Finns det hö som dammar, men inte är mögligt?

SiZo

Trådstartare
Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän doft som jag inte kan identifiera, vissa partier rent av luktar mögel.

Min häst äter nu halm pga detta. För jag är lärd att dammigt hö ALLTID är mögligt. Att det helt enkelt är mögelsporer som gör att det dammar.

Stallägaren hävdar det bestämdaste att det inte stämmer.

Det är ju extremt svårt att hitta stallplats till hingst, så som det ser ut nu så kommer jag få flytta till min mor igen, för att stallägaren inte kan inse problemet med höet. Så i ett desperat försök så frågar jag nu er, vem har rätt? Jag hoppas lite att stallägaren har rätt, men jag har svårt att se hur det skulle kunna vara så. Och min höbonde där jag har haft hästarna innan tycker inte att hö ska damma...
 
Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän doft som jag inte kan identifiera, vissa partier rent av luktar mögel.

Min häst äter nu halm pga detta. För jag är lärd att dammigt hö ALLTID är mögligt. Att det helt enkelt är mögelsporer som gör att det dammar.

Stallägaren hävdar det bestämdaste att det inte stämmer.

Det är ju extremt svårt att hitta stallplats till hingst, så som det ser ut nu så kommer jag få flytta till min mor igen, för att stallägaren inte kan inse problemet med höet. Så i ett desperat försök så frågar jag nu er, vem har rätt? Jag hoppas lite att stallägaren har rätt, men jag har svårt att se hur det skulle kunna vara så. Och min höbonde där jag har haft hästarna innan tycker inte att hö ska damma...

Vill du verkligen veta så skicka in några tussar för hygienanalys. Jag hade inte fodrat med det höet iallafall, det låter inte bra.

Har du ingen möjlighet att ha eget grovfoder? En hösilagebal kan ju förvaras ute, sålänge den är täckt och går åt tillräckligt fort bara :)
 
Vill du verkligen veta så skicka in några tussar för hygienanalys. Jag hade inte fodrat med det höet iallafall, det låter inte bra.

Har du ingen möjlighet att ha eget grovfoder? En hösilagebal kan ju förvaras ute, sålänge den är täckt och går åt tillräckligt fort bara :)
Det knepiga är att jag har ringt runt till typ alla och frågat efter hö, det finns inget. Och ta in utifrån är lite komplicerat (bor på Gotland för tillfället). Hösilage finns inget heller, men storbal blir lite väl mkt slöseri när det bara är en häst. Det är ju som regel plusgrader här, så längre än 5 dagar håller nog sällan en bal.

Nej alltså, min magkänsla säger usch, fy och blä. Och hästen har varit... Inte lös i magen, men snabb i magen? Under hela hösten. Han gick innan på lösdrift, och då hade jag inte så stor koll på höet, utan litade på att stallägarna skulle ha vett nog att veta vad som var bra och dålig mat till hästarna... Nu står han på box och jag packar påsarna själv, och har tyvärr insett varför han ibland kan bajsa 5 ggr på ett ridpass...

Det känns skönt att ni håller med mig, jag började fundera på om jag var tokig här. Stallägaren är JÄTTEARG på mig för att jag vägrar ge av deras hö och kastar ut mig. Jag har till nästa fredag på mig att hitta ny plats. Vilket jag nog inte kommer lyckas med, eftersom ingen vill ta emot hingst.
 
Det knepiga är att jag har ringt runt till typ alla och frågat efter hö, det finns inget. Och ta in utifrån är lite komplicerat (bor på Gotland för tillfället). Hösilage finns inget heller, men storbal blir lite väl mkt slöseri när det bara är en häst. Det är ju som regel plusgrader här, så längre än 5 dagar håller nog sällan en bal.

Nej alltså, min magkänsla säger usch, fy och blä. Och hästen har varit... Inte lös i magen, men snabb i magen? Under hela hösten. Han gick innan på lösdrift, och då hade jag inte så stor koll på höet, utan litade på att stallägarna skulle ha vett nog att veta vad som var bra och dålig mat till hästarna... Nu står han på box och jag packar påsarna själv, och har tyvärr insett varför han ibland kan bajsa 5 ggr på ett ridpass...

Det känns skönt att ni håller med mig, jag började fundera på om jag var tokig här. Stallägaren är JÄTTEARG på mig för att jag vägrar ge av deras hö och kastar ut mig. Jag har till nästa fredag på mig att hitta ny plats. Vilket jag nog inte kommer lyckas med, eftersom ingen vill ta emot hingst.

Åh vad tråkigt! Men alltså, vad du vill fodra med och inte är väl inte stallägarens bekymmer? Jag hade som sagt ALDRIG gett det höet utan en analys som sa att det är ok.
 
Meh det finns ju hur många bra bönder och stall på Gotland som helst, vart har du hamnat egentligen och på din beskrivning så neeej fodra inte med det höet. Det ska brännas!
 
Meh det finns ju hur många bra bönder och stall på Gotland som helst, vart har du hamnat egentligen och på din beskrivning så neeej fodra inte med det höet. Det ska brännas!
Ja det finns det säkert, men detta är enda som har sagt ja till att ta emot hingst. Har du tips om någon annan så hojta till!
Han är världens snällaste! Trots att han nu har stått en vecka så gick han inte ens fram till staketet när en red förbi på sitt sto tidigare idag. Han gnäggade till och sänkte sen huvudet för att tugga på gräset igen.
Han står nu för att jag inte riktigt vågar rida när han bara får halm och 5 kilo lusern. Är rädd att han ska tappa i vikt...
 
Åh vad tråkigt! Men alltså, vad du vill fodra med och inte är väl inte stallägarens bekymmer? Jag hade som sagt ALDRIG gett det höet utan en analys som sa att det är ok.
Hon tycker att det är djurplågeri att fodra honom som jag gör nu. Jag var tvungen att hota med polisanmälan för att få henne att sluta kasta in hö till honom :mad:

Vad kostar en hygienanalys? Kanske skulle kosta på det bara för att kunna köra upp i nyllet på människan...
 
Nej fy, jag skulle aldrig ge hö som dammar. Ännu mindre om det luktar mysko!

Det finns ju ställen som har småbal hösilage som de kan skicka på pall. Det blir inte billigt... Men nödlösning?

Lycka till med boxletandet.
 
Om du måste fodra med annat tillfälligt så finns ju horsehage. Det brukar gå att få tag på. Men blir dyrt då..
 
Om du måste fodra med annat tillfälligt så finns ju horsehage. Det brukar gå att få tag på. Men blir dyrt då..
Det finns inte, jag har frågat om det med. Tro mig när jag säger att jag har ringt till alla som någonsin har sagt att de har hö på FB...
 
Det finns inte, jag har frågat om det med. Tro mig när jag säger att jag har ringt till alla som någonsin har sagt att de har hö på FB...
Men attans!
Såg att det skulle finnas återförsäljare på Gotland ju. :/
Hoppas du hittar en lösning snabbt.
Du har kollat annonssidor också antar jag? Både lantbruks och hästsidor?
 
Men attans!
Såg att det skulle finnas återförsäljare på Gotland ju. :/
Hoppas du hittar en lösning snabbt.
Du har kollat annonssidor också antar jag? Både lantbruks och hästsidor?
Jajjemen! Jag har verkligen försökt hitta hö, verkligen verkligen. Det är otroligt tråkigt!
 
Jajjemen! Jag har verkligen försökt hitta hö, verkligen verkligen. Det är otroligt tråkigt!
Då är väl alternativet i så fall att hitta hö på annan ort men då krävs ju lagringsutrymme så du kan ta hem ett fullpackat släp eller så.
Fast bäst vore ju annat stall efter vad jag hör..
 
Då är väl alternativet i så fall att hitta hö på annan ort men då krävs ju lagringsutrymme så du kan ta hem ett fullpackat släp eller så.
Fast bäst vore ju annat stall efter vad jag hör..
Det blir för dyrt med båten. Då är det bättre att jag flyttar hem hästen.
 
Ett hö som inte luktar fräscht är inte fräscht. Däremot vet jag att endel tror att hö med mycket lösa partiklarna, dvs. frön och annat smått som faller av hö´t är mögeldamm men så är inte fallet. Mögeldamm är mindre, man ser inte varje enskild partikel. Det är flyktigt och ryker som en röksvamp när man tar i det, inte bara bösar omkring som småpartiklar och frön gör. Tar man en hötuss ur balen och det ryker så är det mögligt. I ditt fall är det solklart, det hö´t är inte tjänligt foder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 889
Senast: mackan
·
A
Foder & Strö Fick en höleverans i somras som möglade rätt snabbt och balarna tog värme och en del blev det vitt "ludd" på :( (bonden tog in rått...
Svar
16
· Visningar
5 563
Senast: mysko
·
Foder & Strö Är det brist på stråfoder i år, eller? Alla, inkl. jag, verkar ha svårt att hitta hö och hösilage, åtminstone här uppe i Norrbotten. Vi...
Svar
10
· Visningar
1 501
Senast: Kratus
·
Foder & Strö Har problem med mögligt hö i stallet min häst står. Vissa balar dammar som sjutton, stråna är svartprickiga och det luktar mögel. Dessa...
Svar
16
· Visningar
1 889
Senast: Bellafjella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp