Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

KisseNova

Trådstartare
Var upp hos en vännina igår som har sitt barn 15 timmar i veckan på dagis. Vi satt och pratade om detta, då barnet är väldigt trött och hungrig när det hämtas vid 11.30.

Mitt i allt får jag frågan om hur jag löste det när min son gick 15 timmar på dagis, berättade då att han har aldrig gått 15 timmar på dagis. Min vännina verkade lite chockad över detta, vilket då ger min tanke om hur vanligt är det egentligen med 15 timmars barn på dagis? Det finns ju många anledningar , tex sjukskrivning, föräldraledig med yngre barn, arbetslös osv.

Är det mer vanligt med 15 timmars barn när man är yngre mamma? Vi var hyfsat jämngamla när vi fick barn och båda var arbetslösa när vi fick barn så jag kan förstå vänninans reaktion.
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

Här är det jättevanligt. Nästan alla jag känner börjar med 15 timmar på dagis. Dvs pga att de är hemma med syskon eller är arbetslösa.
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

Det kan hända att det är vanligt här med, sonen har inte samma tider som de barnen. Antingen lämnas han före de barnen eller så kommer han till dagis när de redan blivit hämtade.

Blev så fundersam när vänninan blev så chockad över att sonen aldrig gått 15 timmar. Av hennes reaktion att döma så bör det ju vara vanligt ?
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

Som sagt är är det jätte vanligt men de går 5 timmar à 3 dagar ist för 3 timmar à 5 dagar. Kanske din väninna kan få in sonen på det schemat ist?
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

På sonens dagis går alla barn som har 15-timmarsvecka 9-14 tis, ons, tors.
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

Det här barnet går 3 timmar a´la 5 dagar i veckan. Jag tycker också att hon ska kolla om det inte finns möjlighet till 5 timmar a´la 3 dagar i veckan istället. Fast jag antar att dagis har samma tider för alla 15 timmars barn?
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

Trött är väl en sak, men att de är hungriga måste väl hon kunna lösa hur smidigt som helst ? Det är väl bara ta med välling, banan, smootie mm och ge dom när man hämtar ? Våran hämtas alla dagar utom en dag kl 14,00, då är det mitt i mellanmålstiden på dagis. För att jag överhuvudtaget ska kunna hinna hem och laga iordning något innan ungen dött av hunger så har jag alltid med mig en flaska mellanmålsdryck, sk smooties till henne, ibland välling. Då blir hon glad och nöjd tills vi kommer hem.

Dom där tiderna skulle aldrig våra dagisfröknar acceptera. Inte att man hämtar hem dom mitt i lunchtiden. 10-13 hade ju varit en smidigare tid om hon nu promt ska ha dom 3 timmar. Förhoppningsvis har dom hunnit leka lite, ätit lunch samt kanske sovit en stund. Vårat dagis äter 11,30, sen sover en del efter detta 30 min - 1 timma.
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

Dom där tiderna skulle aldrig våra dagisfröknar acceptera. Inte att man hämtar hem dom mitt i lunchtiden. 10-13 hade ju varit en smidigare tid om hon nu promt ska ha dom 3 timmar. Förhoppningsvis har dom hunnit leka lite, ätit lunch samt kanske sovit en stund. Vårat dagis äter 11,30, sen sover en del efter detta 30 min - 1 timma.

Fast det tror jag knappast att pedagogerna bestämmer någonstans. Tider och regler för 15-timmars-barnen bestäms på kommunnivå, inte på förskolan. Hos oss är det också 8.30-11.30 mån-fre som gäller för 15-timmars-barnen. Tanken är att dessa barn ska erbjudas omsorg när den största delen av den planerade verksamheten pågår, och det är ju på förmiddagen.
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

Fast det tror jag knappast att pedagogerna bestämmer någonstans. Tider och regler för 15-timmars-barnen bestäms på kommunnivå, inte på förskolan. Hos oss är det också 8.30-11.30 mån-fre som gäller för 15-timmars-barnen. Tanken är att dessa barn ska erbjudas omsorg när den största delen av den planerade verksamheten pågår, och det är ju på förmiddagen.

Sedan slipper ju förskolan erbjuda lunch också.... Alltså VÄLDIGT uträknat av kommunen.:devil:

* Jenny *
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

Precis, så är det i min kommun med. I stan går de 8.30-11.30 vilket jag antar är lite för att kommunen ska slippa betala lunch till dessa barn. Bor man på landet som jag får man istället ha barnen 5 timmar 3ggr/vecka. Vilka dagar man får vara där bestäms för varje enskilt barn för att fördelningen ska bli jämn mellan veckodagarna (så tex inte alla barnen är lediga på fredagen och att alla är där tex månadag).

KisseNova: Om du har fler barn förstår jag varför din väninna reagerade som hon gjorde, men har du bara ett barn är det ju lite konstigare för det är ju verkligen inte alla föräldrar som varit arbetslösa eller sjukskrivna.
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

På våran förskola är det 8.30-12.15, 4 dagar/vecka som gäller för 15-timmarsbarnen. När de fyllt 4 år har man rätt till allmän förskola. Det kostar ingenting och tiderna är då 8.30-11.30.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

Fast det tror jag knappast att pedagogerna bestämmer någonstans. Tider och regler för 15-timmars-barnen bestäms på kommunnivå, inte på förskolan.

Jodå, på vårat dagis bestämmer inte kommunen när barnen ska vara där, utan det bestäms i samråd mellan förälder och fröknar vad som anses den bästa tiden för 15 timmars barn.
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

Jodå, på vårat dagis bestämmer inte kommunen när barnen ska vara där, utan det bestäms i samråd mellan förälder och fröknar vad som anses den bästa tiden för 15 timmars barn.

Hos oss bestämmer pedagogerna tiderna, förut var det 9-14, 3 dagar/vecka men de ändrade till de nuvarande. Vi föräldrar var inte med och diskuterade.
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

vi började med 15-25h/vecka till elias när jag jobbade och nu går jag på havandeskapspenning så jag hade fått ha honom fortsatt min ordinarie arbetstid (upp till 25h/v) men vi har valt att gå ner till 14h istället han är där 8.30-12 mån-tors.. på elias dagis är där bara något enstaka 15H-barn på hans avdelning, på de andra avdelningarna vet jag inte hur de ligger till..
det är egentligen 9-14 som gäller på hans dagis som utgångspunkt för 15h (valfria dagar) men de är väldigt flexibla oc anpassar det indviduellt för barnets bästa i samråd med föräldrarna...
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

Fast det tror jag knappast att pedagogerna bestämmer någonstans. Tider och regler för 15-timmars-barnen bestäms på kommunnivå, inte på förskolan. Hos oss är det också 8.30-11.30 mån-fre som gäller för 15-timmars-barnen. Tanken är att dessa barn ska erbjudas omsorg när den största delen av den planerade verksamheten pågår, och det är ju på förmiddagen.

Här får dom gå sina 15 timmar hur som helst, men gärna 5 timmar/3 dagar för de anser att 2 timmar/5 dagar hinner inte barnen med något.
Rasmus går oftast 9-14, 10-15 när det är bad och kan även gå andra tider om det behövs.

När vi båda jobbade heltid gick han 19 timmar/veckan uppdelat på 4 dagar.
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

ok, det kanske heter pedagoger nuförtiden och inte förskolefröknar. Strunt samma. Jag vet att dom gärna på mitt dagis, tar en diskussion med föräldrarna och förklarar varför tiderna är lite fel. Det påverkar ju hela barngruppen om tex: en förälder ska hämta barnet mitt i lunchtiden eller vilan så att säga.
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

Vi får välja hur vi vill ha det själva för våra 15-timmars barn här i min kommun, dvs vi föräldrar får välja. Jättebra tycker jag. Här är det ett barn = en plats oavsett hur lite/mycket de går. De resonerar så att OM man behöver ändra sina arbetstider och barnets vistelsetider ska det ej vara något problem. Detta fick vi göra då mina föräldrar som brukade ha barnen en dag/vecka inte kunde pga min pappa fick en hjärtinfarkt. Då blev det förskolan den dagen också. Inga problem alls. De ör supersmidiga över huvud taget. Nu har vi verkligen inte överbelastat våra två förkolor med våra barn men jag som jobbar hemma vissa dagar och då brukar ha 9-15 får tex ändra till senare tid vid behov. Jätteskönt!
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

Det beror väl på föräldrarnas situation. Har man syskon eller arbetslös är det ju 15 timmar som gäller men om båda arbetar full tid är det ju inget konstigt att barnet går full tid på dagis. Det är ju svårt att ha barnet 15 timmar på dagis om båda arbetar 40 timmar.
 
Sv: Är det så vanligt med 15 timmars barn på dagis?

ok, det kanske heter pedagoger nuförtiden och inte förskolefröknar. Strunt samma. Jag vet att dom gärna på mitt dagis, tar en diskussion med föräldrarna och förklarar varför tiderna är lite fel. Det påverkar ju hela barngruppen om tex: en förälder ska hämta barnet mitt i lunchtiden eller vilan så att säga.

Då har ni en komun som tillåter förskolorna att bestäma själva, här var det tal på att det skulle bli 8. 30 till 11.30 för alla 15 timmars barn, men då protesterade alla förskolor gemensamt och fick igenom 9-12 för 15 timmrs barnen, så de hinner äta lunch på förskolan. Sonen som jag har kvar på förskolan går 9-14 fyra dagar i veckan, men jag jobbar ju så jag sätter mina tider själv även om jag gör det i samråd med personalen, så är det ändå jag som har sista ordet.

De sk 15 timmars barnen är ju sådan som inte har föräldrar som arbetar/pluggar/heltidsjukskrivna. Tidigare så fick de inte gå på förskolan alls, men nu tillåts det visst antal timmar, 15 h är den minsta mängden som erbjuds men jag har hört komuner där det är upp till 25 h.
Sen när barnet fyller fyra så blir det ju gratis 15 h i veckan, ialla fall hos oss, men det är fortfarande styrt vilka tider det är.

Sen finns det ju flera fall där barnen av olika andledningar får gå mer på förskolan trots hemmavarande förälder, men det bestäms ju internt på förskolan med rektorn eller högre upp.

Sen är det även skillnad om man har komunal förskola eller om det är privat/koperativ, de privata/koperativa har ju betydligt större bestämnade rätt över sin verksamhet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 207
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 353
Senast: kryddelydd
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 521
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp