Bukefalos 28 år!

Är detta en senskada?

F

Fiatempo

Hej! Är nu livrädd. För en vecka sedan skoddes min häst och jag tyckte att han dagen efter var mer motvillig än vanligt att lyfta vä fram. Två dagar senare var insidan av samma ben under framknät något varm och lite "svampig". Detta har sedan kommit och gått. Är nu livrädd för att detta ska vara en senskada eller dyl. Min häst är absolut inte halt och lyfter nu benet som vanligt! Jag undrar vilka senor som sitter på insidan av frambenet under hasen? Finns det någon som har en bra bild av hästens senor?

Tack på förhand!
 
Sv: Är detta en senskada?

Jag undrar vilka senor som sitter på insidan av frambenet under hasen?


Menar givetvis under framknät...
 
Sv: Är detta en senskada?

Där sitter gaffelbanden.. min har en överansträngning där och ska vila i ca 4-6 månader så det är bara att hoppas att det absolut inte är det!!Jag hade låtit hästen vila i en vecka och om svullnaden lagt sig skrittat en vecka på hårt underlag.. blir det värre eller inte bättre så ring veterinären!!

Vill den inte lyfta benet kan det ju vara nåt i knät också? eller att det inte villa lyfta benen för att då måste den lägga mer tyngd på det ANDRA benet så det kanske är nåt där? Därav att den kanske avlastar sitt svullna ben pga att den har ont i det andra... nä jag ska inte skrämma dig..säkrast är att höra med vet!
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta en senskada?

musklerframben.jpg
 
Sv: Är detta en senskada?

En senskada kommer inte och går som du beskrev det. Så på den punkten kan du nog vara lugn.

Beskriv lite närmare var "svampigheten" sitter,
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp