Bukefalos 28 år!

Är jag flygberoende?

Jag tycker det låter som en lite hektisk vecka, för min smak i alla fall. 1.5 dagar i Berlin är ju ingenting! Skulle jag ta tåget dit (från Sthlm) skulle jag vilja vara borta i alla fall en och en halv vecka inkl dit- och hemresa.
För mig hade det varit perfa, komma dit sent, käka middag. Dagen efter så går man på marknad i någon stadsdel och går på museum. Tidigt morgonen efter så åker man till Paris.

Jag har ett par gånger flugit in sent på fredagen till Berlin, käkat middag, hängt hela lördagen, lång brunch någonstans trevligt på söndagen. Hinner med något litet för att sedan flyga hem och vara hemma på kvällen.
 
Jag tror inte för ett ögonblick att vi kommer att sluta flyga. Tvärtom. Flyget kommer att fortsätta öka, flygplatserna byggas ut och pilotyrket blir ett bristyrke. Jag tror att det, i likhet med bilindustrin, kommer att krävas att flygplanstillverkarna hittar miljövänliga bränslen och bättre motorer. Blir de tvungna så hittar de lösningar.
 
Jag tror inte för ett ögonblick att vi kommer att sluta flyga. Tvärtom. Flyget kommer att fortsätta öka, flygplatserna byggas ut och pilotyrket blir ett bristyrke. Jag tror att det, i likhet med bilindustrin, kommer att krävas att flygplanstillverkarna hittar miljövänliga bränslen och bättre motorer. Blir de tvungna så hittar de lösningar.
Nåväl, det här är en tråd om mitt livsstilsexperiment. Inte om alternativa drivmedel. :)
 
Jag förstår. Mitt inlägg var mest en tanke kring detta att undvika flyg till varje pris. (Själv blir jag väldigt lätt åksjuk på tåg men älskar att flyga, älskar även flygplatser.....)
Men ingen har skrivit om att undvika flyg till varje pris. Jag leker med tanken på att testa att inte flyga under de närmaste 11,5 månaderna. :D
 
Men ingen har skrivit om att undvika flyg till varje pris. Jag leker med tanken på att testa att inte flyga under de närmaste 11,5 månaderna. :D

Jag tror att det är lite symptomatiskt att det används "till varje pris" på hur privilegierade vi faktiskt är och hur vi ser på resande.

I tjänsten skulle jag tro att 75% av resorna ersatts av distanssamtal a la Skype/TeamViewer/WebEx/etc. Och utvecklingen kan gå vidare och ersätta ännu fler. Jag är ganska glad att bara behöva resa ett par gånger om året jämfört med 1-2 ggr varje månad.
 
Folk blir åksjuka även på de tåg som saknar korglutning.
Hade inte stött på/hört om det. Men det borde vara ganska få, och personer som får problem nästan oavsett om de reser med buss, bil, tåg? Kan det kanske bidra att gamla/små/enklare tåg oftare körs på krokigare banor så det påverkar precis som en bilväg är värre om den är kurvigare?
 
Hade inte stött på/hört om det. Men det borde vara ganska få, och personer som får problem nästan oavsett om de reser med buss, bil, tåg? Kan det kanske bidra att gamla/små/enklare tåg oftare körs på krokigare banor så det påverkar precis som en bilväg är värre om den är kurvigare?

Jag jobbar på tåg och det är väldigt vanligt.
SJ 3000 har inte korglutning, inte Reginor eller dubbeldäckare heller. De går på stambanorna precis som x2. Vissa är väl känsliga helt enkelt.
På våra små banor är det dock fullt förståeligt.
 
Jag skulle nog säga att norrsken i fjällen är mycket coolare än midnattssol, det är ju bara ljust dygnet runt :D
Har redan sett norrsken, vet styvfar var norröver under midnattssolen och visade bilder från det, såg ut som himlen brann. Jag vet att ögat ser mer detaljer än en kamera kan fånga på bild, så lite därför jag åtminstone en gång i livet skulle vilja se det.
Men myggen kan kvitta ju. :p
 
Jag jobbar på tåg och det är väldigt vanligt.
SJ 3000 har inte korglutning, inte Reginor eller dubbeldäckare heller. De går på stambanorna precis som x2. Vissa är väl känsliga helt enkelt.
På våra små banor är det dock fullt förståeligt.
Jag kan inte termerna, men jag blir åksjuk på sådana tåg som åker på ett viss sätt, inte sådana som tufftuffar fram på gammalt hederligt vis. Före X2000, hade jag aldrig blivit åksjuk på tåg.
 
Lite OT kanske, men Riksgränsen, maj och midnattssol kan verkligen var magi :love: Till och med fotat med min usla gamla mobilkamera.
Och jag måste få säga emot@Unafraid lite; det är inte BARA kallt eller myggigt som är alternativen, beroende på var i "Norrland" du befinner dig. #hysterisklokalpatriot :D
Visa bifogad fil 24263
Oooohooo? Nu känner jag mig lite mer peppad på att åka, funderar nu bara hur lång tid det tar att ta sig dit upp. Bor i Småland, vet inte om det finns natt-tåg härifrån. Tycker den där bilden ser sjukt häftig ut. :love::heartlove:

Blev lite nyfiken och kollade på google maps hur lång tid det skulle ta med bil upp dit, ca 20 timmar och 1 dag med tåg. Varför är Sverige så avlångt och det ligger så långt bort? :angel:
 
Jag kan inte termerna, men jag blir åksjuk på sådana tåg som åker på ett viss sätt, inte sådana som tufftuffar fram på gammalt hederligt vis. Före X2000, hade jag aldrig blivit åksjuk på tåg.

Är det bara på x2 är det pga korglutningen.
Sen finns det såklart andra saker man kan reagera på.
 
Är det bara på x2 är det pga korglutningen.
Sen finns det såklart andra saker man kan reagera på.
Ja, jag vet hur det jag reagerar på känns, men inte vad det heter. Jag mår tex inte dåligt på vanliga pendeltåg (Göteborgstrakten) och inte på vanliga Öresundståg (danska). Men på x2000 och på någon annan sorts otrevligt tåg mot Malmö som jag har hamnat på några gånger. (Det är illamåendet som gör dem otrevliga, alltså. På det stora hela gillar jag tåg.)
 
Ja, jag vet hur det jag reagerar på känns, men inte vad det heter. Jag mår tex inte dåligt på vanliga pendeltåg (Göteborgstrakten) och inte på vanliga Öresundståg (danska). Men på x2000 och på någon annan sorts otrevligt tåg mot Malmö som jag har hamnat på några gånger. (Det är illamåendet som gör dem otrevliga, alltså. På det stora hela gillar jag tåg.)

Kanske SJ 3000, x55.
De är visserligen ganska lika Öresundståg i sin konstruktion men körs i högre hastighet. Kanske är banan du reagerar på?
De flesta hjälps av åksjuketabletter.
 
Kanske SJ 3000, x55.
De är visserligen ganska lika Öresundståg i sin konstruktion men körs i högre hastighet. Kanske är banan du reagerar på?
De flesta hjälps av åksjuketabletter.
Ja, jag har jobbat mig igenom Apotekets hela utbud för åksjuka. :)
 
Jag har gjort det förut. Dels i min ungdom. Och när UNGEN var i förskoleåldern åkte hen och jag tåg till Prag och Niçe och Paris, och säkert nåt mer. Men sen blev flyg så billigt. Jag gillar INTE att flyg är så billigt!

Tycker det är konstigt att tåg är så dyrt. Om nu man vill främja tågresandet och minska användandet av bil och flygningar så borde biljettpriset sänkas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp