Är jag flygberoende?

Tycker det är konstigt att tåg är så dyrt. Om nu man vill främja tågresandet och minska användandet av bil och flygningar så borde biljettpriset sänkas.

Tycker snarare att flyg är för billigt.
Det kostar att köra tåg, banavgifterna är höga, underhåll av fordon och höga personalkostnader.
 
Vi försöker undvika att flyga. Sambon är helt anti, jag har väl inte riktigt släppt det men är inte nån globetrotter heller.

Vi kollade tåg Sthlm-Milano i vår, skulle ta ungefär två dygn dit pgs vi ville åka genom alperna dagtid. Det svåra är att pricka tågbytena, de tajmar rätt kasst. Vilket är synd och vilket jag verkligen hoppas förbättras. Om jag förstått det rätt går Frankrike-England riktigt kvickt och smidigt.

I Europa finns det ju många städer hyfsat nära i Tyskland Holland osv som från Gbg är max ett dygn Bort?
 
Och missar man 1 byte är hela den resan körd och du sitter fast tills nästa tåg går och då är det inte säkert att tåg nr 3 och 4 och 5 passar. Jag tog faktiskt tåget till Sverige en gång tur och retur. Aldrig mer. Tog mig evigheter och just ett missat byte pga sent tåg gjorde jag satt fast i Köpenhamn utan att komma vidare, var alltså hemma ett helt dygn senare än planerat och fick lov krångla med både jobb, djurvakter och annat. Nu kan även flyg bli iställda, drabbade mig förra helgen men då blev jag inbokat på ett några timmar senare. Det går ju oftare fler flyg per dygn än tåg till en destination.

Fast nja, jag hamnade i askmolnskaoset en vecka efter riktiga kaoset. Skulle flyga Milano-Sthlm. Erbjöds flyg två dgr senare. Lyckades (pga jobbresa) bokas om från annan flygplats 15 timmar senare.

Askmolnet var extremt men man kan nog räkna med liknande händelser framöver
 
Jag har funderat . Enda lösningen är att skaffa bättre lösningar för driften av flyget.

T ex https://www.nyteknik.se/artiklar-om/Elflygplan

Och t ex biojet https://www.svensktflyg.se/i-fokus/biojet/

Bränslecellsutvecklingen går fort nu tror jag. 2030 ska alla bilar vara utsläppsfria säger de väl och då är det bränsleceller och elbilar men elbilar kräver väldigt mycket och dyra grundmetaller så om huvuddelen av bilflottan går på bränsleceller, dvs vätgas, är det bra.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bränslecell

Det vore ju trist för oss och ekonomiskt förödande för alla om vi inte kunde besöka dem och de inte kunde besöka oss.

Mer skattepengar till liknande utvecklingar för bil och flygplan.
 
Jag är egentligen mer angelägen om att bygga bort flygbehovet ur yrkeslivet än ur privatlivet. Om vi struntar i det där med livsstilsexperiment och istället pratar klimatpolitik.

Jag håller med. Jag har kollegor som flygpendlar till jobbet, från Malmö eller Gbg främst till Stockholm, 3-4 dagar/vecka. Helt obegripligt. Vi har oändliga möjligheter till skypemöten, videomöten mm och jag kan bara inte fatta.
 
Jag håller med. Jag har kollegor som flygpendlar till jobbet, från Malmö eller Gbg främst till Stockholm, 3-4 dagar/vecka. Helt obegripligt. Vi har oändliga möjligheter till skypemöten, videomöten mm och jag kan bara inte fatta.

:eek:

Fram och tillbaka, alltså? 3-4 gånger per vecka?
 
Det känns ju som om @Petruska s eventuella flygberoende bleknar i jämförelse.
Jag gör nu mitt yttersta för att inte använda dessa @Hyacinth s kollegors svåra flygmissbruk som mått på flygberoende generellt. Ungefär som jag inte tröstar mig med att jag inte är heroinist medan jag dricker vin.

Men herregud! Hur kan de rent praktiskt föredra så mycket flyg framför Skype?? Det är ändå tröttande att flyga.
 
Har inte läst igenom hela tråden än, men hittills så tycker jag verkligen ämnet är intressant och något som verkligen behövs prata om!

Jag är ingen som flyger särskilt mycket, nästan aldrig för nöjesskull. Men, det skulle vara hemskt svårt för mig att avstå nu. Tyvärr bor min pojkvän sen ett år tillbaka i NYC, och även om vi självklart hellre bott ihop så har vi båda i dagsläget universitetsstudier... Men jag tänker, hur gör man då? Mer än att träffas mer sällan än 2-4 gånger per år...? När vi ses så stannar vi hos varandra länge, ca en månad i taget iaf. Men att inte flyga känns orimligt.. :down:
 
Jag gör nu mitt yttersta för att inte använda dessa @Hyacinth s kollegors svåra flygmissbruk som mått på flygberoende generellt. Ungefär som jag inte tröstar mig med att jag inte är heroinist medan jag dricker vin.

Men herregud! Hur kan de rent praktiskt föredra så mycket flyg framför Skype?? Det är ändå tröttande att flyga.

Gud vet.

Men jag tycker ett visst mått av flygande är ok, men man kan ju välja resmål med omsorg. Det tycker jag nog nästan är viktigare, det etiska resandet.
 
Gud vet.

Men jag tycker ett visst mått av flygande är ok, men man kan ju välja resmål med omsorg. Det tycker jag nog nästan är viktigare, det etiska resandet.
Jadå. Men mitt experiment handlar inte så mycket om vad som är okej. Utan om att prova "stannar på marken" ett tag.
 
Du får testa hajk, tälta och göra en käck lista på 20 småstäder att besöka?
Skåne-Tranås, med en av Sveriges bästa restauranger (och inget mer).
På kort sikt, ett år, funkar ju det. På längre sikt, måste flyg ersättas med tåg om jag ska trivas. Och då behöver jag resa fler dagar i taget till högre kostnader och färre gånger om året. Finn tre fel.

Men jag VILL känna lite på det här. (Alltmedan min partner drar till Gran Canaria med flyg på lördag.)
 
Förresten hade jag SUPERBRA cykling i Skåne i somras i samband med en jobbresa! Öresundståg plus elcykel!
 
Bränslecellsutvecklingen går fort nu tror jag. 2030 ska alla bilar vara utsläppsfria säger de väl och då är det bränsleceller och elbilar men elbilar kräver väldigt mycket och dyra grundmetaller så om huvuddelen av bilflottan går på bränsleceller, dvs vätgas, är det bra.
Jag tror att bränsleceller är nödvändiga men tyvärr pratas det mest om biodrivmedel. Alltså jag har inga problem med biodrivmedel förutom att vi ska ta allt från skogen och det räcker inte skogen till.
 
Du får testa hajk, tälta och göra en käck lista på 20 småstäder att besöka?
Skåne-Tranås, med en av Sveriges bästa restauranger (och inget mer).
Lekte nyss med tanken att räkna ut vad mina resor kostar mig per år, flyg, hotell, mat etc. Och sen gå på restauranger på hemmaplan för den summan under ett år istället!

Det blir nog inte så, men en möjlighet är det ju.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp