Är det lagligt bindande?

G

Gisburne

Det här är lite långt, men jag måste förklara det som ligger bakom...

När jag köpte mitt fullblodssto kunde man kryssa i olika grenar som man ville tävla i på köpeavtalet. (Ex. trav, dressyr, körning med mera.) Jag och säljaren kryssade såklart i samma rutor på våra kopior, eftersom de ska vara identiska. Jag ville kryssa i "galopp", eftersom jag vill kunna rida henne i t.e.x. amatörlöp, och eftersom jag har gått galopptränarutbildningens steg 1 och 2 så har jag rätt att ta ut en amatörtränarlicens, och min tanke var att eventuellt träna mitt sto och se om hon har vad som krävs, mest som en kul grej för oss båda. Inte för att bli rik, för det blir man inte.

Stoet har gått på galoppen som två- och treåring utan några fantastiska resultat, men jag har luskat lite och fått reda på vem som ägde henne då och vem som tränade henne, och jag tror att det kan finnas en koppling mellan hennes resultat och den träning hon utsattes för. (Hon är lite känslig och behöver en lugn tränare/ryttare.) Jag har också ridit henne inne på Täby Galopp och det hon presterade då var (med risk för att bli lite ful i munnen) JÄKLIGT bra! Jag har trots allt ridit min beskärda del av galoppörer så jag har ju att jämföra med.

Nu då, till frågan:
Säljaren ville inte kryssa i "galopp" på köpeavtalet för att när hon köpte hästen från banan var hon så stressad och uppe i varv att hon inte vill att hästen ska utsättas för det igen. Jag håller HELT
OCH HÅLLET med, men som sagt, jag tror mig veta varför hon var så stressad och jag tror att jag kan undvika att det blir så igen. (Skulle det bli det i alla fall så skulle jag naturligtvis lägga ner hela idén, för hästens bästa!)
Jag undrar nu, om jag skulle vilja träna henne för galopp och eventuellt komma så långt som att kvala och starta henne, är det olagligt eftersom det inte står i köpeavtalet att jag får använda henne i galopp? (Det står ju inte att jag INTE får heller...?) Jag har hört att om det står att säljaren vill ha första tjing om jag i framtiden ska sälja hästen, så är det inte lagligt bindande och jag behöver alltså inte kontakta förra ägaren i ett sånt läge. Men gäller detsamma för grenarna jag får tävla i? :confused:
 
Sv: Är det lagligt bindande?

Jag kan inte tänka mig att det är "förbjudet" för dig att använda henne inom andra grenar än de som är angivna i kontraktet.

Däremot blir det svårt att reklamera hästen om det uppstår något mankemang runt galoppträningen, att hon inte håller för just den träningen t ex.
 
Sv: Är det lagligt bindande?

Du kan nog tävla i de grenar du vill. Jag tror (är inte helt säkert) att när man kryssar i dessa grenar så har man som en liten "försäkran" att häsen bör hålla eller klara av dessa grenar. Vissa hästar klarar av olika anledningar inte en gren. Så har man så kryssat i att hästen kan användas i dessa grenar och man sedan tävlar i en anna gren och det inte fungerar så kan man som köpare inte komma och häva köpet.
 
Sv: Är det lagligt bindande?

Om man nu bortser från det juridiska som dessutom, let's face it, oftast inte är bindande då många av oss ändå inte har råd att driva saken i domstol, vad tycker du om den moraliska aspekten?

Personligen tycker jag att det är ruttet av en köpare att först acceptera villkoren, fylla i kontraktet, få köpa hästen under dessa förutsättningar, för att sedan bryta mot det man kommit överens om. Jag tycker att du ska respektera det som säljaren har satt som önskemål för hästens framtid.

Om du nu tvunget måste tillgodose dina egna behov så hade ju jag åtminstone haft så mycket balls att jag hade ringt och pratat med förre ägaren om detta och berättat hur du resonerar.
 
Sv: Är det lagligt bindande?

Huruvida jag och förra ägaren har pratat om det tyckte jag inte hade med frågeställningen att göra. Jag vill veta om det är lagligt bindande eller inte. Det spelar ju ingen roll vad jag och ägaren pratat om sedan avtalet skrevs, det som står där kan vi ju inte ändra på, hur överrens vi än är.

Är det mer fel av mig att tillgodo se "mina" behov bara för att det rör sig om galopp, eller skulle du skrivit samma sak om förra ägaren inte ville att hon skulle tävlas i ex. dressyr och jag ville göra det i alla fall?

Som punkt för den diskussionen: En häst som inte vill springa fort på galoppbana gör inte det heller.
 
Sv: Är det lagligt bindande?

Det är din häst. Om det inte uttryckligen står i kontraktet att du inte får använda hästen till något annat än det som är ikryssat, så får du använda hästen till det du vill. Däremot kan det ju bli svårt att hävda dolda fel etc. om du börjar träna galopp och t.ex. en gammal skada går upp.

Några moraliska skyldigheter tycker jag inte du har mot förra ägaren, utan bara mot hästen. Men där tror jag att du är fullt kapabel att själv avgöra vad som är bra eller dåligt för din häst.
 
Sv: Är det lagligt bindande?

Tack. Jag skulle nog aldrig komma mig för att hävda "dolt fel" om en skada plötsligt uppenbarade sig, för hästar kan skada sig på så många olika sätt. Egentligen är t.ex. hovbenet tillräckligt skört för att gå av om hästen går lite snett på en vanlig tröskel. Så jag skulle nog bara ta det som det är och acceptera att hästen hade skadat sig.

Jag tycker nog inte heller att jag är skyldig förra ägaren någonting, för hon har sålt hästen till mig och jag har betalat det hon krävde. Jag har lyssnat på vad förra ägaren sagt om hästens stressymptom, men jag bedömer att jag vet vad de beror på och jag har hittills kunnat hantera dem i två år, så varför inte i framtiden? Jag känner hennes första ägare personligen och jag vet hur han tränar sina galopphästar, därmed bastuklubb! :cool:

Jag har trots allt gått en utbildning i hur man tränar galopphästar och i princip halva kursen består av veterinärmedicin. Jag frågade både veterinären som undervisade och en etolog (heter det så?) om stressiga hästar och de gav mig alla svar jag behövde.
 
Sv: Är det lagligt bindande?

Det man kryssar i på kontrakten utgör en grund för vad hästen är avsedd till. MEN om det nu skulle vara så att du som ägare (och har därmed rätten att bestämma, om inte ontrakten helt uttryckligen säger att du INTE FÅR tävla i galopp) tycker att hästen klarar av ett lopp, så är det upp till dig om du vill starta.
 
Sv: Är det lagligt bindande?

När man säljer en galoppör kan man väl "spärra" den från fortsatt tävlande genom att säljaren rapporterar det till SG i samband med ägarskiftet?
Är inte detta gjort så är det väl bara att testa träna henne?
 
Sv: Är det lagligt bindande?

1 Om det i köpekontraktet uttryckligen står att hästen skall användas på visst sätt/inte får användas på visst sätt, så gäller detta enligt lag.
2 Om säljaren i köpekontraktet lagt in en paragraf om återköpsrätt/informationskrav i händelse av försäljning så gäller denna enligt lag.
3 För att dessa båda punkter ska ha någon större realistisk betydelse, bör dom vara knutna till en konsekvens. Dvs, vad som händer om man bryter avtalet. Annars återstår en process med osäker utgång för säljaren.

Håller helt med dom som anser att man har ett moraliskt ansvar iom ett avtal. Har man kommit överens om något så har man!
Det går ju faktiskt att ta kontakt med säljaren och informera om ändrade förhållanden t ex, samt komma överens om att komplettera kontraktet med ny skrivning.

LIA
 
Sv: Är det lagligt bindande?

Hejsan,

Det är ju verkligen jag som är förra ägaren, kul att läsa lite om "Doddo" här på buke :)

Till köparen: För min del är det OK att du gör vad du vill med henne, jag litar helt på ditt omdöme, annars skulle jag inte ha sålt henne till dig. Ni är som gjorda för varandra, det såg jag när du var ute och red på henne :banana:
Hade det här varit en månad efter du hade köpt henne, skulle jag ha sparkat bakut. Men jag vet nu efter de 2 åren ni har varit tillsammans att "jag är inte den enda" som kan ta bra hand om lilla skruttan.
Men måste tillägga att hon var en bedrövlig syn och upplevelse när hon kom ifrån banan, och det tog en väldig tid innan hon återhämtade sig mentalt och fysiskt.

Förresten, har hon fölat nu? Gick det bra och vad blev det? Har du några bilder på bebisen?

Kramisar!
 
Sv: Är det lagligt bindande?

CK skrev:
När man säljer en galoppör kan man väl "spärra" den från fortsatt tävlande genom att säljaren rapporterar det till SG i samband med ägarskiftet?
Är inte detta gjort så är det väl bara att testa träna henne?
Det finns ingen sån spärr på galoppen..........
(om det inte har tillkommit på senare år)
 
Sv: Är det lagligt bindande?

Rent personligen så tycker jag så här. Sen får andra tycka vad dom vill.
Din hästs gamla ägare ville INTE att hästen skulle användas till löp igen, utan att hästen skulle få ett nytt användningsområde.
Rent personligen kan jag tänka att det kanske var för att ägaren var rädd för att hästen skulle hamna i ett galoppstall och tvingas prestera massor och bli helt sönderstressad.
Om du nu rider amatörlöp (vet inte hur det funkar men jag antar att du rider själv eller iaf tränar hästen själv). Så får man hoppas att du känner din häst så pass bra att du kan säga stopp om hon INTE klarar av det.
Så go for it. Vem vet både du och hästen kanske får skitkul och som bonus vinner en massa. Lycka till:)

/Penny_Lane
 
Sv: Är det lagligt bindande?

När jag köpte mitt gamla fullblod skadad från banan (mkt framgångsrik) för en symbolisk summa, så skrevs förbehåll in på försäljningsanmälan till SGC att om hästen startade i offentlig löpning igen så skulle 50.000:- erläggas till säljaren, detta gäller oavsett om jag fortfarande äger hästen eller om jag säljer den vidare, står uttryckligen att det inte kan hävas. Har hört om många som köpt bra galoppörer skadade som fått denna typ av förbehåll.
 
Sv: Är det lagligt bindande?

Tjaba! Har PM:at dig med lite uppdateringar om Dodden! :love:
 
Sv: Är det lagligt bindande?

Jag har hört något om såna spärrar, men jag vet inte hur det ligger till med dem idag. Hursomhaver så köpte inte jag en galoppör, eftersom hon varit ifrån banan i typ 2 år när jag kom in i bilden. Så jag köpte bara ett fullblod som ridhäst.
 
Sv: Är det lagligt bindande?

Oki, jag har aldrig varit med om det. Men man lär sig nått nytt varje dag!
Har ändå FÅTT flera hästar från banan men aldrig haft några sånna spärrar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 398
Senast: WBanna
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 987
Senast: tanten
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 340
Senast: Acto
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 503
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp