Bukefalos 28 år!

Är jag elak?

U

unspection

Saknaden är stor efter mina möss :cry:
förra ägaren till dom gav dom typ aldrig mat,bytte inte bur eller underlag i buren,klappade dom aldrig,utan lät dom bara "finnas där".Tyckte så himla synd om dom så jag köpte dom av henne.
Mössen var jätterädda när dom fick sin nya bur av mig och massa mat.Men dom visade sig aldrig utan grävde bara ner sig så långt dom kunde och deras hjärta dunkade för fullt varje dag.Till slut så började jag undra om dom verkligen mår bra? så jag tog dom till vet.
vet. sa att man inte kan ha dom i samma bur hela livet utan att dom måste bytas,eftersom denna var för liten.
Så jag tog detta val,och bad dom att få dom att somna in eftersom jag visste att dom aldrig kommer att bli som vanliga möss pga.åldern.
Jag vet inte om jag gjorde rätt eller fel val.Det känns som att jag har gjort fel.Ett fel som inte går att ta tillbaka.:cry::(
Tog jag fel beslut?
 
Sv: Är jag elak?

vet. sa att man inte kan ha dom i samma bur hela livet utan att dom måste bytas,eftersom denna var för liten.

Jag kanske missuppfattar nu men det där låter helt åt helvete. Självklart kan möss ha samma bur livet ut sålänge den är stor nog - och är den för liten så köper man helt enkelt en ny. Att avliva möss för att en bur är för liten låter inte ett dugg vettigt i mina öron :crazy: Så ja, om jag fattar rätt i att du avlivade för att buren var för liten så tycker jag iaf att du gjorde väldigt fel - är en bur för liten så tar man inte livet av sina djur, då skaffar man större bur! :mad:

Själv har jag 8 möss här hemma, 4 honor och 4 hanar. En hane har bott i samma bur sen jag fick hem honom i augusti och det fungerar alldeles utmärkt, finns inga som helst planer på att byta.

Mina 4 honor bor ihop i ett akvarie och har gjort det sen jag fick hem de i våras. Finns inga planer på att byta åt de heller, de trivs alldeles utmärkt i sitt akvarie.

De övriga har bytt bur under tiden de bott här, men då har det inte varit pga att de behöver det utan helt enkelt för att jag köpt nya burar och stuvat om lite ibland. Exempelvis har en mus fått byta bur när en hamster höll på tugga sönder sin, då fick hamstern och musen byta för att förhindra att hamstern blev burlös. En annan mus fick byta bur helt enkelt för att jag råkade ramla över en jättebillig bur som skulle bli perfekt åt honom, så då köpte jag den åt honom. Och sådär har det hållit på.
Idag ska jag byta burar igen. En mus har dött för ett tag sen, så nu ska en annan mus få hans bur helt enkelt för att den är större - inte för att det behövs, utan för att jag vill ge mina möss så mycket utrymme som möjligt.
 
Sv: Är jag elak?

Som jag förstår det hela så bodde mössen i en för liten bur men avlivades för att de var sönderstressade?

Om inte, så håller jag med de andra.
 
Sv: Är jag elak?

Jag avlivde dom då för att mina hamstrar hade förökat sig och blivit 19stycken,och jag hade bara 5 burar.Och när dom är 6veckor(?) så måste dom ha varsin egen bur.Och då var ju frågan,hur skulle jag ha råd med 14burar till? :(
Och mössen rörde aldrig på sig,utan helt stilla med dunkade hjärtan.Jag trodde att dom var sjuka eller hade några fel eftersom släkten dog utav någon sjukdom.Men enligt vet.så var det inget fel på dom.Utan bara att man måste byta bur för att det går inte att ha dom i samma hela livet.Men då var dom ju i hög ålder,och det skulle vara svårt att få sålt på möss,utan bur som man dessutom inte enns kunde titta på eftersom dom låg och gömde sig.
Så då avlivde jag dom pga.burar,och för att dom var sönderstressade.
:cry:

tack för era svar,tror att jag vet om jag gjorde rätt eller fel.
 
Sv: Är jag elak?

Att avliva de för att de var sönderstressade ser iaf jag bara som bra. Sönderstressade djur mår inte bra - döda djur lider inte. Ganska enkel ekvation :)

Men - varför tar man öht en hamsterkull när man inte har burar till alla ungar? :crazy:
Vid 8 veckor är det för övrigt.

Jag kan även nämna att när det gäller möss så är veterinären du varit till helt ute och cyklar och borde skjuta sig själv i foten istället för att sprida sånt skitsnack. Skitveterinär :mad:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 138
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 813
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 154
Senast: Habina
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 725
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp