Är jag allergisk mot halmpelletsdamm?

Lotus

Trådstartare
Har sedan två och en halv, snart tre veckor, fått nässelutslag på hela överkroppen. Det började under bhn och sedan har det spridit sig upp på halsen och därefter neråt och ut på armarna, så nu är hela överkroppen och en bit ner på låren rödflammiga och KLIAR. Jag har till läkaren redan efter fyra dagar för att se så att jag inte smittar, och man trodde då att jag hade ett virus som heler Fjällros. Utslagen var mer distinkta i början, som små finnar, men nu är det torra rödflammiga områden och därför misstänker jag sedan idag att diagnosen är fel.

Jag har försökt förstå vad det beror på och det jag kan komma på är att vi i samma veva bytte från spån till halmpellets i stallet. Jag har inte direkt varit i kontakt själv då min häst står på torv, men det är ett stort stall och ca 50 hästar står på pellets.

Ikväll när jag kom hem hade jag fått en rödton under mösskanten, och det var inte för att jag varit varm, för jag bara mockade och var på möte.

Läste i en annan tråd att hästar fått klåda av halmpelletsen, men inget om människor. Någon som varit med om detta? Vad tror ni, är det ens möjligt att det är så, eller letar jag bara efter en orsak som egentligen inte finns där?

Hjälp!
 
Sv: Är jag allergisk mot halmpelletsdamm?

Ja varför inte, om hästar kan få klåda så självklart kan även du får det. De hästar som jag har sett drabbas har i regel exponerats på ett mera tvivelaktig halmpellets ofta importerat utan analys och innehållsförteckning. Man vet att måna företag som tillverkar bränslepellets även ha börjat med ströpellets i samma maskin och det är oftast mindre bra. Att tillverka ströpellets till häst sätter upp kravet på hygienen avsevärt mot att tillverka bränsle pellets. I många sorter har man funnit rester av diesel vilket har sprutats över bränsleppelletsen för att den ska brinna jämnare när man sedan går över till ströpellets så finns resterna kvar och hamnar även här.:crazy:
 
Sv: Är jag allergisk mot halmpelletsdamm?

Dum fråga kanske, men du har möjligtvis inte bytt tvätt eller sköljmedel? Eller tvål/hudkräm/vadmannukantänkassmörjamed? :)

Eftersom det kliar under kläderna menar jag. Dammet från pellets lägger sig väl inte under bh:n först?
 
Sv: Är jag allergisk mot halmpelletsdamm?

Vi ska ha "rätt"" pellets från en svensk tillverkare som inte gör bränslepellets om jag förstått rätt, så det bör inte vara det. Har läst på om detta innan och såg varningarna som jag skickade vidare till styrelsen.
 
Sv: Är jag allergisk mot halmpelletsdamm?

Vi ska ha "rätt"" pellets från en svensk tillverkare som inte gör bränslepellets om jag förstått rätt, så det bör inte vara det. Har läst på om detta innan och såg varningarna som jag skickade vidare till styrelsen för ridskolan som har kontrollerat.
 
Sv: Är jag allergisk mot halmpelletsdamm?

Jag har inte tänkt tanken på pelletsen förrän nu, utan trodde först att det var av svett (mmm, jättefräscht, men jag hade samma täta bh i flera timmar eftersom jag både var i stallet och red mig svettig och sen sprang när jag kom hem), men det var det ju inte. Det enda jag inte bytte där emellan var trosor och bh. Sen tänkte jag att det var av hudkrämen jag smorde in mig med, den var ganska ny, men den har jag inte använt sedan lördag 5/2 och utslagen sprider sig fortfarande.

Har inte bytt något annat vad jag kan komma på, utan det som är nytt i mitt liv är halmpellets. Och jag har den inte i kläderna förstås, men det är ju ett fint damm tydligen, så jag tänkte om det kryper in i kläderna? Ja jag vet inte, men jag måste försöka bli kvitt denna åkomma, det ser förjävligt ut och kilar. Huden är torr som fnöske och jag smörjer flera gånger om dagen med vanlig hudkräm och kortisonsalva.

Eller så beror det på något helt annat. Stress och infektion finns i mitt liv just nu, halva jobbet inklusive jag själv är däckad i nån elak förkylning. Och därför kan jag hänga på BUke i tid och otid ;)
 
Sv: Är jag allergisk mot halmpelletsdamm?

Jo jag vet, men en kompis som är gammal distriksstköterska plus min syster som är sjuksköterska tycker det liknar nässelutslag pga allergi, det var därför jag undrade om det är någon mer som råkat ut för samma sak.

Jag vet ju egentligen inte vad det är, men jag vill bli av med skiten, inte få mer....
 

Liknande trådar

Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 204
Senast: Lindsen
·
Hästvård Min häst har reagerat kraftigt på hösilaget. Han får som utslag över hela kroppen. Knölar som vätskar sig och sen spricker. Han är pigg...
2
Svar
36
· Visningar
4 863
Senast: Niccoh
·
Kropp & Själ Rådfrågar bukepedia eftersom jag vet väldigt lite om detta. Jag är inte allergisk mot något egentligen. Mer än att jag kan få rejäla...
Svar
9
· Visningar
1 041
Senast: tanten
·
Hästvård Min stackars häst har fått stora svullna nässelutslag över hela ryggen och sidorna som kliar. Det är garanterat en allergisk reaktion på...
Svar
11
· Visningar
3 079
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp