Är det mögligt hö?

Sv: Är det mögligt hö?

Allt hänger på väderlek och hur blött silaget är. Är det 20 minus och torrt ute så kan en bal hålla väldigt länge utan problem tom veckor. Regnigt och varmt, kort hållbarhet. Bara att gå efter syn och näsa. Själv har jag plastat hötorrt, och det öppnar jag helt en bal, delar och kastar in för hand på en torr plats, det håller hur länge som helst även nu.
 
Sv: Är det mögligt hö?

I våras när det började bli för varmt för hösilage egentligen, men då höet överallt var slut packade jag om hösilaget i Ikeapåsar när jag öppnade en ny bale.
Ställde sedan in alla påsarna tätt packade i en jättekyl som vi lägligt har på jobbet,där höll det sej jättebra!!
 
Sv: Är det mögligt hö?

Ställde sedan in alla påsarna tätt packade i en jättekyl som vi lägligt har på jobbet,där höll det sej jättebra!!

Vad jobbar du som har en jättekyl som inte används :confused: På mitt jobb är kylarna ganska fulla (livsmedelsaffär) och några påsar med hösilage är definitivt inte välkomna
 
Sv: Är det mögligt hö?

Delvis kl
Pröva att packa i vakumpåsar:)Håller hur länge som helst. Inget svinn och mycket enklare än att sprida ut hösilaget och försöka få det torrt. Det går att öppna påsarna och återförsluta dem om man inte vill väga upp allt innan packning. Påsarna finns av olika kvalitet dock. Så stora påsar i så tjock plast som möjligt är att föredra för att de inte skall gå sönder. När man dammsuger ur luften är det smartast att trycka ned ventilen mot hösilaget så att det ligger platt och höstråna inte sugs in i ventilen annars läcker det in luft och man får pilla ur stråna och börja om.
 
Sv: Är det mögligt hö?

Vad jobbar du som har en jättekyl som inte används :confused: På mitt jobb är kylarna ganska fulla (livsmedelsaffär) och några påsar med hösilage är definitivt inte välkomna

:D blev lite klagomål från övrig personal över att det luktade hösilage ....
Vi har jättekylar som bara används en kortare period på året som står i ett gårdsslakteri och annars står tomma.Perfekt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 721
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 904
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 151
Senast: Horse1738
·
Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 139
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp