Är det sant??? (Veterinärer)

antiloop8

Trådstartare
Nu måste jag höra med er.
Är det sant att det finns veterinärer som mailar ut olika tänkbara diagnoser till kunder med sjuka djur?

Ponera att jag har en hund som tidigare i höst varit sjuk. Hunden har kraftigt nedsatt immunförsvar och är äldre.
Hunden blir återigen mkt sjuk. Han vinglar och har inte någon kroppskontroll. Den drägglar och verkar ha svårt att svälja sitt saliv.

(Detta är alltså en påhittad hund)

Finns det då veterinärer som mailsvarar kunder om vad det kan vara???
Jag blir helt chockad om det går till såhär.

Djurskydd? Vart då isf.

Tacksam för svar!
 
Sv: Är det sant??? (Veterinärer)

Det har jag aldrig hört talas om.
Vad skulle orsaken vara att göra så?

Menar du att de skriver ut medicin eller "bara" säger att det troligtvis är det eller detta? Ger de isåfall råd om vad ägaren ska göra eller vad?
 
Sv: Är det sant??? (Veterinärer)

De veterinärer som mailat har sagt olika saker. Allt från hjänblödning, stroke, tumör, nervskador osv...
Jag hoppas att personen som påstår detta ljuger. Annars blir jag riktigt orolig över vilka veterinärer som är seriösa o inte.
Pga. detta mailande så kommer djuret att få leva vidare tydligen. Verkar helsjukt.
 
Sv: Är det sant??? (Veterinärer)

Jag tror det finns någon typ av frågeforum.. fast jag kan ju inte tro att en veterinär skulle ge en diagnos där, i det där fallet borde väl rådet varit att åka direkt till klinik med vovven...
 
Sv: Är det sant??? (Veterinärer)

Men herregud, alla de sjukdomar du räknar upp är ju saker man omedelbart kontaktar, dvs åker till veterinär för.

Ingen seriös människa kan väl mena att det är ok att djuret mår som det gör och strunta i att uppsöka veterinär bara för att man förmodligen vet vad felet är:crazy:

Symptomen i sig är ju glasklara, givetvis måste djuret få vård alternativt få somna in utan mer plågor:cry:

Undrar när de själva söker läkarhjälp...stackars hund:(

Kan man anmäla sådant? Det borde man ju kunna men det tar väl förmodligen för lång tid innan något händer.

Hade jag varit du så hade jag anmält i vilket fall, hunden måste ju lida fruktansvärt:cry: kanske att djurskyddet åtminstone kan ringa och påtala deras skyldighet att uppsöka veterinär?!
 
Sv: Är det sant??? (Veterinärer)

Vi svarar på frågor via mail, men ställer aldrig diagnoser då detta är omöjligt. Våra svar brukar istället avslutas med att vi lämnar telefonnummer och ber dem ringa vår reception för tidsbokning.
 
Sv: Är det sant??? (Veterinärer)

Tack!
Jag tycker det verkar VÄLDIGT märkligt att hon har fått olika diagnoser som hon uttrycker sig och dessutom så allvarliga.

Men tack för att du klargjort. :bow:
 
Sv: Är det sant??? (Veterinärer)

Jag tolkade det som att veterinärer slumpvis mailade ut diagnoser.. Kämpigt att få en mail från doktorn med diagnosen hjärtattack på morgonen...

Visst kan man bolla idéer och nämna tänkbara diagnoser i ett mail, likväl som i ett telefonsamtal. I synnerhet om hunden redan haft ett skov med samma symptom och nu drabbats av ett återfall (och då varit hos den aktuella veterinären, alltså). Däremot ska ju inte detta ersätta en ordentlig undersökning och adekvat behandling.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 539
Senast: Nominous
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 483
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp