Är jag ovanligt pjoskig eller...?

Boll

Trådstartare
Är jag ovanligt pjoskig med mina katter när jag anser:

Att man aldrig ska lyfta en katt i nackskinnet (utom i extrema nödlägen av någon orsak) SPECIELLT INTE en vuxen katt, men inte gärna små kattungar heller.

Att man inte släpper kattungar till marken från midjehöjd, utan sätter ner dem på marken.

Att när man ska lyfta en katt så tar man den med båda händerna, en under baken och en vid frambenen (svårt att förklara hur, men ni fattar va? )

Att man släpper kantten när den vill gå.

Att katter aldrig bör få mjölk att dricka, utom kanske en liten slurk någon enstaka gång om de ska få något lite extra.

Att toalådan bör tömmas MINST två gånger om dagen.

Tja, listan kan göras väldigt lång...
Mina katter är mina barn! och ska behandlas med respekt!!

Igår var min svägerska här och hon tyckte att vi (jag och min sambo) Var pjoskiga när vi blev förfärade när hon lyfte en av våra 7 veckor gamla kattungar i nackskinnet (bakifrån och utan förvarning på vad som komma skulle för katten)

Sedan var vi pjoskiga igen när hon inte fick släppa lillkissen till marken från höfthöjd.
Han har ännu så korta ben att han garanterat skulle ha slagit nosen i marken vid landning och kanske slagit en volt oxå... :(

Hon kan inte heller förstå att vi gastar "STÄNG DÖRREN" för att inte kattungarna ska susa ut i naturen.

En gång har hon lyft (försökt lyfta) vår ena kastrerade hankatt i nackskinnet. Han väger 8 kg. Oj, oj, oj... Inte nyttigt anser jag.

Jag ville mest skriva av mig lite. Jag blir lite upprörd när folk behandlar katter(djur) som pinaler man bara kan göra hur som helst med...

// Anna
 
Jag skulle som sagt inte lyfta en vuxen katt i nackskinnet, ta tag i det skulle jag göra. Vår, vad är han.. kanske 18 veckors kattunge lyfter jag i nackskinnet. Men när han gjort nåt han inte får, han är en liten djävul.

En liten kattunge skulle jag inte släppa från midjan, men när dom är lite större. Då hoppar dom ju upp o ner högre än så.

Annars lyfter jag katter som du, släpper dom när dom vill vi inte håller på med något seciellt. Plus lite filmmjölk slinker ner ibland.
 
Äh, det är inte pjåsk. Det är normal djurhantering. Jag förstår mycket väl om den där människan inte få komma i närheten av dina kattungar igen :mad:.

Säger hon som kryper på alla fyra efter sina katter när de måste trugas för att äta sitt godis :crazy:

mandalaki
 
Jag kan inte så något pjoskigt av det som du har nämnt.

Skulle någon göra ngt som jag anser inte är normalt djurvett, skulle de få en spark i arslet och förbud att i framtiden röra mina missar.
 
Jag tycker inte att du är nå pjoskig alls!
Tycker att dina åsikter är helt rätt

Din svägerska däremot verkar inte ha så mycket respekt för katterna!
 
Tycker du verkar ha helt normala synpunkter på hur man ska lyfta katter!
Däremot är mjölkprodukter inte bra för katter (minns dock ej varför, ska ta reda på det)
 
De flesta katter kan i vuxen ålder inte spjälka mjölksocker, vilket kan leda till diarré om de får i sig för mycket. Dock kan man vänja dem vid att dricka mjölk, precis som vi människor i norden har vant oss (nej, mjölk är inte naturligt för oss att dricka heller i vuxen ålder, men vänjer man magen vid det så är det inte onyttigt eller farligt på något vis).
Jag ser ingen direkt anledning till att man ska vänja katten vid mjölk, men om katten inte mår dåligt av att få en slurk mjölk då och då ser jag inget fel med det.
Övriga mjölkprodukter, såsom filmjölk, gräddfil, grädde, ost osv brukar i regel inte vara några problem, då de inte innehåller lika mycket laktos. Många veterinärer rekommenderar att man ger katten A-fil om den är lös i magen tex.
 
mjölken innehåller för mycket laktos som är svårt för katterna att bryta ner. Ost och grädde brukar gå bättre eftersom det innehåller mindre laktos.
 
Vadå pjoskigt - det är väl helt normalt. Är precis likadan själv, nja undantaget mocka kattlådan 2 ggr/dag då. Men så har vi hela 5 toahus på tre kattor som även är ute delar av dagen, så behovet är ju inte så påkallande ;)
 
jag tycker inte du låter pjoskig... fast tömma toalådan 2 ggr/dag kanske är att ta i, fast det kan ju behövas, har man flera eller dom är kräsna....
 
låter väl helt OK det du skriver, nu är mina katter nästan 10 månader så de får hoppa från famnen på mig när de inte längre vill.
För att kissarna ska vara på rätt sida om dörren så finns det en kompostgaller grind innanför dörren
 
Pjoskigt? Det är väl vanligt folkvett det du skriver, anser jag. Nackskinnslyft är mamma katt förunnat, det är inte tänkt att någon annan än mamma katt ska lyfta en katt i nackskinnet.

Personligen släpper jag varken en vuxen katt eller en kattunge från midjehöjd. Jag sätter alltid ner katten på fast mark.

Men som sagt, det handlar om vanligt folkvett det du skriver. De som inte förstår dessa saker är helt enkelt inte vana vid katter och behöver kanske en lektion i "kattvett". :smirk:
 
Nej det är du inte...kan säga att jag hanterar mina katter på samma sätt...mina kattungar (ungar och ungar...snart ett år gamla :smirk:) vill jag inte släppa ut än eftersom vi bor nära en väg...
Djuren mina är mina små bebbar...inga små saker som man bara kan slänga över axeln när man har tröttnat på de (som vissa gör :mad:)
 
*lånar din svarsknapp*

Jag HÅLLER mina i nackskinnet vid bad,det händer även att jag plockar Marrakech när han är "stöddig" mot de andra,han ska visa sig dominant som den enda fertila hane han är.Tyvärr så åker då alla som är i vägen på däng eller så försöker han sätta på dem.....och det spelar föga roll om det är kastrater.


Mjölkprodukter ger jag aldrig,släpper ner dem i markhöjd,undantaget Marrakech som hoppar upp på min axel från golvet och hoppar ner igen...... :crazy:


Marrakech nämns ofta...... :o
han är odräglig när han "hankattsbeter" sig.... :crazy:
 
Skönt att höra att jag inte är ensam om att hantera mina katter såhär.
Att kattlådorna töms två gånger per dag beror mest på att det bor sex katter i huset just nu, så det behövs.

Min svägerska ger sin kisse mjölk. Det var därför ämnet togs upp.
Min bror (hennes sambo) frågade mig för några månader sedan om det verkligen var bra, och då svarade jag att det verkligen inte är nyttigt för katters små magar.
Visst kan de få lite någon enstaka gång. Men absolut inte som enda dricka.
Jag sa att de ofta blir väldigt dåliga i magen, vilket deras katt var/är, och uppmanade dem att börja ge kissen vatten istället.
Då säger min svägerska.
- Men, katter har väl alltid löst bajs?! :eek:
Jag trodde jag skulle trilla av stolen...

Kan tillägga att hon fortfarande ger katten mjölk... Det är ju så synd om honom annars eftersom han tycker det är så gott... :smirk:
Undrar vad han själv tycker...
Han lilla rumpa är alldeles skär och frätt. Stackaren

// Anna
 
Du är inte ett dugg pjoskig!

Här hemma görs lådorna rent så fort någon kissat, bajsat för annars så bajar den kräsna lillkissen i badkaret om det inte är rent.
Eller så äter hunden upp kattskiten. :crazy:
Jag sätter också alltid ner katterna till marken när de inte vill bli burna mera.

Stackars din svägerskas katt! :(
Han kan väl få kattgodis eller nåt annat mums istället för mjölk!?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 038
Senast: Alexandra_W
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 246
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 497
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp