Är detta okej??

_Amazing_

Trådstartare
Var tvungen att posta en tråd om detta pågrund av att jag blev så irriterad när jag fick höra detta , och att det slår mig hur en del har ett så egoistiskt tänk.!

Jag börjar från början

Min vän har en nära bekant som har en isabellfärgad ponny som hon vill betäcka bara för betäckandets skull i princip.(sto)
Denna ponny är knappt ridbar med henne på ryggen förklarade min vän och att det var en himla hetsig häst i sig.
Nu till hingstvalet, om jag valt lämplig hingst till mitt sto hade jag kollat mitt stos svagheter och hittat dessa svagheter som de starka sidorna hos hingsten.(sunt förnuft)
Nej det enda denna tjej har tänkt på är att behålla isabellfärgen till avkomman ,alltså en isabellfärgad avkomma SKA det vara!!
Nu hade hon väl letat en dag eller något och hittat en fullblod/arab korsning som var isabellfärgad som hon skulle ha till sitt sto.(även stoet en korsningsponny av ett antal raser )
Hon inte kollat upp var den finns, vad den har gjort, starka och svaga sidor osv, utan har bara kollat på en bild helt enkelt.!
Denna tjejen är även 177 lång ca,rätt kraftig ,stoet som hon har i sina ägo är en medelstor d-ponny medan hingsten hon ska betäcka med är en liten häst på 152 ca och väldigt lätt i typen, så vem ska rida avkomman??(om hon nu ska behålla denne, som hon troligtvis skulle göra)
Min vän har även förklarat att hon inte vågar rida stoet i fråga eftersom denna är för hetsig , då borde man verkligen tänka över sitt hingstval om man nu ska ta föl.!
Denna tjej är även bara 17 år och har väl inte så mycket erfarenheter heller, så allt kan ju gå fel i detta läge, känner jag.

Vill inte lägga mig i hennes val eftersom jag absolut inte känner henne, är inte sån som lägger näsan i blöt i onödan.
Hennes häst, hennes val , men jag frågar mig själv är fler som tänker i dessa banor?Ditt val faller enbart på hingstens färg i fråga??(exempelvis)eller någon annan fixidee??
Vad anser ni??:confused:
 
Sv: Är detta okej??

Tja till att börja med kan du ju upplysa henne om att det är stor chans att få en cremello (gulvit) om hon korsar två isabeller, alltså INTE en isabell. :grin:

Vill hon ha en isabell blir det billigare att köpa en, eftersom det inte verkar spela någon roll vad det är för ras eller korsning så kan hon hitta en som blir bra mycket billigare än att göra en i slutänden....

Nej mitt val av hingst skulle inte ens ha något med färgen att göra över huvud taget. Som max är det en bonus i slutänden.
Det är ren buskavel om du frågar mig. Men inget ovanligt :angel:
 
Sv: Är detta okej??

Tja till att börja med kan du ju upplysa henne om att det är stor chans att få en cremello (gulvit) om hon korsar två isabeller, alltså INTE en isabell. :grin:

Vill hon ha en isabell blir det billigare att köpa en, eftersom det inte verkar spela någon roll vad det är för ras eller korsning så kan hon hitta en som blir bra mycket billigare än att göra en i slutänden....

Nej mitt val av hingst skulle inte ens ha något med färgen att göra över huvud taget. Som max är det en bonus i slutänden.
Det är ren buskavel om du frågar mig. Men inget ovanligt :angel:

Ska jag upplysa henne om:)!!!!

Ja men det är väl just det att hon vill ha ett föl efter "SIN ÄLSKLING" som många andra "amatörer " inom ridsporten vill i slutändan.
Så tyvärr tror jag ej det går att övertala denna tjej hon verkade rätt beslutsam..!!

Ser också det som en liten stjärna i kanten om det blir någon snygg färg på avkomman.:)

Nej tyvärr ,tycker det är synd när folk gör på detta vis, det som jag funderar på mest kring gäller om hon ej klarar av avkomman och säljer den kan det ju bli lite av en vandringspokal i fel händer om det är en snygg häst men ingen trevlig individ i fråga.!(Behöver ju ej gå åt skogen men pekar mycket åt det hållet).
 
Sv: Är detta okej??

Det är ju tjejjens val och blir likaså hennes problem så jag lägger inte så mkt värderingar i det.

Men vill hon absolut ha en Palomino så kan hon få lov att prova ett par gånger.

Med Isabellfärgad hingst så är det 50% chans på Palomino men 25% på Cremello och 25% på Fux.

Vill hon absolut inte ha en Cremello (vilka har ett utseende som verkligen inte tilltalar de flesta) så bör hon betäcka med en Fux. I sådant fall är det 50/50 på på Palomino eller Fux.

mvh Eva
 
Sv: Är detta okej??

Vill man promt ha ett isabellföl efter sitt isabellsto bör man definitivt välja en fuxhingst. Chansen för isabell är lika stor med fuxhingst som med en isabellhingst (dvs 50%), men man slipper risken för cremello/gulvit/blåögd gräddvit/vad man nu vill kalla dem. Dessutom är fux en så pass vanlig färg att man får ett stort urval på hingstar trots "färgavlen" och således har lättare att hitta en som passar stoet.

Du kanske skulle rekommendera din kompis att gå webbkursen "Din väg till föl", den är väldigt basic men kanske ändå kan ge en eller annan tankeställare för nybörjare?

Eller tipsa henne om att helt enkelt skriva ner ett papper med vilka egenskaper hon vill fölet ska ha, för att sedan ha som grund vid hingstvalet.
 
Sv: Är detta okej??

Det är ju tjejjens val och blir likaså hennes problem så jag lägger inte så mkt värderingar i det.

Men vill hon absolut ha en Palomino så kan hon få lov att prova ett par gånger.

Med Isabellfärgad hingst så är det 50% chans på Palomino men 25% på Cremello och 25% på Fux.

Vill hon absolut inte ha en Cremello (vilka har ett utseende som verkligen inte tilltalar de flesta) så bör hon betäcka med en Fux. I sådant fall är det 50/50 på på Palomino eller Fux.

mvh Eva

Ok

Visst är det hennes problem men tycker det är så egoistisk tanke.
Men man kan ju diskutera det här utan att någon direkt tar skada .(därför jag vill ha era åsikter om ni tycker det hela är okej, som ni då verkar)

Sen kan jag känna att avkomman kan bli annat vad man tänkt sig ändå...

Så det bästa sättet om hon nu vill ha färgen hon är ute efter är en fux hingst??Om jag förstått det hela rätt:)?
 
Sv: Är detta okej??

Ja men hon har ju fortfarande 50% chans till en fux.
Försök övertala henne att köpa en trevlig isabell istället....
 
Sv: Är detta okej??

Vill man promt ha ett isabellföl efter sitt isabellsto bör man definitivt välja en fuxhingst. Chansen för isabell är lika stor med fuxhingst som med en isabellhingst (dvs 50%), men man slipper risken för cremello/gulvit/blåögd gräddvit/vad man nu vill kalla dem. Dessutom är fux en så pass vanlig färg att man får ett stort urval på hingstar trots "färgavlen" och således har lättare att hitta en som passar stoet.

Du kanske skulle rekommendera din kompis att gå webbkursen "Din väg till föl", den är väldigt basic men kanske ändå kan ge en eller annan tankeställare för nybörjare?

Eller tipsa henne om att helt enkelt skriva ner ett papper med vilka egenskaper hon vill fölet ska ha, för att sedan ha som grund vid hingstvalet.

Ja det kan jag hålla med om, rätt stort urval på fuxhingstar, så där har hon ju även en bred valmöjlighet, som du redan nämnt.!

Tyvärr är det inte min vän(enbart bekant), känner henne knappt därför jag ej vill lägga mig i , men vi umgås i samma kretsar och har en nära vän som rider hennes hästar ibland och fick höra det därigenom.
Men kan nog be min vän komma men dessa förslag :),tycker bara det är snällt och hjälpa till så det blir så bra som möjligt men alla ser ju inte på det så , tyvärr.!

Tack för tips:)
 
Sv: Är detta okej??

Ja men hon har ju fortfarande 50% chans till en fux.
Försök övertala henne att köpa en trevlig isabell istället....

Ja det hade ju varit ett ultimata, hade hon ju även fått rätt storlek och rätt psyke på hästen och självklart "rätt" färg..
 
Sv: Är detta okej??

Ja det hade ju varit ett ultimata, hade hon ju även fått rätt storlek och rätt psyke på hästen och självklart "rätt" färg..
Men ibland måste man låta människor göra sina egna misstag. Det är bara så enkelt. Men jag tycker absolut att du ska säga till henne, eller säga till någon gemensam bekant, att hon riskerar att få en BEC/cremello/kalla det vad du vill ifall hon betäcker isabellen med en annan gul. Bara så att hon vet. För hon kanske blir väldigt besviken ifall hon får en BEC. Där tjatar du inte hål i huvudet på henne eller lägger dig i hur hon avlar, utan är mer snäll och informerar henne om någonting hon antagligen inte vet om. Två gula ger risk för BEC.

Sen vet man aldrig hur stoet fungerar i avelsboxen och vad för avkommor hon kommer att producera innan hon börjar producera. Att stoet är lite hetsigt ser jag inte alls som några problem, avkomman kanske blir en väldigt fin tävlingsponny ändå. Avel handlar om linjer och inte individer, varför individen är väldigt viktig, men linjen desto viktigare.
 
Sv: Är detta okej??

Men ibland måste man låta människor göra sina egna misstag. Det är bara så enkelt. Men jag tycker absolut att du ska säga till henne, eller säga till någon gemensam bekant, att hon riskerar att få en BEC/cremello/kalla det vad du vill ifall hon betäcker isabellen med en annan gul. Bara så att hon vet. För hon kanske blir väldigt besviken ifall hon får en BEC. Där tjatar du inte hål i huvudet på henne eller lägger dig i hur hon avlar, utan är mer snäll och informerar henne om någonting hon antagligen inte vet om. Två gula ger risk för BEC.

Sen vet man aldrig hur stoet fungerar i avelsboxen och vad för avkommor hon kommer att producera innan hon börjar producera. Att stoet är lite hetsigt ser jag inte alls som några problem, avkomman kanske blir en väldigt fin tävlingsponny ändå. Avel handlar om linjer och inte individer, varför individen är väldigt viktig, men linjen desto viktigare.

Jo ,jag anser att det bara är en god gärning ,så att hon inte blir allt för besviken när fölis anländer.:)(men alla tänker ju inte så,tyvärr)
Nej jag tror inte att stoet har haft föl innan så man vet ju inte hur hon är i avelsboxs som du säger.
Menar bara det att man kanske ska ta en hingst med bra lynne och även att han har goda linjer som du säger, men felet är att hon inte har kollat upp någonting.!:(
 
Sv: Är detta okej??

Man blir lite bekymrad för hur fölet kommer att få det med tanke på att tjejen i fråga inte verkar ha pluggat på något eller har avsikt att göra det? OM någonting händer, vad gör hon då? Även om fölet blir jättefint så kan det ändå hända mycket.
 
Sv: Är detta okej??

Jag tycker faktiskt du har rätt i att försöka engagera dig och påverka lite. I slutänden är det hennes beslut och jag sätter mig inte på några höga hästar och dömer någon, alla har vi olika avelsmål och anledningar till att avla.

Men det är just det, jag tycker man ska ha något mål. Det behöver inte vara samma som det jag eller någon annan avlar för, om målet är att avla en viss typ av korsningsponnyer som man tror kommer bli bra till ditten eller datten så fine, då har man en tanke bakom. Men många har ingen tanke alls, bara att dom vill ta ett föl för att dom KAN och gärna med rolig färg. Och då är det inte fel att informera den personen om vad dom ger sig in på -och sedan får dom ta beslutet själv men i bästa fall med lite mer på fötterna (i värsta fall blir dom sura och trotsiga och går i försvarsställning) Hon bör också tänka på att det är mycket som kan hända vid en dräktighet och fölning, och att man har ett stort ansvar som kan medföra stora kostnader om det händer något. Hon riskerar också sitt sto varje gång hon betäcker henne.

Sanningen för din bekant är ju att hon kan bli stående med en fuxig flerkorsnings-hingstunge som fått alla sina föräldrars negativa drag, och som hon beroende på marknad kanske blir tvungen att sälja för korvören som inte täcker språngavgift, veterinärkostnader, foder, registrering, försäkring, hovvård osv
-alterativt ståendes med en osäljbar häst som hon inte vill ha eller har någon användning för. Men är hon villig att ta den risken och tror på sitt sto så mycket att hon tycker den är värd att sätta i avelsboxen så finns det inte mer du kan göra.
 
Sv: Är detta okej??

Låt folk göra som dom vill. Inte klokt med en sån här tråd där tjejen inte kan försvara sig alls. Hur vet vi att TS sitter inne med sanningen?

"Din vän har en nära bekant!" skriver du.

Alltså sitter du och din kompis och snackar skit om denna tjej och sen vill du utöka skitsnacket genom denna diskussion på nätet. Du har inte ens hört alla fakta från tjejen ifråga. Så pinsamma och elaka ni är.

Undrar vad du får ut av detta? Sitter du och hetsar upp dig på alla konstiga korsningshästar du ser?
 
Sv: Är detta okej??

Låt folk göra som dom vill. Inte klokt med en sån här tråd där tjejen inte kan försvara sig alls. Hur vet vi att TS sitter inne med sanningen?

"Din vän har en nära bekant!" skriver du.

Alltså sitter du och din kompis och snackar skit om denna tjej och sen vill du utöka skitsnacket genom denna diskussion på nätet. Du har inte ens hört alla fakta från tjejen ifråga. Så pinsamma och elaka ni är.

Undrar vad du får ut av detta? Sitter du och hetsar upp dig på alla konstiga korsningshästar du ser?

Allvarligt talat så skulle jag aldrig sitta och hitta på massa skit om denna tjej för någon, vad vinner jag på det??(vet att det finns mycket skitsnack bland hästmänniskor men är inte en av dom)
Ja det är SANNINGEN som talar , jag har en nära vän som har en nära bekant , och precis så är det!
Vi satt i soffan och kollade på film för ett ex antal dagar sedan så säger hon att hon börjat rida där igen och vad ägarens planer var för sin ponny.!
Just därför jag skrivit här för att det inte skadar henne, och ville ha lite tips som kanske kunde uppmuntra henne, som exempelvis att ta en fuxhingst istället ,för att få bästa möjlighet till den färg hon söker.
Och hur ni ser på detta, om andra hästmänniskor inriktar sig på just färg eller någon annat?(så var enbart inte riktat till henne)

Nej men man borde ha en baktanke om man tar ett föl på sin ponny el??Vad man vill ha den till är ju en viktig grund.
Nej jag hetsar inte upp mig för alla möjliga korsningar , enbart dumdristiga!

Det finns många trådar här på buke av just denna karaktär så varför just ge sig på denna??
Du stödjer ju enbart tråden genom att skriva!!
 

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Robina
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 107
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp