Bukefalos 28 år!

Är det så viktigt med en könsidentitet?

Å andra sidan är manskläder ofta mera praktiska så det faller sig mera naturligt för kvinnor att använda såna än det är för män att använda kvinnokläder. För män blir det ett ställningstagande på ett helt annat vis.

En varm sommardag finns det inte mycket som är skönare än en luftig klänning! Det är synd att det inte är ok (normmässigt) för män att ha det på sig.
 
Jag hoppas att kommande generationer kommer vara mindre begränsade i normer och vad som "är" kvinnligt kontra manligt.
Senast igår på jobbet kom jag att prata med en annan kvinna (jag själv identifierar mig som kvinna, men många har svårt för att jag är kortklippt/delvis rakat huvud) som är lärare om just det. Hon hade fått frågan av en elev om hon var kille eller tjej, varpå en annan vuxen försökt hyscha barnet med ett "sånt får man inte fråga!" varpå läraren sa emot och sa att det är en jättebra fråga och frågar då barnet varför hen undrar. Det kom fram att det var rösten som gjorde att hen blev osäker, men sa sen att hon måste ju vara tjej för att hon har rosa tofflor, varpå en kompis till eleven utbrister "killar kan faktiskt också gilla rosa! Det gör jag och jag är kille!".

Jag tror och hoppas att såna här öppna vuxna och lärare bygger en tryggare grund för barnen att det finns annat än vad normen säger och att det kommer bli mer öppet för att fler vågar vara sig själva och inte tvingar in sig i ett kvinnligt/manligt fack. Barn föds inte med fördomar och normer, dom blir uppfostrade i det.

Jag hoppas att du TS hittar dig själv, I vilket fack (eller inget) som du känner dig mest bekväm i :)
Jag får ofta den frågan om jag är kille för att jag har kort hår.
Dock har jag nästan alltid klänning så jag blir lite konfunderad då jag får frågan.
Har dock också fått frågan av kollegor om jag är homosexuell pga mitt korta hår och mitt pridenyckelband
 
Jag får ofta den frågan om jag är kille för att jag har kort hår.
Dock har jag nästan alltid klänning så jag blir lite konfunderad då jag får frågan.
Har dock också fått frågan av kollegor om jag är homosexuell pga mitt korta hår och mitt pridenyckelband
Ja det där om att vara homosexuell pga kort hår som kvinna är intressant 😂 som att killar vore homosexuella om de har långt hår :confused: en Tinder snubbe sa "jag gillar ditt lesbiska utseende" en gång 😒 det blev ingen dejt om vi säger så...
 
Måste man sätta etikett på vem man är, istället för att bara vara sig själv? Jag har alltid känt mig annorlunda, att jag inte passar in. Jag försöker hela tiden passa i, klä mig och bete mig enligt de normer och krav samhället har på en.

Men vem är jag? Mitt kön jag har mellen benen säger ju inget om vem jag är. Att utgå från mitt könsorgan som könsidentitet blir ju väldigt fel, men kläder kan inte heller avgöra det. Ibland vaknar man och känner för si eller så, ibland klär jag mig feminint, ibland maskulint.

Jag blir bara förvirrad av att försöka passa in, och nu med femtielva olika kön att välja på. Kan man inte bara få vara sig själv utan etiketter?

Gör som jag.. bry dig inte om samhällets normer och krav. Klä dig som du känner för. Jag har dagar då jag klär mig maskulint och dagar då jag klär mig feminint och det har inget med könet mellan mina ben att göra. Jag har varit korthårig och sett ut som en kille i närmare 10 år och nu har jag sparat ut håret igen. Gör din grej och ha din egen stil. Folk får ta dig som du är.
 
En varm sommardag finns det inte mycket som är skönare än en luftig klänning! Det är synd att det inte är ok (normmässigt) för män att ha det på sig.
Det finns ganska många kulturer (just nu tänker jag på varmare länder) där män bär klänning. Och ganska många kulturer där män har minst lika utsmyckade kläder som kvinnor som norm (kommentar på tidigare inlägg). Där praktiskt perfekta kläder är mer för kvinnor än män.

Jag tycker också det är synd att vi är så snabba med att påföra våra egna värderingar och fördomar på andras klädval. Istället för att om man är intresserad av klädvalet, vara öppet nyfiken.
 
Den gången det har betydelse är väl främst av medicinsk karaktär. Vad man än tycker om det så funkar män och kvinnors kroppar lite annorlunda, det är också mest forskat på unga mäns kroppar. När det handlar om de bitarna tycker jag att det är viktigt att kunna erkänna att det är i huvudsak två biologiska kön, det är förhållandevis få som inte föds som antingen eller.

Men hur man klär sig, identifierar sin person, följer normer eller ej är (och borde vara självklart) upp till var och en.
 
Den gången det har betydelse är väl främst av medicinsk karaktär. Vad man än tycker om det så funkar män och kvinnors kroppar lite annorlunda, det är också mest forskat på unga mäns kroppar. När det handlar om de bitarna tycker jag att det är viktigt att kunna erkänna att det är i huvudsak två biologiska kön, det är förhållandevis få som inte föds som antingen eller.

Men hur man klär sig, identifierar sin person, följer normer eller ej är (och borde vara självklart) upp till var och en.
Det har ju också stor betydelse inom sport, kvinnojourer, fängelsen, brottsstatistik/rapportering m.m. Alltså, hur man klär sig och hurvida man följer normer är ju inget som någon behöver lägga sig i, däremot så har biologiska män som identifierar sig som kvinnor fått rätt mycket makt i olika delar av västvärlden på bekostnad av kvinnors rättigheter. I USA så har vi Lia Thomas, en transkvinna som var rankad någonstans runt 500 av de bästa simmarna när han tävlade som man. Nu när han tävlar mot kvinnorna så är han helt plötsligt nummer 1. Rättvist? För att inte tala om den press och de trakasserier som lesbiska kvinnor utsätts för från folk med ”könsidentiteter” på grund av att de inte är attraherade av manliga kroppar. Eller det avhumaniserande språket som används för att beskriva kvinnor t.ex. ”menstruerare”, ”vagina-bärare”, ”livmoder-ägare”, ”bleeder” o.s.v. Konstigt nog så är det sällan män kallas för ”spermie-producerare” eller liknande i namnet av inklusivitet.

Det finns nu även ett antal fall av fängslade kvinnor som blivit våldtagna eller sexuellt ofredade av transkvinnor i fängelse. Jag måste erkänna att jag skiter fullständigt i hur transkvinnorna identifierar i detta läget. Kvinnor som sitter i fängelse är redan utsatta, de ska inte behöva stå ut med att bli våldtagna bara för att samhället anser att mäns känslor är viktigare än deras trygghet. Frågor om könsidentitet påverkar tyvärr inte bara de som identifierar som det motsatta könet, de har reella konsekvenser för många kvinnor i samhället.
 
Det har ju också stor betydelse inom sport, kvinnojourer, fängelsen, brottsstatistik/rapportering m.m. Alltså, hur man klär sig och hurvida man följer normer är ju inget som någon behöver lägga sig i, däremot så har biologiska män som identifierar sig som kvinnor fått rätt mycket makt i olika delar av västvärlden på bekostnad av kvinnors rättigheter. I USA så har vi Lia Thomas, en transkvinna som var rankad någonstans runt 500 av de bästa simmarna när han tävlade som man. Nu när han tävlar mot kvinnorna så är han helt plötsligt nummer 1. Rättvist? För att inte tala om den press och de trakasserier som lesbiska kvinnor utsätts för från folk med ”könsidentiteter” på grund av att de inte är attraherade av manliga kroppar. Eller det avhumaniserande språket som används för att beskriva kvinnor t.ex. ”menstruerare”, ”vagina-bärare”, ”livmoder-ägare”, ”bleeder” o.s.v. Konstigt nog så är det sällan män kallas för ”spermie-producerare” eller liknande i namnet av inklusivitet.

Det finns nu även ett antal fall av fängslade kvinnor som blivit våldtagna eller sexuellt ofredade av transkvinnor i fängelse. Jag måste erkänna att jag skiter fullständigt i hur transkvinnorna identifierar i detta läget. Kvinnor som sitter i fängelse är redan utsatta, de ska inte behöva stå ut med att bli våldtagna bara för att samhället anser att mäns känslor är viktigare än deras trygghet. Frågor om könsidentitet påverkar tyvärr inte bara de som identifierar som det motsatta könet, de har reella konsekvenser för många kvinnor i samhället.
Det där är ren smörja och TERF-propaganda. Visa gärna källor på dina uttalanden.
 
Det där är ren smörja och TERF-propaganda. Visa gärna källor på dina uttalanden.
Jag håller med om att det är smörja men apropå terf - är de flesta som kritiserar transpersoner verkligen radikala feminister? Det finns ju en sådan gren inom feminismen men den absoluta majoriteten av antitrans-rörelsen verkar inte vara feminister alls och många verkar mer konservativa. Så av ren nyfikenhet, är du radikal feminist @Dust n bones ?
 
Jag håller med om att det är smörja men apropå terf - är de flesta som kritiserar transpersoner verkligen radikala feminister? Det finns ju en sådan gren inom feminismen men den absoluta majoriteten av antitrans-rörelsen verkar inte vara feminister alls och många verkar mer konservativa. Så av ren nyfikenhet, är du radikal feminist @Dust n bones ?
Ja det är jag och jag har inga problem med transmannen som också tävlar i damklassen mot Lia och de kvinnliga simmarna. Någon som inte är ”anti-trans” (vilket jag inte identifierar som btw) kanske kan förklara varför både transkvinnor och transmän har rätt att tävla i damklassen?
 
Ja det är jag och jag har inga problem med transmannen som också tävlar i damklassen mot Lia och de kvinnliga simmarna. Någon som inte är ”anti-trans” (vilket jag inte identifierar som btw) kanske kan förklara varför både transkvinnor och transmän har rätt att tävla i damklassen?
Ursäkta tolkade dina argument som antitrans men om du inte är det är det ju positivt. Det verkar konstigt att man skulle tillåta hormonbehandlade transmän i damklasserna i och med att tillförsel av ej kroppseget testosteron brukar räknas som doping för både män och kvinnor, men collegeidrotten följde tydligen tills alldeles nyss inte alla regler för transidrottare så det kan ha varit något sådant glapp i reglerna antar jag, utan att veta vem du syftar på.
 
Ja det är jag och jag har inga problem med transmannen som också tävlar i damklassen mot Lia och de kvinnliga simmarna. Någon som inte är ”anti-trans” (vilket jag inte identifierar som btw) kanske kan förklara varför både transkvinnor och transmän har rätt att tävla i damklassen?
Får jag fråga varför du systematiskt skriver "han" när du åsyftar Lia Thomas, om du inte är "anti-trans"?
 
Får jag fråga varför du systematiskt skriver "han" när du åsyftar Lia Thomas, om du inte är "anti-trans"?
Hans biologiska kön ändras inte bara för att han nu identifierar som kvinna. Mitt argument är att Lia är en man som tävlar i damklassen, att kalla honom ”hon” bara för att vara snäll skulle inte vara särskilt ärligt eller produktivt för diskussionen. IRL undviker jag att använda pronomen för transpersoner eftersom jag inte är ute efter att såra någons känslor. Och ja, jag är medveten om att det inte räcker och att jag ändå kommer att anses vara hatfull och trångsynt eftersom jag innerst inne inte kan se transpersonen såsom han/hon identifierar.
 
Hans biologiska kön ändras inte bara för att han nu identifierar som kvinna. Mitt argument är att Lia är en man som tävlar i damklassen, att kalla honom ”hon” bara för att vara snäll skulle inte vara särskilt ärligt eller produktivt för diskussionen. IRL undviker jag att använda pronomen för transpersoner eftersom jag inte är ute efter att såra någons känslor. Och ja, jag är medveten om att det inte räcker och att jag ändå kommer att anses vara hatfull och trångsynt eftersom jag innerst inne inte kan se transpersonen såsom han/hon identifierar.
Brukar du kalla folk vid fel namn med om du inte tycker om det namnet de har?

Har man lite jäkla hyfs så tilltalar man personer med pronomen de vill bli tilltalade med, så jävla svårt är det inte. Trångsynt är du, det är inget snack om saken.
 
Hans biologiska kön ändras inte bara för att han nu identifierar som kvinna. Mitt argument är att Lia är en man som tävlar i damklassen, att kalla honom ”hon” bara för att vara snäll skulle inte vara särskilt ärligt eller produktivt för diskussionen. IRL undviker jag att använda pronomen för transpersoner eftersom jag inte är ute efter att såra någons känslor. Och ja, jag är medveten om att det inte räcker och att jag ändå kommer att anses vara hatfull och trångsynt eftersom jag innerst inne inte kan se transpersonen såsom han/hon identifierar.
Och om någon inte vill bli omnämnd som sitt ”biologiska” kön så väljer du att inte respektera det.

Du kan säkert undvika din allergi genom att använda namn konsekvent istället för pronomen, men att hävda sin rätt att vara elak är inte särskilt klädsamt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 646
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: cewe
·
Samhälle Har funderat ganska mycket på just det senaste veckorna. Gör du någonting bara för att någon annan/samhället förväntar sig att du ska...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
9 199
Senast: hljomalind
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 807
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp