Finns det hö som dammar, men inte är mögligt?

Jag har jättesvårt att förstå grejjen. Det finns ju för tusan valacker och ston som bryter sig ur sina hagar på löpande band. Vi fick hem ett sto i våras som siktade och sprang rakt över en om hon fick chansen.

Jag stör mig på att det inte är individanpassat, utan att de går på kön. Jag gick mkt hellre in i hingsthagen vi hade när vi hade 3 hingstar, än i stohagen. För i hingsthagen var det aldrig några konstigheter, inga sura miner, inga sparkar osv.

Fine om de säger nej till stökiga individer. Men att basera det på kön? Skulle vi göra samma sak på människor så skulle det bli ramaskri.

Fast jag förstår såna stallägare trots att jag jobbat mkt med hingstar och själv inte har ngt emot att arbeta med dem..

Däremot så kan det ju vara så att man har svårt att placera dem i stallet. Det är inte alla de kan stå bredvid.

Och i ett kollektiv där man inte vet om det kan vara en som tappar den 27-åriga shettisen regelbundet som ska ta in hade ju jag undvikit hingst.

Det är oftast rejält mkt bökigare med hingst. Och då om inte annat för att så många andra hästägare kan go banans av vetskapen om att de ska dela stall med en hingst. Sånt är också jobbigt för en stallägare att hantera.

Kan de få in hästar som kan gå i flock, ställas var som helst i stallet, som övriga i stallet känner sig trygga med etc så är det ju ett lätt val. De tjänar väl lika mkt på er båda sas.
 
Mitt stall, mitt val. Och som sagt: jag har sett folk som beskrivit sina hingstar som små snälla kaniner, och med flytten förvandlats till djävulen själv. Och då sitter stalllägaren där med en ohållbar situation.

Det man inte ger sig in i behöver man inte ta sig ur.
Då får ju personen som äger hästen flytta den, svårare än så är det ju inte. Undertiden får ju hästen då stå på box om den inte klarar av de andra delarna.


Fast jag förstår såna stallägare trots att jag jobbat mkt med hingstar och själv inte har ngt emot att arbeta med dem..

Däremot så kan det ju vara så att man har svårt att placera dem i stallet. Det är inte alla de kan stå bredvid.

Och i ett kollektiv där man inte vet om det kan vara en som tappar den 27-åriga shettisen regelbundet som ska ta in hade ju jag undvikit hingst.

Det är oftast rejält mkt bökigare med hingst. Och då om inte annat för att så många andra hästägare kan go banans av vetskapen om att de ska dela stall med en hingst. Sånt är också jobbigt för en stallägare att hantera.

Kan de få in hästar som kan gå i flock, ställas var som helst i stallet, som övriga i stallet känner sig trygga med etc så är det ju ett lätt val. De tjänar väl lika mkt på er båda sas.

Lite knepigare hur man placerar, ja. Det är ju inte optimalt att placera en hingst bredvid ett sto såklart. Även om just min hingst inte skulle ha några problem med det, men det finns ju ston som blir väldigt påverkade av det.

Har man någon som regelbundet tappat hästar så hade iaf jag sagt upp den personen, för det är ju inte hållbart, oavsett kön på hästen som tappas.

Många av stallen går hästarna en o en, eller två och två. Just då borde ju inte hagsituationen vara det knepiga.

Jag stör mig på att jag nämner hingst och alla bara nej nej nej. Ingen förklaring eller nånting. Nej bara för att hästen är hingst. Jag tror att de flesta stall kan ha en hingst som min. Om de bara vill. Som det är nu så söker jag stallplats i 2 månader bara, så om han nu skulle bli ett problem så är det ju kortvarigt.

Hursom så lär jag ju inte hitta nån stallplats, utan det blir att flytta hem till morsan igen :(
 
Absolut har man ett större ansvar som stallägare om man tar in en hingst. Att anläggningen är dimensionerad för det, till att börja med. Anropar @Masse.
Det ställer större krav på en anläggning som har hingstar. Inte så att lagstiftningen i sig säger det men det som står är att det ska anpassas efter den enskilda hästen.
Det är också så att det ställer större krav på hagar och att hingsten verkligen hålls i hagen. Även det är ju individuellt men man har ansvar för vad en lös hingst kan ställa till med. Alltså större krav på staket/hage.
Sist men inte minst så krävs det vana av hingstar för att kunna hantera och även anpassa anläggningen till hingstar. En lös valack eller ett löst sto kan inte betäcka grannens ston så att det blir oönskade föl. Det är nog den största skillnaden på att ha hingst eller valack/sto.
 
Det ställer större krav på en anläggning som har hingstar. Inte så att lagstiftningen i sig säger det men det som står är att det ska anpassas efter den enskilda hästen.
Det är också så att det ställer större krav på hagar och att hingsten verkligen hålls i hagen. Även det är ju individuellt men man har ansvar för vad en lös hingst kan ställa till med. Alltså större krav på staket/hage.
Sist men inte minst så krävs det vana av hingstar för att kunna hantera och även anpassa anläggningen till hingstar. En lös valack eller ett löst sto kan inte betäcka grannens ston så att det blir oönskade föl. Det är nog den största skillnaden på att ha hingst eller valack/sto.
Fast betäcker hingsten ett sto så att det blir dräktigt så är det tämligen enkelt att ge stoet en hormonspruta så att det inte blir något föl.

Och anpassas efter den enskilda hästen? Ja visst, har de högre staket än 1 meter och lite el då och då så håller han sig innanför.

Och det är ju just det jag menar. Olika hästar har olika behov, men är det en hingst så gäller inte det tydligen. För alla hingstar är monster.

En som tyckte att det var hemskt att jag inte hade träns på min hingst när jag var på en miniatyrhästutställning och var pausunderhållning motiverade det med att det fanns faktiskt barn där!!! Mkt arg var hon! Samtidigt som hon cirkulerade oss på 2 meters avstånd sittandes på sin häst. Jag vet inte vad hon trodde riktigt, men min hingst äter inte barn iaf. Men hade min häst tillhört en av dessa galna hingstar så satte hon ju verkligen både sig och sin häst i skiten.

Folk verkar få lite panik när man nämner hingst, och det är otroligt tröttsamt. Jag brukar därför inte tala om att han är hingst för tex tränare och liknande.
 
Fast betäcker hingsten ett sto så att det blir dräktigt så är det tämligen enkelt att ge stoet en hormonspruta så att det inte blir något föl.

Och anpassas efter den enskilda hästen? Ja visst, har de högre staket än 1 meter och lite el då och då så håller han sig innanför.

Och det är ju just det jag menar. Olika hästar har olika behov, men är det en hingst så gäller inte det tydligen. För alla hingstar är monster.

En som tyckte att det var hemskt att jag inte hade träns på min hingst när jag var på en miniatyrhästutställning och var pausunderhållning motiverade det med att det fanns faktiskt barn där!!! Mkt arg var hon! Samtidigt som hon cirkulerade oss på 2 meters avstånd sittandes på sin häst. Jag vet inte vad hon trodde riktigt, men min hingst äter inte barn iaf. Men hade min häst tillhört en av dessa galna hingstar så satte hon ju verkligen både sig och sin häst i skiten.

Folk verkar få lite panik när man nämner hingst, och det är otroligt tröttsamt. Jag brukar därför inte tala om att han är hingst för tex tränare och liknande.

För mig är problemet ibnte bara att en hingst är en hingst när man får första kontakt med någon man inte känner till.

I ditt fall så verkar ju din hingst vara välhanterad.
Men jag möter enormt många som ska ha hingst för att det är lite coolt, gulligt eller man kanske ska buskavla lite.. De hästarna är inte sällan ena jävla miffon pga att deras ägare inte kan nog och hanterat dem fel.

Det finns liksom en överrepresentation av såna hingstägare. Det drabbar tyvärr hingstarna.. Även de som ägs av folk som kan ngt i tex såna fall som ditt: när man vill ha stallplats.
 
Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän doft som jag inte kan identifiera, vissa partier rent av luktar mögel.

Min häst äter nu halm pga detta. För jag är lärd att dammigt hö ALLTID är mögligt. Att det helt enkelt är mögelsporer som gör att det dammar.

Stallägaren hävdar det bestämdaste att det inte stämmer.

Det är ju extremt svårt att hitta stallplats till hingst, så som det ser ut nu så kommer jag få flytta till min mor igen, för att stallägaren inte kan inse problemet med höet. Så i ett desperat försök så frågar jag nu er, vem har rätt? Jag hoppas lite att stallägaren har rätt, men jag har svårt att se hur det skulle kunna vara så. Och min höbonde där jag har haft hästarna innan tycker inte att hö ska damma...
Min erfarenhet är med hö från senaste årets skörd som dammar så är det mögel, med äldre hö kan kanske vara annat men det höet är oavsett vilket ändå undermåligt.
 
För mig är problemet ibnte bara att en hingst är en hingst när man får första kontakt med någon man inte känner till.

I ditt fall så verkar ju din hingst vara välhanterad.
Men jag möter enormt många som ska ha hingst för att det är lite coolt, gulligt eller man kanske ska buskavla lite.. De hästarna är inte sällan ena jävla miffon pga att deras ägare inte kan nog och hanterat dem fel.

Det finns liksom en överrepresentation av såna hingstägare. Det drabbar tyvärr hingstarna.. Även de som ägs av folk som kan ngt i tex såna fall som ditt: när man vill ha stallplats.
Jo absolut. Hästar överlag är jävligt ouppfostrade hos de flesta skulle jag säga, så jag säger verkligen inte emot dig.

Jag har erbjudit folk att jag kan komma dit med hingsten, så att de kan få se den hanteras, eller att de får se den i sin hemmamiljö, men 95% av fallen så kommer jag inte ens till att erbjuda dem det.

Min hingst är ju avelsvärderad klass 1, flerfaldig utställningschampion, kommer efter i vår ha ca 30 avkommor. Så visst är det skillnad på kleti o pleti, det säger jag inte emot!

En frågade om jag inte kunde kastrera, jag svarade att jag sänkte hans värde med typ 200 000 då, så det hade jag ingen lust med, då fick jag komma och titta. Men som sagt, de flesta frågar vad man har för häst, jag svarar, och sedan avbryter de mig mitt i meningen och tackar för sig.
 
Fast betäcker hingsten ett sto så att det blir dräktigt så är det tämligen enkelt att ge stoet en hormonspruta så att det inte blir något föl.

Och anpassas efter den enskilda hästen? Ja visst, har de högre staket än 1 meter och lite el då och då så håller han sig innanför.

Och det är ju just det jag menar. Olika hästar har olika behov, men är det en hingst så gäller inte det tydligen. För alla hingstar är monster.

En som tyckte att det var hemskt att jag inte hade träns på min hingst när jag var på en miniatyrhästutställning och var pausunderhållning motiverade det med att det fanns faktiskt barn där!!! Mkt arg var hon! Samtidigt som hon cirkulerade oss på 2 meters avstånd sittandes på sin häst. Jag vet inte vad hon trodde riktigt, men min hingst äter inte barn iaf. Men hade min häst tillhört en av dessa galna hingstar så satte hon ju verkligen både sig och sin häst i skiten.

Folk verkar få lite panik när man nämner hingst, och det är otroligt tröttsamt. Jag brukar därför inte tala om att han är hingst för tex tränare och liknande.
I vissa fall finns det regler på tävling, utställning m m för att hingstar ska ha träns. Det är av ren säkerhet man sätter upp sådana regler.
Att just din hingst är snäll och inte verkar vara hormonpåverkad är inte samma sak som att alla hingstar är det. Tyvärr inte heller att din inte plötsligt kan bli det, är just den biten som är mest svår med hingstar. Kan vara saker som t ex just det speciella stoet som han blir upp över öronen förälskad i.
Sedan är det inte så enkelt att ge ett stoet en hormonspruta. Först måste man veta att hon blivit betäckt, sedan att hon blivit dräktig. Beroende på var stoet finns så kan det bli ganska höga kostnader t ex om man måste transportera henne för undersökning på klinik. Dessutom finns skaderisken och risken för andra hästar också kommer lösa när hingsten tar sig in till stoet. Det är ett stort ansvar att ha hingst.
Jag förstår att stallägare inte vill ta emot hingstar för det ställer helt klart större krav på anläggningen.
Jag har själv hingstar och tar emot hingstar men har anpassat hästhållning så att jag inte behöver ha hingstar/valacker och ston i närheten av varandra.
 
I ditt fall så verkar ju din hingst vara välhanterad.
Men jag möter enormt många som ska ha hingst för att det är lite coolt, gulligt eller man kanske ska buskavla lite.. De hästarna är inte sällan ena jävla miffon pga att deras ägare inte kan nog och hanterat dem fel.

Det finns liksom en överrepresentation av såna hingstägare. Det drabbar tyvärr hingstarna.. Även de som ägs av folk som kan ngt i tex såna fall som ditt: när man vill ha stallplats.

Det här kan jag hålla med om.
Har delat stall med fyra hingstar. Tre av dem, de som gått i avel flertalet år och ägs av kunniga människor, har inte varit några problem alls att hantera. De lufsar med lika snällt som min gamla valack när man leder dem, och är snälla och lätthanterade. De är även hur lugna som helst vid t.ex. flytt till nytt stall eller på tävlingsplats.
Den fjärde, som inte ägs av hingstvan människa och mig veterligen inte är tänkt att gå i avel seriöst, är ett riktigt monster. Omöjlig att leda, anfaller och försöker bitas, bråkig i stallet, kan sparkas i hagen osv osv.
Så att man är skeptisk till att ta in en hingst kan jag verkligen förstå. Man vet ju inte i förväg om man får någon av de första tre, eller den fjärde. Och risken för att få in en sån som den fjärde skulle göra att jag skulle säga nej till hingst om jag hade stall, om jag inte sedan innan kände både ägare och häst väl och VET att hingsten tillhör den första kategorin.
 
I vissa fall finns det regler på tävling, utställning m m för att hingstar ska ha träns. Det är av ren säkerhet man sätter upp sådana regler.
Att just din hingst är snäll och inte verkar vara hormonpåverkad är inte samma sak som att alla hingstar är det. Tyvärr inte heller att din inte plötsligt kan bli det, är just den biten som är mest svår med hingstar. Kan vara saker som t ex just det speciella stoet som han blir upp över öronen förälskad i.
Sedan är det inte så enkelt att ge ett stoet en hormonspruta. Först måste man veta att hon blivit betäckt, sedan att hon blivit dräktig. Beroende på var stoet finns så kan det bli ganska höga kostnader t ex om man måste transportera henne för undersökning på klinik. Dessutom finns skaderisken och risken för andra hästar också kommer lösa när hingsten tar sig in till stoet. Det är ett stort ansvar att ha hingst.
Jag förstår att stallägare inte vill ta emot hingstar för det ställer helt klart större krav på anläggningen.
Jag har själv hingstar och tar emot hingstar men har anpassat hästhållning så att jag inte behöver ha hingstar/valacker och ston i närheten av varandra.

I reglerna på utställning för miniatyrhästar på utställning står det inget om att hingstar ska ha träns. Precis som arabutställningar.

Distansridning är en annan sådan där man får ha hästen i grimma på tävlingsplatsen.
 
@kimmis87

har messat en hästkompis som bor på Gotland och frågat om hon vet en bra höleverantör och/eller känner någon som kan ta emot en väluppfostrad hingst. Får se vad hon svarar.
Tack!
Det brinner lite i knutarna, jag bokar båten imorgon om jag inte hittar något innan dess.

Höleverantör är tyvärr inte intressant längre eftersom jag blir vräkt. Kan ju inte bygga en box av hö ;)
 
I reglerna på utställning för miniatyrhästar på utställning står det inget om att hingstar ska ha träns. Precis som arabutställningar.

Distansridning är en annan sådan där man får ha hästen i grimma på tävlingsplatsen.
Nja. Det är bara i viloområdet grimma är tillåtet. Inte på övriga tävlingsplatsen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 889
Senast: mackan
·
A
Foder & Strö Fick en höleverans i somras som möglade rätt snabbt och balarna tog värme och en del blev det vitt "ludd" på :( (bonden tog in rått...
Svar
16
· Visningar
5 563
Senast: mysko
·
Foder & Strö Är det brist på stråfoder i år, eller? Alla, inkl. jag, verkar ha svårt att hitta hö och hösilage, åtminstone här uppe i Norrbotten. Vi...
Svar
10
· Visningar
1 501
Senast: Kratus
·
Foder & Strö Har problem med mögligt hö i stallet min häst står. Vissa balar dammar som sjutton, stråna är svartprickiga och det luktar mögel. Dessa...
Svar
16
· Visningar
1 889
Senast: Bellafjella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp