Är han halt igen tro?

Skall försöka hitta någonstans med skapligt underlag (han AVSKYR när det är halt) och plocka på mig skyddsväst och våga trycka fram honom lite. Satt ju och tjuvhöll ganska rejält i honom igår eftersom han inte travats sedan han exploderade med min kompis i lördags.

Lös i hagen ser jag ingenting på honom - har visserligen busat så han sladdat omkull minst en gång, så han kan ju givetvis ha skadat sig på så sätt... :crazy: Knäpphästen.
 
Är tacksam för alla idéer. Att jag sedan är hypokondriker (och numer övertygad om att han har ALLA de skador som nämnts här ;) :D) är ju en annan sak! ;)
 
vet du vad. det går faktiskt inte se särskilt mycket alls på den där lilla snutten. jag tycker inte du ska gå upp i varv och tänka alla läskiga scenarion med skador det SKULLE kunna vara.

visst rör han sig oregelbundet och 'orent' i synnerhet i början av filmsnutten, något är det som stör, verkar som han inte gärna vill sträcka ut höger bak bakåt. det kan bero på nåt så enkelt som att matte tjuvhåller lite för mycket i högertygeln - det ger precis exakt en sådan hälta. det kan också bero på att han halkat - i hagen eller kanske just precis innan christian började filma - och sträckt sig lite i muskler/ligatur på framsidan av höger bak. jag tycker det ser lite bättre ut när han fått trava några steg, men det kan ju också bero på vinkeln.

jag tycker inte det ser ut som att hältan sitter i kors/ländrygg (ryggsmärtor, korsförlamning eller annat sådant otäckt), för då hade han inte tagit för sig såpass framåt med benet (han hade hellre velat avlasta rygg/kors genom att släpa bakbenen efter sig då). och jag kan inte se något på frambenen som han skulle kunna tänkas kompensera för. så jag tror på, om det nu är en skada och inte tjuvhållning, att det är mjukdelsskada (typ sträckning) i muskler/senor på framsidan höger bak.

hade det varit min häst och han inte haft liknande hältor förut skulle jag avvakta nån dag till innan jag kallade på veterinär.
 
Tycker inte heller han ser "halt" ut. Sista snutten när han går på lite mer, ser det väl helt normalt ut? Eller är jag helt nojig?
 
Njae, jag vet inte riktigt... Det blir ju bättre efter några steg - men takten är inte som den brukar. Något som visserligen mycket väl kan bero på en feg ryttare som håller i för mycket... :crazy:

Men jag vet inte - det är svårt också med alla skiftande åsikter. Ena sekunden HALT, andra sekunden visserligen i otakt men ingen hälta alls.

Det är så svårt att "felsöka" också eftersom han inte är varm i något ben. Inte svullen och inte öm. :confused:
 
Jag kan inte se filmen (sitter på modem), men av det jag läst här och på buke, det du berättar om hur han känns i ryggen och att han ser ren ut i frihet i hagen skulle göra att jag STARKT skulle misstänka ryggen.

han är såpass genomgången i benen etc den senaste tiden, men har ändå känts ofräsch rätt mycket. Och spända ryggmuskler på ena sidan kan iofs komma av just hälta, men det kan vara tvärtom med, rörelsestörningen kommer pga ryggen.

Är han någonsin ryggröntgad? Vad säger equiatrikern lite närmare om ryggen?

De dagar V har ont i ryggen (han har problem med sin rygg och är väldigt känslig) så går det utmärkt tills man stälelr minsta krav på honom, då känns hans om en låghalt kossa. Och jag har vissa riktigt dåliga dagar kunnat SVÄRA på att han varit i princip blockhalt, men i hagen syns inget. Men min vikt på ryggen och minsta krav och det blir "för mycket"

Nu har jag ju dock lärt mig det där och rider inte de dagar han har ont i ryggen, och har minimerat det antalet dagar mha varma täcken, massage, stretching, rätt uppvärmning samt (vilket gjorde STOR skillnad) varm sadel på varm rygg samt fårskinnsvojlock.
 
Ryggen är både röntgad och ultraljudad - och inga större förändringar. Lite tätt mellan två kotor en bit bakom manken, och som kan vara det som gör att han blir så oerhört känslig för värmeomslag, halt underlag osv.

Equiterapeuten säger att han ser fin ut i ryggen, förutom att han är lite sned vid en kota i ländryggen. Musklerna på vänster sida drar liksom med sig kotan åt vänster, vilket ger en svaghet där givetvis. Eq. menar att detta kan ge smärtor i akuta skeden, men att det inte bör märkas förrän kraven ökas i ridningen. Detta behandlas, och har blivit bättre (förr kunde han ju knappt röra sig de dagar vädret slagit om). Masserar med arnikaliniment över ryggen några gånger/vecka, håller honom varm och han får aldrig stå otäckad mer än några minuter i taget så här års.
 
En sak jag kom på nu, när jag tänkte efter lite, var att han dels ju skickade av min kompis som en månraket i lördags efter hoppning av ett litet kryss. I måndags när jag red ut var han prillig, inte så att han bockade, men han liksom steppade till med båda bakbenen flera gånger, som om han var på väg att explodera men lyckades hålla sig... :crazy:

Tecken på ryggsmärta eller? :confused:
 
Som jag förstår det så har ni ju redan konstaterat att hästen har problem i ryggen...? Varför rider ni då på den?
Det låter konstigt i mina öron att hästen är under behandling av equiterapeut, men inte går som "konvalescent". Vad gör då behandlingen för nytta :confused:
En "rygghäst" kan oftast tränas på alla sätt, utom just ridning och hoppning, och den till och med skall tränas om det skall bli bra. Om hästen blir mer halt (eller om det ej går över) skulle jag kontakta veterinär. Annars skulle jag kontakta equiterapeuten och säga att det inte blir bättre, och fråga vad ni skall göra. Likväl som tillfrisknade efter en hälta är ett sammarbete mellan vet. och hästägare så måste tillfrisknade efter en muskelstörning/luxation vara ett sammarbete mellan fysioterapeuten och hästägaren! Kanske måste du ta lite mer ridlektioner också, du ser lite obalanserad ut. Kanske är det du som stör din häst, så att han belastar vänster rygghalva mer? Då måste ni ta tag i båda problemen = hästens stelhet + din obalans...

Mvh/Marie
 
Ja, du. Rider jag INTE hästen blir han riktigt dålig. Efter fyra-fem dagars vila har han ONT och är stel som tusan. Både veterinär och equiterapeut har sagt att han skall ridas ordentligt regelbundet.

Och sedan är ju smärta ett ord som är högst relativt. Vid kraftig palpation reagerar han inte, men jag känner att musklerna är mer spända på vänster sida än höger. Dessutom har jag märkt att han har lite ont genom att han, när jag palperar, liksom ryser till, att han darrar lite i pälsen så att säga (vid flankerna). Dock inga tillbakadragna öron, piskande svansar eller svankande.

Sedan får jag försvara mig lite faktiskt - man ser ganska stor skillnad på honom nu och i höstas, han har musklat sig massor och gått ganska intensivt. Har därför fått några veckors "vila" nu med skritturer i skogen, lite travarbete men inga större krav och inget ridhusarbete.

Vad gäller min sits är det mycket som behöver jobbas på - men är den verkligen SÅ illa? Jösses. :o
 
Jag kan förstå att hästen behöver tränas och röra på sig, men det låter konstigt att den just måste ridas. Kan man inte t.ex. tömköra för att bygga muskler och träna lösgörande utan att fresta på ryggen? Men har både vet. och equiterapeut tyckt att det är bra så kan jag ju knappast säga emot dem över nätet.

Så illa? Nä, då. Inte mer än den vanliga svenssonryttaren ;) Jag läste nyligen i en artikel om centrerad ridning att om man väger 60 kg och sitter 1 cm snett över hästen, så lägger man 6 kg mer vikt på den sidan!!! Det skall till rätt lite för att komma i obalans. Och eftersom det är något som upprepas varje dag när man rider så blir det lätt ett mönster.

Mvh/Marie
 
Jag är verkligen jättedålig på att se hälta, men här ser man att något är fel. Sitter hältan bak brukar man ju känna det ganska tydligt när man rider och det gör du ju.

Men gör som veterinären har sagt nu och rid till han blir riktigt halt (eller mer halt även då du inte rider). Låter brutalt, men du måste ju få veta orsaken!
 
Det är det som är så lustigt - jag kände ingen hälta alls. Reagerade först när jag såg filmen hemma... :( :o

Svårt att känna visserligen när han var så spänd och skyggade så, vilket gjorde att jag inte vågade släppa fram honom riktigt. :crazy:
 
Oj då... :o Har du flera filmer på honom när du rider? Såg du inget här om dagen då kompisen hoppade? Skumt!! Har du ridit igen sen filmen togs? Känner du verkligen ingenting?

Jag förstår att du blir förvirrad!! Men jag hade nog ridit på som vanligt och känt efter extra mycket.
 
Skrutthästen från Helvetet lät sig inte fångas in idag, så det blev ingen longering. Efter en dryg halvtimma gav jag upp försöken, för var det inte Battis som sprang ifrån mig, var det någon av de andra hästarna som startade eftermiddagsrejset... :crazy: :D

Men jag hämtade sambon så han fick filmat lite hur kusen rörde sig i hagen - är ju inte alls så rättvisande som longering eller ridbilder förstås, men ändå. Något kanske ni kan se?

Film 1

Film 2
Film 3
Film 4


Ingen superkvalitet, och inte heller några långa snuttar med tydlig bild - men ändå... :)
 
Det är hemskt svårt att säga ngt av de här korta och ryckiga filmerna.Men korta frekvenser tycker jag fortfarande att han niger till på höger bak.
 
Ledsen :(
Men jag ser fortfarande en häst somär halt på höger bak.
Är han skodd bak? Värme i hoven. Hur känns benet när du visiterar?
Som sagt tror/hoppas det är början på en hovböld som inte "brutit" ut. vanligt när underlaget är som det är.
Hovbölder kan som du kanske vet börja efter att hästen klivit på hårt knöckligt underlag och fått som ett "blåmärke" i hoven. (Jag vet att jag ibland har svårt att förklara). :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 152
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 116
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 091
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 811
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp