Är jag oresonlig?

Går det att rida ut på den säkert om du leder? (de lär säga nej eftersom ungen är så duktig och kan rida så stora hästar själv men då har du gått halvvägs iaf)

Ja, och nej skulle jag säga. Så länge det inte kommer en moped/motorcykel/större bil skulle det förmodligen gå alldeles utmärkt. Men det bor folk med både mopeder och med gamla amerikanare med vrålande V8-motorer på vägen som vi måste gå på. De flesta är jäkligt schyssta, men hästen blir verkligen hysterisk och kastar sig runt på en halv sekund om vi inte kommer av vägen snabbt. Den lille kan det däremot detonera en bomb bredvid, han bryr sig inte.
 
De hintade lite om detta redan i julas, men då var det inte regelrätt tjat som igår och sen rann det ut i sanden eftersom det var vinter och "tråkigt" att åka ut. Nu vet jag ju tyvärr att de kommer dyka upp på midsommar, och jag är f-n sugen på att strunta i att fira midsommar med dem bara för att slippa tjatet. Men då blir jag ju verkligen stämplad som oresonlig om jag sitter hemma ensam och trycker och "vaktar" hästen. För hästens skull (och för min egen, jag tänker inte låta ungen sabba det vi byggt upp sista året när det faktiskt funkar att rida ut på hästen) är det inte ett alternativ att låta henne upptäcka detta själv den hårda vägen.

Men du har rätt, det är i alla fall en månad kvar tills midsommar, så jag borde inte reta ihjäl mig på det än.
Men då är det väl så då om den andra ungen slutar? Jag hade inte ens tagit diskussionen för det är inget att diskutera. Säg att shettisen är till förfogande men inte den andra. Oavsett hur duktig ungen är. Min dotter i samma ålder har också ridit två terminer , vill helst rida stora hästar, har tävlat (cavaletti :-P) och har egen ponny. Hon skulle inte reda ut en tävlingsponny kan jag säga.
 
Ja, och nej skulle jag säga. Så länge det inte kommer en moped/motorcykel/större bil skulle det förmodligen gå alldeles utmärkt. Men det bor folk med både mopeder och med gamla amerikanare med vrålande V8-motorer på vägen som vi måste gå på. De flesta är jäkligt schyssta, men hästen blir verkligen hysterisk och kastar sig runt på en halv sekund om vi inte kommer av vägen snabbt. Den lille kan det däremot detonera en bomb bredvid, han bryr sig inte.
föreslå inte, då.

Alltså det är ju bara att stå på sig och framhålla att det inte är för att vara vrång utan för barnets säkerhet. Även om det är lite påfrestande
 
Jag hade iskallt förklarat att hästen inte är säker för ett barn att rida, hållit fast vid mitt nej oavsett vad de kommer med för trams och avslutat med att upplysa dem om att de ska ge tusan i att försöka låna min egendom genom att fråga någon annan. Punkt. Accepteras inte det så hade de inte varit välkomna öht (åtminstone inte föräldrarna :devil:).
 
Det var väl ganska exakt det jag sa/gjorde. Det mest irriterande är att barnet verkar helt nollställt/accepterar att rida den mindre ponnyn (hon visar ärligt talat ingen känsla överhuvudtaget, medan den yngre är som en uppskruvad leksak och pratar om shettisen som "sin" ponny), men att föräldern tycker att shettisen är under hennes värdighet.

Det som inte framgår av tråden, eftersom trådstarten som sagt var en del av träningstråden från början, är att shettisen är modell större, och har ridits både av mig (liten vuxen) och en fjortonåring utan att han ser liten ut. Det är ingen minishettis vi pratar om.

Helt obegripligt hur föräldrar kan bete sig så, fortsätta pusha trots att du har sagt nej - och barnet säkert inte skulle ha något emot att rida shettisen (vad jag förstår). Ok, barnet kanske är duktigt utifrån sina förutsättningar (hur länge barnet ridit osv..) men du har ju klart och tydligt sagt ifrån att ponnyn inte är lämplig för barnet ur säkerhetssynpunkt. Varför fortsätta pusha att X minsann ridit stora ponnyer på ridskolan osv? Man borde väl bli glad över att du gör en säkerhetsbedömning och säger nej istället för att utsätta deras barn för fara, inte utgå ifrån att du är ogin och misstror barnets ridförmåga.
 
En av sakerna som jag verkligen uppskattar med min medryttare är att hon är genuint intresserad av allting runt hästarna. Hon har hoppat över att rida för att få prova på att tömköra, hon tycker att pysslandet och borstandet är minst lika roligt som att rida, hon packar höpåsar utan att jag har bett henne, hon har erbjudit sig att mocka, hon har bett om att få vara med och titta på vid veterinär- och hovslagarbesök. Hon är så himla fin med shettisen, och jag känner igen mig jättemycket i henne från när jag var lika gammal.

Kusinen vill bara rida. I vita ridbyxor. Och att säga att man har ridit på en "riktig" dressyrhäst smäller väl högt bland kompisarna. Föräldrarna tycker också det är viktigt. De skulle knappast ägna en lördagförmiddag åt att mocka mina boxar. Den yngre tjejen är ju givetvis mer omogen för att hon helt enkelt är yngre, men det hon visat upp hittills är mer åt samma håll som medryttaren. Hon såg ut som om hon fått en fin present när hon fick leda in shettisen från hagen förra veckan. Det är stor skillnad mot att skrynkla ihop ansiktet av missnöje för att man inte fick rida på "den fancy ponnyn".
 
Sen är det så att vi hade "ponnyridning" här hemma på midsommar när mina äldsta kusiner var små (de är idag 18 och 22 år gamla, mina småsyskon är i samma ålder), men då hade vi hästarna hemma hemma och det var en helt annan ponny, som inte ens finns med oss idag tyvärr. Pappa har varit inne på att återuppta den traditionen med shettisen (mest för lilltjejen och hennes brors skull), men nu är jag långt ifrån pepp på det efter det här. Men tyvärr tror jag att den där gamla ponnyridningen för 15 år sen ligger och spökar i bakgrunden, att "det dög minsann då och inte nu". Men jag är ju inte heller samma person som 2001, mitt säkerhetstänk har utvecklats en del sen dess kan man väl säga. Just för att jag rök av och skadade mig riktigt ordentligt.
 
Jag hade nog till slut rutit i faktiskt, men jag struntar i vad folk tycker. Ett nej är ett nej.
Det är shettisen eller inget alls.
Jag skulle kunna ställa till en scen om så Krävdes.

Eller ’men har du svårt att acceptera ett nej eller?’ :angel:
Funkar bäst inför folk:cool:
 
Tycker inte alls du är oresonlig. Det är shettisen eller ingen alls som gäller. Punkt slut.

Men med tanke på deras sätt vette sjutton om de ska få rida shettisen ens. Kan de inte bete sig har de inte förtjänat det heller. Trist för dottern som hamnar i kläm för sina föräldrars skitbeteende.

Angående den tryckta stämningen är det flickans föräldrars fel - inte ditt! Stå på dig och bry dig inte om dem.
 
Du är absolut inte oresonlig.
Stå på dig och fortsätt säga nej.

Jag har låtit vänner rida min stora häst, han är välutbildad och väldigt förlåtande. Blir det fel händer det liksom inget.

Min lilla får ingen rida. Han är jättesnäll och trygg. Men grön, har mycket motor, kan bli spänd och bakrädd.
Vill inte veta vad som händer om någon tappar balansen och klantar sig.
Därför tvärnej!
 
hel del av er vet dessutom min historik med min stora ponny i förra stallet, så nu vill jag ha input på om jag är oresonlig eller om jag har rätt. Min ponny har varit fruktansvärt jobbig att rida ut på efter en incident med en moped när hon var fyra. I förra stallet gick det till slut nästan inte att rida henne alls, och jag var helt ärligt rädd för henne på
Stå på dig!
Jag förstår inte ens hur föräldrarna kan vara villiga att sätta upp sitt barn på en hast som ägaren talar om inte är lämplig för barn.
Det är att tigga om en olycka....
 
Jag skulle nog ha frågat rakt ut bland folk om dom inte är rädda om dottern för fem öre och vill att hon bryter något om inte rent av värre.
Och speciellt nu på sommaren där det är många motorcyklar, moppar, traktorer, gamla amerikanare, trädfällar relaterade fordon/släpvagnar med ponnyklor etc ute på väggarna.
Fördelen med min gamla man gav dom grimskaftet å sa varsågod jag hade inga problem att fånga och inte folk som brukade ta in till boxen å gav mat heller. Total främling däremot oh hell no... fast ingen brukade fråga efter att ha sett henne in action barn brukar inte vara intresserade av en fartdåre med samma styrka som en Bruksnordis.
 
Fy vilken jobbig människa! Du är inte det minsta oresonlig, jag tycker tvärtom att du är imponerande som inte rutit ifrån till henne i ren frustration.

Jag skulle ha sagt till henne att du inte vill höra mera tjat från hennes sida. Du säger nej och det får hon acceptera. Klarar hon inte av det får hon ta det med någon annan, för din del är ämnet färdigdiskuterat.
 
Vill inte veta vad som händer om någon tappar balansen och klantar sig.
Därför tvärnej!

Precis det hände med medryttaren en gång i början. Shettisen skuttade till, hon tappade balansen och föll framåt på halsen och ponnyn blev jätterädd. Han blev ännu mer rädd när hon trillade av. Jag vågar inte ens tänka på hur den andra reagerar. Ridskolehästar är givetvis mycket mer vana vid att folk drattar i backen eller tappar balansen.
 
Ge föräldrarna en väldigt detaljerad beskrivning av vad som kan hända med deras dotter om ponnyn blir skrämd och får spel. Gärna värsta tänkbara scenario med bilder också. Bryr de sig om sin dotter öhvt borde de fatta då. Annars är de bara rövhattar som bryr sig mer om prestige än sin egen dotter, vilket jag gladeligen hade talat om för dem.
 
Precis det hände med medryttaren en gång i början. Shettisen skuttade till, hon tappade balansen och föll framåt på halsen och ponnyn blev jätterädd. Han blev ännu mer rädd när hon trillade av. Jag vågar inte ens tänka på hur den andra reagerar. Ridskolehästar är givetvis mycket mer vana vid att folk drattar i backen eller tappar balansen.

Verkligen. Min grå reagerar inte alls, han bara stannar och väntar tålmodigt.
Fuxen skulle antagligen bli livrädd och jag skulle få ett helvete att återfå hans förtroende igen.
Han är enkel häst för den som kan rida, inget för den orutinerade.
Du gör helt rätt som säger nej.
 
De flesta här är ju hästfolk och en hel del av er vet dessutom min historik med min stora ponny i förra stallet, så nu vill jag ha input på om jag är oresonlig eller om jag har rätt. Min ponny har varit fruktansvärt jobbig att rida ut på efter en incident med en moped när hon var fyra. I förra stallet gick det till slut nästan inte att rida henne alls, och jag var helt ärligt rädd för henne på slutet. Det här har blivit så oändligt mycket bättre efter att vi flyttade och nu är hon för det mesta en helt normal häst. Men hon kan få ryck, särskilt i trafiken och särskilt om det då kommer en moped som är det hon blev skrämd för från början. Jag måste rida på trafikerade vägar.

Jag har två kusiner, en född - 07 och en född - 10 (de är inte syskon, men deras föräldrar är syskon med min ena förälder). Den minsta tjejen träffar jag i stort sett varje vecka, hon bor här i närheten och hon vill börja rida på min shettis. Jag har definitivt uppmuntrat det. Medryttaren är också född - 07 och min tanke är givetvis att när hon (naturligt) växer ur shettisen är kusinen förhoppningsvis stor nog att ta över. Om hon vill, alltså. Nu har däremot min andra, äldre, kusins föräldrar fått för sig att hon också ska få rida, fast på den stora. Trots att jag är snart 30 år gick de till pappa, som är världens snällaste och inte kan säga nej. Jag talade om att jag inte lånar ut min ponny till någon för att hästen helt enkelt är opålitlig att rida ut på och jag har ingen möjlighet till annat än att rida ut. Vill tjejen rida på shettisen är hon välkommen. Då får jag svaret att hon minsann ridit på en jättestor häst på ridskolan (hon har ridit två terminer, jag tycker det är väldigt lite) och hon reder minsann ut en liten ponny. Jag vidhåller att hästen är ingen barnhäst, men de lyssnar inte. Blir sura. Stämningen är otroligt tryckt.

Åttaåringen passar så klart helt lägligt på att visa upp sin ryktlåda hon har fått av oss i julklapp och tjatar om att få komma och rida. Stämningen blir definitivt inte bättre av det. Jag känner mycket mer för det yngre barnet, jag känner det barnet betydligt bättre och det är definitivt inte tal om att hon ska rida på något annat än shetlandsponnyn. Det hade det andra barnet också fått. Men det är väldigt tydligt att det inte är intressant.

Alltså vad gör man åt folk som vägrar lyssna? Det är ju även för barnets skull jag tycker det är väldigt olämpligt att rida (ut) på den större ponnyn.
Man gör inte ett skit åt folk som vägrar lyssna.
Man bara upprepar samma fras gång på gång tills de tröttnar. Hade inte gett med mig. otrygga hästar behöver trygga rutinerade ryttare. Vänligt och bestämt ” Nej, tyvärr är det inte möjligt”, och byt ämne. Ingen ide att ödsla förklaringar till nån som ger sig faan på att övertala dig.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 045
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 042
Senast: jemeni
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 081
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp