Bukefalos 28 år!

Är detta normalt?

Sv: Är detta normalt?

Det jag ville illustrera är att det går, rent utfodringsmässigt.
Om man kan räkna foderstater och räknar rätt.

Detta för att slippa klappjakt på hästägare som fodrar med lite hö.
Eftersom dessa ägare faktiskt kan ha full koll på vad de gör.

Det stod inte i tråden att de stod på torv.
Ofta så har just Islandshästar lösdrift med halm i ligghallarna.
Och så har höet i år ofta ett högt proteinvärde.
Islandshästens ägare kanske missade den delen med halm och hövärdet och bara kopierade en gammal foderstat till den hästen.
 
Sv: Är detta normalt?

--------------------------------------------------------------------------------

jo men det jag reagerade på var alltihop att allt var så himla lite, att de ersätter med små burkar med pulver istället för foder.
Hästarna står på tov oxå. Vid halvnio är maten helt slut då får de vänta till klockan sju nästa morgon sen får det vänta igen till 20.00 innan nästa giva.
Jag har alltid gått på 1.5 kg per 100 kg häst cirkus iaf.

Jag vill ha detta till att hon menar att hästen står på torv
 
Sv: Är detta normalt?

Tov = torv
- ja antagligen.

Med halm i boxen så hade det ju varit annorlunda om resten är korrekt.
 
Sv: Är detta normalt?

Min gammelpålle får fn 6 kg hösilage med en TS på 70% sen får han även fri tillgång av lucernhack. På det äter han ca 0,5 kg Hestekraft samt 0,2 kg protein och lite lite betfor för att blöta alltsammans

Hej Boj!

Nu blev jag nyfiken...

Hur mycket lucernhack äter din gammelpålle ungefär per dygn då han har fri tillgång på detta?

Mvh
Lotten__
 
Sv: Är detta normalt?

Tyvärr så tror jag det kan vara rätt vanligt. Inget ont mot alla islänningsägare nu, men ett gäng jag träffade på gav sina hästar ca 3 kg hö om dagen och ungefär 3 dl krafft.
(Då hade en av hästarna dessutom just precis fått ett föl). Inga mineraler, inga saltstenar, ingenting..
Dom menade på att deras hästar klarade sig utan både det ena och det andra för att dom var just islandshästar, och när dom gick fria på Island var det minsann ingen som gick och utfodrade dom stup i kvarten.
(Dessa hästar fick mat på morgonen och sedan på kvällen).

Tycker det är ruggigt när hästarna står och är jättemagra och ägarna är fullt medvetna om detta. Vad beror det på? Snålhet?

Själv har jag en liten nordistravare på ca 150 cm i mankhöjd, och nu äter hon 8 kg hö om dagen för att hon bara skrittar efter en skada. Annars äter hon ca 10 kg hö och på vintern har hon fri tillgång till ensilage, och hon är i jättefint hull. (Kan ju bero på att jag har sån tur att hon inte brukar bli fet ens på betet) :D
 
Sv: Är detta normalt?

Tyvärr låter det här som värsta avarten av islandshästägare. Av ren okunskap tror de att hästarna kan tillgodogöra sig mer av fodret än vad de gör i verkligheten. Som någon annan här skrev, så är islandshästar mycket bra på att tillgodogöra sig grovfoder pga längre tarmar. Men självklart ska de ha mer grovfoder och uppdelat på minst 3 ggr/dygn. Jag ger själv mina två 5 kg grovfoder + proteinfoder för att fylla på bristerna i mitt hö. Högivorna delar jag upp på 4 ggr/dygn. (1+1+1+2 kg) De står på torv och de har alltid några strån kvar på morgonen. Att de får så pass tidigt på kvällen är ju också lite tokigt eftersom morgonfodringen är så sent. Det är alldeles för många timmar emellan. Jag hoppas att de kan få i sig lite gräs under utevistelsen på dan.
Kan du inte försöka berätta lite försiktigt att de behöver mer grovfoder. Av din beskrivning låter det som de lider av proteinbrist också.
 
Sv: Är detta normalt?

om jag säger ngt sätter de sig på tvären o blir aparga direkt. Jag lider med hästarna som inte har ngt alls att tugga på medans min häst tuggar hö i boxen brevid hela natten. Han får även lunch hö mitt på dagen.

Jag ville bara veta om detta var vanligt, jag vet absolut ingenting alls om islandshästar, men jag tycker folket som har dem verkar riktigt konstigt iaf om man ser till dem som står i mitt stall. Idag tölatade de i full fart påp asfalten breöt av till skritt 100 meter från stallet skrittade dit o hoppade av, häastarna flåsade o var dyngsvettiga. De fick lite betfor o skickades ut i hagen blöta o dana :crazy:
 
Sv: Är detta normalt?

om jag säger ngt sätter de sig på tvären o blir aparga direkt. Jag lider med hästarna som inte har ngt alls att tugga på medans min häst tuggar hö i boxen brevid hela natten. Han får även lunch hö mitt på dagen.

Jag ville bara veta om detta var vanligt, jag vet absolut ingenting alls om islandshästar, men jag tycker folket som har dem verkar riktigt konstigt iaf om man ser till dem som står i mitt stall. Idag tölatade de i full fart påp asfalten breöt av till skritt 100 meter från stallet skrittade dit o hoppade av, häastarna flåsade o var dyngsvettiga. De fick lite betfor o skickades ut i hagen blöta o dana :crazy:

:eek: Nää?!! Förstår att du är arg och lider med dessa hästar. Är det VUXNA människor som har dom?? Låter som ungar som rider sådär ansvarslöst! :mad:
 
Sv: Är detta normalt?

Hej Boj!

Nu blev jag nyfiken...

Hur mycket lucernhack äter din gammelpålle ungefär per dygn då han har fri tillgång på detta?

Mvh
Lotten__

Han brukar inte passera 1 kg, men någonstans mellan ½-1 kg lite varierande från dag till dag. Hans favorit är Krafft lucernhack, men sen har han även fått en annan variant som heter Green Power men den är inte lika poppis. Så han plockar i sig ca 4.6-5 kg TS per dygn, även Hestekraften är lucernbaserad.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta normalt?

om jag säger ngt sätter de sig på tvären o blir aparga direkt. Jag lider med hästarna som inte har ngt alls att tugga på medans min häst tuggar hö i boxen brevid hela natten. Han får även lunch hö mitt på dagen.

Jag ville bara veta om detta var vanligt, jag vet absolut ingenting alls om islandshästar, men jag tycker folket som har dem verkar riktigt konstigt iaf om man ser till dem som står i mitt stall. Idag tölatade de i full fart påp asfalten breöt av till skritt 100 meter från stallet skrittade dit o hoppade av, häastarna flåsade o var dyngsvettiga. De fick lite betfor o skickades ut i hagen blöta o dana :crazy:

Jag blir så trött och ledsen på okunniga hästägare. Islandshästar har ju givetvis ett behov av protein och energi som alla andra.

Islandshäst vikt 350 kg i normalt hull, lätt arbete behöver 51 MJ och 300 smrp.

Sto som fått föl och diar behöver 749 smrp och 82 MJ.

För att komma med "bevis" kan du ju låna och visa dem boken "Islandshästar" av Ericson, Frey och Lennartsson där dessa tabeller står.

Eller anmäl dem till mijlö och hälsa. Har man inget förstånd skall man ju inga djur ha.
 
Sv: Är detta normalt?

:eek: Nää?!! Förstår att du är arg och lider med dessa hästar. Är det VUXNA människor som har dom?? Låter som ungar som rider sådär ansvarslöst! :mad:

japps det är vuxna, de bedriver turridning o ridskola oxå :crazy: kan tillägga attjag ska flytta därifrån, jag står inte ut längre.
 
Sv: Är detta normalt?

Detta är djurplågeri!:cry: Tala om det för ägarna och hota med anmälan.:mad: Varför förstår inte vissa människor att de förstör sina hästar med så minimala grovfodergivor. Tror de att hästarna ska kunna prestera något i princip utan mat? Be dom skaffa cyklar i stället och ha cykelskola och turcykling. Vissa människor ska inte ha djur när de inte är måna om att ge dom vad dom behöver.
 
Sv: Är detta normalt?

Himmel!
Har de §16-tillstånd för det?
Ring och prata med miljökontoret.
Sådant där vill vi inte ha som förebilder i Islandshästvärlden.
Det skapa ännu flera problem när deras elever och turryttere sedan tror att man kan göra så och köper en egen Islandshäst som de missköter och överutnyttjar.
 
Sv: Är detta normalt?

Det var det jag misstänkte att de även beter sig på det viset. Det var det jag menade med avart. Jag förstår att du har svårt att se detta.
Jag tror att dessa människor har fått en felaktig uppfattning att man gör så på Island. Det är i alla fall den ursäkten eller förklaringen jag ofta hör. Men det är ju inte det samma som att det är rätt. Även om man kanske gör så i vissa fall på Island så är det ingen ursäkt här i Sverige.
Jag har tänkt en del under dagen om hur man kan göra i sådana här fall. Är ni fler i stallet som har "vanliga" hästar? Kan ni inte gå samman och ta dit någon som håller en föreläsning i hästhållning, foder m.m. En veterinär eller en tränare som är känd i islandshästsammanhang t ex. Kanske blir det några av islandfolket som kommer. Det verkar som det är stor brist i kunskapen om hur man sköter en häst över huvud taget hos de här individerna.
Och som någon föreslog, boken "Islandshästar- skötsel, hälsa, gångarter" av Ericson, Frey och Lennartsson, är jättebra att lägga i stallet. Den tar upp allt som har med skötsel och foder att göra.
Jag blir så beklämd och arg när jag hör sådant här. Det ger oss andra islandhästfolk som sköter oss så dåligt rykte.
 
Sv: Är detta normalt?

Ja, och det går ju inte att jämföra med Island. När hästarna släpps på vila på Island får de gå på flera hundra hektar med gott om gräs och även om vädret är hårt på Island blir det sällan så kallt som här. När snön kommer läggs ut rundbalar där med och tillsyn.

Det finns tillsynsmän på Island också som åker runt och ser till hästar får sitt behov tillgodosett.
 
Sv: Är detta normalt?

kl

Jag håller med om att det låter som djurplågeri! :mad: :mad:

Måste bara inflika i vikt-diskussionen - min pålle (islänning) 141cm enl veterinär vägde, när han var i full kondis i somras 420kg enligt Strömsholms våg.
Han var INTE tjock!
I vintras åt han 7,5kg hö (fin kvalitet) per dygn och står på halm, var fin även då :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
488
Senast: aglaonema
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 751
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: nexxa
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
756
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp