Är det rimligt att mina skor går sönder så här fort?

Mina nyare gummistövlar är ett par Hunter, de gamla ett par robusta Nokia (eller vad de heter, orkar inte gå och titta efter).

Har mest läderskor som jag växlar mellan och låter torka upp mellan användning. Använder alltså inte samma par både dag och kväll varje dag. Tror det gör mycket.

Impregnerar skorna före jag tar skorna i användning och sköter om dem med regelbundna intervaller. Smörjer in, rengör osv.

Tvättar inte joggingskor i maskin men för hand med en rejäl borste.

Är noga med att använda skosked ifall skon är lite trång så att inte bakstycket blir slitet.
Det två par gummiboots som sprack över hela ovansidan var Hunter. Kan ju inte ha fått två måndagsexemplar?
Låter som att du vårdar dina skor bättre än jag överlag dock. Men jag har slutat tvätta skor i maskin för jag fick höra i butik att det är väldigt dåligt för dem.
Förresten är detta första gången i mitt liv jag hör uttrycket skosked, fick googla ☺️
 
Har Tretorn gummistövlar som är kanske 10 år, dock används de inte jättemycket men totalt sett över dessa år blir det ju en del. Polyver vinterstövlar, några år gamla och mycket använda. Båda hela och inte särskilt slitna.
 
Det två par gummiboots som sprack över hela ovansidan var Hunter. Kan ju inte ha fått två måndagsexemplar?
Låter som att du vårdar dina skor bättre än jag överlag dock. Men jag har slutat tvätta skor i maskin för jag fick höra i butik att det är väldigt dåligt för dem.
Förresten är detta första gången i mitt liv jag hör uttrycket skosked, fick googla ☺️
Är inte Hunter mer mode gjort för stan?
 
Varför skulle jag bli blöt om fötterna bara för att jag inte äger gummistövlar?

Bra kängor håller fötterna torra vid terränggående i myr och skogsmarker och de ger inte en lika instängd och läbbig fotmiljö.
Jag lever i Blundstone. Har avverkat tre-fyra par sen jag började köpa dem på 80-talet.
De första höll i en evighet. Nu tar det kortare tid för dem att dö.

Numera behöver jag byta ut dem efter 4-5 år :meh:
Jag tvättar av dem och smörjer med Blundstones egna kräm.
 
Hm, hittills ser jag ingen skillnad mellan vår användning direkt. Köper delvis exakt samma märken, går ungefär lika mycket. Dock har jag en tendens att använda ett par och bara det paret utan att variera nämnvärt.
Kan du ha väldigt breda fötter? Mina är långa och smala och jag köper gärna en aningen stora skor. Många av mina läderskor blir uttänjda efter några år så att de blir för stora på bredden. Tänker att breda fötter trycker på skorna annorlunda än vad mina fötter gör.
 
Vanliga skor går sönder på ett år för mig vilket jag tycker är för fort. Har en stortå av oversizemått så även strumpor går åt och lagas flera gånger i veckan. Har inte spelat på enorm roll med märke. Men å andra sidan kan det vara värt att inkludera att jag köper skorna, använder dem sedan oavbrutet tills de går sönder. Har alltså bara ett par vinterskor och ett par andra som används tills de havererar och inte går att laga längre.

Jag trivs bäst i mina Blundstone jodphurs. Används nästan dagligen till även slitigt arbete och efter 3 år är de som nya när man tvättar och fettar in. Kostnadsmässigt billigare trots att inköpskostnaden är 3 gånger högre än många andra märken.
 
Varför skulle jag bli blöt om fötterna bara för att jag inte äger gummistövlar?

Bra kängor håller fötterna torra vid terränggående i myr och skogsmarker och de ger inte en lika instängd och läbbig fotmiljö.
Och det var just det jag frågade. Vad du använder istället för gummistövlar.
 
Det är en bra idé och något jag sällan gör. Jag tycker det är så skönt att ha go-to-grejer, älskar att slippa tänka och bara grabba tag i det jag vet funkar. Men då blir det såklart väldigt stor påfrestning för de grejerna.
Jag är lite skeptisk till det där påståendet man ofta hör. Ja, självklart har man två skor och turas om att använda dem så håller de längre eftersom de används mindre totalt.

Det som är intressant är om det är så att två par skor som används parallellt håller längre än om man använder samma två par skor efter varandra?

Det jag tror gör störst skillnad är om man använder olika skor till olika saker, ett par för att gå med på jobbet, ett för hundpromenad osv men då måste man ju ändå ta in i beräkni gen att materialet i sig åldras med tiden...
 
Jympadojjor brukar gå sönder efter cirka nån månad för mej. Antingen i hälen eller i böjen. Har väldigt smala fötter. Bredden på fötterna är typ storleken mindre än längden. Så jäkla trist. Mina muckboots klarade en vinter. Nu efter andra vintern så började dom gå sönder dom med. Är så trött på skor som inte håller. För höll mina skor i minst 2-3år när dom användes dagligen
 
Hur länge håller era skor? Jag tycker mina går sönder alldeles för fort. Börjar känna mig gaslightad av skoindustrin. Är det mina fötter som är felkonstruerade? Går jag konstigt? För mycket? Eller är det helt enkelt de som tillverkar kassa produkter? Är det inte rimligt att t.ex. gummistövlar ska stå pall för att användas i mer än ett halvår? Jag vill göra annat med mitt liv än att köpa nya skor jämt och ständigt.

De senaste exemplen: I höstas köpte jag ett par gummistövlar i Chelsea boot-version, alltså låga med en resårpanel vid sidan. Jag valde ett rejält par med förstärkning runt tåpartiet för extra hållbarhet, gjorda av en känd svensk tillverkare som pysslar just med regnkläder & gummistövlar. Men för några månade sen märkte jag att de släppte in vatten precis vid förstärkningen. Nu har det vuxit till en rejäl spricka i ovansidan. Visst, jag har hund, så jag är ute och går en del, men skor ska väl för guds skull hålla att gås i? Det är deras one job! Detta är tredje paret som spricker upp såhär, två par innan av ett väletablerat brittiskt märke gjorde samma sak och jag reklamerade det ena. De hade ingen förstärkning, så jag trodde jag var på den säkra sidan med mitt senaste köp. Men nu tänker jag reklamera även det.

Jag köpte även ett par sneakers i somras som jag använt flitigt när vädret inte krävt gummistövlar. Nu har meshtyget på ovansidan gått sönder där skon veckar sig när man går. Även här ett väletablerat märke, vars grundares namn rimmar på kassler.

Var det Tretorns boots så gjorde de exakt samma för mig. Bara att reklamera!
 
Köper jag ett par nya skor som bara håller några månader med normal användning skulle jag nog reklamera dem om jag orkade.

I dagsläget har jag ett par Haglöfs vardagsskor som jag har på jobbet som jag nog haft i kanske fyra år nu, det är nog det längsta jag haft. Ett par vinterkängor jag hade från Salomon höll i alla fall två vintrar utan större problem trots krävande användning (i skog/kuperad terräng, blött väder, hundträning etc) men nu denna vintern har de börjat ge upp helt. Annars håller de jag haft de senaste åren normalt sett i alla fall ett år - men jag har olika skor för olika användningsområden, vilket gör att samma par skor kanske inte använda lika mycket som för andra.

Nu har jag dock börjat köpa mer skor begagnat, då har jag hittat t.ex. Ecco, Haglöfs och liknande för hyfsat pris och i inte särskilt mycket sämre skick än nyskick. De enda begagnade som börjat gå sönder än så länge är ett par röda märkeslösa låga gummistövlar, och det var 1.5 år sedan jag köpte dem begagnat (och de har använts mycket efter det). Jag märkte förra gången det regnade att det nog börjat sippra in lite vatten på ett ställe.

När mina skor går sönder så är det oftast framme där tårna börjar, dvs troligtvis att jag har stått för mycket på huk eller liknande där jag viker skon för mycket vilket sliter på det området.
 
Hur länge håller era skor? Jag tycker mina går sönder alldeles för fort. Börjar känna mig gaslightad av skoindustrin. Är det mina fötter som är felkonstruerade? Går jag konstigt? För mycket? Eller är det helt enkelt de som tillverkar kassa produkter? Är det inte rimligt att t.ex. gummistövlar ska stå pall för att användas i mer än ett halvår? Jag vill göra annat med mitt liv än att köpa nya skor jämt och ständigt.

De senaste exemplen: I höstas köpte jag ett par gummistövlar i Chelsea boot-version, alltså låga med en resårpanel vid sidan. Jag valde ett rejält par med förstärkning runt tåpartiet för extra hållbarhet, gjorda av en känd svensk tillverkare som pysslar just med regnkläder & gummistövlar. Men för några månade sen märkte jag att de släppte in vatten precis vid förstärkningen. Nu har det vuxit till en rejäl spricka i ovansidan. Visst, jag har hund, så jag är ute och går en del, men skor ska väl för guds skull hålla att gås i? Det är deras one job! Detta är tredje paret som spricker upp såhär, två par innan av ett väletablerat brittiskt märke gjorde samma sak och jag reklamerade det ena. De hade ingen förstärkning, så jag trodde jag var på den säkra sidan med mitt senaste köp. Men nu tänker jag reklamera även det.

Jag köpte även ett par sneakers i somras som jag använt flitigt när vädret inte krävt gummistövlar. Nu har meshtyget på ovansidan gått sönder där skon veckar sig när man går. Även här ett väletablerat märke, vars grundares namn rimmar på kassler.
Jag har samma problem med just gummistövlar. Supertrist!
 
Dottern har ett par gummistövlar från Wobbi som hittills är väldigt hållbara, de är helgjutna och kan alltså inte släppa i skarvarna, samt grova och stadiga.

Själv använder jag mina vandrarkängor från Meindl när jag går i terräng, torrt som blött. Jag smörjer med sportvax så håller de sig vattentäta.
 
Och det var just det jag frågade. Vad du använder istället för gummistövlar.
Jag klarar mig hyfsat med lite högre och grövre kängor, typ Dr martens, så länge det inte är så blött att det är en mindre insjö. Bor i södra Sverige så vintrarna är inte så kalla och snöiga men däremot ofta väldigt regniga istället.
 
Ni vars skor håller länge, brukar ni cykla eller stå på huk?

Senaste stövlarna jag köpte har jag försökt undvika att stå på huk i (i alla fall huk på tå), men de gick ändå sönder och jag misstänker att det kan bero på cyklandet.

Mina powerboots original höll bara drygt en säsong, sedan hade de fått en spricka i sulan... På något sätt är det nog handhavandefel. Fothavandefel :cautious:
 
Sommarskor brukar hålla 1, absolut Max 2 säsonger. Vinterskor tycker jag ska hålla minst 2 säsonger. Väldigt besviken på mina senaste som höll en halv säsong innan de började släppa in vatten.. trots nordiskt märke så verkar de inte vara gjorda för snöslasket som dominerar vintrarna här. Jag sliter ofta sönder mina i hälen, men har lärt mig vilka märken som fungerar bättre. Och som någon annan skrev att det bästa sättet att få skor att hålla längre är att inte ha samma skor varje dag utan att byta.. det ska tydligen vara bättre för fötterna också.
 
Sommarskor brukar hålla 1, absolut Max 2 säsonger. Vinterskor tycker jag ska hålla minst 2 säsonger. Väldigt besviken på mina senaste som höll en halv säsong innan de började släppa in vatten.. trots nordiskt märke så verkar de inte vara gjorda för snöslasket som dominerar vintrarna här. Jag sliter ofta sönder mina i hälen, men har lärt mig vilka märken som fungerar bättre. Och som någon annan skrev att det bästa sättet att få skor att hålla längre är att inte ha samma skor varje dag utan att byta.. det ska tydligen vara bättre för fötterna också.
"Bästa sättet att få skor att hålla är att inte använda dem så mycket" O_o:cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp