Är han halt igen tro?

SaraMara

Trådstartare
Sambon filmade när jag travade ett litet varv i hagen igår, och jag tycker bannemig att kusen ser tvärhalt ut på antagligen höger bak.

Och nu grubblar jag ihjäl mig. Igen. :crazy:

Kika gärna på filmen och säg vad ni tycker... *orolig matte*

Halt häst? :cry:
 
Känner igen det där med att grubbla ihjälp sig...Jag ser allt och lite till, spec på min egen.
Jag försöker se filmen men den startar inte:(
 
Nu ser jag och TYVÄRR, han är inte ren...*springer och gömmer mig*
 
Behövs nog QuickTime tror jag. Kan inte se den på jobbet, men tittade på den så många gånger igår att den bränner på näthinnan ändå... ;) :D

Blir tokig snart - så jädra svårt att avgöra om det är en hälta eller en spänd, ovillig häst som inte riktigt får fäste.
 
Jag tycker det då ser ut som att han haltar, inte varje steg men nånting är det som du säger, men jag tycker det ser lite lurt ut på vänster benet också. Det är ju förvisso svårt att se, snö och lite ojämn mark och så kort stund, men det ser lite släpande ut. Jag hoppas att du får klarhet, det är alltid så jobbigt att inte 110% veta. God fortsättning! :)
 
Du behöver inte gömma dig. :) Både sambon och jag är övertygade om att det är en hälta också... Ville mest få höra vad ni tror. :(
 
Ok..Jag skulle ta en veterinär på den med en gång.Och om böjprovet ger en luddigt svar(som det ALLTID gör på min) så är ett ridprov guldvärd!

Håller alla tummar!
 
Ja, får ringa i eftermiddag. *suck* Igen. De får väl krupp på min kuse snart - var ju inte länge sedan jag var nere och var tvärsäker på hälta och han var helt u.a vid böjprov och longering... :crazy:
 
Känner igen det där, VÄLDIGT VÄL!Men be att få ta med sadel och träns!
Har du provat kiropraktor?
 
Japp, eller tja, Equiterapeut. Han kommer igen den trettonde. Kan mycket väl sitta rätt högt upp, eftersom han inte alls ser så illa ut utan ryttare.

Men usch vad det här är jobbigt, har ju fått order av veterinär att rida honom tills han är HALT denna gång, inte smyga och halvmesa med täta intervaller mellan besöken. Han har ju tidigare sett lite halvknackig ut när han inte riktigt vill gå på (dock inte så illa som nu :crazy:). :cry:
 
Det där vet jag också allt om*suckar* Men det är JAG som betalar räkningarna och jag har rätt att undersöka min häst så ofta jag vill!Jag tycker du ska säga att du vill göra ett ridprov denna gång!Eller spela in en video dom kan få se!För så ojämn kan han inte vara utan vidare..
 
Det ser knepigt ut, men jag tycker att det är vä-bak.
Svárt att se när det är snö (halt?) och ojämnt underlag, men nágot fel är det.

Red en häst át en tjej en gáng som inte kändes ren.
Innan vi ákte in med den sá hade den ju vilat ett tag och visade inget pá kliniken, sá därför gjordes ingen röntgen.
Jag red igáng den igen efter vilan och den kändes ofräsch igen. Ägaren trodde nästan inte pá mig....
Jag sade att vi skulle hálla igáng hästen och áka med den igen.
Sagt och gjort.
Hästen blev denna gángen röntgad eftersom hon visade hälta och blev tyvärr senare utdömd.

Detta är inte för att skrämma dig, men det är viktigt att ha nágot att visa när man kommer till kliniken.
Háll du igáng din häst, även om det känns jobbigt och beställ en tid.
Lycka till! Jag háller tummarna!
M V H Lotta
 
Uscha... :cry:

Battis är röntgad båda bak, visserligen var det ett tag sedan nu (ett år drygt)... :crazy:

Kan kanske vara dags att göra igen? *orolig*
 
Nu har det ju kommit ut fler uppgifter på mule...Det vore nog ide om du skrev detsamma här.Då är chansen större att du får bra svar!
 
Aha! :idea:

Du menar hans krånglande muskler?

Så här skrev jag iaf när jag fick frågan om han ömmat i ryggen innan ridning den dagen, eftersom frågeställaren tyckte att det såg ut som om han reagerade när jag satte mig ner i sadeln:

"Han reagerade inte vid palpation innan ridning, men har varit öm i ryggen tidigare i veckan efter väderomslag.

Han är dessutom spänd i musklerna på vänster sida av ryggen vid länden, behandlas av Equiterapeut regelbundet (har inte fått ordning på det än), men nu var det ett tag sedan sist. Han kommer ut igen den 13:e (om jag inte kan fjäska ut honom tidigare). Kan något sådant ge en sådan "släpande" rörelsestörning?"

Jag är tveksam till om spända muskler kan ge dessa symptom?

Kompisen som just sett filmen sade "det ser ju ut som en spatthäst, eller som om han har korsförlamning". :eek: :crazy:
 
Det kan inte vara en sena någonstans som spökar då?? Har själv haft en häst som var halt i tid och otid, blev bra, och sedan halt igen. Hon var också spänd i muskler lite här och var emellanåt samt oförklarligt halt mitt under ridturer som gick över när man satt av och skulle kolla.
Hon hade ringbandsåtklämning på vänster bak och senruptur i vänster bog :cry: och blev utdömd.
Nu menar jag inte att det behöver vara så illa med din häst, men att du kanske ska göra ultraljud om du inte gjort det, för där kan man se ganska mycket.
 
Ja, ultraljudad är han inte i bakbenen, däremot i bogar och framben. Och rygg.

Men borde inte en senskada ge reaktion vid böjning? :confused:
 
Tycker han går och smyger fram. "Kniper", spänd, något stör.. Ser lite ut som en medryttarhäst jag hade, hon hade problem med ryggont. Hon gick på ett liknande sätt med bakbenen.

Skulle vara intressant att se hur han gick i fri form där du travar på lite.
 
Jo det borde det kanske göra... :smirk: Men man kan ju aldrig veta... Det var bara en idé jag fick, jag kan tyvärr inte se din film så.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 150
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 116
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 085
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 811
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp