Bukefalos 28 år!

Är det jag som har för höga krav?? *långt*

RIA

Trådstartare
ska ta allt från början...i slutet på oktober flyttade jag från ett stall till ett annat för i stall 1 hade jag mycket mindre möjligheter att rida in min häst-om jag inte ville börja med att rida ut i skogen då...

så jag flyttade till ett med ridhus. perfekt!

allt var frid och fröjd när jag kom dit.

allt började med att min häst inte fick någon hage utan fick stå i en rundkorall i 2 dagar för att en häst hade dött samma dag å det förstod jag så mycket väl å fann mig i situationen. jag hade ju inte velat släppa in min häst i den hagen om det ligger en död häst där.

så, efter 2 dagar å lite tjat så fick jag tillslut en hage, en så kallad fyrkantsruta. ingen möjlighet allt till att galoppera å knappt för att kunna trava för hästen men det skulle bara vara tills vi kunde släppa ihop henne med nån annan häst.

det gick några dagar å sen försökte vi släppa ihop henne med den tilltänka hästen. en mamma med sitt föl-det funkade inte alls då stoet blev för stressat. min häst däremot tyckte det var kul med en kompis.

hon fick stå kvar i sin så kallade hage å efter ca 2 veckor gjorde vi ett nytt försök. det gick bättre denna gången, men vi sa nej. mamman ville inte att min skulle gå nära fölet så vi gav upp.

efter 1-2 veckor så tyckte stallägaren att vi skulle släppa ihop min med 3 valacker---då ska jag bara säga från början att jag sagt till stallägaren att min inte gillar valacker å att det kanske inte funkar, detta sades då vi kollade på stallet---men jag valde att prova för att min häst stod med huvudet i marken å såg riktigt ledsen ut för att hon fick stå själv i världens lerhage. riktigt snuskigt lerig var den!

det funkade hyfsat i början, min började brunsta men det släppte efter ca 3 dagar. dom gick endast ihop i 1 vecka eftersom stallägaren plus att en tjej i stallet sett att en av valackerna hade hoppat upp på henne. men hon fick stå kvar i hagen några dagar till då det verkade som att han inte gjort det något mer. sen så slutade det med att jag plockade ur henne ur hagen ändå för det funkade inte, en häst hade blivit sparkad å av vem vet vi inte men det var den valacken som hoppade på mitt sto...
det gjorde jag för att jag inte ville ha på mitt samvete att någon häst kunde skada sig, plus att jag inte vill att min ska bli betäckt av en valack titt som tätt om det var så att han hade fortsatt.

så jag ringde stallägaren å sa som det var. hon visste inte ifall det fanns någon hage hon kunde gå i men då sa jag att dom kunde kolla det dagen efter så kunde hon stå i rundkorallen dagen efter så hon i alla fall skulle komma ut. stallägaren trodde att en hage skulle vara ledig å skulle kolla upp det.
så jag skrev på tavlan i stallet att stallägarens man som släpper ut, att om hagen var ledig så släpp henne gärna där-annars så får hon väl stå i rundkorallen.
hon stod i rundkorallen när jag kom till stallet trots att jag då såg att hagen var ledig.
jag skrev då igen på tavlan att min häst gärna ville komma ut i en hage om det nu är så att den är ledig. rundkorallen är ingen hage och dessutom skittråkig att stå i.

då hade jag fått till svar idag att: nu får du bestämma dig! skriver du att hästen ska ut i rundkorallen så släpper jag henne där. jag vet att det inte är en hage!

men hallå??? jag har skrivit ett upprepande gånger att finns det en ledig hade så släpp henne där. då fanns det en ledig hage, men idag när jag kom så fanns det inte det då det andra stallet (finns 2 stall på gården) hade bestämt sig för att ploga sina hagar nu å satt in alla sina hästar i dom mindre hagarna. varför dom ska ploga upp dom nu vet jag inte. men det betyder ändå att min måste bo i rundkorallen...

jag har frågat efter en hage sen jag kom till stallet, ska min häst verkligen behöva stå i en iniminihage/rundkorall bara för att hon går själv?
det känns inte riktigt rätt mot min häst. när jag flyttade dit sa jag ändå som det var om valackerna å stallägaren sa att vi skulle lösa det då.

detta har nu pågått i 2 månader å jag är såååå trött på att min häst ska stå i en rundkorall bara för att stallet inte har några hagar. varför ta in fler hästar än man har hagar till???

ja, jag är arg, sur och jävligt besviken just nu.

så jag behöver råd, skulle ni säga upp stallplatsen å leta efter en ny som HAR hagar till alla även om 1 häst måste gå själv, eller skulle ni stå ut med detta?

man säger upp stallplatsen den 15:e i månaden så jag har inte så lång tid på mig att tänka, men det känns samtidigt elakt mot min häst att flytta henne ännu en gång på så kort tid. stallet är ok i övrigt, visst finns det fler sakern jag inte är nöjd med då stallägaren inte informerade mig om dessa saker innan jag flyttade dit utan fick veta det i efterhand. vi har inget kontrakt skrivet än, utan har en muntlig överrenskommelse. men nu har hon skrivit ett kontrakt som hon kommer skicka ut inom några veckor.

jag vet inte hur jag ska hantera detta, det känns som att jag tjatar om att få en hage hela tiden, å så roligt är det inte :(

anledningen till att jag tvekar är att stallet har ridhus-vilket är ovärdeligt just nu då jag håller på att rida in hästen...men min häst välbefinnande går före ett ridhus.

hur hade ni gjort???
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

jag hade flyttat, står i samma sits själv o leytar efter nytt stall. Vill inte se min häst tå i skiten längre nu räcker det, han ska gå i en stor härlig hage!
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

guuud så skönt att få ditt svar!

jag känner likadant! men så känns det som sagt taskigt mot hästen att flytta igen på så kort tid. första stallet ställde jag mig mest i då det är en bekant till mig som har det, men det passade inte in på mina behov helt enkelt...

detta stallet täcker behovet av träningsmöjligheter, men dessvärre inte för att hästen ska få vara häst-även om hon är ute ca 11-12 timmar per dag. men vilket liv är det att stå i en rundkorall hela tiden :crazy:

det känns även som att stallägaren inte gör något åt situationen utan överlåter ansvaret på mig. som verkligen inte har lust att sätta upp en ny hage åt min häst-som det ändå inte finns plats till, å sen få skit för det...

sen en till anledningen som får mig att tveka, det är att jag har en son på 1 år som jag har barnvakt åt nästintill varje dag jag är i stallet. å barnvakten bor åt detta hållet som stallet ligger åt. så jag är begränsad på att leta stall i det området för jag vill inte behöva köra flera mil extra om dagen för att kunna få barnvakt...suck...blir så trött bara...
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

Jag skulle nog ha provat släppa hästen med sto + föl en gång till om jag vore du.
Nu vet jag inte riktigt hur mycket tid hästarna fick att bekanta sig med varandra när ni testade första gången, men det kan ta lite tid innan en hästmamma vågar släppa en främmande häst nära sitt föl.
När jag har bevittnat såna ihopsläpp så har det gått upp mot en vecka i vissa fall innan mamman slappnat av och varit lättad över att ha en "fosterförälder" att lämna över till. Prova en gång till och låt det ta lite tid.
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

det hade vi gärna gjort, men båda gångerna har stoet med fölis rusat runt som en tok i en halvtimma innan hon saktat av. å min häst springer efter för att hon tror att det är på lek typ, hon fattar nada :crazy:

andra gången gick det lite bättre, men jag gissar att det berodde på att stoet inte orkade springa runt mer...

det känns inte kul om någon skulle skada sig, hagen är inte så pass stor att hästarna skulle kunna få lära känna varandra på håll eller kunna gå undan...
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

Förstår att det är jättejobbigt för dig!
Bra hagar är ju väldigt viktigt, men ridhus är onekligen bra att ha också. Och barnpassningen måste funka, annars blir det ohållbart i längden att hinna med hästen (har också barn)

Jag skulle kollat om det finns möjlighet att dela av någon av de befintliga hagarna och erbjudit mig att hjälpa till/göra jobbet.
Då kan din häst gå själv, men intill de andra hästarna så hon åtminstone ser dem. Eller så kanske du kan förhandla om att hon får en av valackerna som sällskap, de var ju tre stycken.

Går de inte med på detta är det väl inte mycket annat att göra än att flytta...din häst måste ju få komma ut i hage.
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

ja, kan jag inte ha barnvakt kan jag lika gärna sälja hästen. jag skulle ju aldrig ha tid i så fall så barnvakten är väldigt viktig för mig. så som du själv förstår.

det finns 5 hagar till dessa 11 hästar. men endast 10 som går i dom då min bor i rundkorallen...

hage 1: sto med föl

hage 2: valack med valack

hage 3: valack med sto

Hage 4: valack, valack, sto

Hage 5: valack, valack, valack

i hage 1 kan hon inte gå pga stoet, ej heller hage 2 då ena valacken betäcker ston. det är därför han går med den andra valacken.

i hage 3 skulle hon kunna gå, men hagen är alldeles för liten för 3 hästar...

hage 4 vill absolut inte ha in någon mer häst då det funkar så bar med deras. en valack fick komma in där för att min plus de andra 3 valackerna skulle kunna gå ihop. den är precis lagon stor åt 3 hästar.

i hage 5 går ju valackerna å den hagen är stor nog åt 5 hästar. MEN då fick jag veta i efterhand för ca 1 vecka sen att dom kommer dela av den hagen med typ halva för att spara den delen till sommarbete. (det finns inget bete annars). så då står vi där igen. stallägaren sa att jag kanske kunde dela av den hagen en liten bit å ställa min där, men sen när dom delar av den ytterligare så kommer valackerna ha en iniminihage...

så jag tror ju egentligen att jag måste flytta, hästen måste ju ha en hage!

men hur sjutton hittar man ett bra stall? sen jag kom till denna staden har jag inte haft annat än problem. där jag bodde innan fanns det bra hagar å bra folk att ha att göra med. visst finns det bra stall här med, men dom ligger verkligen heeeelt åt fel håll...jag skulle vara tvungen att köra 3-4 mil extra varje dag om jag ska ha barnvakt då...
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

Jag hade aldrig flyttat till ett sånt ställe om jag inte visste förutsättningarna för det :crazy:


Såg att du bor i Halmstad. Var i Halmstad? Kanske kan hjälpa dig då jag känner till trakten rätt väl :)
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

Okej. Fattade inte att det hade blivit sån fart på hästarna.. Det är ju inte värt att lilla fölis ska råka hamna i kläm direkt.
Men är det långt kvar innan avvänjningen? Kanske kan vara en idé att testa igen när fölis är ute ur bilden? Annars har jag inte så många förslag kvar. Det är ju inte så kul att din häst ska behöva vara deppig. Jobbig situation.
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

fölis skulle troligtvis åka i slutet av januari, men det är ändå en väldigt lång tid att bo i en rundkorall tycker jag...
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

jag bor mitt inne i stan, vid nyhems torg.

barnvakten bor i åled så stallet bör ligga ditåt...

helst inte längre än till åled, jag vill inte behöva köra mer än nödvändigt, bensinen är dyr som den är :crazy:
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

Men äsch.
Låter ju som att du skulle behöva hitta ett annat stall med bättre hagar. Hoppas att det löser sig för dig o din häst.
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

ja, det hoppas jag också.

att folk inte kan säga till en på en gång när man är å tittar på stallet hur det ligger till. hade jag vetat att min häst skulle bo i rundkorallen så hade jag aldrig flyttat dit.

en hage är väl inte för mycket begärt, men tydligen är det så...
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

Jag vet flera stall i både sennan/åled som har lediga platser..men PM:a gärna och berätta vart du står nu mer specifikt så hjälper jag dig gärna :)
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

vad jag hade gjort ar att se om hasten kan sta box grane med stoet och folet i nagra veckor sa de har tid att lara kanna varandra lata hasten sta kvar i rundcorralen i nagra veckor till och sen slappa ihopp dom.

Det tar ett tag innan dom ar vanna vid varandra och lungnar ned sig och om de redan har lart kanna varandra pga av att de star boxgrannar sa ar det lattare, samt att folet blivigt aldre oxa,,

att vanta till i januari ar jui inte for langt. Om hasten har hage da sa ar det vart det eftersom stallet fyller alla dina andra krav.

Jag vet att det kanns hemskt att ha hasten utan hage men de overlever faktiskt, jag gillar det inte men det ar ju bara en och en halv manad dit, om du hittar stallplats sa kommer du precis ha flyttat i alla fall och da borjar stressen om for din hast.

Forovrigt om folisen ska aka ivag och inte kan ga med andra hastar en mor hur ska det ga??
 
Senast ändrad:
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

dom har stått boxgrannar fram tills nu då min häst fick en ny större box. så dom har lärt känna varandra, inne var det inga som helst problem...

nej, visst blir det så att om jag säger upp den så flyttar jag ändå i slutet av januari.

om fölis åker i slutet av januari så kanske jag kunde vänta tills dess då med att släppa ihop min med mamman.

men, om det inte blir bra även efter detta.vad gör jag då? då har alltså min häst bott i en rundkorall /iniminihage i 4 månader...

vilket hon tydligen kommer behöva göra ändå. men om jag säger upp platsen så kan jag säga åt stallägaren att dela av den största hagen så jag också får en hage å så får hon gå i den så länge. å så får dom dela av till betet efter att vi flyttat...

jag vet inte alls vad jag ska göra...
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

Om du tänker stanna...Så vägra skriva på kontraktet tills du fått en hage till din tös....
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

Jag tycker såhär:
Det är bättre att flytta hästen igen istället för att låta henne gå kvar o må dåligt en längre tid. (och då mår du oxå dåligt)
Hellre flytta en gång för mycket än en gång för lite!
Ha lite is i magen bara, försök att hitta ett stall som passar både dina ridbehov och hästens gå-i-hage behov. Flytta inte till ett annat stall i panik, utan kolla noga så att när du flyttar nästa gång så blir bra och ni inte behöver flytta igen.

Men det är jobbigt i början på ett nytt stall innan allt är satt sig och hästen har lärt sig rutinerna. Rätt som det är så kanske allting har löst sig med hagarna!

Lycka till!
 
Sv: Är det jag som har för höga krav?? *långt*

tror inte det händer så mycket om jag vägrar det, tror mest att stallägaren själv skulle säga upp mig själv för att slippa en jobbig hyresgäst...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 831
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 177
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 794
Senast: Johannna1
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 252
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp