Är så trött på allt daltande

Sv: Är så trött på allt daltande

de är juh tyävrr såna ggr som de itne alls hjälper hur mycket man själv jobbar med hästen .. den sköter sig juh exemplariskt.. men skäll för att man har en ouppfostrad häst ja de får man alltid...
 
Sv: Är så trött på allt daltande

jag är också trött på allt daltande.
har ni sett hur ett ledar sto gör mot någon som försöker kaxa upp sig. hon stryker öronen bakot kryper ihop och går bestämda sakta steg tills den andra fattar eller så går hon till attack. Biter eller sarkar till om inte den andra förstår. aldrig brukar de våls om de inte måste men när de måste så gör det de.

Och nu till saken:
Det är ALDRIG okej att din häst stegrar åt dig.
Då ska den ha en ordentlig tillrättavisning.
Jag har också fått en massa komentarer om mitt förra sto som var jätte knepig från marken. hon var 174 hög och vägde drykt 750kg en stor dam. Hon kunde springa över folk, stegra i tid och otid när det inte passade sig för fröken, hon utmanade dig om att göra upp. och vad gör man då?
jag gjorde det jag kunde och det var att slåss med min rös och spö när hon blev närgången. vi hade sånna fajter de första månaderna och sen blev vi bara bästisar men alla djur behöver en ledare och det måste man göra upp om.
Hon ville ha den rollen i våran relation och kunde inte få den.
Hon blev som en annan häst efter några veckor och sen behövde jag bara använda rösten så förstod hon allvaret. ( och ja många tycker att jag gapa alldeles för mycke på henne men våran relation var sådan) lustigt att de som gnällde var de som var rädda för henne och bara hade rang låga, tråkiga, döda hästar. (nu säger jag inte att ranglåga är tråkiga utan deras var det)
innan hon åkte:
hon stod lös i gången när jag gjorde i ordning henne, följde mig , litade på att jag fixade om det var något som var läskigt, litade helt enkelt på mig.

Min kille jag har nu är helt tvärt emot rang låg, försiktig och lugn. Honom får man behandla het tvärt om. med silkes hanskap.

Du känner väll din häst bäst.
Sen får man aldrig "spöa upp" sin häst det är inte därför spö finns
 
Sv: Är så trött på allt daltande

att använda spö är lika med att slå.........

där kunskapen tar slut ,tar våldet vid....
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Den stora frågan tycker jag alltid är...Varför blev det konflikt? vad sa du till hästen innan och vad sa hästen till dig... När det blir en konflikt så är det alltid komunikation som brister och det är lika dant i hagen mellan hästar. Det börjarmed småsignaler som gradvis stegras. Det börjar med en blick...Fundera alltid på varför det blev en konflikt! vilka signaler missade du i hästens sinne... Alla konflikter börjar vid något litet och trappas gradvis upp. stoppas en konflikt redan vid första steget. mao hästen försöker ta av din plats...så minskar risken att konflikten eskalerar till att hästen slår och sparkar radikalt. liten test ger som bekanten liten korrigering och hela hanteringen blir mjukare och mer harmonisk. Ingen häst går från 0 - 100 när det gäller att testa gränser och att stämma av sin position. man kan alltid endast vara över eller under en häst i dess sätt att tänka och det är därför viktigt att genom konsekvent hantering som visar oss i dominant possition det gör att hästen litar på oss och blir mer harmonisk...
 
Senast ändrad:
Sv: Är så trött på allt daltande

att använda spö är lika med att slå.........
där kunskapen tar slut ,tar våldet vid....

Inte nödvändigtvis. Jag brukar använda spö, men bara som varning genom att höja det (med knoppen uppåt) och visa för hästen att "det här har jag så det är bäst att du sköter dig". Det kallar inte jag att slå.... (även om jag använt det vid ett par tillfällen, när det varit befogat)
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Det funkar ju att göra så, men vad händer den dagen du inte har med dig spö? Är hästen ordentligt lydig då med eller är det en ögontjänare?
 
Sv: Är så trött på allt daltande

99% av gångerna har jag inte med mig spö, utan det är bara ytterst sällan. Mina hästar är INTE ögontjänare, de vet att jag är ledaren och att det inte är någon idé att ifrågasätta det. På sin höjd kan jag vid enstaka tillfällen tvingas höja rösten lite med ett "hörru" för att de ska skärpa sig, men inget mer. Är ledarrollen ordentligt befäst så är det aldrig några problem.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Att slå sin häst visar bara på okunskap och dålig hästkunskap. Det är aldrig OK att slå en häst, speciellt inte med ett spö medan hästen inte kan komma undan. Det är ren feghet av den som håller i hästen. Om en häst uppför sig "illa" tyder det på att den blivit felbehandlad. Och vem felbehandlar hästar? Jo människor. Hur kan man då tycka att det är OK att slå den? Vad man istället kan göra är att försöka ta reda på varför hästen beter sig "illa", ta hjälp av någon som kan mer om hästars beteendemönster och inse sin egen begränsning. Ingen häst blir bättre av att bli slagen. Det handlar inte heller om ledarskap som det tjatas om i tråden. Det handlar om att få hästen att vilja uppföra sig på ett bra sätt. Alltså om samarbete. Jag har haft hand om och "omskolat" många sådana här hästar och det har alltid handlat om okunniga människor som förstört hästarna. Jag har aldrig behövt slå dem eller hota dem med spö eller annat tillhygge. Det är rent skrämmande hur mycket okunskap det finns bland hästfolk. Inga hästar föds elaka, och de allra flesta hästar är godmodiga och förblir så om de hanteras rätt. Dvs med kunskap om deras psykologi och beteendemönster.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Hoppas det inte var en antydan att jag felbehandlar mina hästar, för så är verkligen inte fallet! Jag är konsekvent och tydlig i min hantering, spö har jag endast använt vid ett fåtal tillfällen under mina 24 år med hästar (kan säkert räknas på en hand), och då i tillrättavisande syfte. Det är skillnad på att "spöa upp" en häst och att ge den en tillrättavisning. Mina hästar har accepterat mig som ledare och kompis fullt ut, annars skulle de inte uppföra sig som de gör.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

att använda spö är lika med att slå.........

där kunskapen tar slut ,tar våldet vid....

:D

Att använda sporrar är lika med banka hål i hästen.
Att använda bett är lika med dra munnen ur led.
Att använda....
Etc. etc
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Nej det var ingen antydan till dig specifikt. Jag kan med handen på hjätat säga att hur "elaka", "respektlösa" och "ouppfostrade" de hästar än varit som jag jobbat med ( åt andra ), så har jag aldrig slagit dem, pga att de blivit som de varit för att de någon gång under sitt liv felhanterats av människor. Att då bestraffa hästen visar bara på ens egen otillräcklighet att lösa problemet.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Tack (var lite orolig att du misstolkat min ställning i frågan)

Håller med dig i det mesta, med den skillnaden att jag ibland anser det vara befogat med en tydlig tillrättavisning, (och i värsta fall krävs det då ett spö att lägga på bogen), särskilt på de hästar som har noll respekt för människan (t.ex går rakt på och utgår från att jag ska flytta på mig..) Självklart är det bästa att lösa problemet utan våld, men i vissa lägen har nöden ingen lag.
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Att slå sin häst visar bara på okunskap och dålig hästkunskap. Det är aldrig OK att slå en häst, speciellt inte med ett spö medan hästen inte kan komma undan. Det är ren feghet av den som håller i hästen. Om en häst uppför sig "illa" tyder det på att den blivit felbehandlad. Och vem felbehandlar hästar? Jo människor. Hur kan man då tycka att det är OK att slå den? Vad man istället kan göra är att försöka ta reda på varför hästen beter sig "illa", ta hjälp av någon som kan mer om hästars beteendemönster och inse sin egen begränsning. Ingen häst blir bättre av att bli slagen. Det handlar inte heller om ledarskap som det tjatas om i tråden. Det handlar om att få hästen att vilja uppföra sig på ett bra sätt. Alltså om samarbete. Jag har haft hand om och "omskolat" många sådana här hästar och det har alltid handlat om okunniga människor som förstört hästarna. Jag har aldrig behövt slå dem eller hota dem med spö eller annat tillhygge. Det är rent skrämmande hur mycket okunskap det finns bland hästfolk. Inga hästar föds elaka, och de allra flesta hästar är godmodiga och förblir så om de hanteras rätt. Dvs med kunskap om deras psykologi och beteendemönster.

:bow::bow:
 
Sv: Är så trött på allt daltande

kan hålla med dig lite.. alltså förvisso kallar jag min häst "bebis" men dalta med henne gör jag inte. När hon inte lydet/tramsar sig räcker det oftas med att jag ryter FY!!! så lyssnar hon igen .. om inte så kan det hända att hon får en dask med handen. Jag rider inte med spö för aatt hästen ändå inte kan förstå bestraffing. Daskar jag till min häst är det för att få uppmärksamhet, vilket "FYET" oftas får. Men som vissa gör alltså att slå hästarna vid vägring eller för att hästen inte gör exakt som dom vill kan många gånger vara helt fel, om hästen har ont i ryggen för exempel och inte vil gå fram ordentligt så är det ju så klart fel att slå den. Men något sånt borde man ju upptäcka vid den dagliga visitaionen.:p:p:p
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Oj vad många tänker svart eller vitt här!
Klart jag är emot misshandel av hästar, men jag har hällre inget problem med att rida med spö eller ge en dask med handen om situationen kräver det. Jag ser faktiskt inte det som misshandel. Ni får tycka vad ni vill om mig, men jag tänker faktiskt inte låta mig själv bli skadad av en häst som tror den kan få göra vad den vill.

Men det snackas mycket om att dela med sig av kunskaper här, men jag ser inga som faktiskt gör det? Det är mycket ”tänk igenom varför hästen gör som den gör” bla bla bla, men VAD gör man praktiskt NÄR man är I situationen? Det undrar jag. Vad GÖR ni? Tänka efter är ju något man gör efteråt, eller hur? Och jag frågar för att jag vill lära mig, och kanske kunna hantera situationer annorlunda i framtiden, så jag vill gärna ha konstruktiva svar.

Jag har själv ingen egen häst men rider på ridskola, och där har man ju inte samma möjlighet att hålla på och träna ledarskap etc med en speciell häst, även om jag är konsekvent och visar ledarskap gör ju inte nästa som rider hästen det, och då hjälper det ju inte mycket. Tips?
 
Sv: Är så trött på allt daltande

bara för att man rider på ridskola kan man ju inte tänka på ett annat sätt,är man imot att använda spö el daska till hästen så gör man väl inte det?har själv ridit på ridskola o vet att d ä vanligt att "bara" daska till hästen där men som sagt hästen blir vad man gör den till.ett ex,en riktigt folkilsken häst stod på den ridskolan där jag red,hon högg o sparkades o visst fick hon smällar då av vissa ,men mot hennes skötare var hon kolugn o glad,varför?jo för skötaren gjorde inte som dom andra,slog eller röt,utan va tvärtom.....så d gör mycket hur man själv är mot hästen.....
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag ser inget fel i att stå och mysa med sin älskade häst och kalla den för "mattes älskling" eller "min lilla bäbis".. ;)
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Att vara kroppsmedveten och att läsa av en häst är grunden i all komunikation. Det gäller i alla hästkontakter. En häst skiljer klart på folk och folk och även en häst på ridskola går utmärkt att komunicera med. Många hästar blir tyvär orättvist behandlade... genom att de får en smäll som vi människor anser vara korrekt utdelat men i hästens värld så får den en smäll. varför vet den inte. Hästen reagerar efter händelser. och har inte hästen ett regelrätt lynnesfel så skapas hästens respons på signaler av att den förstår vad du vill, Den är trygg och den har inte ont. Gör den inte det du vill så beror det på att den inte förstått, den känner sig inte trygg med dig eller att den har ont någonstans... Vad är det som berättigar en klatsch i detta? Förstår hästen vad man menar bättre för att den får en smäll? Blir den mindre rädd av att få en smäll? får den mindre ont av att få en smäll?
Nej i min värld så har Daskar och smällar klart spelat ut sin roll.

Ett fel många gör är att de inte tittar på hästen. vad vill den förmedla. är den trygg i min närvao? låter jag hästen dominera mig. Eller är det jag som dominerar? många väntar tills de är utanför stallet och börjar med övningar. Har man då blivit dominerad genom hela stunden i boxen så kan man stöta på problem. har man däremot grundlagt ett förtroende och en dominant position redan i boxen så har man klart lättare utanför.
Med dominant menar jag att hästen respekterar ditt utrymme och det är på dina villkor som hästen närmar sig dig. går hästen på dig så driver du bort den... först med en liten rörelse som succesivt stegras och så fort hästen viker så upphör röresen. Rörelsen kan dock bli hur stor som helst om det så är att hoppa och vifta med båda armarna och skvätta strö. så länge hästen viker undan för dig.
Viktigt är också att aldrig gå på en uppgift du inte kommer att genomföra. konsekvent hantering är a och o. belöna med eftergifter. presentera dig som en pålitlig och förtroendeingivande individ som är en stabil trygghet för hästen att följa. Då kommer den att följa. blir di inkonsekvent och våldsam så kommer sammarbetet att spricka och eftersom du har med ett flycktdjur att göra så kommer det att göra sitt bästa att försvinna från dig.allternativet är att den stannar men är kuvad.
Lycka är en häst som gör sitt bästa för dig av egen fri vilja! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Är så trött på allt daltande

Jag tycker att dem ska stå stil i gången och dem ska lyssna på vad jag säger.
Jag är trött på allt daltande som just svenskar är experter på, finns det några som håller med mig????
Håller med till Fullo!!!:D
 
Sv: Är så trött på allt daltande

Ååh... äntligen en som har nått bra att komma med!!!!
Men sen så kan ju inte alla hantera sina hingstar heller. (ardenner riks tex) :eek: Vad får du då ut av att dömma alla andra som har större erfarenheter än dig själv?//bonny
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 094
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 964
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 498
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp