Är det mögligt hö?

F_M

Trådstartare
Sitter och är orolig att det hö jag köpte idag är mögligt/dåligt, men är inte säker :( Jag hade inte tid att åka och hämta själv, så jag skickade min man. Han kom hem med det och jag kom hem en stund senare, varpå jag gick och tittade på det och luktade. Tyckte att det luktade... jaa, konstigt. Jag hittar absolut inget mögel, och det dammar ingenting heller, det är bara lukten jag är osäker på. Det luktar lixom... gammal lada ungefär. Det är små balar på ca 10kg/st, det har förvarats i en lada ute på en åker sedan augusti, analysen är bra, det ser bra ut, hittar inget mögel, inget damm finns men lukten... Kan det vara så att det är mögligt eller är det så att det har tagit lukt av ladan bara? Kan det göra det? Skulle vara tacksam för svar...
 
Sv: Är det mögligt hö?

Jag var i väg på minisemester i sommras med min häst,och förvarade hans hö i transporten,när jag sen kom till balarna som låg längst ner så luktade dom konstigt,fanns inget mögel,och transporten hade hft både fönster,övre luckan,och takluckan öppen för luftflödet,men kom tillslut fram till att dom tagit lukt av gummigolvet...
 
Sv: Är det mögligt hö?

Det finns många olika sorters mikroorganismer som kan göra ett hö otjänligt/ofräscht. Att man inte ser något med blotta ögat betyder inte att det inte finns där. Själv är jag mycket skeptisk till foder som har en otäck eller unken lukt. Om höet lagrats utan att täckas i en lada sedan augusti är det mycket troligt att det återfuktats från luften flera gånger om under hösten. Mikroorganismerna trivs och växer till bra under sådanan förutsättningar. Vill du vara säker så kosta på dig en hygienanalys av höet. Eller köp ett annat hö. Better safe than sorry ;-)
 
Sv: Är det mögligt hö?

KL
Tar mig friheten att kapa här, det är ändå samma ämne!

Jag fick slänga min första hösilagebal (ts 65-70) pga. rejält med mögel, som började med värme. Jag har köpt in hela årsförbrukningen och nu oroar jag mig för att samma sak ska hända med alla balar.

Eftersom jag har liten erfarenhet av blötare hösilage så undrar jag om vad som är normal hållbarhet på en öppnad bal. Den här balen började brinna efter 5 dagar. Är det normalt vid den här temperaturen och fuktigheten (vi har tyvärr haft dimma eller regn i stort sett varje dag)?

Finns det något sätt att rädda de övriga, om vädret håller i sig. Gör jag något fel? Är balarna dåliga? Jag hittade lite jord i den mögliga balen. Upplevde att det var där som värmeutvecklingen började. Kan det vara så att jord kan trigga igång angreppet?

Min fråga är helt enkelt: Borde inte en bal på ts 65-70 mer än 5 dagar i temperaturer runt 10 grader?

Vad har ni för erfarenheter? Ska eventuellt reklamera den dåliga balen, så då kan det vara bra att vet vad man kan förvänta sig.
 
Sv: Är det mögligt hö?

Nej, jag tror inte du kan räkna med längre hållbarhet under de förutsättningarna. Jag hade nog varit glad om det var fem dagars hållbarhet, med tanke på luftfuktigheten så här års.

Vi har haft torrare silage, men då har det istället börjat mögla.
 
Sv: Är det mögligt hö?

Fem dagar låter ganska länge ändå med tanke på hur varmt och fuktigt det varit nu. Mina småbalar är snart slut så jag måste börja gå över till större balar. Hoppas på kallare och torrare väder snart, annars lär jag få slänga ganska mycket.

Jag hade inte funderat på att reklamera en bal som blir dålig efter fem dagar under sådana förhållanden som det varit nu.
 
Sv: Är det mögligt hö?

Idag då jag var ute och luktade på hö igen så kände jag inte alls samma lukt som jag kände igår. Idag luktade det fräschare och mer som hö ska lukta. Kan det alltså ha varit så att det luktade av ladan igår då vi tog hem det och nu då det har varit här så har det "tappat" lukten av ladan? Vi förvarar hö i ett stor utrymme här, där det är luftigt och det slipper att ventileras bra i "hörummet".
 
Sv: Är det mögligt hö?

Fem dagar låter ganska länge ändå med tanke på hur varmt och fuktigt det varit nu. Mina småbalar är snart slut så jag måste börja gå över till större balar. Hoppas på kallare och torrare väder snart, annars lär jag få slänga ganska mycket.

Jag hade inte funderat på att reklamera en bal som blir dålig efter fem dagar under sådana förhållanden som det varit nu.

Nej, jag får acceptera att vädret gjort sitt. Men 5 dagars hållbarhet så här års låter ju väldigt kort.

Eftersom det gick som det gick nu med första balen så vad är optimal temperatur för längre hållbarhet på lite blötare hösilage? Jag har för mig att jag hört 2 veckors hållbarhet, vintertid?
 
Sv: Är det mögligt hö?

Jag hade inte haft en ensilage bal öppen mer än fyra, max fem dagar oavsett väder och temperatur. Man kan inte räkna med att ensilage ska hålla sig speciellt länge när det väl är öppnat eftersom processen startar så fort det kommer in syre i balen. Två veckor låter som alltför lång tid, då är ensilaget garanterat mögligt även om det inte syns för blotta ögat.
 
Sv: Är det mögligt hö?

Hade samma problem då vårt hösilage också är väldigt blött, samt fuktigt och varmt väder och bara stödfodring. Den första balen började lukta urk efter bara tre dagar. Har som tur är bara 50 kilos balar i år. Kom då på en enligt mig toppenidé. Jag packar hösilage för tre dagar. Resten packar jag om i vakumpåsar, sådana som man kan packa in sängkläder m.m. i och drar ur luften med en dammsugare. Kanonbra. Behöver inte slänga något:) En del jobb om man har storbalar dock men man skall ju ändå packa höet om man inte har fri tillgång.
 
Sv: Är det mögligt hö?

Nej, jag får acceptera att vädret gjort sitt. Men 5 dagars hållbarhet så här års låter ju väldigt kort.

Eftersom det gick som det gick nu med första balen så vad är optimal temperatur för längre hållbarhet på lite blötare hösilage? Jag har för mig att jag hört 2 veckors hållbarhet, vintertid?

Fast "så här års" blir ju lite knasigt iom att vi åtminstone där jag bor har haft temperaturer som varit långt över det normala för årstiden. Mina stora balar räcker i ca 5 dagar och de brukar klara sig vintertid.
 
Sv: Är det mögligt hö?

Längre hållbarhet än?

Direkt när du öppnar balen sätter det igång en process, när luften når strået. På ett dygn hinner det hända en hel del, på två veckor - snusk.
---
Förbruka ensilaget i tillräckligt hög hastighet!

Varmgång i samband med uttag beror på en enda sak - ensilaget utfodras inte i tillräckligt hög takt. Oavsett vilket system som används, vilka djur jag har eller hur grödan behandlades inläggningen så är det problemet. Vad som händer är att grödan exponeras för syre under för lång tid innan den utfodras.

När det gäller balar har man inte så mycket val, utan hela balen bör öppnas och sedan får man hoppas att ytan torkar snabbare än mikroorganismerna börjar växa. När det gäller silor i olika former är det ett planeringsproblem som man kan ha byggt fast sig i.

Vid dimensionering av silor måste man ta hänsyn till förbrukningen av ensilage och se till att den yta som är exponerad för syre inte är för stor.

Balar bör utfodras inom 3-4 dagar
---
www.ensilagenytt.se
 
Senast ändrad:
Sv: Är det mögligt hö?

KL: Var går eg. gränsen för vad som räknas som ensilage? Hö har väl TS 84%?

Vårt "hösilage" har en TS-halt på 78%. Håller det längre ju högre TS-halt det har? Vi gör av med en plastad bal i veckan, har inte märkt någon värmeutveckling.
 
Sv: Är det mögligt hö?

För ett antal år sen när en häst i stallet började hosta slängde vi ut han och min unghäst rätt så tidigt,mitten/slutet av april,vi pratade om att skaffa hösilage just pga hostan,men vi fick reda på att en bal bör förbrukas inom 3 dagar vid plusgrader,och ca 5 dagar vid minusgrader,så det kunde vi lägga ner eftersom det bara var våra två som skulle äta,så 5 dagars hållbarhet vid detta väder tycker jag är nån dag för mycket nästan..
 
Sv: Är det mögligt hö?

Till TS: Om jag vore du skulle jag göra en hygienanalys av höet. Det är egentligen enda sättet att avgöra om fodret är tjänligt eller inte.

Ang. diskussionen om hösilage så anser jag att 5 dagar är ungefär max vid den väderlek som råder just nu. Vårt silage går åt på ungefär 4-5 dagar i nuläget och det klarar sig precis. Har fått slänga lite grann nu i början på säsongen men bara ur vissa balar då det börjat ta lite värme. Vid minusgrader håller det utan problem i fem dagar, ibland någon dag längre men en bal på fem dagar får man nog räkna med och nu när det är varmt och fuktigt blir ju hållbarheten sämre.

Mvh JV
 
Sv: Är det mögligt hö?


Tack för länken.

Tänkte på att hållbarheten skulle vara längre än några dagar vid temperaturer runt nollan. Vid den här väderleken är det väl inte så konstigt att processen går fortare.

Blir så trött på mig själv att jag inte kunde fattat det här.... Färskvara visste jag ju självklart att hösilage var men inte tre-fyra dagar.

För oss blir det en orimlig hantering.

Nu har jag ju aldrig fodrat med hösilge förut, och nu bli jag bara mer skeptisk. Billigare än hö är det ju inte heller. En sämre produkt, enligt mig, till ett högre pris. Vissa partier jag tittat på ligger på 3-4 kr/kg.

Riktigt trist är det. Det har grymt bra värden för min fångponny och lättfödda hästar, och jag blev väl så glad när jag hittade den här partiet och tänkte inte riktigt klart.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 724
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 908
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 151
Senast: Horse1738
·
Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 140
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp