Är han sjuk?

R

Rianimare

Våran katt är snart 11 år. Ganska stor... :smirk: Han har nu den senaste månaden börjat dricka väldigt mycket. Är det normalt när de blir gamla eller kan har vara sjuk??
 
Ofta misstänker man diabetes på äldre, överviktiga katter som plötsligt börjar dricka mycket. Det är nog bäst att låta veterinär undersöka katten.

mandalaki
 
Okej...mamma har tänkt å ringa till veterinären så jag får väl säga till henne att hon får göra det snart!!
Men tack så mkt!!
 
smart drag att ringa veterinär.
det kan va diabetes eller njurar
 
Om han dessutom har ökad aptit kan det vara diabetes, men annars låter njurarna troligare. Då brukar aptiten snarare minska. Veterinärer kollar lätt genom blodprov.

Men hoppas inte det är så allvarligt och att kissen snart blir frisk igen :cry:
 
våran katt började också dricka mkt. det var njurarna. han var 16 år.

han dog när vi var åp semester. (han fick vara hemma eftersom han hade dödat oss om vi lämnade in honom på kattpensionat) och mormor matade honom. han gav nog upp när vi åkte ifrån hono. :cry:
 
Jag skulle också tro på njurarna om han är okej i övrigt (dvs inte äter mer eller så).

Min hund började också dricka VÄLDIGT mycket vatten plötsligt (och fick ibland problem att hinna säga till att hon behövde kissa). Blev också trött och flåsig. Tog henne till vet som direkt (iom att hon var gammal) testade för två saker - diabetes och njursvikt. Och nog var det njurarna som sviktade. Sattes på medicinskt foder (Hills k/d) för just njurproblem och som att vifta med ett trollspö blev hon bra. Det är nu snart fyra år sedan och hon äter sitt Hills k/d och mår utmärkt. Såfort jag försöker sluta med det blir hon dålig igen dock.

Och Hills k/d finns för katt med, så även om det ÄR njurarna så behöver det inte på något vis innebära slutet (men man kan aldrig veta, jag är ju fullt medveten om att vovvan lever på lånad tid, förr eller senare lägger njurarna av heltoch då är det kört. Men enligt vet så när njurarna lägger av eller nästan lagt av så blir både katt och hund VÄLDIGT snabbt MYCKET dåliga...)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
694
Senast: Hazel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
798
Senast: Sassy
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 496
Senast: monster1
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 777
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp