Är jag flygberoende?

Jag är lite inspirerad av skolstrejkande Greta och leker därför med tanken på att inte flyga under det här året.

Rannsakar jag mig själv, så är det mer av ett livsstilsexperiment än en insats för klimatet. Men ändå.

Jobbrelaterade flygresor kan jag av olika skäl nog undvika ganska lätt just i år.

Men de privata resorna. De är värre. Min spontana tanke om jag har några dagar och några tusen kronor över är "Jag åker någonstans!". Vilket alltid innefattar flyg, eftersom vi pratar om några dagar och jag har svårt att vara borta länge på grund av min häst.

Trots att jag verkligen inte trivs på flygplatser, och är rätt likgiltig för själva flygandet, så ser jag uppenbarligen flyget som vägen till - tja, nästan allt. Typiskt beroende.

Så klart kan jag ganska lätt acceptera ett år då jag inte flyger. Det blir lite tråkigare ur just reseaspekten, men vad sjutton, ett år går bra.

Men. Om man försöker komma på annat att göra som på något sätt kompenserar mig för missade utlandsresor? Vad hittar man på då? Jag får reklam för aktiviteter som sportfiske i Dalsland, men det är ärligt talat inte riktigt min grej.

Vad GÖR folk som inte tar flyget för att göra det?

(Och så spyr jag på mig själv för att frågeställningen lyser av privilegier.)
Jag har nog inte flugit på några år, var i England en helg för tre år sedan och ska kanske till ngn släkting i Europa i år.

Om jag har ett par dagar över så tränar jag, åker skidor, åker skridskor, rider, på vintern åker jag till Sälen eller Åre, på sommaren åker till typ Gotland eller Skåne.

Jag brukar inte ha pengar över :D på listan nu står väl nya skridskor (långfärds), eller att bilen kraschar nästa gång.

Att åka utomlands för mig utan att hälsa på en släkting eller titta på en viss stad är lite som att sluka en tårta jättesnabbt och det enda man har kvar är ett par foton. Att spendera en vecka till på samma strand i Skåne är som att skapa minnen.

Jag flög väldigt mycket mellan 9-25 standby, typ överallt. Lite mätt kanske. Har inget emot flygplatser men tåg är ganska nice :D
 
Har inte läst igenom hela tråden än, men hittills så tycker jag verkligen ämnet är intressant och något som verkligen behövs prata om!

Jag är ingen som flyger särskilt mycket, nästan aldrig för nöjesskull. Men, det skulle vara hemskt svårt för mig att avstå nu. Tyvärr bor min pojkvän sen ett år tillbaka i NYC, och även om vi självklart hellre bott ihop så har vi båda i dagsläget universitetsstudier... Men jag tänker, hur gör man då? Mer än att träffas mer sällan än 2-4 gånger per år...? När vi ses så stannar vi hos varandra länge, ca en månad i taget iaf. Men att inte flyga känns orimligt.. :down:
Om man verkligenverkligen inte ville flyga - typ som Greta - så skulle man sett till att situationen inte uppstod. När det nu inte är sådan man är, skulle jag bara se just nu som ett dåligt tillfälle för mitt experiment för din del. Kort sagt, jag fattar nog inte problemet. :)
 

Tja, en del jobbar väldigt medvetet med frågan och har omfattande rening.

https://www.birka.se/kryssa-schysst/energi

Har inte hittat jämförelsesiffror än (utsläpp per personkilometer), så vet inte relationen men flyget ligger säkert minst högre med en faktor flera gånger på koldioxid.

(Om vi ska diskutera olika grad av miljöeffekter av persontransport är det kanske en annan tråd?)
 
Tja, en del jobbar väldigt medvetet med frågan och har omfattande rening.

https://www.birka.se/kryssa-schysst/energi

Har inte hittat jämförelsesiffror än (utsläpp per personkilometer), så vet inte relationen men flyget ligger säkert minst högre med en faktor flera gånger på koldioxid.

(Om vi ska diskutera olika grad av miljöeffekter av persontransport är det kanske en annan tråd?)
Nu är ju inte det här en miljötråd, utan en livsstilstråd, men flyg är väl värre än allting om vi räknar just koldioxid/personkilometer. När det gäller färjor, är jag mer bekymrad över annan påverkan på den marina biologiska mångfalden. (Och biologisk mångfald är mer av "mitt" område i miljösammanhang än klimat, egentligen. Men klimatet påverkar ju givetvis biodiversiteten.)

För att återgå mer till trådtemat, så är jag extremt mottaglig för all negativ information om färjor - särskilt på Östersjön - pga en Estoniarelaterad neuros. Spontant är inte färja på Östersjön något jag längtar efter, som svar på mitt eventuella livsstilsexperiment under 2019. Men jag fattar att sjöfart kan vara en del av svaret för mer oneurotiska personer än jag. (Och jag borde väl ta itu med det. Om jag nu tex ska till Riga blir det ju orimligt att ta landvägen. Färjor på andra vatten går dock bra. Hade varit kämpigt för en svenskdansk att färjestrejka i decennier.)
 
Nu är ju inte det här en miljötråd, utan en livsstilstråd, men flyg är väl värre än allting om vi räknar just koldioxid/personkilometer. När det gäller färjor, är jag mer bekymrad över annan påverkan på den marina biologiska mångfalden. (Och biologisk mångfald är mer av "mitt" område i miljösammanhang än klimat, egentligen. Men klimatet påverkar ju givetvis biodiversiteten.)

För att återgå mer till trådtemat, så är jag extremt mottaglig för all negativ information om färjor - särskilt på Östersjön - pga en Estoniarelaterad neuros. Spontant är inte färja på Östersjön något jag längtar efter, som svar på mitt eventuella livsstilsexperiment under 2019. Men jag fattar att sjöfart kan vara en del av svaret för mer oneurotiska personer än jag. (Och jag borde väl ta itu med det. Om jag nu tex ska till Riga blir det ju orimligt att ta landvägen. Färjor på andra vatten går dock bra. Hade varit kämpigt för en svenskdansk att färjestrejka i decennier.)

Estonia satte skräck även i mig, jag är lätt dödsrädd för färjor och sitter ute oavsett väder annars kaskadkräks jag.
 
Men jag har åkt färja dels till Danmark många gånger sedan dess, dels till Amsterdam minst någon gång, och till Tyskland. Jag åkte rätt mycket färja när min unge var plutteliten, för det kändes som ett smidigt sätt att resa med barn. Ungen kan springa runt och jag kan hålla koll, ungefär som hemma i parken.

Men just till Finland och Baltikum. Det tar emot.
 
Nu är ju inte det här en miljötråd, utan en livsstilstråd, men flyg är väl värre än allting om vi räknar just koldioxid/personkilometer.
Kanske litet OT, men... utifrån allt jag hittar släpper ett trafikflygplan (jet, medel-/långdistans) ut i storleksordningen 100-150 g / personkilometer och det är ungefär vad en typisk motorcykel (hyfsat modern tung fyrtakts mc) också gör per km. Och en typisk (även om spannet är stort) personbil. Jag kan ha missat något eller tänkt fel, men jag uppfattar det som att en stor del av problemet med flygets CO2-utsläpp inte ligger i mängden per personkilometer utan att det handlar om så stort transportarbete. Även om det på sätt och vis kan sägas vara samma sak. Eller är jag helt fel ute?
 
Kanske litet OT, men... utifrån allt jag hittar släpper ett trafikflygplan (jet, medel-/långdistans) ut i storleksordningen 100-150 g / personkilometer och det är ungefär vad en typisk motorcykel (hyfsat modern tung fyrtakts mc) också gör per km. Och en typisk (även om spannet är stort) personbil. Jag kan ha missat något eller tänkt fel, men jag uppfattar det som att en stor del av problemet med flygets CO2-utsläpp inte ligger i mängden per personkilometer utan att det handlar om så stort transportarbete. Även om det på sätt och vis kan sägas vara samma sak. Eller är jag helt fel ute?
Ingen aning, Men en stor del i det är väl att man flyger längre sträckor än man kör bil/mc. Och att i alla fall bilen där väl är beräknad på endast förare? Dvs partner och barn - tex - följer med "gratis"?

En mc ser jag mer som en leksak, och då blir det en bedömningsfråga om lek är mer eller mindre viktigt än andra saker. Jag lutar åt mer.
 
Tycker snarare att flyg är för billigt.
Det kostar att köra tåg, banavgifterna är höga, underhåll av fordon och höga personalkostnader.
Jag tycker om tåg, verkligen. Och det känns som ett bra sätt att semesterresa, om man inte har tider att passa. Men kostnadsmässigt...?
Jag kan inte se att drift- och underhållskostnaderna för tågtrafik rimligen kan vara i närheten av dem för flyg. Ett tågset transporterar... vad då, 300-400 personer? Det motsvarar drygt två flygplan, exempelvis Boeing 737-800 som kostar i storleksordningen en miljard SEK/styck och har såvitt jag kan bedöma oerhört mycket större underhållsbehov än ett tåg. Både ifråga om frekvens och om kostnad för delar och arbete. Bränslekostnaden för ett tåg jämfört med två 737 torde vara helt försumbar. Infrastrukturen kring flygtrafik är också rejält personalkrävande.
Men visst, jämförelsen är nog inte helt enkel.
Jag håller med. Jag har kollegor som flygpendlar till jobbet, från Malmö eller Gbg främst till Stockholm, 3-4 dagar/vecka. Helt obegripligt. Vi har oändliga möjligheter till skypemöten, videomöten mm och jag kan bara inte fatta.
Jösses, det låter... svårförsvarbart, imho. :crazy:
 
Syftet är ju lite av båda. Men syftet är sällan av typen "jag MÅSTE se Eiffeltornet innan jag dör!", utan mer av "jag vill ha lite omväxling".
Vi reste en förlängd weekend runt Danmark och tittade på deras alla gånggrifter och vikingaskepp och dyl. Det var verkligen helt fantastiskt. Bodde på ny Bead o breakfast varje natt. Bil iofs (speciellt för att komma åt alla gånggrifter) men går säkert med tåg också (har åkt tåg mellan Helsingör, Lousiana och Köpenhamn flera gånger och det är väldigt enkelt.
 
Jag mår också lite illa av snabba tåg, trodde jag ända tills jag åkte Shinkansen i Japan. De är mycket snabbare än X2000, men jag mådde inte illa en enda gång! Både läste och skrev vykort på tågresan. Har de inte korglutning då?
 
Jag mår också lite illa av snabba tåg, trodde jag ända tills jag åkte Shinkansen i Japan. De är mycket snabbare än X2000, men jag mådde inte illa en enda gång! Både läste och skrev vykort på tågresan. Har de inte korglutning då?
Ja, jag mår illa av X2000 men inte av AVE i Spanien som går långt mycket fortare.
 
Men jag har åkt färja dels till Danmark många gånger sedan dess, dels till Amsterdam minst någon gång, och till Tyskland. Jag åkte rätt mycket färja när min unge var plutteliten, för det kändes som ett smidigt sätt att resa med barn. Ungen kan springa runt och jag kan hålla koll, ungefär som hemma i parken.

Men just till Finland och Baltikum. Det tar emot.

Finlandsfärjorna skiljer sig enormt från baltikumfärjorna. Nu tror jag iofs de stora rederierna börjar köra Baltikum också men tidigare har man sett skillnad i hamnen. Finlandsfärjorna är stora, nya och skinande. Baltikum har varit de gamla skorvarna som sett ordentligt slitna ut.
 
Jag mår också lite illa av snabba tåg, trodde jag ända tills jag åkte Shinkansen i Japan. De är mycket snabbare än X2000, men jag mådde inte illa en enda gång! Både läste och skrev vykort på tågresan. Har de inte korglutning då?

Är det inte våra svenska spår som skapar illamåendet till viss del? Jag måste åka framåt, bokar alltid det på X2000.
 
Är det inte våra svenska spår som skapar illamåendet till viss del? Jag måste åka framåt, bokar alltid det på X2000.

Det gör jag också, kan absolut inte åka baklänges. För några år sedan gick det bra för mig att läsa och jobba på X2000, men långsamt har jag blivit mer och mer illamående (kanske åldersrelaterat?). Nu kan jag i stort sett bara sitta och titta framåt för att må så lite illa som möjligt.
 
Det gör jag också, kan absolut inte åka baklänges. För några år sedan gick det bra för mig att läsa och jobba på X2000, men långsamt har jag blivit mer och mer illamående (kanske åldersrelaterat?). Nu kan jag i stort sett bara sitta och titta framåt för att må så lite illa som möjligt.
Åldrande kanske kan vara en faktor, men strängt taget tror jag att tågens åldrande kan vara en större. Jag upplever att ett genomsnittligt X2000 skakar och kränger avsevärt mer idag än när de var yngre, jag tror inte att underhållsschemat kompenserar fullt ut för det verkliga slitaget på chassina.
 
Finlandsfärjorna skiljer sig enormt från baltikumfärjorna. Nu tror jag iofs de stora rederierna börjar köra Baltikum också men tidigare har man sett skillnad i hamnen. Finlandsfärjorna är stora, nya och skinande. Baltikum har varit de gamla skorvarna som sett ordentligt slitna ut.
Alltså, jag skulle åka färja utan att blinka överallt i hela världen. Det är just Östersjön. Men det börjar bli dags att överkomma, tycker jag.
 
Åldrande kanske kan vara en faktor, men strängt taget tror jag att tågens åldrande kan vara en större. Jag upplever att ett genomsnittligt X2000 skakar och kränger avsevärt mer idag än när de var yngre, jag tror inte att underhållsschemat kompenserar fullt ut för det verkliga slitaget på chassina.
Någon gång på ett tåg som gungade extra mycket, förklarade bistropersonalen just det där. Jag har glömt detaljerna, men det var något med att "när det gungar så här mycket går det snart sönder".
 
Jag tycker om tåg, verkligen. Och det känns som ett bra sätt att semesterresa, om man inte har tider att passa. Men kostnadsmässigt...?
Jag kan inte se att drift- och underhållskostnaderna för tågtrafik rimligen kan vara i närheten av dem för flyg. Ett tågset transporterar... vad då, 300-400 personer? Det motsvarar drygt två flygplan, exempelvis Boeing 737-800 som kostar i storleksordningen en miljard SEK/styck och har såvitt jag kan bedöma oerhört mycket större underhållsbehov än ett tåg. Både ifråga om frekvens och om kostnad för delar och arbete. Bränslekostnaden för ett tåg jämfört med två 737 torde vara helt försumbar. Infrastrukturen kring flygtrafik är också rejält personalkrävande.
Men visst, jämförelsen är nog inte helt enkel.

Jösses, det låter... svårförsvarbart, imho. :crazy:

En motorvagn rymmer ca 100 - 300 beroende på modell, lok och vagnar mer om det finns tillräckligt med vagnar.

Jag är inte alls insatt i flyget och kan inte jämföra kostnaderna. Har hyfsad koll på vad tågtrafik kostar.

För att SJ som exempel så går det att åka billigt med dem. Boka i god tid eller välja mindre attraktiva avgångar.
Att avgångar som alltid blir fulla kostar mer är inte så konstigt, de vill gå med vinst, inte driva välgörenhet.

För mig lönar det sig så gott som alltid att ta tåget dit jag åker jämfört med bil. Problemet är att det är svårt att ta med sig hästen...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp