Är det kört?

S

Sentenced

Om man vill utbilda sig till någonting hästanknutet men man har redan gått gymnasiet på annat program- är det då kört?

Jag har inte gått naturbruk eller så men har alltid varit omkring hästar och ridit i många år och känner att jag gärna skulle vilja ubilda mig till kanske hästskötare eller liknande, inte för att kanske jobba som det i all evighet men mycket också för att LÄÄÄRA mig.. ;) :D

Några här som inte gick naturbruk på gymnasiet men som utbildat sig i efterhand till något inom hästnäringen?! Vad finns det för alternativ egentligen? :confused:

Tacksam för alla svar och funderingar! :bow: :bump:
 
jälla (tror jag det är) har hästutbildning inom komvux.
dingle hade en hästhållning på distans i ett år med början nu vt 04.

finns säkert fler naturbruksskolor som har på vuxnivå! :)
här hittar du västsveriges skolor
http://www.naturbruk.nu
 
försök fixa en riktigt bra praktikplats, så kan man lära sig massor och även få bra referenser... ;)
 
Vill du ta hästskötarexamen (diplomerad hästskötare) så har (bla) Flyinge en utbildning där du har praktik där (för tex Hippologen) och får lektioner, sen har man möjligheten att göra provet.
Vet att det är en tjej här som har gjort det, kan leta fram hennes användarnamn om du vill.
 
Man har alltså möjlighet att göra sin praktik på Flyinge inför Hippologen då?

Har också funderat mkt över det här med praktikplatser och sånt.
 
Ja det kan man, men man måste nog vara ute i ganska god tid för de har inte så många platser.
Jag funderade på det i höstas (för att göra det nu i vår), det var i sep och då hade de en plats ledig först nu i mars-april. Tror det finns mer info på deras hemida och att man kan beställa hem material.
Jag skulle gärna gjort det men hittade roligare saker att göra här hemma (& fick inget praktikbidrag från arbetsförmedlingen).

Titta in på Utbildning - Praktikutbildning på deras hemsida
 
Okej, tack så mycket för tipset! :)

Skulle vara riktigt roligt att få göra praktiken på ett ställe som Flyinge. Vet du om de har liknande praktik på Strömsholm?
 
Ingen aning faktiskt!
Vet att Flyinge har annonserat bland platsannonserna i Ridsport förut och jag & en av mina kompisar hade det som mål att året efter gymnasiet skulle vi praktisera där och sen börja hippologen.
Nu när det är året efter gymnasiet har ingen av oss några som helst planer att jobba med hästar (förutom ev veterinär/djurvårdare)!
 
Det stämmer. På Jälla finns sk PU = påbyggnadsutbildning. Man blir väl inget efter den utbildningen tror jag men man har chansen att läsa en del hästämnen och ta hästskötarexamen. :)
 
TACK alla som svarar! :love: Ska verkligen kolla upp allt ni föreslagit! :bow:

:)
 
Okej. Jag var inne och tittade på Strömsholms sida en sväng också, men de verkade inte ha ngt liknande. Lite synd eftersom Strömsholm ligger närmare mig! :cry:

Men som du sa, man hinner troligtvis ändra sig både en och två ggr innan man går ur gymnasiet nu. Har funderat på allt från hudterapeut till jurist. Vi får se vart man hamnar!
 

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 959
Senast: MayGrace
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 999
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb Risk för rörigt inlägg, men jag känner att jag måste ventilera mina tankar med några andra än familjen. Jag slutade gymnasiet -09 och...
2
Svar
25
· Visningar
2 281
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp