Bukefalos 28 år!

Är inte detta konstigt? (Knäledsinflamation)

maria_b

Trådstartare
Min häst har nu varit konvalecent i fyra månader pga knäledsinflamation bak som inte vill ge med sig. Hältan syns endast i galopp, inget på böjprov.

Det konstiga är, att de första tre behandlingarna så svarade hon inte alls. Såg lika illa ut på återbesöken. Sen efter fjärde behandlingen så kollade jag hemma på lina efter ett par veckor. Detta är alltså två veckor sedan. Då såg hon mycket mycket bättre ut! En enorm skillnad mot innan, då hon bara hoppat jämfota eller korsgalopp bak i högervarv. Nu kunde hon galoppera ganska normalt och tog ut steget, slog inte över i kors en enda gång. Fortfarande skillnad mot vänstervarvet, men ändå mycket bättre. Hon kändes också bättre i ryggen, där hon innan haft ont i muskulaturen runt korset på höger sida pga. spänningarna. Nu var det nästan borta.
Sen så kollade jag henne i förrgår igen hemma. Kände direkt att ryggen var öm igen i musklerna och på linan så hoppade hon jämfota bak i högervarv igen. Lika illa som från början.

Idag var återbesöket. Kände direkt på morgonen att ryggen kändes lite bättre igen. Sen på kliniken så kunde hon nu galoppera i högergaloppen. Inte riktigt lika bra som för två veckor sedan, men betydligt bättre än i förrgår.

Är inte detta konsigt? Att det kan variera så med bara några dagars mellanrum? Jag blir väldigt förvirrad... Ändå glad att det såg lite bättre ut. Nu är hon ombehandlad och hon ska sen få gå på bete en månad och bara vara så får vi se hur det ser ut.

Någon som varit med om liknande? Mvh Maria
 
Sv: Är inte detta konstigt? (Knäledsinflamation)

Ja, min fd gamling hade liknande mönster. Hade knäledinflammation, men dom hittade efter mycket om och men en benpålagring i armbågsleden...som troligtvis var hela orsaken. Den hästen fick bli skogsmulle på heltid. Hon höll inte annars.
 
Sv: Är inte detta konstigt? (Knäledsinflamation)

Var det i ett framben din hade? Tråkigt att det inte gick att få ordning på. Tycker att skulle det finnas nått på röntgen så borde det ha upptäckts, eftersom hon är röntgad två ggr.

Hon har ju alltså vilat helt och hållet den här perioden, inga igångsättningar eller så.

Fler synpunkter?

Maria
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 242
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 635
Senast: Dorinda
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp