Är det rimligt att mina skor går sönder så här fort?

En grej som jag försöker göra och som möjligen har förlängt skornas liv något är att inte använda ett par skor för mycket utan variera. Tex ha två par vinterskor så får det ena paret torka upp och vila en dag medan nästa par används och sen byta nästa dag
Det är en bra idé och något jag sällan gör. Jag tycker det är så skönt att ha go-to-grejer, älskar att slippa tänka och bara grabba tag i det jag vet funkar. Men då blir det såklart väldigt stor påfrestning för de grejerna.
 
Jag går uppenbart konstigt för jag sliter alltid sönder insidan av hälen. Oftast går det ju att använda skon ändå, så jag kasserar dem inte om de inte gör ont eller läcker vatten. Jag kan heller inte ha sneakers som har tyg på ovansidan för då mördar mina tår tyget så det blir hål uppepå, så jag har helt enkelt sluta köpa såna skor.

Har dock lyckats slakta både ett par ridskor och ett par gummistövlar av dyrare märke på bara ett års användning i stallet, det hade jag verkligen trott att de skulle hålla längre.
 
Ok, känner flera vars skor alltid går sönder på samma sätt som har problem med att fötternas utformning orsakar det.

Mina egna skor brukar hålla minst fem år, oftast uppåt tio, oavsett om de är billiga eller dyrare.
Det är ju helt otroligt! Vardagsskor alltså? Går du mycket?
(Och ja, i en viss modell tygskor borrar sig den där stortån upp-ut, men det tycker jag inte skon kan lastas för så jag tog inte med den i min frustration här.)
 
Jag går uppenbart konstigt för jag sliter alltid sönder insidan av hälen. Oftast går det ju att använda skon ändå, så jag kasserar dem inte om de inte gör ont eller läcker vatten. Jag kan heller inte ha sneakers som har tyg på ovansidan för då mördar mina tår tyget så det blir hål uppepå, så jag har helt enkelt sluta köpa såna skor.

Har dock lyckats slakta både ett par ridskor och ett par gummistövlar av dyrare märke på bara ett års användning i stallet, det hade jag verkligen trott att de skulle hålla längre.
Du är min fot-tvilling! Jag sliter också på mina skor sådär i hälen. Visst är det märkligt?
Men ridskorna, var de i läder?
 
Själv brukar jag lämna in skor till skomakare när de börjar läcka in lite eller får slitna sulor. Brukar gå att fixa det mesta för några hundralappar. Är också noggrann med impregnering. Brukar ha mina skor så länge det går oftast 10-15 år och det har varit både bra och dyra märken och billigare märken. Så med enkla åtgärder som skomakare som får se över skorna när det börjar bli slitet eller liknande förlängs skors livslängd. Kanske kan skomakare sätta extra förstärkning där dina gummistövlar har en spricka @Nytant
 
Ja skor går sönder alldeles för fort. De spricker i ovanlädret, sulorna typ evaporerar, vattentäta skikt läcker mer eller mindre omedelbart osv osv. Jag tror att mina sneda inskening av den ena foten ställer till en del av problemen för mig, tyvärr gör det också att mina fötter är extremt känsliga för vilka skor de klarar av = jäkligt dyrt
 
Det är ju helt otroligt! Vardagsskor alltså? Går du mycket?
(Och ja, i en viss modell tygskor borrar sig den där stortån upp-ut, men det tycker jag inte skon kan lastas för så jag tog inte med den i min frustration här.)
Både vardagsskorna och stallskorna. Köper oftast märken i mellanprisklassen, som Vagabond, Tretorn och Adidas. Läderskor smörjer jag alltid med läderfett innan jag börjar använda dom. Tar bort lera och smörjer några gånger per år. Har några par att varva mellan men kan använda samma par i veckor.

Går mycket på sommarhalvåret, brukar snitta på 15 000 steg per dag.

Tror att det handlar om hur mina fötter ser ut och hur jag går, mindre om skorna.
 
Äger inte gummistövlar, men i princip allt i skoväg håller i ca en evighet. Ballerinaskor undantaget, de håller bara 3-4 år som oftast.

Har små fötter utan konstigheter och varierar skodonen friskt.

Mina äldsta riekers promenadskor av något slag (10 år nu) används numera på jobbet sen några år pga de började bli lite nötta på detaljerna, så jag köpte nya att ha till vardags.
 
Sällan längre än 3-4 månader, med ubdantag för ett par Icebugs som har klarat två vintrar innan sulan börjar släppa från tyget.

Jag går minst 30.000 steg om dagen. Ibga skor verkar fixa det.
Oj! Du måste vara i ganska bra form med den vardagsmotionen! 👏 Men ja, det tar ju såklart mer på skorna.
 
Äger inte gummistövlar, men i princip allt i skoväg håller i ca en evighet. Ballerinaskor undantaget, de håller bara 3-4 år som oftast.

Har små fötter utan konstigheter och varierar skodonen friskt.
Vad använder du istället för gummistövlar?
 
Både vardagsskorna och stallskorna. Köper oftast märken i mellanprisklassen, som Vagabond, Tretorn och Adidas. Läderskor smörjer jag alltid med läderfett innan jag börjar använda dom. Tar bort lera och smörjer några gånger per år. Har några par att varva mellan men kan använda samma par i veckor.

Går mycket på sommarhalvåret, brukar snitta på 15 000 steg per dag.

Tror att det handlar om hur mina fötter ser ut och hur jag går, mindre om skorna.
Hm, hittills ser jag ingen skillnad mellan vår användning direkt. Köper delvis exakt samma märken, går ungefär lika mycket. Dock har jag en tendens att använda ett par och bara det paret utan att variera nämnvärt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja skor går sönder alldeles för fort. De spricker i ovanlädret, sulorna typ evaporerar, vattentäta skikt läcker mer eller mindre omedelbart osv osv. Jag tror att mina sneda inskening av den ena foten ställer till en del av problemen för mig, tyvärr gör det också att mina fötter är extremt känsliga för vilka skor de klarar av = jäkligt dyrt
Känner med dig! Det är verkligen en aspekt av livet jag inte vill lägga så mycket energi på. Bilar ska rulla, skor ska funka. Basics liksom.
 
Du lever mitt drömliv!!! Vill gärna veta vad det är för märke på dina gummistövlar.
Går du mycket? Byter du ofta mellan dina olika skor?
Mina nyare gummistövlar är ett par Hunter, de gamla ett par robusta Nokia (eller vad de heter, orkar inte gå och titta efter).

Har mest läderskor som jag växlar mellan och låter torka upp mellan användning. Använder alltså inte samma par både dag och kväll varje dag. Tror det gör mycket.

Impregnerar skorna före jag tar skorna i användning och sköter om dem med regelbundna intervaller. Smörjer in, rengör osv.

Tvättar inte joggingskor i maskin men för hand med en rejäl borste.

Är noga med att använda skosked ifall skon är lite trång så att inte bakstycket blir slitet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp