Är detta okej?

M

mesklover

Jag är ingen expert på katter direkt, men jag har en människa i min närhet som har fyra stycken katter, blandraser. Han har sin lägenhet med katterna i i en stad men brukar bo hos en familj i en annan stad, han brukar alltså lämna katterna i sin egen lägenhet och åker hem för att mata dem och så typ varannan vecka. han brukar alltså åka hem, mata och ge vatten och vara hemma i ett par timmar, och sen åka tillbaka igen. Tycker ni att detta är okej mot katterna?
 
Sv: Är detta okej?

Jag tror att det är olagligt!
Som MsLuna skriver: Minst två ggr/dygn ska katterna ha tillsyn.
 
Sv: Är detta okej?

svarar till er alla:

Tänkte nog att det är som ni sagt, att det inte är okej helt enkelt...
Kan ju berätta att personen bodde i sin lägenhet på heltid, så att säga, tills för precis ett år sen då han träffade en kvinna i en annan stad som han bor hos nu, och åker hem ungefär en gång varannan vecka för att mata och titta till katterna. Han försöker nu bli av med katterna och har kanske fått ett nytt hem till två av dom (fyra totalt) men som sagt, detta kom han på ungefär ett år "för sent". Han säger att han inte vill göra sig av med dom för att han inte har hjärta nog... Tycker själv det visar på mer kärlek och omtanke till katterna om han försöker sälja/lämna bort dom...
 
Sv: Är detta okej?

Det kan nog vara straffbart.

Det var en tjej på ett forum som sökte kattvakt åt sina katter, men den som kunde ställa upp ville ha betalt och då tyckte tjejen att det var för dyrt.Hon skrev att hon åkte ändå och skulle ställa fram mycket mat och vatten åt dom.
Andra på forumet började undra hur det hade gått och de lyckades ta reda på var tjejen bodde och djurskyddsinspektören kontaktades.En lapp lades i brevankastet där ev kattvakt ombads ringa inspektören men ingen hörde av sig.Jag vet inte om inspektören väntade 1-2 dygn innan hon gick in i lägenheten och katterna hämtades och placerades på katthem.Det var en varm sommar och vattenskålen hade vält så katterna var utan vatten.

Det gick till rättegång, men hon har hållt sig undan och jag känner inte till om den har blivit av nu. Katterna fick hon inte tillbaks i alla fall och de har nu nya ägare.Hon skulle förresten ha semester i 14 dagar.

Jag vet inte hur länge katter klarar sig utan vatten men det kunde väl ha gått illa om inte folk på forumet hade reagerat och tog reda på hur det hade gått.
 
Sv: Är detta okej?

har tänkt samma sak, att katterna kan råka välta vatten- eller matskålen eller hinna äta upp maten eller dricka upp vattnet innan man hinner komma och fylla på. Är ju värre i och med att det är 4 st innekatter som inte kan gå ut och leta mat i värsta fall.

Ingen som har koll på om det verkligen är straffbart?
 
Sv: Är detta okej?

har tänkt samma sak, att katterna kan råka välta vatten- eller matskålen eller hinna äta upp maten eller dricka upp vattnet innan man hinner komma och fylla på. Är ju värre i och med att det är 4 st innekatter som inte kan gå ut och leta mat i värsta fall.

Ingen som har koll på om det verkligen är straffbart?

Det är straffbart och du bör anmäla det.
 
Sv: Är detta okej?

Idag kom jag in på jordbruksverkets hemsida och det står att katten SKA ha tillsyn minst 2 gånger om dagen.Får den inte det är det alltså straffbart.
Det står också att katter SKA få sitt behov av social kontakt tillgodosett.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta okej?

Okeej, precis som jag trodde alltså... Känner att jag borde anmäla detta men då personen är en nära kompis till min mamma vet jag inte hur jag ska göra. Han försöker som sagt bli av med katterna och har nog fått 2 av dom omplacerade men det är ju fortfarande två kvar. Har försökt antyda att det inte är så shysst mot katterna men han säger att han inte klarar av att göra sig av med dom allihopa.. Ibland undrar jag hur människor tänker...
 

Liknande trådar

Samhälle Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä? Men jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 308
Senast: Lickety
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 363
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 159
Senast: Masqueradee
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 426
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp