Finns det hö som dammar, men inte är mögligt?

Ett hö som inte luktar fräscht är inte fräscht. Däremot vet jag att endel tror att hö med mycket lösa partiklarna, dvs. frön och annat smått som faller av hö´t är mögeldamm men så är inte fallet. Mögeldamm är mindre, man ser inte varje enskild partikel. Det är flyktigt och ryker som en röksvamp när man tar i det, inte bara bösar omkring som småpartiklar och frön gör. Tar man en hötuss ur balen och det ryker så är det mögligt. I ditt fall är det solklart, det hö´t är inte tjänligt foder.
Precis sånt damm är det, flyktigt, rökigt, man ser inte enskilda partiklar.
Jag lägger upp video när jag har flyttat tänkte jag så får ni se.

Tror ni att länsstyrelsen har koll på hur hö ska vara? Skulle en anmälan hjälpa eller är det bara slöseri med resurser från djur som kanske har det ännu värre?
 
Precis sånt damm är det, flyktigt, rökigt, man ser inte enskilda partiklar.
Jag lägger upp video när jag har flyttat tänkte jag så får ni se.

Tror ni att länsstyrelsen har koll på hur hö ska vara? Skulle en anmälan hjälpa eller är det bara slöseri med resurser från djur som kanske har det ännu värre?
Usch :( Stackars de hästar som måste äta eländet :(

Ja länsstyrelsen bör bry sig. Sådant hö är inte tjänligt foder och gör djuren sjuka. Det gör människor sjuka med men de har ändå ett val.
 
Usch :( Stackars de hästar som måste äta eländet :(

Ja länsstyrelsen bör bry sig. Sådant hö är inte tjänligt foder och gör djuren sjuka. Det gör människor sjuka med men de har ändå ett val.

Och stallägaren kallar mig djurplågare som bara ger min häst halm... (plus 5 kilo lusern).

Visst tycker jag lite synd om honom, han är ju van vid fri tillgång på BRA foder! Min bonde på fastlandet skulle ALDRIG sälja sådant hö ens! Händer det att han ser att vädret inte räcker till när han har slagit så plastar han in det så att det blir hösilage istället. Aldrig att han bara säljer och låtsas som inget! Tyvärr är min höbonde 67 i år, så det är ju frågan hur länge jag kan köpa hö från honom...
 
@kimmis87 att ”plasta hö” i sista minuten när man tänkt ensilera blir ju lite tveksamt det med i sammanhanget .

Men strunt samma - i sammanhanget i det du frågar om ang läget i tråden så nej - ett hö ska inte ”damma” , lukta unket etc.
Gör det det är höet otjänligt .

Låter ohållbart att fodra med halm som substitut och med lucern giva som kompenent.
Hoppas du hittar en annan stallplats .
 
@kimmis87 att ”plasta hö” i sista minuten när man tänkt ensilera blir ju lite tveksamt det med i sammanhanget .

Men strunt samma - i sammanhanget i det du frågar om ang läget i tråden så nej - ett hö ska inte ”damma” , lukta unket etc.
Gör det det är höet otjänligt .

Låter ohållbart att fodra med halm som substitut och med lucern giva som kompenent.
Hoppas du hittar en annan stallplats .
Det har fungerat iaf :) Visst har vissa balar varit dåliga, men då behöver vi inte betala för dessa. Och givetvis ger vi inte de till hästarna heller.
 
Och stallägaren kallar mig djurplågare som bara ger min häst halm... (plus 5 kilo lusern).

Visst tycker jag lite synd om honom, han är ju van vid fri tillgång på BRA foder! Min bonde på fastlandet skulle ALDRIG sälja sådant hö ens! Händer det att han ser att vädret inte räcker till när han har slagit så plastar han in det så att det blir hösilage istället. Aldrig att han bara säljer och låtsas som inget! Tyvärr är min höbonde 67 i år, så det är ju frågan hur länge jag kan köpa hö från honom...
Halm av god kvalitet och lusern blir dyrt men fungerar väl som grovfoder tills vidare. Vet till och med ett stuteri som fodrat så vid taskig höskörd. Uträknade foderstater för avelsston och växande unghästar. Inga problem. Hoppas du hittar en vettig stallplats snart!
 
Det finns nog rätt gott om bönder som inte har Facebook, så det kanske skulle vara smart att annonsera på andra sätt. Blocket, lapp på affären...
 
Det finns nog rätt gott om bönder som inte har Facebook, så det kanske skulle vara smart att annonsera på andra sätt. Blocket, lapp på affären...
Det är hursom för sent för det. Jag blir utkastad eftersom jag "vägrar ge min häst mat".
 
Trist eftersom du har svårt att hitta stallplats men någon som har så dålig koll på hästens behov kan du nog klara dig bra utan.
Ja, som det ser ut nu så flyttar jag hem igen. De flesta säger stopp direkt när jag säger ordet hingst. Så himla tråkigt! Ena motiverade det med att de hade kollektivstall... Eh ja, han står i kollektivstall idag och det fungerar jättebra. Om något så är han den lättaste hästen att hålla på med.

Jag blir lite bitter när folk bara NEJ. Utan att ens ge det en chans, utan att ens kolla vad det faktiskt är för häst. Hade han varit ett sto så hade det ju varit bara "Ja men vi har plats" oavsett hur jobbig hästen än hade varit. Jag tycker att sånt är så märkligt.

Ok om en stallägare säger nej till krångliga hästar, men att basera det på kön? Det känns ju jättemärkligt. Det finns galna hingstar. Det finns galna ston och det finns galna valacker.
 
Ja, som det ser ut nu så flyttar jag hem igen. De flesta säger stopp direkt när jag säger ordet hingst. Så himla tråkigt! Ena motiverade det med att de hade kollektivstall... Eh ja, han står i kollektivstall idag och det fungerar jättebra. Om något så är han den lättaste hästen att hålla på med.

Jag förstår stallhållarna. Jag hade heller aldrig tagit in en hingst. Varför? För jag har haft hingstar.
 
Jag förstår stallhållarna. Jag hade heller aldrig tagit in en hingst. Varför? För jag har haft hingstar.
Ja jag har oxå hingst. Jag ser inte problemet.

Hemma bor han i en box med boxvägg på 125 i höjd. Inget galler åt något håll. Har han en tråd i typ midjehöjd i hagen så håller han sig innanför där med. Hagvandrar inte, skriker inte. Det är extremt sällan någon ens misstänker att han är hingst.
 
Ja jag har oxå hingst. Jag ser inte problemet.

Hemma bor han i en box med boxvägg på 125 i höjd. Inget galler åt något håll. Har han en tråd i typ midjehöjd i hagen så håller han sig innanför där med. Hagvandrar inte, skriker inte. Det är extremt sällan någon ens misstänker att han är hingst.

Fast det spelar ju inte så stor roll vad du eller jag känner, tar man in en hingst som stallhållare, har man också ett långtgående ansvar. Och det hade jag inte varit sugen på att ta, när det gäller någon annans häst.
 
Fast det spelar ju inte så stor roll vad du eller jag känner, tar man in en hingst som stallhållare, har man också ett långtgående ansvar. Och det hade jag inte varit sugen på att ta, när det gäller någon annans häst.
Man har inte mer ansvar som stallhållare bara för att hästen är hingst. Man har samma ansvar oavsett kön på hästen.
 
Absolut har man ett större ansvar som stallägare om man tar in en hingst. Att anläggningen är dimensionerad för det, till att börja med. Anropar @Masse.
Dimensionerad för det?
Han har gått bakom vanligt staket hela sitt liv, och som jag skrev tidigare, boxväggarna hemma är 125 cm höga, har tar sig inte över. Och då har vi brunstiga ston på andra sidan stallgången som han når att nosa på då stallgången är typ 180-200 cm bred bara.

Visst finns det hingstar som behöver 2 meter högt staket med 7 trådar. Men personligen skulle jag inte ha kvar en sådan individ som hingst.
 
Dimensionerad för det?
Han har gått bakom vanligt staket hela sitt liv, och som jag skrev tidigare, boxväggarna hemma är 125 cm höga, har tar sig inte över. Och då har vi brunstiga ston på andra sidan stallgången som han når att nosa på då stallgången är typ 180-200 cm bred bara.

Visst finns det hingstar som behöver 2 meter högt staket med 7 trådar. Men personligen skulle jag inte ha kvar en sådan individ som hingst.

Det är inget någon annan vill eller kan ta ansvar för.
 
Det är inget någon annan vill eller kan ta ansvar för.
Jag har jättesvårt att förstå grejjen. Det finns ju för tusan valacker och ston som bryter sig ur sina hagar på löpande band. Vi fick hem ett sto i våras som siktade och sprang rakt över en om hon fick chansen.

Jag stör mig på att det inte är individanpassat, utan att de går på kön. Jag gick mkt hellre in i hingsthagen vi hade när vi hade 3 hingstar, än i stohagen. För i hingsthagen var det aldrig några konstigheter, inga sura miner, inga sparkar osv.

Fine om de säger nej till stökiga individer. Men att basera det på kön? Skulle vi göra samma sak på människor så skulle det bli ramaskri.
 
Fine om de säger nej till stökiga individer. Men att basera det på kön? Skulle vi göra samma sak på människor så skulle det bli ramaskri.


Mitt stall, mitt val. Och som sagt: jag har sett folk som beskrivit sina hingstar som små snälla kaniner, och med flytten förvandlats till djävulen själv. Och då sitter stalllägaren där med en ohållbar situation.

Det man inte ger sig in i behöver man inte ta sig ur.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 889
Senast: mackan
·
A
Foder & Strö Fick en höleverans i somras som möglade rätt snabbt och balarna tog värme och en del blev det vitt "ludd" på :( (bonden tog in rått...
Svar
16
· Visningar
5 563
Senast: mysko
·
Foder & Strö Är det brist på stråfoder i år, eller? Alla, inkl. jag, verkar ha svårt att hitta hö och hösilage, åtminstone här uppe i Norrbotten. Vi...
Svar
10
· Visningar
1 501
Senast: Kratus
·
Foder & Strö Har problem med mögligt hö i stallet min häst står. Vissa balar dammar som sjutton, stråna är svartprickiga och det luktar mögel. Dessa...
Svar
16
· Visningar
1 889
Senast: Bellafjella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp