Bukefalos 28 år!

Är det något som verkligen fungerar?

J

Java87

Har ett STORT halvblod med väldigt dåliga hovar. De smular sig neråt skon så stackars hovis har inte så mkt att fästa nån sko i..
Tänkte nu höra med er om det verkligen finns nåt av alla dessa (ofta dyra) preparat som ska vara så bra för hovar, som verkligen fungerar??

Tack!!
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

Har haft samma problem med min häst, hade hemska hovar när jag köpte honom. Hovarna var trasiga, tappade skor jämt. Han fick Biotin och nu är hovarna hur fina som helst. Tappar aldrig skor numera,skönt.Fast det tog tid innan det gav resultat.
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

*KL*

Seaweed & Rosehip var det enda som hjälpte mitt sto med skräphovar. Hade provat biotin och de flesta anda 'tillskott' utan resultat. Seaweed och Rosehip fick hovslagaren att efter tre månader undra vad jag gjort, då det växte ner kärnfriskt, hållbart horn. Ett år efter jag började med S & R så travade hästen med nyss avtagna skor ohalt fram och tillbaka på asfalterad löpargång. Något som INTE hade gått innan. Tappskorna var ett minne blott också.

Jag gav även valacken med kanonhovar S & R för att se, det som hände med honom var att hovarna började växa som ogräs, men då jag inte var road sko om en gång i månaden så tog jag bort det för honom. Tipsat en del andra om S & R och de flesta har varit hjälpta!
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

Biotin fungerar - OM hästen har biotinbrist som anledning till den dåliga hovkvaliten. Annars fungerar det inte alls. Så om man ger biotin och det inte gett resultat alls på ett halvår kan man spara de pengarna förresten. (Talade en snäll vet om för mig när jag gett biotin i två år utan resultat men inte vågade sluta för tänk om det blev värre då)

Och tänk på att ingenting kan hjälpa hovarna på några veckor, det diverse tillskott och medel kan hjälpa är det horn som växer ut, dvs det nya horn som 'produceras', så tålamod är A och O.
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

*KL*

Seaweed & Rosehip var det enda som hjälpte mitt sto med skräphovar. Hade provat biotin och de flesta anda 'tillskott' utan resultat. Seaweed och Rosehip fick hovslagaren att efter tre månader undra vad jag gjort, då det växte ner kärnfriskt, hållbart horn. Ett år efter jag började med S & R så travade hästen med nyss avtagna skor ohalt fram och tillbaka på asfalterad löpargång. Något som INTE hade gått innan. Tappskorna var ett minne blott också.

Jag gav även valacken med kanonhovar S & R för att se, det som hände med honom var att hovarna började växa som ogräs, men då jag inte var road sko om en gång i månaden så tog jag bort det för honom. Tipsat en del andra om S & R och de flesta har varit hjälpta!

Var kan man köpa det?? Jag bor i Dalarna så om det bara finns på nån affär nära dej kanske det kan finnas på nån nätbutik??
Vad kostar det?
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

Tänk även på hygienen i boxen -torrt och rent är att föredra till dåliga hovar.
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

Enzion har funkat kanonbra för vår del. I våras hade vi tappskor varje skoperiod, inte haft en enda en sedan vi började. Sen växer hovarna nu mycket snabbare så det går o verka henne och få fram nytt friskt horn att spika i varje skoning. Det hjälper säker till en massa bara det.
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

Hade samam problem med min häst, och det enda som fungerat och verkligen gett resultat är biotin från cortaflex.
Skillnaden på deras biotin och vanlig biotin du handlar på tex granngården är mängden biotin.

I preparatet från cotaflex är det 10 ggr mer biotin än vad det är i vanliga.
Jag märkte resultat efter en månad, och sen jag började med detta har hon behållt skorna på plats och hovarna slutat gå sönder.

Kolla www.cortaflex.se (eller www.cortaflex.nu) och gå in på prislista, produkten heter hoof power.

Lycka Till
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

Rekommenderar också enzion. Har använt de på flera hästar som haft dåliga hovar, och de har funkat bra på alla!
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

Seaweed & Rosehips har jag också använt med bra resultat på en häst med dåliga hovar!! Biotin hjälpte inte på honom. Dessutom smorde jag med matolja i kronranden. Han fick jättefina hovar!
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

Enligt min hovslagare så hade han nyligen varit på en hovslagareträff där det bl.a diskuterats att det enda som gav någon effekt på hovarna var lucern?!?!?!?
I övrigt så beror torra hovar ofta på att hästen har vätskebrist, hovarna fuktas liksom innifrån.
Ge hästen salt se till så att den dricker ordentligt.
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

Finns en massa bra örter inkl den du skrev om på www.hippok9.se

Dock har det ibland när jag beställt varit lång leveranstid vilket känns lite fel om man behöver hjälp omgående.
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

Vänta nu lite. Vätskebrist....:rofl:
Så om jag dricker dåligt spricker naglarna...

Allvarligt. Det gjordes en forskningsstudie på just hovkvalitet för ngr år sedan, den största enskilda skillnaden var vilket strö hästen stod på. Foder, vatten mm gjorde ingen skillnad.

Arvet spelar nog också stor roll.

Om jag ska rekomendera ett preparet så köp Enzion (kan du nog få tag på hos Biderman's)

Ps, Min hovis har lagt märke till att hästar som har/haft erlichias får "smuliga" hovar.
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

Jag (och hovis) märkte stor skillnad på hovkvaliten efter jag började använda Cornucresine som man masserar in i kronranden varje dag.

Det förbättrar främst den hov som växer ut efter användning, du ska alltså inte smörja hela hoven. Däremot är den suverän att lägga i eventuella sprickor, verkar nästan ha lite ihophållande effekt också..
 
Senast ändrad:
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

Vad du ska tänka på är att en hästhov är oftast ett år gammal i den delen som hovis spikar i, dvs att inga medel i världen kan påverka den.
En smidig och elastisk hov håller längre innan den smular sig och det vore väl konstigt om en häst som är utorkad har smidiga och elastiska hovar.
Vissa hästar, speciellt om de står med dålig vattenkopp har stått med vätskebrist i åratal, det påverkar så klart hoven. En dag eller 5 med dåligt drickande påverkar inte hoven.
Min hovis märkte stor skillnad på mitt sto med stenhårda torr ahovar sen vi fick igång drickandet på henne.
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

Tänk på att om hästen står på spån torkas hoven lätt ut innifrån....Cornucresin eller annat att massera kronranden för att få bättre blodtillförsel till hoven...Stråltryckare av ngn form om hästen har dålig stråle som inte kommer i kontakt av ngt motstånd,stimulerar också blodgenomströmmningen....
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

Varför envisas man med att sömma på en hov som det knappt finns något att sömma i ? Det finns ju skor man limmar på, villka man kan använda i en överångsperiod om man så vill för att låta hoven bli hel igen.
 
Sv: Är det något som verkligen fungerar?

på min funkar det med biotin sedan är jag noga med att vattna hovarna varje dag och pensla på torskleverolja över. han har fått mycket bättre hovar.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 639
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 630
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 487
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp