Är det vanligt att dagisbarn leker ute själva?

Status
Stängd för vidare inlägg.

marieka

Trådstartare
Min vännina berättade attt på hennes dagis får barnen 3-5 år vara ute och leka själva, fröknarna tittar till dem genom fönstret. Hennes son berättar om saker som hänt tex. mulning och lek med olämpliga leksaker.
Får fröknarna göra så? Min vän tycker inte om det men vet inte om det är lönt att klaga eller vem man ska prata med.
Vad hade ni gjort?
 
Sv: Är det vanligt att dagisbarn leker ute själva?

Mina barn fick leka själva ute när de blev 4,5-5 år, det hände aldrig någonting mig veterligen. Detta hände nästan bara när de hade många yngre barn som kanske sov eller behövde klädhjälp, då fick de äldre barnen gå ut själva tills resten av gruppen kom ut. När de blev 5 fick de dessutom gå utanför staketet och leka en liten bit från dagiset utan personal, det var aldrig någon som stack eller gjorde ngt dumt.

Är man obekväm med situationen ska man prata med avdelningspersonalen i första hand, det är ju de som måste kunna motivera varför de gör så.

När barnen kommer upp till skolan som sexåringar så finns det inte alls samma "övervakning" av personal, vilket gör att det kan bli kaos för en del barn om de aldrig fått vara ute själva...
 
Sv: Är det vanligt att dagisbarn leker ute själva?

Min son brukar vara ute själv på gården på förmiddagen med dom "stora" barnen ( 4-6 år) utan fröken. Dom får själva välja om dom vill gå ut eller inte då och dom brukar vara ca 6 st ute samtidigt.

Jag tycker inte det är några problem men då har hans dagis en liten gård och fröknarna har inga problem med att se dom hela tiden då gården sträcker sig runt dagiset som har stora fönster i alla riktingarna.

Anneli
 
Sv: Är det vanligt att dagisbarn leker ute själva?

Det verkar som det är vanligt då.....
 
Sv: Är det vanligt att dagisbarn leker ute själva?

På vårat dagis måste man godkänna/skriva under om man tillåter att ens barn får vara ute själv på gården, den gäller i alla åldrar. Man får även skriva om man tillåter att de cyklar på tvåhjuliga cyklar och om de får åka i någon av personalens bilar i bilbarnstol. Jag har inte godkännt att elin får lov att vara ute själv utan tillsyn av vuxen, däremot tycker jag att det är okej under en kortare stund, tex när de håller på att slussa ut dem, det tar ju lite tid att få på overaller och stövlar och elin är väldigt självgående så de skulle nog få väldiga problem om de hejdade henne.
Men personalen har oxå sagt att de inte släpper barnen ur sikt trots att de kanske "får" för föräldrarna förrens de är närmare fyra års ålder, och det är aldrig några som är ute själva någon längre stund utan det är just under "utslussning och inslussning" som några kanske är själva en stund så länge de är kvar på förskolan.
 
Sv: Är det vanligt att dagisbarn leker ute själva?

På vårt dagis får de större barnen klä på sig och gå ut efterhand de är klara medans fröknarna hjälper de mindre barnen och sedan kommer ut med dem. Det handlar alltså inte om någre längre stunder så för mig är det helt ok.

Jag skulle inte gilla att man släpper helt utan att ha diskuterat det med föräldrarna först. Till viss del kan det ju vara bra att träna barnne lite inför förskoleklass och skola där övervakningen blir ännu mindre, men då handlar de alltså om de större barnen, 3 år är man för liten anser jag.

Hemma så får min son gå ut själv, leka på gården eller i backen, gå till lekplatsen eller hockeyplan om han frågar och säger till men det är skillnad anser jag. Han är 6 år och har nyligen fått dessa privilegier, vi bor i ett litet samhälle och han behöver inte korsa farliga vägar eller liknande.
 
Sv: Är det vanligt att dagisbarn leker ute själva?

Jag anser att det beroro mycket på hur gården är utformad. Är den som på min sons dagis liten där sandlådan befinner sig precis utanför fönstret och gården går runt dagiset och dom bara genom att höja blicken en aning ser alla barnen så är det OK att barnen är ute ensamma och leker men jag skulle inte släppa ut en 3 åring själv ändå. Det är ganska stor skillnad på 3 och 4 år tycker jag.

Om vi jämför med ett annat dagis som jag känner till så hade jag itne velat att mitt barn var själv ute då gården där är gigiantisk och huset innehåller flera enher för då måste det vara omöjligt att hålla reda på barnen då ser man ju inte hela gården från fönstret heller.


Min son får vara ute själv på våran gård hemma också och då bor vi i hyreshus med sina jämnåriga kompisar och vi har aldrig haft problem. Dom brukar vara 4 pojkar ute och det innebär att vi är 4 st mammor som kollar barnen med jämna mellanrum.

Anneli
 
Sv: Är det vanligt att dagisbarn leker ute själva?

Det skulle jag inte gilla om de fick göra!!
Hos oss är det alltid någon ute, de är två avdelningar som har utetid samtidigt så det är som sagt alltid några av fröknarna ute!

Hur ska de kunna hålla koll på barnen om de är inne?
Har de en uteplats på 5*5 meter då eller?

Hemma får han vara ute och leka själv under övervakning från fönster men då bor vi ju också på landet och inga direkta grannar heller!
 
Sv: Är det vanligt att dagisbarn leker ute själva?

Tokmaja skrev:
Hur ska de kunna hålla koll på barnen om de är inne?
Har de en uteplats på 5*5 meter då eller?

Det här är inte bara ett svar till dig, men man kan inte som personal på förskola ha koll på ALLA barn varenda minut...Iofs har man sämre koll om man är inomhus, men där jag har jobbat har vi haft en så stor gård så det inte går att kolla alla barn även om all personal är ute samtidigt.

Ofta är det ju så att all personal inte är ute samtidigt, någon kanske är inne och fixar saker inne tex.

Vilken hemsk personal mina barn har haft, de lät barnen gå ut själva ibland på en gård som inte ens hade staket runt hela tomten :eek: ;) På de 7-8 åren jag hade mina barn där var det bara ett barn som "försvann", och hon gick ut genom grinden ihop med ett annat barns förälder (och ja, hon kom tillrätta också).
 
Sv: Är det vanligt att dagisbarn leker ute själva?

Nej, men man har större chans om man är ute än om man är inne.
Vårat dagis har också stor gård och två hus på gården barnen kan "försvinna" bakom, så inte hinner de med att se alla, men blir det bråk kommer de att höra det betydligt snabbare än om de är inne hela högen.
Skulle man släppa lös en grupp dagisbarn inomhus utan vuxna? Det är väl samma sak....
 
Sv: Är det vanligt att dagisbarn leker ute själva?

Jag skulle inte gilla det.
Hos oss får dom barnen som först är klara vänta på trappan, (där kan dom titta i böcker och leka lite). När några barn kommit ut så går en personal ut medan dom andra hjälper till att klä på resten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 886
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 908
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 157
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp