Är det tillåtet?

R

_Rosie_

När man lägger ut bilder här på Gnägg, är det tillåtet att läggga ut bilder man fotograferat på en hopptävling, trots att man inte känner ekipagen eller fått tillåtelse av ryttaren? Ville lägga ut lite bilder jag fotade men vet inte om jag vågar, så jag ville kolla först :)
Har sett några göra det, men vet inte om det är lagenligt?
 
Nej, du får enligt lag inte lägga ut några bilder på Internet på en person utan personens tillstånd. Även om du känner personen i fråga så måste du alltså be om lov först innan du lägger upp bilden. Så är det.
 
Okej, tänkte just det. Jag har hört att man får lägga ut bilder på personer utan att fråga, och folk gör det jämt och ständigt så jag blev fundersam. Tack.
 
Fast tidningar publicerar ju bilder utan att ha bett alla på bilderna om lov?

En offentlig person (typ Malin Baryard) borde man också få lägga ut bild på utan att ha frågat om lov?
 
Alla ryttare som tävlar har redan godkänt att resultat och starlistor och även foton kan komma att läggas ut på internet.
Det godkänner man när man anmäler sig till tävlingen.
 
Hur då? Även kort tagna av privatpersoner?

I propparna står det ju oftast i stil med "ryttare som anmäler sig tillåter att start- och resultatlistor läggs ut på Internet" eller någe..
 
Det här regleras av PUL (personuppgiftslagen), mycket information finns på internet.
Jag berörs av detta eftersom jag är ute och fotar så gott som varenda helg nu under tävlingssäsongen, det hade varit väldigt smidigt om det fungerade så som Fio skriver men tyvärr tror jag inte det. Det som brukar nämnas i proppar är ju publicering av start- och resultatlistor - foton är ju en annan sak.
Jag brukar försöka se till att alla ryttare är medvetna om att jag är på plats och att bilderna kommer att läggas ut på nätet. Det brukar stå i PM samt "annonseras" på tävlingsplatsen. Då står det tydligt att de som inte vill ha bilder utlagda skall kontakta mig, många kommer fram och frågar om bilder men hittills har ingen motsatt sig webpublicering.

Tidningar är en helt annan sak - jag kan inte svara för hur det fungerar där.

Men det är inte en helt lätt fråga, det här med PUL och tävlingsbilder...

Mvh Cissi
 
Visserligen står det i TR att "Anmälan till tävling innebär att ryttaren tillåter publicering av namn och bild på internet". Men gissningsvis är det är arrangörens bilder på arrangörens hemsida som avses, ev förbundets vid större tävling. Tanken är nog inte att vem som helst ska kunna lägga ut tävlingsbilder på vilken websida som helst.
 
Tidningar är en helt annan sak - jag kan inte svara för hur det fungerar där.

Faller under tryckfrihetslagen och all form av journalistisk verksamhet är undantaget PUL!
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 930
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Solstig
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 595
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp