Bukefalos 28 år!

Är ni alltid motiverade?

honungsblomma

Trådstartare
Är ni andra bukare alltid motiverade?
Har någon av er ibland känt, under en längre period, att det är svårt att finna "meningen" med det ni gör dagtid?

Jag känner mig ofta trött, blir lamslagen och finner inte motivationen att ta tag i det jag egentligen vet att jag måste göra. Jag pluggar och kommer snart ha en superbra utbildning - men undrar ändå ofta vad det ska tjäna till. Vad jag vill. Vad är mitt kall? Det är liksom svårt att vara nöjd, och se vad jag redan åstadkommit. Och det finns så mycket krav som man dels själv ställer på sig men också som omgivningen sätter upp. kroppsligt, ekonomiskt, socialt (irl och online) osv. Man ska ha kul och leva i nuet samtidigt som man ska sträva framåt och ha drömmar och mål. Det känns som om jag har tappat bort mig själv. O_o

Är vi många som känner så? Har någon bra tips på hur man kan bryta den nedåtgående trenden?
 
Sv: Är ni alltid motiverade?

Sådär känner jag i princip varje dag :( (Att jag är sjukskriven och "inget" kan göra gör inte saken bättre) Det enda jag försöker göra är att lära utav min hund och leva i nuet. Det som har hänt har hänt och är historia. Det som händer imorgon fixar jag då för idag är idag och det är vad jag gör nu som räknas typ.
 
Sv: Är ni alltid motiverade?

Jag har aldrig varit särskilt motiverad till någonting under hela mitt liv. Gör det jag måste men inte mer i stort sett.
 
Sv: Är ni alltid motiverade?

Jag har i princip aldrig motivation till någonting, men har en hund som kräver att jag tar mig upp på morgonen och håller igång under dagen, vilket nog är vad som räddar mig också.

Sedan vet jag att allt blir bättre bara jag tränar, så jag ska kämpa för att komma igång med det nu. När jag inte tränar så tappar jag lusten att existera helt och hållet, men så fort jag tröttat ut mig rejält fysiskt så känns hela världen fantastisk. Har varit sjuk nu någon vecka och latade mig även innan det, men på torsdag ska jag ut och jogga med exet, det blir nog fint. Han är tokigt vältränad och kommer inte låta mig sega fram i mesigt tempo :p
 
Sv: Är ni alltid motiverade?

Jo jag har nog en inre motivation eller vad man nu säger inom många områden. Sen att vissa dagar kan
Kännas tynga och som att man bara går och går och går men då får man helt enkelt göra på rutin det som ska göras och inte känna efter så noga just då :)
 
Sv: Är ni alltid motiverade?

Det är väl fullt normalt att det går upp och ner. Jag kan vara så i botten vissa dagar att jag knappt tar mig upp ur sängen (vissa dagar kommer jag till och med inte upp ur sängen, tack och lov är de få) och andra dagar åstadkommer jag massor för jag är full av energi och motivation.
 
Sv: Är ni alltid motiverade?

Åh jaaaa ni har så rätt! Klart att det måste gå upp och ner. Var det inte Alfons Åberg som bl.a. sa att man måste ha tråkigt ibland för att kunna ha kul sedan? :p Det måste kanske ligga något liknande resonemang bakom här.

Och gillar din tanke med att det bara är att bita ihop och göra vad man måste!! Såklart finns det ju undantag och man måste lyssna på kroppen osv osv. men om man låter det gå på rutin någon dag man bara inte orkar så märker man kanske inte att man helt plötsligt är på topp igen! ;)

Stort tack för lite pepp kära bukare, hjälper ibland att bara höra från någon annan!
 
Sv: Är ni alltid motiverade?

Jag är relativt ofta motiverad. Jag är en person som har enkelt för att se mening med det jag gör, se det bästa i saker jag måste göra och att helt enkelt vara positiv. Det är lite så jag är. Sen kommer givetvis perioder när jag inte är lika motiverad. Höst/vinter har jag i regel alltid en period på 1-2 månad när jag bara gör det jag måste utan något som helt engagemang eller intresse. Eller som nu när jag fick en spricka i bäckenet och därför inte kan rida, träna eller gå ut och träffa vänner på samma sätt. Då fick jag en såndär riktig motivationssvacka men jag insåg ganska snabbt att det fortfarande fanns mycket att vara motiverad för. Att det är en kort period och fanns annat att se fram emot, bara lite mer tid hemma för att ta det lugnt (vilket egentligen inte är min grej) :) så det går helt enkelt upp och ner!
 
Sv: Är ni alltid motiverade?

Jag är nästan alltid motiverad, men då jag har en galen cheerleader i hjärnan också. :)
 
Sv: Är ni alltid motiverade?

Jag har två lägen, allt eller inget. Det kan hålla i sig i veckor och det kan svänga på en dag.
Vad som håller allting flytande är att vara utomhus (cykla, gå, rida) minst ett par timmar varje dag. Mitt behov av motion för att hjärnan ska vara nöjd är nog väldigt högt, om jag inte får friskluft och rör mig blir jag fruktansvärt rastlös och får svårt att koncentrera mig på vad det är jag borde göra. Jag var nog en galen jack russel i ett tidigare liv. :p
För mig får det vara ok att ligga i soffan, kolla på tv-serier och käka glass en dag, men nästa dag måste jag ta tag i mig själv igen. Kortsiktiga mål kan hjälpa mig uppåt, allt i från att köpa hem favoritgodis till att planera en dagsutflykt någon helg framåt eller boka in en längre resa till sommaren.

Att fördjupa sig i meningen med just min tillvaro försöker jag in i det längsta undvika och istället ta dagen som den blir och utmana mig själv hela tiden. Det här med vad man "borde" åstadkomma för att ses som lyckad rent socialt och karriärmässigt känns väldigt giftigt. Vi lever i en värld där det trycks på individualism samtidigt som det är viktigt att passa in i en mall, helt galet!
 
Sv: Är ni alltid motiverade?

Kl

Tror att det är ganska vanligt att man inte alltid känner att livet och det man ska göra är så där fantastiskt och hysteriskt roligt. Ibland får man nog bara mata på, helt enkelt, och vänta på att motivationen ska komma tillbaka. Och kanske faktiskt strunta i några av sakerna just då, och i stället fokusera på lite mindre detaljer.

Jag är i alla fall sådan att när jag är omotiverad, så tycker jag typ att det finns två skojiga saker att pyssla med; klappa på hundarna och titta på Twilight. ;)

När jag är på alerten däremot är det liksom inte en sak jag trivs med, utan då går jag verkligen all in och ÄLSKAR alltihop; plugga, jobba, promenera, STÄDA, tvätta, torka håret, handla mat... you name it. Helt vild, alltså.

Försöker leva med att jag ibland inte kan tycka allt är superduperrolig, då ser jag till att göra det nödvändigaste (ta hand om hundar, jobba) och så slappar jag lite däremellan. Det gör inget om jag råkar glömma en maskin tvätt i, och ingen dör av att min lilla kaktus känner sig bortglömd liksom.
 
Sv: Är ni alltid motiverade?

självklart går väl alla människor upp och ned.

Jag är nog rätt duktig på att lura mig själv.. Brukar intala mig själv till att tråkiga saker är roliga och så tror jag på det och då känns det lättare. Låter lite flummigt kanske men det funkar för mig.
Har dagar på jobbet jag vill kräkas på jobbet och undrar om ja ska göra samma sak om tio år men sen kommer jag på mig själv med att ingen kan göra något åt det förutom jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 848
Senast: fejko
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 873
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp