Bukefalos 28 år!

Är jag en dålig hundägare?

Belethien

Trådstartare
... för att jag fodrar med pedigree från ICA? :crazy:

Har provat Hills, det äter hon inte. Har provar RC- det visar hon allergi emot. Så under en period där hunden kräktes till och från (tror att hon åt något som möjligtvis fastnat i magen? Eller så var det allergin mot RC som spökade) så lurade mamma på mig att jag skulle köpa pedigree och göra ett abrupt foderbyte. Hunden slutade kräkas så jag tror att det som eventuellt fastnat passerade och nu har hon ätit pedigree i någon månad eller mer sen dess. Nu har jag börjat saaakta att övergå till Orijen men hon visar att hon är smått allergisk mot det också och då känns det fel att ge henne det (även om hon "bara" blir lite röd runt ögonen så inbillar jag mig att det inte kan vara trevligt eller särskilt bra att äta foder som man inte tål) och jag är rädd att om RC'n var det som fick henne att kräkas så vill jag ju inte göra om samma procedur med Orijen.

Fantastiskt nog så visar hon INGEN som helst reaktion mot Pedigree (inte ens vid det snabba foderbytet! :o ) och jag börjar fundera på om jag kan fortsätta fodra henne med det ett tag framöver innan jag försöker mig på ett annat foder? Hon är ju 9 månader och växer fortfarande (schäfer/collie så hon lär nog hålla på ett tag) och jag är rädd att hon inte får i sig rätt saker..

Så vad gör man? Låter henne äta pedigree eller försöker byta till något annat redan nu? Vilket foder kan man tänka sig ev. byta över till?
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Funkar hunden på pedigree, är frisk och mår bra, så finns ingen anledning alls att byta.
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Är hunden fin i päls, hull och bajs så ska du självklart fortsätta med det.
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Säger som de andra.

Varför ens tänka tanken på att byta när man väl hittat ett foder som hunden fungerar bra på? :confused:
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Varför ens tänka tanken på att byta när man väl hittat ett foder som hunden fungerar bra på? :confused:

Om jag ska vara ärlig: för att det är pedigree. Många jag känner rynkar näsan åt fodret och jag har alltid gått med tankarna att det är skitfoder. Men det har ju mer att göra med min okunskap i ämnet och därför kan jag inte riktigt avgöra vad som är rätt/fel och får lita på omgivningen..
Kompisen min spärrade upp ögonen och undrade varför jag ens tänkte tanken när hon hörde att jag matade med det nu. :crazy:
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Är hunden fin i päls, hull och bajs så ska du självklart fortsätta med det.

Ja alltså allmänintrycket man får är ju att hon ser sund och frisk ut. Päls är ok, bajsar gör hon 2-3 ggr per dag men det ser bra ut. Hon har även ökat lite i vikt sen jag börjat ge henne fodret (kombinerat med burkmat då, som jag slutat med nu), tidigare hade hon ett väldigt valpigt utseende (gänglig och tunn), nu börjar hon fylla ut sig mer.
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Strunta i rynkade näsor och gå efter vad som funkar för just din hund :)
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Vad skulle det vara för fel på det fodret? Har det dåligt rykte eller nåt?
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Vad skulle det vara för fel på det fodret? Har det dåligt rykte eller nåt?

Ja alltså folk säger att det är fullproppat med konserveringsmedel och annat bajs som hunden inte mår bra av. Och att det inte innehåller bra näringsvärden samt att man får mata med ganska mycket för att det ska täcka hundens behov.

Dock kollade jag runt lite och hittade den här http://www.testfakta.se/img/2007/4/19/11601.pdf
När jag tittar på den ser jag inte någon större skillnad mot det fodret och andra dyrare som ekanuba, hills etc. förutom att den har ganska mycket kalcium och något lågt omega 3 värde.

Och om jag jämför med min Orijen påse så ska tydligen hunden ha lika mycket av Orijen fodret som den ska ha av pedigree (per dag alltså- ungefär 500 gr för båda fodertyper).. Jag förstår inte riktigt vad folk dillar om.. :confused:
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Strunta i rynkade näsor och gå efter vad som funkar för just din hund :)

Det är svårt. Har liksom hamnat i någon foderhysteri här! Jag går husdjursagronom på SLU så många här är ganska "hitler-ish" när det gäller foder till djuren.

Jag är bara väldigt rädd att jag ska göra hunden sjuk om jag fodrar fel.
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Det är svårt. Har liksom hamnat i någon foderhysteri här! Jag går husdjursagronom på SLU så många här är ganska "hitler-ish" när det gäller foder till djuren.

Jag är bara väldigt rädd att jag ska göra hunden sjuk om jag fodrar fel.

Alla foder som finns på marknaden innehåller allt en hunde behöver och sedan är det individuellt hur bra hundarna fungerar på fodersammansättningen = man ska alltid utgå från individen i valet av foder!

Att du gör hunden sjuk genom att ge pedigree behöver du knappast oroa dig för :)
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Tack! Då känner jag att jag kan lugna ned mig lite när det är du som säger det :bow:

Jag känner mig i vilket fall som helst inte pigg på att riskera allergianfall genom att testa olika foder hit och dit..
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Om det lugnar dig något så kan jag säga att mina går på pedigree.
Unghunden är nu 11½ månad och har ätit pedigree hela livet. Hennes mor har ätit pedigree i ungefär 2 år. Av de foder jag har provat så fungerar de helt klart bäst på pedigree. (Gammeltiken har annars ätit purina pro plan och royal canin) Unghunden bajsar bra och har en helt fantastisk pälskvalitet (samt är bra i hullet). Detsamma gäller gammeltiken. Hon hade usel päls förut då hon en period gick på RC, men när hon fick börja med pedigree igen så blev den bättre igen.

Lita på vad Gnist skriver.
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Jag håller verkligen med om att hunden skall äta de som den funkar på. Det ska den absolut! Däremot ska du skippa alla fodertester, de stämmer aldrig speciellt bra. De tar aldrig hänsyn till biologiskt värde, smältbarhet och kvalitet på råvarorna. När de räknar slår det ofta bra för de "billiga" fodrena och sämre för de "dyra".

Det är ganska enkelt egentligen. De "billiga" (inte alla) har räknat ut energimängden/dag på miniräknaren, det är nära verkligheten, men inte helt rätt och skiljer sig från den, såklart. De "dyra" (men inte alla) räknar vad de stoppar i hunden och vad som kommer ut, den räkningen är mycket mer exakt. Fodertesterna räknar alltid på miniräknaren, och får alltså inte samma resultat som de som lagt ner pengar och tid på att räkna vad som kommer ut där bak. Hoppas du förstod :p
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Jo jag hade för mig att jag läste tidigare att dina gör det också.

Det är väl lite så att jag är också skitskraj för att hunden är blandras à la 2:a generationen (alltså schäfercollie x schäfercollie) vilket bara gör mig ännu mer paranoid. Jag får nästan mardrömmar om hur framtiden kommer att se ut för denna hund (iom jag är ganska säker på att föräldrarna är varken röntgade eller testade) och jag tänker att fodret kan påverka henne.

Ugh. Jag blir faktiskt less på min paranoia ibland.
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Aha ja jag förstår! Men hur räknar man på foder för hund egentligen?

Finns det något foderstatsprogram för hund?
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Om jag tänker efter lite grann: innebär det att jag kanske bör fodra med MER av det billigare fodret än vad paketet rekommenderar eftersom de inte tar hänsyn till hur mycket hunden tillgodogör sig av maten och hur mycket som åker med ut?
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Fodra efter hundens hull och allmänna välmående och häng inte upp dig på mått, siffror och tabeller.

Jag kollar aldrig någonsin (oavsett fodersort eller märke) på tabellerna där fodermängden anges utan går efter vad individen behöver.
 
Sv: Är jag en dålig hundägare?

Om jag tänker efter lite grann: innebär det att jag kanske bör fodra med MER av det billigare fodret än vad paketet rekommenderar eftersom de inte tar hänsyn till hur mycket hunden tillgodogör sig av maten och hur mycket som åker med ut?
Nej, du ska fodra efter så mycket som din hund behöver för att må bra! Det som står på påsen är en rekommendation som kan vara bra att börja med om du inte känner din hund och sen känna efter om hunden behöver mer/mindre sedan.
Som Gnist sa :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Nevermind
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 213
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp