Bukefalos 28 år!

Är han bara väldigt stel eller halt?

Casteloro

Trådstartare
Jag hade hovslagaren ute i veckan och min häst som vanligtvis är något ryckig i bakbenen och har svårt att slappna av till en början, visade tendens till att kicka. Min hovslagare höll kvar och jag tror det blev en ganska onormal ställning under en stund innan hovslagaren var tvungen att släppa. Efter detta har min häst varit något stelare än normalt och stretchingen gick väl sådär dagarna efter. Nu fungerar det dock bra!

När han nu går, vet ej hur det är i trav då vi ej kollat det, så har det bakbenet som hovslagaren höll i någon sekund (om ens det) längre i luften än det andra. Alltså i svävningsmomentet så håller han hoven ovan mark något längre än den andra. Skall ut och kolla honom alldeles om ett tag men jag känner att jag vill posta tråden innan dess. Jag har världens hypokondri då det gäller min häst och kommer självklart att ringa veterinären i morgon om det inte skett någon förändring.


Vad säger ni?


Vill dock påpeka att jag inte lägger över detta ansvar på hovslagaren även om det efter hans besök har visat sig denna "svävning".
 
Sv: Är han bara väldigt stel eller halt?

Jag skulle tro att din häst har sträckt sig, jag hade vilat honom några dagar i hagen med fri rörelse och kollat honom igen sedan.
 
Sv: Är han bara väldigt stel eller halt?

Kan det hänga ihop? Att hästen kände obehag att lyfta benet och det var därför som han protesterade mot hovslagaren?
 
Sv: Är han bara väldigt stel eller halt?

Jag tror inte det, han är ofta lite ryckig till en början och tar det för lång tid vill han också gärna rycka ifrån..
 
Sv: Är han bara väldigt stel eller halt?

Jag har samma oro som dig.. Efter att hovslagaren var ute började min åring halta lite i traven. Jag var inte hemma och såg men han som var med sa att hon gjorde ett riktigt hopp när han höll i bakbenet. Hon tröttna nog på att stå still. När hon släpptes ut sa han som var med att hon halta på det bakbenet men att hon inte hade gjort det när hon släpptes in. Funderar på vad som kan ha hänt? Och om veterinär borde tillkallas, hon är bara halt i trav inte i skritt.
 
Sv: Är han bara väldigt stel eller halt?

Jag kommer att göra så att jag avvaktar med min häst, grannen trodde att han eventuellt bara sträckt sig i den situationen. Men hon som ser dem dagligen också då de går på hennes mark påstod att han far runt som ett annat yrväder tillsammans med hagkompisen. Han såg absolut varken stel ut eller som om att han skulle kunna ha ont någonstans. Snarare att det berodde på att han behöver ridas igenom riktigt med bra pondus och uppvärmning, det med att jag upplever honom stel och svävande längre med det högra bakbenet. När jag red honom för några dagar sedan i skritt så kändes det absolut ingenting när han gick på och var på alerten, däremot när han segade in så kändes han både stel och kantig i hela kroppen.

Han har ju faktiskt haft en 2-årig hingst som varit väldigt jobbig med honom, utöver detta. Nu har denna russhingst åkt på bete och kanske hade det något att göra med honom också? Nåväl, jag får avvakta och se hur det ter sig, idag tyckte jag inte att det var lika framstående som igår.
 
Sv: Är han bara väldigt stel eller halt?

Om han har härjat i hagen är det en ganska klassisk orsak till sträckningar. Jag skulle tippa på det. Eller träningsvärk?

Har han bra balans annars? Hästar med dålig balans kan ju vara lite "truliga" för hovslagaren. Annars tror jag på det översta. Ställa honom i hage med lugnare polare kanske?
 
Sv: Är han bara väldigt stel eller halt?

Han skulle förstås kunna ha bättre balans, lite vinglig ibland då han rids till exempel. Men han har haft väldigt dåligt med muskler och nu håller han på att sätta dem, så det kan mycket väl vara träningsvärk? Kanske i kombination med att han sträckte sig något då hovslagaren var där. Nu går han med en lugnare hagkamrat, men de går ute hela dygnet nu och i kuperad hage. Han lägger sig och vilar när han behöver det, men tidigare då russhingsten stod i samma hage var han genast där och skulle ha upp honom om hingsten själv inte låg och vilade. Oftast var det så att han stod och höll vakt bra länge innan han själv också lade sig ner, men då var i princip hingsten utvilad.

Nåväl, jag får avvakta.. Som sagt, han såg inte riktigt lika stel och svävande ut idag även om det inte var helt fritt fram!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 638
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp