Är jag oresonlig?

Naturligtvis är det så. Men pappa är tyvärr väldigt konflikträdd och det vet den här personen mycket väl. Hen frågar alltid pappa om det är något som mamma kommer säga nej till, jättefult beteende. Misstänker att det är så här också, hen visste att jag skulle säga nej (det har varit uppe på tapeten förut) och gick därför till pappa. Med en förhoppning om att jag skulle vara för väluppfostrad för att ställa till en scen på kalaset och säga nej. Personen såg ut som om hen svalt taggtråd när jag sa nej, och fortsatte tjata under hela kvällen om hur duktig ungen är. Lite klarar du av hästen så klarar x av den.
Starkt av dig att ta fighten mot dem ändå, trots att de tog till fula knep att passa på på kalaset.
 
Säg att du vill ha skriftligt på att de är medvetna om att hästen är farlig och att de är beredda på att betala eventuella merkostnader som uppstår på grund av skada på egendom/häst eller barn så är de nog lagom sugna på att rida på just den hästen efteråt. Har själv varit med om att folk försöker sätta upp barn på lite halft oinridna unghästar med sadeltvång och först slutat när man undrat om de försöker mörda sitt barn....:banghead:
 
Men alltså...min son som är ett år äldre en det här barnet har ridit fem terminer på ridskola. Med ridskoleponnier, säkra som urberget. Han hade aldrig i helvete fått rida din ponny, även om han har en mkt bra sits och balans. Det vore ytterst oansvarigt av mig som vårdnadshavare att tillåta det (nu är det ju inte alls aktuellt). Du ska fortsätta säga nej. Du är INTE oresonlig. Fattar dom inte vad som kan hända?
 
Fattar dom inte vad som kan hända?
Nej folk fattar inte. De tror att hästen är ett stort gossedjur precis som alla andra djur. Varje gång jag läser elelr hör om sådant här så kommer tanken osäkt på den där "elaka" elefanten som lyfte upp en närgången unge. Den indignerade kränkte fadern satt sedan och grät i media för att det inte stod någon varningsskylt :banghead:
 
Du är verkligen inte oresonlig! Du erbjuder ju till och med en ponny flickan FÅR rida (shettisen), det är ju jättesnällt!

Jag kan vara rätt konflikträdd inom släkten, men jag hade bara hållit fast vid mitt svar och gett en kort förklaring. Något i stil med "Nej, ponnyn är inte barnsäker, det kan bli farligt. Men hon får gärna prova shettisen om hon vill" och därefter bara sagt ett kort "Nej" vid vidare tjat. Sen hade jag undvikit att hamna i ensamt samtal med hen.

Hade även förklarat mycket bestämt för pappa att det inte är okej att han svarar i ditt ställe om dina hästar. Man gör inte så, hur konflikträdd man än är.
 
Jag hade sagt "att ni och ert barn tänker att det går bra att rida på ponnyn ifråga efter ett par terminer på ridskola säger mig att ni inte är tillräckligt kunniga. Det bevisar att ni har på tok för lite erfarenhet och kunskap för att förstå skillnaden på hästar och hästar"
 
Jag har inte ens tänkt tanken på att ge efter. Men eftersom tråden är utbruten ur en annan så framgår kanske inte all fakta. Jag ville mest ha input på om jag är just oresonlig eller om jag har fog för det jag tycker.

Det blir extremt svårt att hantera en person som inte accepterar enkla förklaringar, som att hästen faktiskt är farlig om man inte är extremt van. Det är föräldern som inte verkar ha respekt, jag har upprepat nej och inte gett mig.
Du behöver ingen mer grund än att det är din häst och du bestämmer. Inget att ens argumentera om varför tycker jag.
 
Fattar dom inte vad som kan hända?

Återigen drar jag parallellen till medryttaren, efter att hon ramlade av så har mamman alltid ett grimskaft med sig. Och märker de att han börjar bli orolig (händer väl en gång på 200, men inte heller han är ju 100% stensäker) leder mamman. Det är en trygghet för mig också att de har ett eget säkerhetstänk.

Den här mamman tänker inte alls. Om hon tänker tror jag hon är helt säker på att jag av ren elakhet säger nej och "njuter" av att vägra hennes barn något som min andra kusin får. Men hon får rida på shettisen. Det är inte samma sak. Min morbror kan absolut ingenting om hästar, och han tror säkert att ungen är jätteduktig för att hon rider utan ledare och att en ponny är snällare än en stor häst. Men mamman har ridit själv i många år. Hon borde veta bättre.
 
Vi var på ett kalas tillsammans med de här personerna vid höstlovet. Då hade ungen ridit i typ tio veckor. Jag hörde redan då att de har fått för sig att hon är mycket duktigare än alla andra (hon är deras enda barn, hon är alltid duktigare än alla andra på allting). Det är så klart synd om flickan som blir helt verklighetsfrånvänd, men det är ju komiskt att hon skulle reda ut min häst bättre än jag gör själv när jag ridit sen - 92, haft egen häst sen - 00 och ägt hästen ifråga sen - 11, efter tio veckors nybörjarlektioner. Om det inte var min häst de ville experimentera med hade jag skrattat.
 
Bara för att mamman ridit betyder det inte att hon har koll, tyvärr. Jag har stött på folk som själv säger att de ridit mycket men som inte förstått de enklaste mest grundläggande sakerna.

Egentligen är det en icke-fråga du har @Kiwifrukt . Det är ju helt omöjligt för dig att säga ja. Kan de inte acceptera det så är det deras problem. Du skyddar bara din häst och barnet ifråga. De har uppenbarligen inte kunskap eller förstånd nog att inse att hästar är individer. Tjatar de på midsommar så säg högt så att alla hör att du inte vill att deras barn ska skadas och att risken för det skulle tyvärr vara alltför stor med ponnyn.
 
Bara för att mamman ridit betyder det inte att hon har koll, tyvärr. Jag har stött på folk som själv säger att de ridit mycket men som inte förstått de enklaste mest grundläggande sakerna.

Egentligen är det en icke-fråga du har @Kiwifrukt . Det är ju helt omöjligt för dig att säga ja. Kan de inte acceptera det så är det deras problem. Du skyddar bara din häst och barnet ifråga. De har uppenbarligen inte kunskap eller förstånd nog att inse att hästar är individer. Tjatar de på midsommar så säg högt så att alla hör att du inte vill att deras barn ska skadas och att risken för det skulle tyvärr vara alltför stor med ponnyn.

Jag vet att hon red för samma ridlärare som jag, och hon hade aldrig tillåtit det här. Så kunskaperna finns, men mamman lever i illusionen om att det hon vill ha, ska hon få.
 
När jag läser den här tråden är jag så tacksam att folk är aningen lite rädd för mig och att jag har ett rykte som häxan surtant :p. (Jag är egentligen jättesnäll :D! ) En enda gång har det hänt att en person frågat om de fått låna min ena ponny, då för att deras barn skulle få chansen att rida välutbildad ponny så hon skulle få känna på skolorna. Nu känner jag dock barnets egna ponny och den är lättare än min med skolorna, så det var enkelt att säga nej ändå.

Stå på dig @Kiwifrukt !
 
Eloge till dig som står på dig fast det är du som kommer i kläm :bow: Helt otroligt att det är du som blir the bad guy när du ett ställer din ena ponny till förfogande och två räddar barnet från sina oansvariga föräldrar. Jag får ont i magen av blotta tanken på att föräldrar ens vill släppa ut sitt orutinerade barn på en privathäst över huvud taget och i synnerhet en som inte är bombsäker, grymt förlåtande och van att ridas av exakt vem som helst.

Om relationen till denna jobbiga familj är viktig för dig kanske du på något vis kan jobba för att få ridläraren att påtala det olämpliga i det hela.
 
Fick konstant frågan om folk fick rida min urstarka och heta kbltravare som såg ut som en bruksnordis, så alla trodde han skulle vara lika snäll som Lukas i Emil i Lönneberga. Sade såklart nej och erbjöd clydesdalen istället, men nej han var ju alldeles för stor och därmed garanterat farlig. Trots att han var ursnäll och väldigt trygg att rida för allt och alla, medan travaren lade tungan över bettet och stack så fort han fick chansen. Så himla mycket skiljde det inte i storlek på dem heller, travaren var 172 och clydesdalen 185
 
Om relationen till denna jobbiga familj är viktig för dig kanske du på något vis kan jobba för att få ridläraren att påtala det olämpliga i det hela.

För mig personligen är inte relationen viktig alls, jag skulle kunna be dem fara och flyga. Däremot är det viktigt för mamma, hon ömmar lite (för mycket) för sin bror, och vill inte tappa kontakten med honom. Jag tycker inte ens om ungen :o.
 
Ge föräldrarna en väldigt detaljerad beskrivning av vad som kan hända med deras dotter om ponnyn blir skrämd och får spel. Gärna värsta tänkbara scenario med bilder också. Bryr de sig om sin dotter öhvt borde de fatta då. Annars är de bara rövhattar som bryr sig mer om prestige än sin egen dotter, vilket jag gladeligen hade talat om för dem.
Jag tycker absolut inte att TS ska vara oförskämd mot dem och kalla dem rövhattar eller beskriva skador ingående.

@Kiwifrukt Säg nej bara, vänligt men bestämt. Du behöver inte förklara alls.
 
Jag tycker absolut inte att TS ska vara oförskämd mot dem och kalla dem rövhattar eller beskriva skador ingående.

@Kiwifrukt Säg nej bara, vänligt men bestämt. Du behöver inte förklara alls.
Skrev inte att hon skulle kalla dem för något heller. Men om föräldrarna inte lyssnar på ett nej och den förklaring TS redan har gett, varför inte informera dem om vad som faktiskt kan hända? Man får ju hoppas att de sätter dotterns välmående före prestigen. Går utmärkt att göra det utan att vara det minsta oförskämd. Dessutom har väl dotterns föräldrar inte varit speciellt trevliga heller.
 
Fortsätt säga nej som en papegoja. Envisas hon med förklaring och du känner att du vill ge en så kör med något som att
"Även om inte du är rädd om din dotter och hennes hälsa så är jag rädd om min häst och anser det dessutom omoraliskt att utsätta barn för fara."
Forsätter tjatande så återgå till nej.
Bestämm innan vad du ska säga och håll dig helt till det. Inga utsvävningar som det går att spela på utan bara nej nej nej. Slutar hon inte så var 'oartig' och gå därifrån.
 
Skrev inte att hon skulle kalla dem för något heller. Men om föräldrarna inte lyssnar på ett nej och den förklaring TS redan har gett, varför inte informera dem om vad som faktiskt kan hända? Man får ju hoppas att de sätter dotterns välmående före prestigen. Går utmärkt att göra det utan att vara det minsta oförskämd. Dessutom har väl dotterns föräldrar inte varit speciellt trevliga heller.
Du skrev att du inte skulle tveka att säga allt som du skrev i ditt inlägg. Det är oförskämt och onödigt.

Bara för att andra beter sig tveksamt behöver man inte vara otrevlig själv. Ibland blir bukefalister helt orimligt upprörda å andras vägnar tycker jag.
 
Jag kan berätta att jag idag har fått vatten på min kvarn, eftersom dagens ridtur innehöll x antal cowboy-hopp från ponnyns sida. En gång hängde jag riktigt löst. Barnet hade aldrig suttit kvar. Och hoppet berodde på att det dök upp ett barn plötsligt på en garageuppfart, skymd bakom garaget. Sånt som mycket väl kan hända, alltså.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 407
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp