile häst ur balans.

Nej, låt du din häst vara ett tag, låt den få bekanta sig i sitt nya liv innan du börjar ställa krav på den i form av ridning...och självklart så antar jag att du kollar upp och utesluter skador!
 
Hoppas att alla läser detta, jag har ridit honom en gång men det var bara en uppsittning och jag blev ledd runt, då jag hämtade honom.
JAG VILL INTE TA BORT HONOM MEN DET ÄR BÅDE MIN MAMMA SOM TYCKER ATT DET NOG ÄR BÄST OCH NÅGRA ANDRA HAE SAGT DET, DET SATTE IGÅNG TANKEN I MITT HUVUD ATT DET VAR NÅGOT SOM JAG INTE SÅG.Tycker också att det är för kort tid att säga det efter två veckor men jag måste väl få ha tanken.
någon tyckte jag var dum som skulle köra honom.
Varför inte?han trivs med det och är enda gången han är lung och stabil.
DET ÄR INTE NÄR JAG RIDER SOM HAN BLIR STRESSAD UTAN BARA VID VANLIGA SAKER SOM ATT GÅ I HAGEN, BLI LEDD, BORSTAD.
MEN SOM SAGT JAG VILL INTE TA BORT HONOM, JAG TROR HAN KAN BLI NÅT ANNARS SKULLE JAG VÄL ALDRIG TAGIT HONOM?
NÄR MAN INTE HAR NÅGON SOM STÖTTAR EN SÅ BLIR DET JU LÄTT ATT DET ANDRA SÄGER SÄTTER IGÅNG NÅGOT I HUVUDET PÅ EN.
Strykrädslan kan ju ha kommit när vi flyttade som någon skrev, personligen tror jag inte det men det hör inte hit!
 
Du kanske får bästa svaren på gåtan om du kontaktar någon av tidigare tränare/ägare.......... :idea:

Du fick ju trots allt ägarens förtroendet att ta hand om hästen !!!! Kanske hade det varit både enklare och mer ekonomiskt att slakta hästen så HELT hjärtlösa är de säkert inte. De hjälper säkert till att svara på dina frågor.De vill nog också att hästen ska få det bra hos dig.

Tro inte att det är självklart att folk vill skänka bort sina hästar och OM ni får äran att ta över en häst vore det på sin plats att visa lite tacksamhet snarare än att snacka skit om förra ägaren :mad: (menar inte Tomaten i det här fallet utan är bara sååååå trött på att folk smutskastar varandra ideligen)

Om han blivit slagen, råkat ut för en olycka eller bara är allmänt "rädd om sig" vet ingen här...........men möjligen kan ju förra ägaren/tränaren veta något........

Lycka till (och jag menar det verkligen) !
 
Jodå, hästen är avmaskad.
Men till saken hör att hon för några veckor sedan fick en vätskebubbla under magen. Den hade under en natt blivit lika stor som 3 av mina händer.
Eftersom vi vet att hon har cancerknölar i buken- palperade från ändtarmen- antog veterinären att det kunde sitta fler sådana och blockera lymfvägar och ådror.
Nu efter 3 veckor återstår det bara knappt en handflate stor bubbla under magen.
Så anemitankarna har funnits några veckor.
Hon tycker det är jättekul att bli riden, men efteråt i hagen ser hon ut som om hon ska lägga sej ner och dö på fläcken.
Men efter någon timme är hon lika pigg som innan och äter sitt hö med god aptit.
Och då har hon endast skrittats i 40-45 minuter, inte ridits hårt eller ovarsamt.
Så nu är hon inte riden på snart 3 veckor.
Men istället går hon runt i hagen som en tiger i bur, dessutom är hon nu allmänt sur och grinig- men det blir hon när hon inte rids, så det är inget nytt.
Men jag får väl ta en tur till Lantmännen nästa gång vi handlar...
 
Om det är så att det är din mamma som tycker att det vore bäst att ta bort hästen så tycker jag att du ska tala med henne om lite av det som framkommit i tråden här!

Du får många bra tips och råd av kunnigt folk, skriv ut sidan och be henne läsa den!!

Du skriver att han inte är stressad när han blir riden. Dock var det ju inte frågan om ridning beskrev du ju tidigare, utan endast uppsittning med ledare.

Att enda gången den är lugn är när den körs skriver du också, så du har redan kört den också?

Jag tycker nog i alla fall att du ska ge hästen lite andrum, låt den bara vara häst ett tag. Ge den tid att smälta sitt byte av liv och pyssla, promenera och låta den gå i hagen. Vänta med arbete och saker som är ansträngande tills han har funnit sig själv i sitt nya liv.

Ge hästen en ärlig chans!

Vidare undrar jag..
Har du kontrollerat att han inte har ont någonstans?
 
Du gör ju som du själv vill i slutändan men jag tycker att två veckor är väldigt kort tid för en häst att anpassa sig till ett nytt liv. Att bara ta hand om en häst som du tydligen gjort (räddat den från slakt) så innebär det inte att hästen skall skickas till det ödet bara för att den är nervig. Det bästa är väl ändå att försöka komma underfund med vad det är som gör hästen så "rädd". Om den kastar sig upp när den ligger o "sover" så kan den ju inte vara särskilt otrygg, för vad jag har lärt mig så lägger sig inte hästar som är otrygga, rätta mig om jag har fel.
Det är för enkelt att ta till slakt så fort nått går galet med hästar och tyvärr är det oftast varmblodstravarna som råkar ut för detta öde, oftast pga att man inte begripit vad man har tagit sig an, o inte sällan det är unga utan några förkunskaper om häst. Nu drar jag inte alla under en kam, det finns rutinerat hästfolk som håller på med fd travare men än fler orutinerade.
 
det finns rutinerat hästfolk som håller på med fd travare men än fler orutinerade

Jag tror inte att flertalet är orutinerade, men det är den gruppen som syns. De övriga tar nog hand om sin travare minst lika bra som de som har andra raser.

"Farligast" är de som TROR att de kan och inte tar hjälp av mer kunniga personer.........till TOMATENS försvar får man väl säga att hon i alla fall försöker ta hjälp (men bäst hade varit utan att skylla på tidigare ägare..... att istället först kontaktat dem för att ta reda på mer om hur hästen fungerat innan dem bytte hem hade varit bättre.........ursäkta att jag tjatar, men jag tycker det är jättekonstigt att inte prata med de som "känner" hästen )
 
Inte för att vara dum mot dig, men det är kanske snart dax att släppa taget om hästen. 22 år, dålig tuggförmåga och dessutom cancer som ni inte vet hur spridd den är. Vänta inte för länge bara.
 
han är ju aldrig lugn trots att han har fått komma ut på landet riktigt, två boxar och endast jag och min pappa som hålls i stallet.

Du skriver att din mamma tycker att du ska slakta hästen.........vad säger din pappa om hästen då :confused:

Enligt dig är det ju bara du och han som är i stallet och då undrar man förstås vad HAN tycker........är han hästkunnig eller hjälper han dig bara med praktiska "stallsysslor" :confused:

Vi här på forumet har ju ingen aning om hur mycket erfarenhet ni har av olika typer av hästar så det är omöjligt att veta om hästen verkligen är nervig eller om det är en någotsånär "normal" häst som är tillfälligt stressad.

Försök hitta någon som kan hjälpa dig "på plats" :idea:
 
Jo jag vet, men vi har ju haft 20 år tillsammans så jag skulle så gärna vilja att hon fick ha det bra åtmindstånde över sommarbetet.
Och jag har beställt veterinär igen(han kommer nästa vecka).
Då får vi tillsammans besluta oss för hur vi ska gå vidare.
Usch, sådant här är så svårt... :crazy:
 
JAg kan bara hålla med vad övriga skrivt, ge kraken en chans och om du inte klarar det låt någon annan få den chansen istället för att ta bort honom!

sissu, tack för tipset med Magnesium!
 
Ha ha, det har du helt rätt i. Min "lilla" hingst Hanemin :love: står på Jägers nu. Jag har 8 inackorderade halvblod i mitt stall så jag tyckte han var jätte tanig.. Tills jag lastade av honom på jägers och såg alla "taniga" artsfränder :) Tränarens första kommentar var vad stor och grov han är.. Allting är relativt. Men det är verkligen skillnad.. Mina travare i samma hage som halvblod.. Fy vad magra och misskötta de är!!! :rofl: :rofl: :rofl:
 
En förklaring kan faktiskt vara att hästen stått i träning och toppform, till att komma ut och inte göra ett dugg! Det är inte konstigt om han blir stressad. Är kroppen van vid att arbeta så är det inget som man bara kan sluta med hux flux utan att tro att det får konsekvenser. Sen hur mycket har du dragit ner på kraftfodret om hästen bara står (jämförelsevis med vad han fick hos trav trän) Mitt råd är att ha hästen ute så mycket så möjligt så han får chans att röra på sig och bli trött, annars förstår jag oxå varför han inte kan sova. Sen kolla över fodermängden + ge mycket hö så han har något att "pilla" med.
 
Han kvalade så sent som 26/12 , visserligen rapporterad diskad, men han lär ju varit tränad ordentligt innan...
 
Då är det faktiskt inte så konstigt, inget illa mot tomaten, men ge hästen en chans... 2 veckor är för kort tid för att kunna dra några riktiga slutsatser... Jag tror inte man som elit idrottare kan gå från full träning till att ligga på soffan på en dag utan konsekvenser..... Framförallt inte om man inte drar ner på pastan! *skratt* :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 990
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 742
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
812
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp