Bukefalos 28 år!

Är jag vrång som säger nej?

Sockerbit

Trådstartare
Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då hennes kompis fick avlivas. Jag fick snabbt napp på min annons och det var en familj som ville släppa sina 3 hästar (en dräktig travare, ett russ och en minishettis). Dealen med dessa var 500 kr per häst, så länge väder och bete tillåter, ingen service ingår (dvs man får vattna själv). De släppte sina hästar och betalning skulle ske den 20 juni (detta var drygt en vecka innan den 20). Den 20 kommer inga pengar och jag smsar och trycker på, får inget svar och jag forsätter att försöker få kontakt. Efter många påtryckningar så får jag runt den 4-5 juli betalning för 2 av hästarna. Den 3 (samma familj men dottern äger denna häst) lovar kontant betalning nästkommande helg. Innan nästkommande helg har hon flyttat hästen därifrån utan att meddela något, jag kontaktar dem och undrar vad som skett och de säger då att de flyttat hästen. Jag påtalar att de måste meddela markägaren (som bor vid hagen och ser till att alla hästar befinner sig i hagen) att de tagit sin häst därifrån så att de inte tror den rymt. I efterhand får jag reda på att detta ej gjorts utan markägaren ringer upp ägarna och frågar, då denna är orolig att den rymt.

Drygt en vecka senare får jag ett sms av dottern som hämtat sin häst där hon undrar om hon kan släppa den hon tagit från betet och ytterligare en shettis, jag säger ok men att betalning måste ske, men att hon kan få båda till priset av en då de är små. Helgen därpå skall de komma och de ska kontakta mig så att jag kan vara med vid ihopsläpp med övriga hästar. Ingen hör av sig och ingen häst kommer.

Tiden går och jag inser rätt snabbt att de varken kollar till sina hästar och att det ständigt är jag som får se till att de har vatten, deras ena har för övrigt vana att välta ut karen vilket medför väldigt mkt merarbete och oro då jag inte vill att min häst ska stå utan vatten.

För 2 dagar sedan får jag ett sms, nu undrar familjen om de kan släppa 2 till helt nya hästar (inte shettisarna), då deras bete är slut på ett annat ställe. Jag svarar
Hej
Då betessäsongen snart är slut så känns det som en stor skaderisk för den korta tid som återstår att släppa ytterligare hästar. Jag kommer att ta in min på stall troligtvis vid månadsskiftet.


Till svar får jag:
Okej, det är lugnt. Kan vi släppa dom när du stallar in din?

Och sedan har jag inte hunnit svara. Spontant känner jag bara NEEEEJ, pga av många anledningar. För det första tror jag inte de kommer att betala något (vi hade fått komma på något vettigt pris då det är kort tid kvar), deras hästar hade förmodligen stått utan vatten vilket innebär att markägaren som är en väldig djurvän mer eller mindre kommer känna sig tvungen att vattna för att de stackars djuren inte ska törsta ihjäl. Och sen får jag en känsla av att de kommer vara oerhört svåra att få att flytta när det är dags. Och jag vill inte att hästarna ska gå där så länge att de trampar sönder mark och förstör inför nästa år. Dessutom vet jag inte säkert datum när jag tar min, mer än att det troligtvis blir runt månadsskiftet beroende på nya stallet och hyra av transport osv. Jag vill inte ha press på mig att hon måste väck ett visst datum för att de vill slänga in nya hästar.

Så vad gör man i denna röra? Känner mig bara så less och överkörd.
 
Nej, det är inte OK.

Du har ju någon form av ansvar för betet, och nu är säsongen snart slut. Jag tror du får tillräckligt med problem att bli av med de hästar som är där. Det verkar vara röriga hästsamlare utan pengar, som gjort för en dumpning.

Jag hade svarat "Tyvärr kan vi inte ta emot fler hästar så sent på säsongen. Påminner om slutbetalning och avhämtning av samtliga hästar senast xx-xx-xx"
 
Jag hade gjort mitt bästa för att bli av med de hästar som redan går där. De där människorna verkar ju hur opålitliga som helst.

Det är du som sköter betet, och du vill inte ha dem där. Säg nej!

Hänvisa till att betessäsongen är slut och du vill kunna se över staket och ha allt i fint skick innan hösten kommer på allvar, dvs de måste också flytta snart.
 
Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då hennes kompis fick avlivas. Jag fick snabbt napp på min annons och det var en familj som ville släppa sina 3 hästar (en dräktig travare, ett russ och en minishettis). Dealen med dessa var 500 kr per häst, så länge väder och bete tillåter, ingen service ingår (dvs man får vattna själv). De släppte sina hästar och betalning skulle ske den 20 juni (detta var drygt en vecka innan den 20). Den 20 kommer inga pengar och jag smsar och trycker på, får inget svar och jag forsätter att försöker få kontakt. Efter många påtryckningar så får jag runt den 4-5 juli betalning för 2 av hästarna. Den 3 (samma familj men dottern äger denna häst) lovar kontant betalning nästkommande helg. Innan nästkommande helg har hon flyttat hästen därifrån utan att meddela något, jag kontaktar dem och undrar vad som skett och de säger då att de flyttat hästen. Jag påtalar att de måste meddela markägaren (som bor vid hagen och ser till att alla hästar befinner sig i hagen) att de tagit sin häst därifrån så att de inte tror den rymt. I efterhand får jag reda på att detta ej gjorts utan markägaren ringer upp ägarna och frågar, då denna är orolig att den rymt.

Drygt en vecka senare får jag ett sms av dottern som hämtat sin häst där hon undrar om hon kan släppa den hon tagit från betet och ytterligare en shettis, jag säger ok men att betalning måste ske, men att hon kan få båda till priset av en då de är små. Helgen därpå skall de komma och de ska kontakta mig så att jag kan vara med vid ihopsläpp med övriga hästar. Ingen hör av sig och ingen häst kommer.

Tiden går och jag inser rätt snabbt att de varken kollar till sina hästar och att det ständigt är jag som får se till att de har vatten, deras ena har för övrigt vana att välta ut karen vilket medför väldigt mkt merarbete och oro då jag inte vill att min häst ska stå utan vatten.

För 2 dagar sedan får jag ett sms, nu undrar familjen om de kan släppa 2 till helt nya hästar (inte shettisarna), då deras bete är slut på ett annat ställe. Jag svarar
Hej
Då betessäsongen snart är slut så känns det som en stor skaderisk för den korta tid som återstår att släppa ytterligare hästar. Jag kommer att ta in min på stall troligtvis vid månadsskiftet.


Till svar får jag:
Okej, det är lugnt. Kan vi släppa dom när du stallar in din?

Och sedan har jag inte hunnit svara. Spontant känner jag bara NEEEEJ, pga av många anledningar. För det första tror jag inte de kommer att betala något (vi hade fått komma på något vettigt pris då det är kort tid kvar), deras hästar hade förmodligen stått utan vatten vilket innebär att markägaren som är en väldig djurvän mer eller mindre kommer känna sig tvungen att vattna för att de stackars djuren inte ska törsta ihjäl. Och sen får jag en känsla av att de kommer vara oerhört svåra att få att flytta när det är dags. Och jag vill inte att hästarna ska gå där så länge att de trampar sönder mark och förstör inför nästa år. Dessutom vet jag inte säkert datum när jag tar min, mer än att det troligtvis blir runt månadsskiftet beroende på nya stallet och hyra av transport osv. Jag vill inte ha press på mig att hon måste väck ett visst datum för att de vill slänga in nya hästar.

Så vad gör man i denna röra? Känner mig bara så less och överkörd.

Du har redan svarat på frågan - NEJ!
 
Nej nej nej! Försök bli av med dem så fort du kan, strular det med både betalning och skötsel redan första veckan så skulle jag definitivt sagt nej.
 
Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då hennes kompis fick avlivas. Jag fick snabbt napp på min annons och det var en familj som ville släppa sina 3 hästar (en dräktig travare, ett russ och en minishettis). Dealen med dessa var 500 kr per häst, så länge väder och bete tillåter, ingen service ingår (dvs man får vattna själv). De släppte sina hästar och betalning skulle ske den 20 juni (detta var drygt en vecka innan den 20). Den 20 kommer inga pengar och jag smsar och trycker på, får inget svar och jag forsätter att försöker få kontakt. Efter många påtryckningar så får jag runt den 4-5 juli betalning för 2 av hästarna. Den 3 (samma familj men dottern äger denna häst) lovar kontant betalning nästkommande helg. Innan nästkommande helg har hon flyttat hästen därifrån utan att meddela något, jag kontaktar dem och undrar vad som skett och de säger då att de flyttat hästen. Jag påtalar att de måste meddela markägaren (som bor vid hagen och ser till att alla hästar befinner sig i hagen) att de tagit sin häst därifrån så att de inte tror den rymt. I efterhand får jag reda på att detta ej gjorts utan markägaren ringer upp ägarna och frågar, då denna är orolig att den rymt.

Drygt en vecka senare får jag ett sms av dottern som hämtat sin häst där hon undrar om hon kan släppa den hon tagit från betet och ytterligare en shettis, jag säger ok men att betalning måste ske, men att hon kan få båda till priset av en då de är små. Helgen därpå skall de komma och de ska kontakta mig så att jag kan vara med vid ihopsläpp med övriga hästar. Ingen hör av sig och ingen häst kommer.

Tiden går och jag inser rätt snabbt att de varken kollar till sina hästar och att det ständigt är jag som får se till att de har vatten, deras ena har för övrigt vana att välta ut karen vilket medför väldigt mkt merarbete och oro då jag inte vill att min häst ska stå utan vatten.

För 2 dagar sedan får jag ett sms, nu undrar familjen om de kan släppa 2 till helt nya hästar (inte shettisarna), då deras bete är slut på ett annat ställe. Jag svarar
Hej
Då betessäsongen snart är slut så känns det som en stor skaderisk för den korta tid som återstår att släppa ytterligare hästar. Jag kommer att ta in min på stall troligtvis vid månadsskiftet.


Till svar får jag:
Okej, det är lugnt. Kan vi släppa dom när du stallar in din?

Och sedan har jag inte hunnit svara. Spontant känner jag bara NEEEEJ, pga av många anledningar. För det första tror jag inte de kommer att betala något (vi hade fått komma på något vettigt pris då det är kort tid kvar), deras hästar hade förmodligen stått utan vatten vilket innebär att markägaren som är en väldig djurvän mer eller mindre kommer känna sig tvungen att vattna för att de stackars djuren inte ska törsta ihjäl. Och sen får jag en känsla av att de kommer vara oerhört svåra att få att flytta när det är dags. Och jag vill inte att hästarna ska gå där så länge att de trampar sönder mark och förstör inför nästa år. Dessutom vet jag inte säkert datum när jag tar min, mer än att det troligtvis blir runt månadsskiftet beroende på nya stallet och hyra av transport osv. Jag vill inte ha press på mig att hon måste väck ett visst datum för att de vill slänga in nya hästar.

Så vad gör man i denna röra? Känner mig bara så less och överkörd.
Jag väljer var jag lägger min energi.

Skriv ett tydligt meddelande till dem att allt måste vara betalt den xx/xx samt att hästarna ska vara flyttade senast dag xx/xx.

Sker det inte så meddela djurskyddsinspektör (enligt @Lovisaleonoras förslag) och kontakta kronofogden. Det kostar 300 men verkar avskräckande på nästa som försöker. rykten färdas snabbt....
 
Du är inte vrång. Jag hade sagt NEJ utan tvekan. Undrar de varför så är det ju bara att säga att redan första betalningen var sen trots löfte. Har de kommit med en enda sanning? De har satt ribban väldigt lågt.

Idag senast var det en hästägare här och frågade om stallplats och jag sa att vi tar inte in hyresgäster. Kände mig inte ett dugg vrång.
 
Nu ska jag bara formulera ett svar som inte genererar fler frågor eller vidare diskussion. Har en känsla av att de lika gärna skulle kunna gå bakom rygg och försöka dra en fuling med markägaren (som tyvärr är alldeles för snäll). Jag tog upp just det här med hästdumpning med markägaren i samband med att vi tog in dessa på betet då det var en klocka som direkt ringde i mitt huvud bara av att höra vad det var för typ av hästar (travare, shettisar osv osv), samt tyvärr drogs en del slutsatser bara av att se hur ägarna var klädda och förde sig (tyvärr). Men tänkte väl att alla är värda en chans och att jag kanske var fördomsfull... men icke.
 
"Tyvärr finns ingen möjlighet att ta in nya hästar. De hästar som går där måste vara ute från aktuell beteshage senast xx-xx-xx. Detta är av största vikt med hänvisning till avtal"

Sedan hade jag inte skrivit mer. I värsta fall får du väl sedan dra till med att hela staktet ska rivas eller så (det kan ju ändras...). Men om de lämnar hästarna och drar på hämtningen - kontakta myndigheterna omgående och meddela hästägarna att du kontaktat myndigheter. Det kan bli hur dyrt och jobbigt som helst.

Lyssna alltid på magen. Den har alltid rätt. Det problem man aldrig ger sig in i, behöver man heller aldrig ta sig ur...
 
Nu ska jag bara formulera ett svar som inte genererar fler frågor eller vidare diskussion.

Tycker att Lovisaleonoras svar var klockrent! :)

"Tyvärr kan vi inte ta emot fler hästar så sent på säsongen. Påminner om slutbetalning och avhämtning av samtliga hästar senast xx-xx-xx"
 
Självklart ska du tacka nej, använd gärna Lovisaleonoras skrivning. Sedan undrar jag i mitt stilla sinne hur i hela världen ett bete på 2 hektar kan hålla 4 hästar en hel sommar?
 
Självklart ska du tacka nej, använd gärna Lovisaleonoras skrivning. Sedan undrar jag i mitt stilla sinne hur i hela världen ett bete på 2 hektar kan hålla 4 hästar en hel sommar?
Jomen serru, det är inga större problem. Jag har haft fler hästar än så i min vinterhage, på knappt 2 ha, hela sommaren. Och det är först nu när regnet lyser med sin frånvaro som betet har tagit slut. SÅ nu ska vi försöka beta ner lite andra hagar också...
 
Jomen serru, det är inga större problem. Jag har haft fler hästar än så i min vinterhage, på knappt 2 ha, hela sommaren. Och det är först nu när regnet lyser med sin frånvaro som betet har tagit slut. SÅ nu ska vi försöka beta ner lite andra hagar också...

Bara att gratulera då, jag tycker vårt försvann rätt fort...
 
Bara att gratulera då, jag tycker vårt försvann rätt fort...
Jag tror det bereor på hästarna också, de är olika individer så ett bete kan säkert räcka olika länge beroende på vilken häst som går där, t ex en gammal häst som inte kan tugga så fort då räcker betet längre. Det är min spontana tanke i alla fall. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
"Tyvärr finns ingen möjlighet att ta in nya hästar. De hästar som går där måste vara ute från aktuell beteshage senast xx-xx-xx. Detta är av största vikt med hänvisning till avtal"

Sedan hade jag inte skrivit mer. I värsta fall får du väl sedan dra till med att hela staktet ska rivas eller så (det kan ju ändras...). Men om de lämnar hästarna och drar på hämtningen - kontakta myndigheterna omgående och meddela hästägarna att du kontaktat myndigheter. Det kan bli hur dyrt och jobbigt som helst.

Lyssna alltid på magen. Den har alltid rätt. Det problem man aldrig ger sig in i, behöver man heller aldrig ta sig ur...


Så sant :) Din formulering är perfekt.
 
Självklart ska du tacka nej, använd gärna Lovisaleonoras skrivning. Sedan undrar jag i mitt stilla sinne hur i hela världen ett bete på 2 hektar kan hålla 4 hästar en hel sommar?

Där hade med lätthet kunnat gå fler hästar... Där är fortfarande gott om bete. Betet putsades och gödades en aning ganska sent i våras, återväxten har varit kanon. Det är ju något som jag skulle kalla "naturbete", dvs inte en platt plätt gräs utan kuperat med blandat gräs, gott om det men inte så mkt krut i. Alla hästarna har hållt sig fina på det, min ponny som lätt blir tjock men som har hållt formen bra. Shettis och russet har även dem hållt sig fina, alltså ej modell tunna. Och det dräktiga travarstoet har fint hull den med. För min del så gör det inte så mkt om det blir lite mindre med bete nu mot säsongens slut, då kanske mitt sto slimmar till sig det sista innan hon tas hem :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Lhas
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
785
Senast: ptr
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 306
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp