Är det jag som är knäpp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

linafina

Trådstartare
Hittar ingen tråd om detta.

Det är så att jag är den enda i mina omkretsar som inte vill ha barn. När jag nämner att jag inte vill ha barn så blir det rena rama chocken för dom flesta och en stor diskution börjar om varför och hur jag inte kan vilja ha barn osv. Är det jag som är knäpp eller?

Många säger att jag kommer minsann ändra mig när jag blir lite äldre osv. men jag tror faktiskt inte det. Självklart kan jag inte veta det nu men det får tiden utvisa tycker jag.

Men det är just reaktionerna runt omkring mig som jag tycker är skitjobbiga, någon mer som har det så här?

Det känns som om det är fel att inte vilja ha barn idag. Vart jag än är i stan så ser jag massor med gravida kvinnor överallt, mer än någonsin. Är det många som är gravida nu eller är det bara jag som ser i syne?

Jag vet inte vad jag vill få ut av denna tråden men det känns inte kul när folk behandlar en som en idiot bara för att man inte vill ha barn.
 
Sv: Är det jag som är knäpp?

Det är väl helt ok att inte vilja ha barn! Det är väl mer onaturligt att förutsätta att alla passar för att ha eller ens vill ha barn!!! :devil: Jag har två busungar själv och tycker att det är mer än nog :angel: men jag får samma reaktion som du när någon frågar om jag inte ska ha fler :eek: Många i vår bekantskapskrets har stora familjer men det vill inte jag ha. // "Egoisten"
 
Sv: Är det jag som är knäpp?

Men jag retar upp mig på dom som börjar tjata om hur underbara barn är och att jag måste vara konstig som inte vill ha barn. Om jag känner att jag inte vill så vill jag inte det är ju bara att acceptera. Men nej det blir sura miner. Skitjobbigt.
 
Sv: Är det jag som är knäpp?

Om du tycker det är jobbigt redan vid 23 års ålder kan du ju tänka dig hur det är att vara 10-20 år äldre och inte vilja ha barn. Du hinner ju ändra dig flera gånger utan att det är för sent.
 
Sv: Är det jag som är knäpp?

Hur visste du att jag var 23? Eller ska fylla snart. Kanske var en gissning? Jag vågar inte tänka på hur det kommer att bli när jag är 30 och känner likadant. Då kommer man bli klassad som en riktig nolla för att man inte har barn.

Jag har fått höra att dom som inte har barn är utstötta eller hur man ska förklara det. Att dom blir utanför kan man kanske säga. Även att man blir mycket ensam längre fram. Då får man ju bli det........
 
Sv: Är det jag som är knäpp?

Man kikar på din profil där du skrivit hur gammal du är :)

Det beror väll på vilken umgängeskrets man har. Jag har ingen i min närmre krets som reagerat på att jag inte vill ha barn.
Men så brukar jag/vi inte diskutera det heller.

Men de få gånger jag gjort det så har jag fått ett förstående svar och ett enkelt "alla gör som dom vill" svar. UTOM från en del som jag inte räknar som min närmare krets tex någon på jobbet eller så. Men det brukar jag oftast strunta i så gått det går.
 
Sv: Är det jag som är knäpp?

Alltså, i vanliga fall är jag för att man står för sin åsikt, men en del gånger tycker jag inte att det är fel att man istället "hummar med".

Så, skulle du förlora något på att "låtsas" att du vill ha barn? Eller varför inte blåljuga och säga att du inte kan få barn? Det lär ju få folk att sluta tjata... ;)

Jenny
 
Sv: Är det jag som är knäpp?

jag tycker man ska respektera människor som inte vill ha barn!!!!!
Det är ju helt upp till dom.
Tycker du samma sak när du är 30 så gör väl inte det något.......
det är ju så du tycker och känner.
Det är ditt beslut och ingen annans. Vill man inte ha barn så ska du ju inte skaffa bara för att andra vill att du ska göra det. Barnen blir ju ditt ansvar och ingen annans.

Stå på dej och lycka till......... :D
 
Sv: Är det jag som är knäpp?

För ca 1,5 år sedan så sa jag likadant som du. O idag har jag en bylting på 4 mån ;) . Jag var helt övertygad om att jag inte ville ha barn. Har aldrig sett mig själv som mamma o var livrädd för att bli för bunden.
Men så hände det en "olycka" och jag var gravid :o Fick panik först och kände tvivel första tiden av graviditeten men sen vände det :D . Nu käns det helt ok, tillomed fantastiskt :banana: Även om jag kan sakna min "frihet" ibland...
Fick samma reaktioner som du när jag sa att jag minsann inte ville ha barn, men jag brydde mig inte om andras reaktioner. Nu är det många som flinar när jag kommer med barnvagnen men det bjuder jag på :D :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 474
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp