Är skolan diskriminerande mot pojkar? (utbruten från Kan vi prata lite mer om incels och i allmänhet avvisande av män)

durachiny

Trådstartare
Det har visats att flickor får högre betyg än pojkar för samma resultat i grundskola och gymnasium. Det är väl betygens variant av lönediskriminering.

Närvaro och uppförande ska inte vara en del av betyget men trots det får flickor oftare högre betyg än vad deras nationella prov visade medans pojkar oftare fick lägre.
 
Det har visats att flickor får högre betyg än pojkar för samma resultat i grundskola och gymnasium. Det är väl betygens variant av lönediskriminering.

Närvaro och uppförande ska inte vara en del av betyget men trots det får flickor oftare högre betyg än vad deras nationella prov visade medans pojkar oftare fick lägre.
Vad har man mätt då? Är det enbart nationella prov. För det är ju inte enbart det betyget går på (prestation på prov) utan hur man deltar i undervisningen, hur inlämninguppgifter ser ut osv.
 
Vad har man mätt då? Är det enbart nationella prov. För det är ju inte enbart det betyget går på (prestation på prov) utan hur man deltar i undervisningen, hur inlämninguppgifter ser ut osv.

Precis. Även presationer i klassrummet räknas mot betyg. Elever som har svårt att prestera i klassrummet har en nackdel där.
 
Skulle nationella proven stå för någon form av helhetsbedömning av betyget? I såfall skulle man ju inte behöva något av det andra i skolan, inga läxor, grupparbeten eller andra uppgifter. Det verkar ju väldigt märkligt.
Nej men det är den standardiserade faktor som finns att jämföra mot allt annat är olika grader av subjektivt.
 
Nej men det är den standardiserade faktor som finns att jämföra mot allt annat är olika grader av subjektivt.
https://www.skolverket.se/undervisn...rundskolan#Provresultatetsbetydelseforbetyget

Jag tror inte heller att killar är mer ointelligenta jag tror de är precis lika intelligenta som tjejer men, vi uppfostrar killarna till slackers. Det är bilden jag hade av mina klasskamrater i skolan, det är bilden jag får från bonusdöttrarna. När jag gick i skolan i slutet av 80-talet så låg killarna på snitt betyg 3 och nedåt och det var normalt, tjejerna låg från 3 och uppåt. Jag hade 3 or och fick ofta samtal med lärarna för att jag låg lågt i betyg medan killarna som låg på 2 or inte fick samma påpassning, för de var ju killar. Så det är knappast något nytt att tjejer anstränger sig mer i skolan.
 
Fast det där motsäger inte riktigt delen med att man skulle få högre betyg än provet, det där var fokuserat på om provet var korrekt rättat vilket man kan förvänta sig att det ska vara.

Jag vet inte riktigt varför det skulle vara så otroligt om flickor skulle få högre betyg än pojkar. Jag säger inte att det är så men jag vet inte riktigt vad som skulle vara förvånande med det när vi accepterar sådant som lönediskriminering, diskriminering pga ursprung osv.

Varför är det då omöjligt att I huvudsak kvinnliga lärare skulle ge flickor högre betyg?
 
Fast det där motsäger inte riktigt delen med att man skulle få högre betyg än provet, det där var fokuserat på om provet var korrekt rättat vilket man kan förvänta sig att det ska vara.

Jag vet inte riktigt varför det skulle vara så otroligt om flickor skulle få högre betyg än pojkar. Jag säger inte att det är så men jag vet inte riktigt vad som skulle vara förvånande med det när vi accepterar sådant som lönediskriminering, diskriminering pga ursprung osv.

Varför är det då omöjligt att I huvudsak kvinnliga lärare skulle ge flickor högre betyg?
"Flickor får i genomsnitt 15 procent högre betyg än pojkar i de nationella gymnasieproven i svenska. För att undersöka om det handlar om diskriminering lät forskare vid Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering vid Uppsala universitet, IFAU, kontrollrätta 1 700 anonymiserade prov och jämförde sedan resultaten med ordinarie lärares rättning. Skillnaden kvarstod: pojkarna fick sämre resultat än flickorna. "
Nej det motsäger att killarna skulle vara felaktigt betygsatta och att de egentligen har samma kunskaper som tjejerna.
 
Sen är det också så att vårt betygssystem/våra kursplaner är ganska diskriminerandet (mot pojkar) speciellt i typ högstadiet.

De är nämligen ganska hårt vinklade mot analys, argumentation, jämförande osv. Egenskaper som dyker upp senare hos killar än tjejer, pga biologiska skillnader i när hjärnan börjar mogna.
 
Sen är det också så att vårt betygssystem/våra kursplaner är ganska diskriminerandet (mot pojkar) speciellt i typ högstadiet.

De är nämligen ganska hårt vinklade mot analys, argumentation, jämförande osv. Egenskaper som dyker upp senare hos killar än tjejer, pga biologiska skillnader i när hjärnan börjar mogna.
Killar kanske skulle börja i skolan senare då? Angående de där biologiska skillnaderna varför är det så vet man det?
 
Killar kanske skulle börja i skolan senare då? Angående de där biologiska skillnaderna varför är det så vet man det?

Det hänger ihop med hur hjärnan utvecklas i och runt puberteten. Vilken killar hamnar i lite senare än tjejer.

Just nu pågår ett arbete med att förändra delar av kursplanerna, för att gå tillbaka lite mot faktakunskaper, vilket kommer att hjälpa killarna, framförallt.
 
Det hänger ihop med hur hjärnan utvecklas i och runt puberteten. Vilken killar hamnar i lite senare än tjejer.

Just nu pågår ett arbete med att förändra delar av kursplanerna, för att gå tillbaka lite mot faktakunskaper, vilket kommer att hjälpa killarna, framförallt.
Jo jag var mest nyfiken på varför deras hjärna tar längre tid på sig att utvecklas (vad är det den gör liksom) ;).
 
Jo jag var mest nyfiken på varför deras hjärna tar längre tid på sig att utvecklas (vad är det den gör liksom) ;).

hormoner.

Hjärnan gör massor av roliga saker under puberteten. Bla tillbakabildas förmågan till empati (vilket är varför tonåringar är SÅÅÅÅ ENSAMA! INGEN FÖRSTÅR HUR DE KÄNNER!), samt att den triggar en "jag måste bli som alla andra, men inte som mina föräldrar" grej (vilket är varför tonåringar ofta har likadana kläder (som varandra) för att uttrycka sin egen individualitet.

Hjärnan är ganska dum
 
hormoner.

Hjärnan gör massor av roliga saker under puberteten. Bla tillbakabildas förmågan till empati (vilket är varför tonåringar är SÅÅÅÅ ENSAMA! INGEN FÖRSTÅR HUR DE KÄNNER!), samt att den triggar en "jag måste bli som alla andra, men inte som mina föräldrar" grej (vilket är varför tonåringar ofta har likadana kläder (som varandra) för att uttrycka sin egen individualitet.

Hjärnan är ganska dum
Jotack, jag har tre bonusbarn i yngre tonåren. Tonåren är kämpiga för alla inblandade.
 
Skulle nationella proven stå för någon form av helhetsbedömning av betyget? I såfall skulle man ju inte behöva något av det andra i skolan, inga läxor, grupparbeten eller andra uppgifter. Det verkar ju väldigt märkligt.
En liten hake är ju också att nationella proven rättas lite olika hårt mellan tex friskolor och kommunala skolor också så det är en svår jämförelse.

Jag tror också det handlar om uppfostran och förväntningar. Men jag håller kanske inte med om att det är riktigt gammalt. Det är ju definitivt så att flickor var förfördelade i skolan under tidigare år och killar förväntades vara smarta.

Men gissar att det är en långsam och glidande förändring. Tex som sagt i min klass på 80-talet så låg killarna och tjejerna blandade längs skalan, från de två bästa i klassen som var killar (dock ett tokakademiskt upptagningsområde).
 

Just nu pågår ett arbete med att förändra delar av kursplanerna, för att gå tillbaka lite mot faktakunskaper, vilket kommer att hjälpa killarna, framförallt.
Man kan fundera över detta: tillbaka till faktakunskaper. Vad undervisas i skolan idag, inga kunskaper alls eller icke-faktakunskaper? Ingen kan analysera något denne inte grundläggande kunskaper i, det är så självklart att det inte borde behöva sägas tycker jag. Ändå så är det den synen som präglat skolan under senare tid.

Att undervisa i faktakunskaper är något som hjälper såväl pojkar som flickor.
 

Liknande trådar

Relationer Triggervarning: sexuellt våld Det har nötts och blötts till och från här på Buke men behovet av att diskutera detta tycks inte lägga...
26 27 28
Svar
559
· Visningar
49 051
Senast: Hoarfrost
·
Samhälle Förresten stötte precis på den här artikeln. Intelligensen hos män(iskor?) IQ sjunker, istället för att som före 80-talet öka för varje...
Svar
11
· Visningar
986
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp