Är det rimligt att mina skor går sönder så här fort?

Och som någon annan skrev att det bästa sättet att få skor att hålla längre är att inte ha samma skor varje dag utan att byta..
Klart de håller under en längre period då, men om man ser till använda timmar/antal mil, håller de verkligen längre då? Borde snarare vara tvärtom eftersom många material försämras när det åldras.

(Bortsett från det självklara att blöta skor behöver få torka helt mellan användningarna osv.)
 
Ok, känner flera vars skor alltid går sönder på samma sätt som har problem med att fötternas utformning orsakar det.

Mina egna skor brukar hålla minst fem år, oftast uppåt tio, oavsett om de är billiga eller dyrare.
Lyckost, innan denna tråden trodde jag att jag gjorde något konstigt som hade sönder mina.

Jag har inga konstiga fötter, sulan sliter jag sällan ut på undersidan utan de spricker, mellansulor går sönder eller så slits ovansidan (typ gympaskor mest). Jag är ganska kitslig med vilka skor jag väljer, men det är passformen, framförallt hålfoten och att de inte får ha för tunna sulor. Oftast går de billigaste bort pga komforten.

De enda skor som håller länge är finskor och ett par haglöfs vandrings kängor - de är som nya och inne på 5:e året, jag använder dem inte så ofta men de åker fram om jag ska gå långt och det inte är högsommarvärme så de har fått gå många steg och mina hästens kängor är inne på andra säsongen och verkar kunna hänga med en till om jag kan få dem presentabla (svart mocka som kanske inte är helt svart längre).
 
Max ett år om jag använder dem mycket. Sneakers och liknande äts upp på insidan vid hälsenan 😑
Annars är det sulan eller sömmar som går åt helvete.
Märker spelar ingen roll, allt går sönder 😅
På jobbet har jag svindyra arbetsskor, gissar att de kommer hålla ett halvår
 
Själv brukar jag lämna in skor till skomakare när de börjar läcka in lite eller får slitna sulor. Brukar gå att fixa det mesta för några hundralappar. Är också noggrann med impregnering. Brukar ha mina skor så länge det går oftast 10-15 år och det har varit både bra och dyra märken och billigare märken. Så med enkla åtgärder som skomakare som får se över skorna när det börjar bli slitet eller liknande förlängs skors livslängd. Kanske kan skomakare sätta extra förstärkning där dina gummistövlar har en spricka @Nytant
Fast mina skor är ofta slitna lita var stans. Att sätta en ny sula på ett par skor som i och för sig ser hyfsade ut men knappast håller en säsong till när det gäller skon i stor känns som slöseri.
 
Klart de håller under en längre period då, men om man ser till använda timmar/antal mil, håller de verkligen längre då? Borde snarare vara tvärtom eftersom många material försämras när det åldras.

(Bortsett från det självklara att blöta skor behöver få torka helt mellan användningarna osv.)
Det går ju så klart inte att säga exakt, precis som en sommarsäsong inte är exakt samma antal gånger/timmar man har på sig just de skorna som säsongen tidigare. Precis som att du inte använder dina skor exakt lika många timmar som jag använder mina per säsong.. dvs att någon tycker ett par skor håller flera år och någon annan ett halvår, men de kanske använder skorna lika många timmar bara under olika tidsperspektiv.

Jag upplever att skor jag har varannan/var tredje dag under säsongen håller flera år (5+), medan de skor jag har ”varje dag” bara håller 1 säsong. Vad det beror på vet jag inte säkert, kanske att mina inte får torka helt mellan användningarna och de därför håller kortare när jag använder de varje dag 🤷‍♀️
 
Det går ju så klart inte att säga exakt, precis som en sommarsäsong inte är exakt samma antal gånger/timmar man har på sig just de skorna som säsongen tidigare. Precis som att du inte använder dina skor exakt lika många timmar som jag använder mina per säsong.. dvs att någon tycker ett par skor håller flera år och någon annan ett halvår, men de kanske använder skorna lika många timmar bara under olika tidsperspektiv.

Jag upplever att skor jag har varannan/var tredje dag under säsongen håller flera år (5+), medan de skor jag har ”varje dag” bara håller 1 säsong. Vad det beror på vet jag inte säkert, kanske att mina inte får torka helt mellan användningarna och de därför håller kortare när jag använder de varje dag 🤷‍♀️
När det gäller löparskor brukar jag logga i garmin connect, dvs har koll på exakt antal mil varje par gått. Nu kan jag ju sällan jämföra exakt samma modeller, men av det jag noterat där verkar antal mil avgörande (dvs spelar ingen roll om samma antal mil sker på 4 månader eller 3 år). Äldre skor känns tröttare i materialet dock, så de 3 år gamla är ändå sämre än de flitigt använda under 4 månader.
 
Jag hade förut ett par Merrell vinterkängor som jag hade året om i åtminstone fem år. Fick kassera dem pga att sulan slitits snett/blivit nedtrampad och jag fick ont i fötterna av dem.
Köpte en gång ett par gummistövlar som gick sönder i en ”skarv” inom några månader. Reklamerade dem.
Tretorn gummistövlar har jag också haft, de höll nog ett par år innan de sprack i en ”skarv”.
Skor brukar inte gå sönder för mig egentligen, tror gummistövlar spricker lätt i skarvarna eftersom de väl bara har 1-2 lager material och det verkar vara på samma ställe alla spricker.
 
Glömde en sak.
Jag sliter på yttersidan av sulan i hälen så till slut blir de så sneda att jag måste ha nya. Har nu ett par gummistövlar som slitits märkbart efter bara 1-2 månader.
Går mest på asfalt.
(Om ni undrar varför jag går i gummistövlar på asfalt så är det för att de är enklast att ta på och av när jag bara ska ut en sväng).
 
Har man ett par vattentät skor behövs sällan gummistövlar, om man inte ska vada i vatten. Så sådana har jag ingen erfarenhet av.
Jag har olika par merrellskor. Ett par höll ett år av DAGLIG användning eftersom det var enda skorna jag hade, behöver inte fler skor liksom. Efter det året var vänsterskon snedsliten i sulan så att högerfoten framme vid tårna värkte konstant vid gång och ett bra tag efter.
Nya merrell inhandlades, och efter ett år i dem daglig användning igen alltså, började jag ana en slitning i vänster sko och ond höger fot igen. Dags för nya skor.
Nya merrell inhandlades, denna gången insåg jag efter några veckors användning att mina fötter inte helt gillar utformningen av dessa skor, något lite annorlunda är skorna och jag verkar inte helt få till trivseln i dem.... men så blev det vinter och trots att de är vintertäta och jag bor i Skåne och inte anser mig behöva vinterskor... så köpte jag ett par ändå, som jag nu använt i 6 månader. Och har nu upptäckt att jag inte kan gå långt med dem på fötterna, de värker , så jag antar jag slitit dem snett också.
Så nu är det dags att antingen plocka fram ett par merrellskor, har två jag ännu kan använda, de som i stort sett är på G att vara utslitna (de har jag använt ibland när jag ska gå längre sträckor nu i vinter) och de som fötterna ogillar.

Eller köpa ett par nya. Det blir i så fall inga billighetmärken eller Nike, Adidas eller liknande, de sliter jag ut på 4-5 månader, har testat :(

Tycker ändå att det är intressant att när jag slitit ner vänster sula snett så gör höger fot framme under och över tårna ont liksom, känns som en konstig kombination!
 
Åh jag avverkar också skor på löpande band. Dom går sönder ovanpå, där dom böjs och gör dom inte det så nöter jag upp sulan underifrån så det tar in vatten alternativt kommer in grus.

Det längsta jag haft ett par hela skor som används regelbundet är nog två år, det var ett par vinterfodrade kortskaftade gummistövlar, hade dom hela hösten, vintern och våren i stallet.
 
”Skönt” att se att det inte bara är jag som sliter upp skorna i hälen.
Häromåret hittade jag ett par adidas-sneakers med skinn på insidan av hälen. Fantastiskt! De slets inte utan jag kunde ha dem så mycket längre än andra sneakers. De gav upp undertill istället och började läcka in vatten underifrån vid regn.
 
Åh jag avverkar också skor på löpande band. Dom går sönder ovanpå, där dom böjs och gör dom inte det så nöter jag upp sulan underifrån så det tar in vatten alternativt kommer in grus.

Det längsta jag haft ett par hela skor som används regelbundet är nog två år, det var ett par vinterfodrade kortskaftade gummistövlar, hade dom hela hösten, vintern och våren i stallet.
Både skönt & tragiskt att veta att man inte är ensam!
Vilket märke var de gummistövlarna?
 
Har man ett par vattentät skor behövs sällan gummistövlar, om man inte ska vada i vatten. Så sådana har jag ingen erfarenhet av.
Jag har olika par merrellskor. Ett par höll ett år av DAGLIG användning eftersom det var enda skorna jag hade, behöver inte fler skor liksom. Efter det året var vänsterskon snedsliten i sulan så att högerfoten framme vid tårna värkte konstant vid gång och ett bra tag efter.
Nya merrell inhandlades, och efter ett år i dem daglig användning igen alltså, började jag ana en slitning i vänster sko och ond höger fot igen. Dags för nya skor.
Nya merrell inhandlades, denna gången insåg jag efter några veckors användning att mina fötter inte helt gillar utformningen av dessa skor, något lite annorlunda är skorna och jag verkar inte helt få till trivseln i dem.... men så blev det vinter och trots att de är vintertäta och jag bor i Skåne och inte anser mig behöva vinterskor... så köpte jag ett par ändå, som jag nu använt i 6 månader. Och har nu upptäckt att jag inte kan gå långt med dem på fötterna, de värker , så jag antar jag slitit dem snett också.
Så nu är det dags att antingen plocka fram ett par merrellskor, har två jag ännu kan använda, de som i stort sett är på G att vara utslitna (de har jag använt ibland när jag ska gå längre sträckor nu i vinter) och de som fötterna ogillar.

Eller köpa ett par nya. Det blir i så fall inga billighetmärken eller Nike, Adidas eller liknande, de sliter jag ut på 4-5 månader, har testat :(

Tycker ändå att det är intressant att när jag slitit ner vänster sula snett så gör höger fot framme under och över tårna ont liksom, känns som en konstig kombination!
Jag vill ffa. ha gummistövlar för att slippa behöva tänka på var jag trampar, och så att jag enkelt kan skölja av dem sen. Har nog med att hålla reda på hundarna när jag är ute, och det är ofta man missar att en annan hund redan gått där och gjort det hundar gör.

Merrell får jag kolla upp!
 
Kan du ha väldigt breda fötter? Mina är långa och smala och jag köper gärna en aningen stora skor. Många av mina läderskor blir uttänjda efter några år så att de blir för stora på bredden. Tänker att breda fötter trycker på skorna annorlunda än vad mina fötter gör.
Nej, har likadana som du, långa smala. Långa tår, som en spindelapa. Fast de har nog blivit lite bredare med åren kan jag tänka mig, i takt med att resten av mig blivit det.
 
Har man ett par vattentät skor behövs sällan gummistövlar, om man inte ska vada i vatten. Så sådana har jag ingen erfarenhet av.
Jag har olika par merrellskor. Ett par höll ett år av DAGLIG användning eftersom det var enda skorna jag hade, behöver inte fler skor liksom. Efter det året var vänsterskon snedsliten i sulan så att högerfoten framme vid tårna värkte konstant vid gång och ett bra tag efter.
Nya merrell inhandlades, och efter ett år i dem daglig användning igen alltså, började jag ana en slitning i vänster sko och ond höger fot igen. Dags för nya skor.
Nya merrell inhandlades, denna gången insåg jag efter några veckors användning att mina fötter inte helt gillar utformningen av dessa skor, något lite annorlunda är skorna och jag verkar inte helt få till trivseln i dem.... men så blev det vinter och trots att de är vintertäta och jag bor i Skåne och inte anser mig behöva vinterskor... så köpte jag ett par ändå, som jag nu använt i 6 månader. Och har nu upptäckt att jag inte kan gå långt med dem på fötterna, de värker , så jag antar jag slitit dem snett också.
Så nu är det dags att antingen plocka fram ett par merrellskor, har två jag ännu kan använda, de som i stort sett är på G att vara utslitna (de har jag använt ibland när jag ska gå längre sträckor nu i vinter) och de som fötterna ogillar.

Eller köpa ett par nya. Det blir i så fall inga billighetmärken eller Nike, Adidas eller liknande, de sliter jag ut på 4-5 månader, har testat :(

Tycker ändå att det är intressant att när jag slitit ner vänster sula snett så gör höger fot framme under och över tårna ont liksom, känns som en konstig kombination!
Har du varit till nån butik där de kan analysera din gång och dina fötter? Det kanske går att justera med någon innersula.
 
Mina muckboots klarade en vinter. Nu efter andra vintern så började dom gå sönder dom med. Är så trött på skor som inte håller. För höll mina skor i minst 2-3år när dom användes dagligen
Jag blev VÄLDIGT besviken på muckboots. Köpte dem i tron att de skulle hålla riktigt länge (efter vad jag hade läst om dem), men det tog inte mer än ca 1 år av dagligt användande så började de läcka..... Om det är så, kan jag ju precis lika gärna köpa 99-kr-gummistövlar, för de håller ungefär lika länge för mig.... :cautious:
 
Mina skor brukar hålla mellan 5-10 år förutom löparskorna som byts ut någon gång om året. Men jag är rätt kinkig med vad jag har på fötterna eftersom jag lätt får skavsår och köper nästan aldrig skor för under tusenlappen om det inte är sandaler eller liknande. Många är bra mycket dyrare också som vandringskängorna och vinterbootsen men de smörjs in ofta och används ju inte varje dag hela året.
Muckbootsen är väl två år och ser fortfarande nästan nya ut trots flitig användning på vintrarna.
Men jag har aldrig slitit någon sko okänt heller utan de enda som faktiskt gått sönder är löparskor som spricker över tårna eller går sönder i hälen när de börjar bli för gamla. Andra skor dör när klacken eller hela sulan är slut och jag inte gillar dom tillräckligt för att laga dom.
 
  • Förvånad
Reactions: Sel
Är inte Hunter mer mode gjort för stan?
Jag vet inte riktigt, det är inte så jag uppfattat dem som märke även om jag vet att det används flitigt som livsstilsmärke bland stadsbor. Men det första paret gav upp efter ganska normalt stadsliv, det andra hade jag nog på en del längre skogspromenader.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp