Bukefalos 28 år!

ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

J

julia_v

ÅÅÅ, det har ju gått så bra nu länge med Leo och hans
ilska mot andra hanar, han har inte sagt något ( kommer de väldigt väldigt nära blir han fortfafarande arg visserligen), visst han blir
lite "stor" och ett litet "morr" kan komma men för ett år sedan
blev han ju vansinnig och skulle slåss med varenda hane
så jag tycker att det har gått framåt...

Så idag skulle jag gå en kort kissrunda med han då
han hade varit med i stallet hela förmiddagen, vi kommer
och går och på andra sidan vägen kommer en irländsk setter,
jag går bara vidare, men så när vi är mitt emot varandra
smäller det, han blir helt rabiat, ska över till andra vägen och slåss, låter värre än värst :crazy:

Jag blev så J-A förbannad ( jag struntar i vad folk tycker)
Drar tag i örat, och ryter NEJ, men då blir han sur på mig istället
morrar till och fortsätter, jag lyckas få tag på han igen och tillslut ger han sig och jag får han att sätta sig!


Vi går vidare och hundkräket ser lika glad ut för det! :mad:
Han tar liksom heller inte åt sig av en sådan bestraffning..
utan ruskar sig och knallar vidare..

Jag blir så arg,ledsen och besviken :(
En sak till, han hatar av ngn anledning hanar av den rasen,
kan det bero på deras höga svansföring?

Det känns så hopplöst eftersom han är bra på så mycket men detta problem stoppar liksom upp allt... :cry:
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

julia_v skrev:
ÅÅÅ, det har ju gått så bra nu länge med Leo och hans
ilska mot andra hanar, han har inte sagt något ( kommer de väldigt väldigt nära blir han fortfafarande arg visserligen), visst han blir
lite "stor" och ett litet "morr" kan komma men för ett år sedan
blev han ju vansinnig och skulle slåss med varenda hane
så jag tycker att det har gått framåt...

Så idag skulle jag gå en kort kissrunda med han då
han hade varit med i stallet hela förmiddagen, vi kommer
och går och på andra sidan vägen kommer en irländsk setter,
jag går bara vidare, men så när vi är mitt emot varandra
smäller det, han blir helt rabiat, ska över till andra vägen och slåss, låter värre än värst :crazy:

Jag blev så J-A förbannad ( jag struntar i vad folk tycker)
Drar tag i örat, och ryter NEJ, men då blir han sur på mig istället
morrar till och fortsätter, jag lyckas få tag på han igen och tillslut ger han sig och jag får han att sätta sig!


Vi går vidare och hundkräket ser lika glad ut för det! :mad:
Han tar liksom heller inte åt sig av en sådan bestraffning..
utan ruskar sig och knallar vidare..

Jag blir så arg,ledsen och besviken :(
En sak till, han hatar av ngn anledning hanar av den rasen,
kan det bero på deras höga svansföring?

Det känns så hopplöst eftersom han är bra på så mycket men detta problem stoppar liksom upp allt... :cry:

Nu ska inte jag spä på något när du redan är ledsen.

Men jag måste varna dig, ge dig aldrig in i en kamp mot din hund om du inte med säkerhet vinner.

Tyvärr gick din hane med vinst denna gång, och kommer då ha det i behåll tills nästa gång något sådant händer.

Om du vill ha tips och lite erfarenhet av en ( läs mig ) som själv haft en "rabiat" hane så PM:a gärna.

Vill inte lägga ut en massa tips öppet på forumet
 
Senast ändrad:
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

Jag lider med dig. Jag vet precis hur du har det. Hade en schäfer förut som hatade andra hundar överhuvudtaget och det var enormt jobbigt. Som jag kämpade med honom och ibland kändes som om vi var på bättringsvägen och helt plötsligt var han aggro igen. När jag kom hem var jag så himla arg så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Sånt är verkligen jobbigt.
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

leta upp någon som verkligen kan detta med schäferhanar med krut i. jag har för mig att jag PM:ade ett namn? sedan finns det diverse redskap (tillåtna givetvis och ofarliga för hunden) som man kan använda på hundar som kan bli farliga för en själv, men inga jag tänker skriva ut här.

ps. det KAN vara så att han faktiskt är på bättringsvägen. innan det blir helt bra brukar det bli sämre heter det...
 
Senast ändrad:
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

cillamuffins skrev:
leta upp någon som verkligen kan detta med schäferhanar med krut i. jag har för mig att jag PM:ade ett namn? sedan finns det diverse redskap (tillåtna givetvis och ofarliga för hunden) som man kan använda på hundar som kan bli farliga för en själv, men inga jag tänker skriva ut här.

ps. det KAN vara så att han faktiskt är på bättringsvägen. innan det blir helt bra brukar det bli sämre heter det...

tack!

Jo, jag har ju messat lite med dig, och har fått ett namn
av dig, det är ju så att "våld" hjälper inte på honom,
det biter inte på han man skulle nog kunna slå ett järnrör
i huvudet på han och han skulle skaka av sig och inte bry sig..
( det skulle jag naturligtvis aldrig göra!)

De tips du gav mig var ju ett alternativ eftersom det inte
var "handgripliga" bestraffningar :smirk:

jag PM:ar dig igen..

julia
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

Är din hane kastrerad?
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

På vilket sätt gick hunden med vinst här? Vad vann hann? Vad jag förstod så ville han tala om för den andra hunden vem som var kung i detta kvarter, fick han det?
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

hunden verkade ju ge blanka f*n i vad hon ville. dessutom morrade den åt henne när hon skulle korrigera. men å andra sidan satte den sig till slut...
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

Precis som cillamuffins han före att skriva.

Hunden brydde sig ingenting om att matte skällde, han nonchalerade totalt och dessutom morrade han mot matte när hon försökte läxa upp honom. genom detta så slutade "matten" skälla och hunden gick vinnande ur detta .

Att den senare satte sig ser inte jag som ett vinnande, när du vinner en kamp över din hund som betett sig såhär så ska den visa underkastelse och "be om ursäkt " söka kontakt..

Annars kan man strunta i att korrigera just i händelsen förlopp
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

Min äldre hund går inte att korrigera när det väl gått så långt. Hon är blockerad och tar inte in något. Möjligtvis att hon skulle bita mig i frustration istllet (hon är rädd) Om jag däremot "tar henne" direkt jag ser lite ragg och svansen rakt upp och FÖRBJUDER henne att morra etc, då fogar hon sig i det och håller sig i skinnet.
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

Jag tycker inte det är en vinst att inte bry sig om att matte/husse blir förbannade. Vinst i detta fallet hade varit att få dänga upp den där andra hunden eller fortsätta att dominera. Jag anser inte att hunden vann något. Hunden vet ju redan att han inte bryr sig om 'stryk'.

Att han morrade är inte heller en vinst. Det kan vara en varningen eller en överslagshandling i en upphetsad situation men inte en vinst.
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

Nej det är väldigt få hundar som kan korrigeras när det gått "så långt" och därför gör man bäst i att vara " ett steg framför " eller att inte korrigera alls.

Geezer.

Hunden själv växer i och med att han inte behövde ge sig .
Att Vinna kanske är fel ord val.

Man om man säger såhär, det var en förlust i ledarskapsfrågan ...
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

Lånar en knapp.

I en flock så är husse och matte flockledare och hunden är absolut lägst i rang.
Om någon ska slåss för att försvara flocken är det absolut inte hunden.
Helt klart att ledarskapet i detta fall inte är befäst.

Att ge sig på hunden när den är helt blockerad som i detta fall är helt meningslöst.
Dominanshandlingar skall bara göras när man är absolut 100% säker på att man lyckas, annars stiger bara hundens självförtroende och hunden blir i förlängningen odräglig.
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

Calazirya skrev:
Precis som cillamuffins han före att skriva.

Hunden brydde sig ingenting om att matte skällde, han nonchalerade totalt och dessutom morrade han mot matte när hon försökte läxa upp honom. genom detta så slutade "matten" skälla och hunden gick vinnande ur detta .


Att den senare satte sig ser inte jag som ett vinnande, när du vinner en kamp över din hund som betett sig såhär så ska den visa underkastelse och "be om ursäkt " söka kontakt..

Annars kan man strunta i att korrigera just i händelsen förlopp

Jag slutade inte att skälla på han..

men jag kan hålla med dig om att han vann, eftersom han inte tog
direkt åt sig av min korrigering, och han visade inga tecken på underkastelse,,,

Jag är medveten om att det är ledarskapet som brister här, och att han ser sig som högre än mig, därför så hjälper det ju egentligen
inte att han har blivit sååå mycket bättre eftersom när det väl gäller
tar han som sagt över..


Vi ska söka upp psykologen igen, det var han som hjälpte
oss i våras och då blev det betydligt bättre.
Att gå in i "kamp" med en hund som honom leder ingen vart
och det är jag medveten om..får hitta andra lösningar
som kanske kan hjälpa och hoppas på gud ske lov :smirk:
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

det kan jo hjälpa att kastrera din hund.det underlättar jo båda för dig o hunden så slipper ni det här bråket med andre hanhundar.i vissa fall hjälper inte kastrering,men det kan jo vara värd ett försök.lycka till.
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

elis12 skrev:
det kan jo hjälpa att kastrera din hund.det underlättar jo båda för dig o hunden så slipper ni det här bråket med andre hanhundar.i vissa fall hjälper inte kastrering,men det kan jo vara värd ett försök.lycka till.


Jag tror inte att det hjälper i hans fall, de som har sett honom ( tränare, psykolog osv) anser att det inte är hormonerna som
"bråkar" ( alltså han är inte översexuell) utan annat, och då hjälper inte en kastration..
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

julia_v skrev:
Jag slutade inte att skälla på han..

men jag kan hålla med dig om att han vann, eftersom han inte tog
direkt åt sig av min korrigering, och han visade inga tecken på underkastelse,,,

Jag är medveten om att det är ledarskapet som brister här, och att han ser sig som högre än mig, därför så hjälper det ju egentligen
inte att han har blivit sååå mycket bättre eftersom när det väl gäller
tar han som sagt över..


Vi ska söka upp psykologen igen, det var han som hjälpte
oss i våras och då blev det betydligt bättre.
Att gå in i "kamp" med en hund som honom leder ingen vart
och det är jag medveten om..får hitta andra lösningar
som kanske kan hjälpa och hoppas på gud ske lov :smirk:

Allt beror ju på varför hunden reagerar som den gör, av dominans eller rädsla. I ditt fall skulle jag chansa på dominans precis som med min hane.

Jag fick lära mig ett "knep" av en tränare ( efter att jag fått ungefär 100 knep som var värdelösa ) Jag behövde göra detta få gånger för att omvända honom.

Men dessa knep är inget jag vind för våg skriver öppet om på ett forum. ( låter som om det vore hemskt och JA i fel händer eller under fel situation så kan det bli obehaligt )
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

Tippan skrev:
Min äldre hund går inte att korrigera när det väl gått så långt. Hon är blockerad och tar inte in något. Möjligtvis att hon skulle bita mig i frustration istllet (hon är rädd) Om jag däremot "tar henne" direkt jag ser lite ragg och svansen rakt upp och FÖRBJUDER henne att morra etc, då fogar hon sig i det och håller sig i skinnet.

Det var just det, han förvarnade ingenting, utan bara gick som vanligt
sedan pang, så small det och han for iväg ut i gatan ..
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

Då jag varken känner dig eller din hund så tänkte jag bara skriva lite som du kan tänka över.

*Vilken sida av dig går han på vid möten? Visa honom att du tar hand om detta genom att ta över honom på den sidan som mötet inte kommer på och håll honom något bakom dig. Det är du som ska ta mötet närmast dig.

*Är du säker på att han glatt fortsätter promenaden? Kan det var så att han helt enkelt tagit till sig det du sagt och gör en överslagshandling genom att bli väligt glad. Han kanske helt enkelt visar sig glad för att lätt upp stämningen och lugna dig efter din korrigering av honom.

Att hunden ruskar sig visar ju att han faktiskt har tagit till sig, hur hårt han tagit korrigeringen kan visa sig hur snabbt efter en korrigering han ruskar sig. En ruskning betyder ofta att de skakar av sig obehaget som de utsatts för. De kan också betydda att de ruskar på sig för att förberedda sig för något, men det är inte alls lika vanligt.

Som sagt jag har inte sett något av hur det har gått till och det går inte att uttala sig om vad hans beteende beror på, men jag tänkte få dig att tänka till lite vad han egentligen visar.
 
Sv: ÄR SÅ ARG!! ( på min hund)

Skönt att höra att det finns fler som har problem.Jag har gett upp,bråkar inte.Nu när jag möter en hund f.r.a. hannar lägger jag kopplet helt sonika mellan bakbenen,Drar han gör det ont. :D : Han blir inte lika burdus och jag orkar hålla honom.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 195
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 674
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp