Är jag oresonlig?

Kiwifrukt

Trådstartare
De flesta här är ju hästfolk och en hel del av er vet dessutom min historik med min stora ponny i förra stallet, så nu vill jag ha input på om jag är oresonlig eller om jag har rätt. Min ponny har varit fruktansvärt jobbig att rida ut på efter en incident med en moped när hon var fyra. I förra stallet gick det till slut nästan inte att rida henne alls, och jag var helt ärligt rädd för henne på slutet. Det här har blivit så oändligt mycket bättre efter att vi flyttade och nu är hon för det mesta en helt normal häst. Men hon kan få ryck, särskilt i trafiken och särskilt om det då kommer en moped som är det hon blev skrämd för från början. Jag måste rida på trafikerade vägar.

Jag har två kusiner, en född - 07 och en född - 10 (de är inte syskon, men deras föräldrar är syskon med min ena förälder). Den minsta tjejen träffar jag i stort sett varje vecka, hon bor här i närheten och hon vill börja rida på min shettis. Jag har definitivt uppmuntrat det. Medryttaren är också född - 07 och min tanke är givetvis att när hon (naturligt) växer ur shettisen är kusinen förhoppningsvis stor nog att ta över. Om hon vill, alltså. Nu har däremot min andra, äldre, kusins föräldrar fått för sig att hon också ska få rida, fast på den stora. Trots att jag är snart 30 år gick de till pappa, som är världens snällaste och inte kan säga nej. Jag talade om att jag inte lånar ut min ponny till någon för att hästen helt enkelt är opålitlig att rida ut på och jag har ingen möjlighet till annat än att rida ut. Vill tjejen rida på shettisen är hon välkommen. Då får jag svaret att hon minsann ridit på en jättestor häst på ridskolan (hon har ridit två terminer, jag tycker det är väldigt lite) och hon reder minsann ut en liten ponny. Jag vidhåller att hästen är ingen barnhäst, men de lyssnar inte. Blir sura. Stämningen är otroligt tryckt.

Åttaåringen passar så klart helt lägligt på att visa upp sin ryktlåda hon har fått av oss i julklapp och tjatar om att få komma och rida. Stämningen blir definitivt inte bättre av det. Jag känner mycket mer för det yngre barnet, jag känner det barnet betydligt bättre och det är definitivt inte tal om att hon ska rida på något annat än shetlandsponnyn. Det hade det andra barnet också fått. Men det är väldigt tydligt att det inte är intressant.

Alltså vad gör man åt folk som vägrar lyssna? Det är ju även för barnets skull jag tycker det är väldigt olämpligt att rida (ut) på den större ponnyn.
 
De flesta här är ju hästfolk och en hel del av er vet dessutom min historik med min stora ponny i förra stallet, så nu vill jag ha input på om jag är oresonlig eller om jag har rätt. Min ponny har varit fruktansvärt jobbig att rida ut på efter en incident med en moped när hon var fyra. I förra stallet gick det till slut nästan inte att rida henne alls, och jag var helt ärligt rädd för henne på slutet. Det här har blivit så oändligt mycket bättre efter att vi flyttade och nu är hon för det mesta en helt normal häst. Men hon kan få ryck, särskilt i trafiken och särskilt om det då kommer en moped som är det hon blev skrämd för från början. Jag måste rida på trafikerade vägar.

Jag har två kusiner, en född - 07 och en född - 10 (de är inte syskon, men deras föräldrar är syskon med min ena förälder). Den minsta tjejen träffar jag i stort sett varje vecka, hon bor här i närheten och hon vill börja rida på min shettis. Jag har definitivt uppmuntrat det. Medryttaren är också född - 07 och min tanke är givetvis att när hon (naturligt) växer ur shettisen är kusinen förhoppningsvis stor nog att ta över. Om hon vill, alltså. Nu har däremot min andra, äldre, kusins föräldrar fått för sig att hon också ska få rida, fast på den stora. Trots att jag är snart 30 år gick de till pappa, som är världens snällaste och inte kan säga nej. Jag talade om att jag inte lånar ut min ponny till någon för att hästen helt enkelt är opålitlig att rida ut på och jag har ingen möjlighet till annat än att rida ut. Vill tjejen rida på shettisen är hon välkommen. Då får jag svaret att hon minsann ridit på en jättestor häst på ridskolan (hon har ridit två terminer, jag tycker det är väldigt lite) och hon reder minsann ut en liten ponny. Jag vidhåller att hästen är ingen barnhäst, men de lyssnar inte. Blir sura. Stämningen är otroligt tryckt.

Åttaåringen passar så klart helt lägligt på att visa upp sin ryktlåda hon har fått av oss i julklapp och tjatar om att få komma och rida. Stämningen blir definitivt inte bättre av det. Jag känner mycket mer för det yngre barnet, jag känner det barnet betydligt bättre och det är definitivt inte tal om att hon ska rida på något annat än shetlandsponnyn. Det hade det andra barnet också fått. Men det är väldigt tydligt att det inte är intressant.

Alltså vad gör man åt folk som vägrar lyssna? Det är ju även för barnets skull jag tycker det är väldigt olämpligt att rida (ut) på den större ponnyn.

Låt dom bli sura om dom är så korkade som inte lyssnar på dig. Jag hade bara stått upp för mig själv och hållit fast vid mitt nej. Vill dom pyssla och rida är det shettisen som gäller annars får dom leta efter nån annan häst.
 
Låt dom bli sura om dom är så korkade som inte lyssnar på dig. Jag hade bara stått upp för mig själv och hållit fast vid mitt nej. Vill dom pyssla och rida är det shettisen som gäller annars får dom leta efter nån annan häst.

Ja, jag tycker ju det är stor skillnad på en snäll ridskolehäst (oavsett storlek) och en privathäst som enbart är riden och hanterad av en vuxen. Jag tvekar liksom lite på att låna ut henne till en jämngammal kompis som ändå kan rida men inte gjort det på några år för att hon är som hon är i trafiken.

Tråkigt nog gör pappa det svårare när han skryter om hur snäll hästen är att ha med sig på tävlingar. Det är hon, hon är en klippa att ha med sig och att rida i paddock eller ridhus. Men det är ju inte det de kommer göra om de skulle rida henne. Men skönt att höra att du tycker att det är rätt resonerat, tack!
 
Ja, jag tycker ju det är stor skillnad på en snäll ridskolehäst (oavsett storlek) och en privathäst som enbart är riden och hanterad av en vuxen. Jag tvekar liksom lite på att låna ut henne till en jämngammal kompis som ändå kan rida men inte gjort det på några år för att hon är som hon är i trafiken.

Tråkigt nog gör pappa det svårare när han skryter om hur snäll hästen är att ha med sig på tävlingar. Det är hon, hon är en klippa att ha med sig och att rida i paddock eller ridhus. Men det är ju inte det de kommer göra om de skulle rida henne. Men skönt att höra att du tycker att det är rätt resonerat, tack!

Det är ju din häst. Du ska kunna säga nej utan att förklara dig ens. Jag vet att det är svårt särskilt om det är släkt. Men jag skulle aldrig låna ut min äldsta häst till något barn mer än mina egna för han är inte nog säker för det. Han är en klippa med mig men vi är så ihopsvetsade efter alla år ihop så det är bara så. Så jag förstår dig precis.
 
Det är ju din häst. Du ska kunna säga nej utan att förklara dig ens. Jag vet att det är svårt särskilt om det är släkt. Men jag skulle aldrig låna ut min äldsta häst till något barn mer än mina egna för han är inte nog säker för det. Han är en klippa med mig men vi är så ihopsvetsade efter alla år ihop så det är bara så. Så jag förstår dig precis.

Ja men precis så! Jag och C (stora ponnyn) är kanske ovanligt ihopsvetsade eftersom jag haft henne sen hon bara var ett år gammal, uppfödaren hade inte gjort någonting alls med henne innan dess och det är nästan bara jag som ridit henne. Har för mig att du har haft din sen han var väldigt ung också? En häst som har en "bakgrund" och har ägts/ridits av andra innan är en annan sak. Min syster har åkt häst en gång på henne i en paddock, jag hade en tjej som hoppade henne lite i förra stallet, också i paddock givetvis, och sen har min tränare hoppat upp typ två gånger, det är det hon ridits av andra. Jag kan till och med tycka att den yngre kusinen hade varit mer okej även där, för henne hade jag fått leda. Här tror föräldrarna (barnet har inte tjatat själv, så det ska hon ha en eloge för) att hon är jätteduktig för att hon ridit en gång i veckan på ridskola i två terminer, och att hon klarar ut en häst som jag själv har svårt för att hantera när hon blir rädd, som ridit i över 25 år.

Sen har de helt krasst en helt annan ekonomi, och är ridskolan "tråkig" har de råd att köpa en egen häst. En riktigt fin häst. Medryttaren till exempel har inte det, med en frånskild mamma i låglönebransch, och hon får inte rida på ridskola heller för att mamman jobbar de tiderna som nybörjarlektionerna är.
 
@Kiwifrukt Det är din häst, du bestämmer, du vet hur hästen funkar. Var inte rädd för att de blir sura på dig, du har bra argument och har ingen skyldighet att låna ut din häst. Att barnet blir besviket är inte konstigt men de vuxna får ta och skärpa till sig.

Man behöver inte vara alla till lags :)
 
@Kiwifrukt Det är din häst, du bestämmer, du vet hur hästen funkar. Var inte rädd för att de blir sura på dig, du har bra argument och har ingen skyldighet att låna ut din häst. Att barnet blir besviket är inte konstigt men de vuxna får ta och skärpa till sig.

Man behöver inte vara alla till lags :)

Tack för din input! Min ingifta släkting är ärligt talat jäkligt bortskämd och van att få som hen vill. Hen vet till exempel att det är mycket enklare att få sin vilja igenom med pappa än med mamma (det är mamma och hens partner som är syskon) och går därför alltid till honom. Hen har bjudit hem folk till mina föräldrar utan att fråga, som ett exempel på hur det kan gå till.

Men just det här tänker jag inte ge mig på. Däremot gjorde människan tre försök till under kvällen igår (efter mitt första nej), med argument om att barnet är jätteduktig och rider stora hästar och tävlar (efter två terminer?). Hen har själv ridit, så jag hade faktiskt haft mer förståelse om det hade varit barnets andra förälder som inte vet vad som är fram och bak på ett däggdjur som hade trott att ungen är nästa Malin Bayard. Den föräldern hade det åtminstone gått att resonera med.
 
Ja men precis så! Jag och C (stora ponnyn) är kanske ovanligt ihopsvetsade eftersom jag haft henne sen hon bara var ett år gammal, uppfödaren hade inte gjort någonting alls med henne innan dess och det är nästan bara jag som ridit henne. Har för mig att du har haft din sen han var väldigt ung också? En häst som har en "bakgrund" och har ägts/ridits av andra innan är en annan sak. Min syster har åkt häst en gång på henne i en paddock, jag hade en tjej som hoppade henne lite i förra stallet, också i paddock givetvis, och sen har min tränare hoppat upp typ två gånger, det är det hon ridits av andra. Jag kan till och med tycka att den yngre kusinen hade varit mer okej även där, för henne hade jag fått leda. Här tror föräldrarna (barnet har inte tjatat själv, så det ska hon ha en eloge för) att hon är jätteduktig för att hon ridit en gång i veckan på ridskola i två terminer, och att hon klarar ut en häst som jag själv har svårt för att hantera när hon blir rädd, som ridit i över 25 år.

Sen har de helt krasst en helt annan ekonomi, och är ridskolan "tråkig" har de råd att köpa en egen häst. En riktigt fin häst. Medryttaren till exempel har inte det, med en frånskild mamma i låglönebransch, och hon får inte rida på ridskola heller för att mamman jobbar de tiderna som nybörjarlektionerna är.

Ja jag har haft båda mina sen dom var 1 åriga hingstar och gjort allt från början med dom. Min äldsta är av känsligare sort och där krävs det mycket jobb för att vinna det där rätta förtroendet och bandet jag och han har kommer ingen annan klara få med honom.

Men som @zassoo säger så bry dig inte om att dom blir sura. Stå på dig, det är din häst, du bestämmer. Du behöver inte förklara varför du säger nej. Du har skaffat hästen för att DU ska ha den, inte för att andra ska rida, punkt slut.
 
Det händer titt som tätt att folk tycker att det ska ridas på mina hästar. Har jag tillgång till lämplig häst så visst kan dom få rida. Men och ett stort men, jag har inte alltid lämpliga hästar. De flesta av mina ridhästar är att jämföra med sportbilar och de hästar som många normalt har ridit är som rejäla Volovs.
Med andra ord det går inte att vara obalanserad, göra häftiga rörelser eller spänna sig på mina hästar.

Ska dock erkänna att när det varit riktigt irriterande tjatmånsar har dom fått komma och rida för att dom sedan aldrig mer ens nämna ordet häst. :devil:
Dom har helt enkelt fått rida en häst dom inte klarar av. Brukar ta max 10 minuter innan hästen är tillbaka vid stallet. Inte helt sällan tar det längre tid för ryttaren att komma dit.
Då har jag hela tiden gjort klart att det inte är någon Volvo dom ska ut med utan en Testarossa. Trycker man för hårt på gasen hinner man långt innan man hinner bromsa. Vill dom ändå prova så är det på deras eget ansvar både gällande dom själv och hästen.

Nu känner jag mina hästar så jag vet att ingen häst far illa och vissa av dom kommer dom inte ens upp på. Jag brukar också ta en tur själv på hästen efteråt så att dom ser att den faktiskt går att rida på. Sedan är det slut med tjatet om att koma och rida. :up:
 
Vill folk att sina barn ska rida får de köpa egen ponny.

Du har inte häst för att andra ska rida på dem.

Tycker ofta man får frågan. Jag hade en jättesäll shettis ett tag och förldrar som ville komma ut ta en fika och en promenda med sina barn på shettisen gick alldeles utmärkt eller bara hälsa på går också bra men jag har häst för min skull. Jag betalar dyra pengar för min hobby inte för andra

Svårt när släkten ligger på så.
 
Men det är ju farligt! Hur kan du ens tänka tanken att du måste ge efter?
-NEJ, hon får inte rida min häst då hon inte är trafiksäker.
Ställ dig framför spegeln och öva på den frasen.

För helsikke människa - vill du ha hästens och tjejens liv på ditt samvete?
 
Alltså jag blir helt mållös. :eek: Vad förstår den där släktingen inte? Kan denne inte ta ett nej? Vad är problemet? Vill denne ha sin dotters liv på sitt samvete?

Jag hade nog satt ner foten rätt ordentligt och tydliggjort att hästen inte är trafiksäker och absolut ingen nybörjarponny. Hade släktingen blivit sur hade det fått vara dennes problem. Du vill ju inte riskera att dottern skadas. Förstår inte släktingen det, trots upprepade förklaringar, är problemet helt och hållet dennes.
 
Men det är ju farligt! Hur kan du ens tänka tanken att du måste ge efter?
-NEJ, hon får inte rida min häst då hon inte är trafiksäker.
Ställ dig framför spegeln och öva på den frasen.

För helsikke människa - vill du ha hästens och tjejens liv på ditt samvete?

Jag har inte ens tänkt tanken på att ge efter. Men eftersom tråden är utbruten ur en annan så framgår kanske inte all fakta. Jag ville mest ha input på om jag är just oresonlig eller om jag har fog för det jag tycker.

Det blir extremt svårt att hantera en person som inte accepterar enkla förklaringar, som att hästen faktiskt är farlig om man inte är extremt van. Det är föräldern som inte verkar ha respekt, jag har upprepat nej och inte gett mig.
 
Jag hade blivit irriterad på släktingen men fullkomligt vansinnig på pappan som lovar bort något som inte är hans. Dags för ett allvarligt snack där för det där är illa!
Släktingen hade jag sagt till att ridning på stora ponnyn är inte aktuellt. Vill hen (och du) så är hen välkommen att rida på shettisen. Slut på diskussionen. Du behöver inte förklara eller försvara varför. Det är din häst du bestämmer punkt. Tar de upp det igen hade jag bara sagt att det har jag redan svarat på och svaret är detsamma.
 
Dessutom retar det mig extremt mycket att personer som jag träffar max tre gånger/år ska åka snålskjuts bara för att jag har en häst. Min bror berättade nu att personen hade sagt att under vår (gemensamma) midsommarfirande så måste barnet få rida. Vi firar midsommar hos mina föräldrar, där är inte hästarna. Min medryttare (till shettisen) har jag nytta av, hon bor här, hon rider mitt i veckan när jag har svårt att hinna med två hästar efter jobbet, hon och hennes mamma hoppar in och hjälper till om jag behöver hjälp med en vaccination och jag litar framför allt på både mamma och barn. Att en unge som mycket väl har alla förutsättningar för att ha egen häst ska snylta på min ridhäst på helgerna när jag vill rida själv, det gör mig faktiskt.... Mållös.
 
Jag hade blivit irriterad på släktingen men fullkomligt vansinnig på pappan som lovar bort något som inte är hans. Dags för ett allvarligt snack där för det där är illa!
Släktingen hade jag sagt till att ridning på stora ponnyn är inte aktuellt. Vill hen (och du) så är hen välkommen att rida på shettisen. Slut på diskussionen. Du behöver inte förklara eller försvara varför. Det är din häst du bestämmer punkt. Tar de upp det igen hade jag bara sagt att det har jag redan svarat på och svaret är detsamma.

Pappa och jag har haft en diskussion om det olämpliga i det och till hans försvar hade han inte fattat hur hästen är. Han ser henne i tävlingssituation när hon är en klippa att hantera och rida. Det är en helt annan häst på hemmaplan och ute i trafiken, även om hon är mycket, mycket bättre nu än vad hon varit tidigare. Jag känner att det blir lite fel information eftersom jag från början postat i träningstråden där folk känner till hästens bakgrund och att jag därför inte förklarat så ingående, och sen har det blivit en egen tråd utan bakgrundsinfo. Hästen är inget monster, en rutinerad person skulle mycket väl kunna rida på henne. Men det är en hyfsat ung häst (åtta år, men utbildningsmässigt på en lägre nivå), det är en häst med nerv och en häst som har ett trafikrelaterat trauma med sig. Jag tycker inte man är tillräckligt kunnig efter två terminer på ridskola att rida en (tävlings)ponny som absolut inte är någon nybörjarhäst bara för att hästens mankhöjd är lämplig för barn.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 398
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp