Är jag galen? (hästval)

M

-moa-

Ok...så...jag har en härlig (ung) arab valack, som är tänkt som dressyrhäst, men jag vet att dom har sina begränsningar, det har ju alla raser och individer, men jag älskar araber.

Men...sen hade jag tänkt mig (senare) en "riktigt lämplig" dressyrhäst, av någon spansk ras antagligen eller korsning, exteriören är ju viktigare än rasen liksom.

Men...nu till "problemet"
Jag har blivit HELT kär i 'min' (ska besiktigas på måndag) lilla plutt till islandshäst!!!
Jag älsakr isisar ocskå, för jag har hållt på med dom och jobbat med dom också i många år, men visst, dom är väl inte det lättaste valet för dressyr.
Då mernar jag klassisk korrekt bra dressyr, tävla bryr jag mig inte 5öre om (numera).

Är jag galen som funderar på att 'satsa' på honom som dressyrhäst?
Alltså utbilda mer, eventuellt i framtiden göra piaffprov på (om det nu skulle bli nån sån plan) etc. helt enkelt träna ganska seriöst med ändå.

Hästen är sent tagen, 5gångare med bra rund galopp och stark pass.
Han är också ägd och inriden av välkänd barock tränare (elelr ok hans partner men sak samma i detta fallet då dom både tränat honom) och helt och hållet utbildad enligt klassisk ridning, enbart.
Nu är han 9år, kan bas skolor och samling etc. och lite annat, men är totalt ur form så blir att börja om lite.
Inte gångarts tränad, men kan tölta, vilket jag säkert kommer göra ocskå, men han är inte en häst som väljer tölten själv.

Egentligen är han byggd ganska bra tycker jag, om man bortser från att han är en liten isis haha, men rent exteirört, kort starkt rygg, inte jätte överbyggd eller så, väl vinklad och balanserad, och bra grudngångarter.

Inga elaka kommentarer snälla, jag lär ju köpa honom oavsett sålänge han går igenom, för jag älskar honom, men är jag galen som tycker att han nog ändå kan komma en bit i dressyr, 'trots' att han är en isis?

Jag har sett flertalet som faktiskt kommit långt (byten i varje, piaff, levad etc.) inom dressyr (inte tävlingsdressyr som sagt) och när man bortser från eventuellt taktproblem, är det verkligen något 'annat' som står i vägen liskom?
Det kankse är mest fördomar, personlig smak etc. som gör att dom ofta inte anses 'bra' för det?

Aja, lite funderingar bara och vill gärna bolla lite tankar om nån har lust.
Såhär ser han ut (muskelfattig och en raggsocka)


ps. att tillägga är att jag redan känner honom hyfsat väl, har haft hand om honom sen i somras lite då han står i mitt stall redan, därav att jag älskar honom även om han visar sig vara 'mindre lämplig' som 'dressyrhäst ;)
Plus, jag älskar ju isisar ändå liksom.
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

Du ska absolut inte oroa dig för om det är en bra häst för dressyr eller inte, jag antar att du menar AR?

Jag tänkte som du en gång i tiden:D kanske fortfarande tillochmed, nästa häst skulle vara en(håll i dig;)) vacker halvblodshingst,med fina gångarter,helst svart och absolut inte fux,den skulle vara ädel med långa ben och lång hals, den skulle ha kort stark rygg och mycket man,svans och pannlugg(men då skulle jag givetvis klippt den kort) den skulle också ha kort päls på vintern så man slipper klippa och den skulle vara känslig,osäker och lite nervös för sånna hästar gillar jag, den skulle vara 165 cm hög(exakt!) och den skulle ju givetvis ha en bra exteriör för att komma långt... hmm... undra om jag glömt nåt? Jo det skulle vara en unghäst som jag skulle rida in själv.

vilken häst blev jag kär i tror du?

denna:


Hösten

vinterskruden

Jo jag blev kär i denna KRULLIGA FUX valack! som inte har några fina gångarter, är rätt grov och dessutom TÖLTAR!
Han är 153 cm hög och är hur söt och snäll och känslig som helst. Han är nu åtta år och är insutten men inte sutten på sen jagåkte på han i skritt och trav i december 2007. Han är alltså inte min(än) men jag tänker på honom varje dag och han ska bli min stjärna i AR, för vet du vad det spelar ingen roll hur fantastisk och talangfull en häst är gångartsmässigt och exteriört om du älskar en annan häst:) Du kommer inte kunna sluta tänka på den där som du älskar även om du gillar den talangfulle:)

Jag skulle aldrig vilja ha den där som jag beskrev först(det var ju ren fanatasi men ändå) för nu vet jag vilken jag vill ha och det är bara individen jag kollar på:) i stort sett iaf, det måste ju vara en som uppfyller vissa krav såklart;)
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag galen? (hästval)

Eftersom hästvalsfrågan gäller specifikt klassisk dressyr/ridkonst, flyttar jag tråden till detta forum.

/IH - moderator
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

Men gu den var ju jättefin! En extremt tilltalande exteriör, ser väldigt harmonisk ut!
För att inte tala om det fina krullet! (såg faktiskt ett curly sto ett tag sen jag vart ltei småkär i men har ju redan dom här haha)
Och....att han töltar är ju abra FÖR underbart!!! (fast visst, kanske inte om man itne är inne på gångarts hästar)

Jo alltså, så är det ju som du säger...när man blir kär blir man. Jag har ju iof araben som man kan "dressyra" på lättare senare om man blir trött just den dagen på eventuella taktproblem eller nåt (om det skulle vara fallet)

Det är väl mer att jag vill def. kunna komma till en viss nivå inom en hyfsat snar framtid (funderar på att bli tränare, vilket är en plan jag påbörjade länge sen innan jag hade barn...har jobbat med hästar större delen av mitt liv och lagt en "grund" så att säga) och då kanske en isis inte helt är det...lättaste valet kankse är rätt ord.

Han är ju inte olämplig och han kan utföra en piaff lika bra som nån annan häst om man bara förbereder honom nog, är väl mer att det kan bli mer jobb än en annan ras.
Å andra sidan älskar jag ju som sagt isisar också...och det vore ju iof. kul att komma på den nivån med en lite ovanligare ras, inte att dom är ovanliga, men det är väl inte vad man väljer kanske i första taget om man verklgien siktar på klassisk dressyr, antar jag.

Jag vill def. inte ha ett halvblod på 165 dock ;) hihi
En Connemara elelr Camaruge hade inte suttit illa heller, maror har jag haft innan och älskar också.

Jag vet inte varför jag är så löjlig, jag brukar inte tänka såhär men är väl just att nu är det verkligen "beslut time" i och med att han ska besiktigas och verkligen köpas (trots att det som sagt aldrig nånsin var planen haha) och då ifrågasätter jag väl om jag är galen liksom.

Fast..iof...om några år kanske jag har råd att ha 3 hsätar istället ;) och då kan jag ju alltid öka på med en som är mer "ideal" för dressyr på högre nivå haha

Vad löjlig man är, jag får försöka att tänka på Guss, "super" fjordingen, nu tävlar han visserligen också men jag gillar honom för att han visar att även dom som inte kanske har ehlt lätt för sig kan lyckas jättebra.
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

Man ska såklart gå efter det som känns rätt. Och det gäller utifrån ambitionerna också.
Att lära sig att det är att utveckla hästen som är roligt, att utvecklas som ekipage, inte hur långt man kommer eller kommit utan just processen att utvecklas- det är något väldigt nyttigt! :) För då kan man välja den häst man trivs med helt enkelt som passar personlighetsmässigt, inte "byta ut" om den behöver tränas lättare och mer specialanpassat efter skada t ex, eller "byta ut" om man inte klarar av att ta sig till målet snabbt nog.

Jag har väl aldrig köpt någon häst egentligen med tanken att den ska vara "lätt" att ta sig med dit man vill. Senast hade jag tänkt göra det ganska lätt för mig, men det slutade med att jag köpte en häst för att den var söt, hade fin färg, verkade väldigt o-aggressivt lagd, var hyfsat lätt att lasta och lyssnade så gulligt med öronen när man pratade med den! :rofl: På papperet var den i övrigt helt fel. Och det har varit mycket jobb, mycket jobb kvar att göra också, men jag ångrar mig absolut inte! :)
Jag tror stenhårt på att det egentligen är hästarna som väljer oss, om vi bara låter dom, och att denne häst är just den som det är tänkt att man ska utvecklas av som människa! :)
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

Jo...isånnafall har Skenkur valt mig, jag har aldrig behövt gå in ens tio cm i hagen, för han kommer alltid till grinden och gnäggar, från första dagen jag skulle ha nåt att göra med honom *love*

Men...saken är ju ändå att jag faktiskt vill komma till en viss nivå, och jag kan verkligen tyvärr inte ha hur många hästar som helst, och...det kan ju bli att han i effekt hämmar mig på sätt och vis, fast...å andra sidan så lär man sig mer av hästar med mer jobb ;) så det beror ju på hur man ser det haha
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

känner en tjej som har en islandshäst. Han kan galoppbyten, öppnor, slutna skänkelvikningar. Så islandshästar har kapacitet!!! Dock håller jag på med "vanliga" hästar. ursäkta uttrycket!
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

spelar väl ingen som helst roll om du inte ska tävla och bli bedömd enligt tävlings kriterier. rent fysiskt kan i stort sett varenda häst oavsett ras, lära sig piaff och passage. galopp ombyten och annat är grund nivå för alla friska hästar. så det är bara att köra på : )

KL
Zahlo: jäkligt snygg häst. varför har du inte gjort slag i saken?
den skulle ju göra sig tillochmed på en tävlingsbana : )
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

Jag läste för något år sedan om en tjej som hade börjat tävla engelsk dressyr då tölten på hennes islänning inte räckte till gångartstävlingarna. Hon skulle senare börja tävla Lätt:A. Jag åkte med islandstjejerna på klubbtävling i somras och hittade en hel del fina hästar där som skulle kunna komma långt på ponnydressyren.

Nu blev det lite väl tävlingsinriktat, jag tävlar inte själv, bara någon enstaka gång och det är väl 2 år sedan sist så. Men som sagt: rasen spelar ingen skillnad, vissa hästar har en kroppsbyggnad som är lättare att träna än andra.

Och till sist: känner en tjej som köpte en fjording för något år sedan. Den såg ut som en mammut, var lika bred som hög och kunde absolut inget, endast grunderna. Förra sommaren var de på NM i Sverige.

Som Hempfling skrev i sin bok: "Vägen är målet"
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

mackan+ alla andra:

Tack jag bara nojjar mig, vet itne varför :/
Är väl nån slags gammal "passa in" grej eller nåt som sitter kvar från yngre år när jag faktiskt brydde mig om att tävla haha.

Jag VET ju att dom kan också så att säga, det kan ju, som ni säger, alla friska hästar, sen har en del svårare för det visserligen och det är väl det enda jag tänker på liskom, att det itne vore helt idealt om han är en sån som tar 10år att få dit (jag vet...man ska släppa press och etc. men om det är fallet behöver jag en till häst som går att avancera lite snabbare)

Håll tummarna för mig att ha går igenom nu i morgon! ;) och tack för pepp:)
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

det tar inte 10 år. För ngn häst som är frisk ö.h.t. isåfall beror det på ryttaren : )

Lycka till!
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

Men om du tänker såhär - om du inte själv redan är på den nivå att du har grunderna till att rida t ex bra galoppiruetter, piaff, passage osv, då kommer du ändå få lära in mycket detaljer och grunder innan du själv öht kommer dit. I det fallet kan det på sätt och vis vara bra med en häst som också måste träna en hel del grunder för att man då inte blir lika frestad att ta genvägar och få medelmåttigt resultat. Det tar tid för oss ryttare att få in känslan för detaljer och rörelser. Man kan bara ta in viss mängd nytt i taget, måste fokusera på en sak i taget. Jag skulle mao säga att rent generellt tar det nog längre tid för oss ryttare att lära in grunder/detaljer/rörelser än vad det tar för hästarna, även om hästen har svårt för sig. Har den svårt med tekniken är det ju vi ryttare som ska lära oss skola hästen till att hitta en bättre teknik.

Sen har hästar olika styrkor och svagheter. Både generellt beroende på byggnad/ras/tidigare träning men också individuella egenskaper - mentalitet t ex.
Av det jag sett hos islandshästar så är dom ofta väldigt roliga att jobba med, man får hjälpa hästen att hålla sig mer diagonal i skritt/trav och får kanske lägga ner mycket jobb med överlinje och ryggsving lite beroende på hur den är tränad innan. Sen kan det nog vara svårare med piaff/passage än t ex för en kallblodstravare (som har helt andra svårigheter/svagheter i regel) eftersom man kan ha så mycket jobb med traven ändå bara att få den diagonal med ryggsving. På en travare t ex som har svårt för galoppen är ju inte första tanken "vi ska lära oss galoppombyten och piruetter!" utan först och främst vill man ha en vettig grund att stå på, och för en sån häst kanske det är att komma långt. Men man kan ju lära in piaff från skritt också vilket kanske är lättare på en islandshäst.

Alla ekipage är så individuella. Jag tycker det är roligt att se förbättringar i helheten vare sig det rör sig om allra mest basics-nivå eller någon som övar på att få till piaffen. Tycker det är tråkigt att ha den där pressen på sig att man ska klara ditt och datt, det viktiga (särskilt när man inte tävlar! :angel: ) är ju att ha roligt med sin häst! Och känna att man utbildar den konstruktivt, att dressyren faktiskt gör nytta för kommunikation/harmoni/hållbarhet. Om det får ta tid att sätta grunder både hos häst och ryttare, då blir resultatet så mycket bättre när det väl kommer.
Kanske borde du skaffa en häst som redan utbildats en del inom AR eller med liknande ridning och som har bättre förutsättningar. Om du inte tror att du kan ta dig runt pressen. Men om du gillar den här hästen och tycker att ni har kemin, så försök att lära dig uppskatta det du har och de små delmålen på vägen istället! :)
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

Jo alltså, jag håller med.

Anledningen, förutom att jag älskar honom (och isisar) är för att han ÄR utbildad enbart enligt klassisk dressyr, a 'la barock. aldrig gångarts tränad eller riden på nåt annat sätt än klassisk dressyr.

Så därför är han ju lite intressant för mig..."som dressyrhäst" så att säga, 'trots' att han råkar vara en isis ;)

Han är ett litet enigma haha

Han är ju inte 'där' än på länge när det kommer till högre utbildning, och nu otränad till max, men han har ädnå väldigt bra grund så då vart han ju lite mer intressant för mig...men sen som sagt nu fick jag ett "anfall" och började undra om jag kankse tänker hetl galet haha

Men han blir nog bra, om inte annat så har jag ädnå en supertrevlig isis/skogsmulle/dotters häst
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

haha nej ok det kanske var något överdrivet...;)
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

Tycker absolut inte du är galen. Du har hittat en häst du vill ha. Klart du kan rida dressyr på den. En islänning är självklart inte det lättaste projektet, men varför ska allt vara lätt? En sådan utmaning är en del av tjusningen med ridning tycker jag. När man måste tänka till lite eftersom det inte går av sig självt om man säger. (det gör det väl inte för nån, men jag menar att hästar som är byggda optimalt för ridning har ju mycket lättare för sig)
Dressyr kan man rida på alla hästar. Lycka till med isisen!
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

Jo, det är ju det som lockar lite med isisar, just att det är ett helt annat lager av ridning när man blandar in andra gångarter (eller större anlag för det) och visst, om det är lätt är det inte kul ;)

Tack!
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

Nej lite utmaningar vill man väl ha som ryttare?! Jag köpte en häst som är tvärtemot allt jag är van, med körhästens alla förutsättningar och inte alls ridhästkropp. Inte lätt, men det är helt underbart när det fungerar bra.
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

Btw så har ju KW klarat riddarprovet på isis och jag vet minst en som klarat väpnarprovet med islandshäst, bara här där jag bor! ;)
Med tanke på hur få som kommit dit "på papperet" iaf att man klarat väpnarprovet så tycker jag ändå det är att ha kommit en bra bit på väg.
 
Sv: Är jag galen? (hästval)

haha det e så jag med har tänkt, om ett tag när jag har råd kan jag köpa en talangfull snygging(om jag nu känner för det då) men man kan ju inte leva utan sitt hjärta och nu har jag ju redan gett bort det till Pink och krullet:D

Och dessutom ser han ju jättefin ut din lilla isis så jag tror inte det blir några problem och som Totola säger så har ju KW gjort prov på en isis och hon hade ju faktiskt ett krull innan också:D

Jag har också hört att det finns nån duktig man i Norge som tränar för Bent som rider skolor även i tölt och är tydligen skitduktig, men jag har inte sätt sj tyvärr.

Så nu tycker jag att du ska sluta grubbla och njuta av en fin häst som förhoppningsvis blir din:laugh:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 232
Senast: super
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Här kommer jag igen. :o Det är så att jag precis har skickat in en ansökan till en stiftelse om att få hjälp med att...
2
Svar
32
· Visningar
3 946
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 157
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp