Är socker beroendeframkallande? (utbruten)

Myzan87

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Jag hörde av mig tidigare och då trodde de att jag skulle få komma innan sommaren.
Så hoppas det inte är så lång tid kvar.



Men samtidigt ibland undrar jag om det går att lösa. Vissa dar känns det lite meningslöst.
Problemet är ju att min hjärna skriker jämt att jag ska äta allt jag ser. Den verkar ha hakat upp sig på mat. Om den inte får mat så är det kaos. Så känns svårt att förstå hur jag ska kunna fungera utan hetsätning.
Inte ens när jag som barn åt väldigt nyttigt och rejäla måltider kunde jag ju låta bli. Då gick jag ändå och åt sockerbitar i skafferiet när ingen såg.
Så det känns som jag behöver byta ut min hjärna. Till en som inte triggar så på mat.

Hoppas du får komma in innan sommaren!

De säger att socker är lika beroendeframkallande som narkotika så inte konstigt om du blir fixerad vid mat när du äter vissa typer av livsmedel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Hoppas du får komma in innan sommaren!

De säger att socker är lika beroendeframkallande som narkotika så inte konstigt om du blir fixerad vid mat när du äter vissa typer av livsmedel.
Jag har gått kurs mot sockerberoende och tagit bort allt socker /kolhydrater.
Det gjorde att jag blev riktigt sjuk och det var det som gjorde att mina ätstörningar blev riktigt illa.
I kursen skukle jag ta bort den mesta maten och bara äta vissa grönsaker och kött/ägg/fisk och lite fett.. Inget annat.
Den gjorde att jag var tvungen att ha en extrem koll på vad jag åt. Och jag blev besatt. Slutade äta och började väga mig 15 ggr om dagen.
Så nej- det är mer komplicerat än vad du tror
 
Jag har gått kurs mot sockerberoende och tagit bort allt socker /kolhydrater.
Det gjorde att jag blev riktigt sjuk och det var det som gjorde att mina ätstörningar blev riktigt illa.
I kursen skukle jag ta bort den mesta maten och bara äta vissa grönsaker och kött/ägg/fisk och lite fett.. Inget annat.
Den gjorde att jag var tvungen att ha en extrem koll på vad jag åt. Och jag blev besatt. Slutade äta och började väga mig 15 ggr om dagen.
Så nej- det är mer komplicerat än vad du tror
Det låter fruktansvärt! Och bekräftar bara min bild av att antisockerapostlarna inte vet vad de håller på med.
 
Jag har gått kurs mot sockerberoende och tagit bort allt socker /kolhydrater.
Det gjorde att jag blev riktigt sjuk och det var det som gjorde att mina ätstörningar blev riktigt illa.
I kursen skukle jag ta bort den mesta maten och bara äta vissa grönsaker och kött/ägg/fisk och lite fett.. Inget annat.
Den gjorde att jag var tvungen att ha en extrem koll på vad jag åt. Och jag blev besatt. Slutade äta och började väga mig 15 ggr om dagen.
Så nej- det är mer komplicerat än vad du tror

En person med ätstörningsproblematik behöver inte hjälp att hitta nya saker att fixera sig vid. Därför tror jag att dieter och liknande grejer aldrig är bra för såna som oss. Kontrollbehovet är liksom en del av sjukdomsbilden... :heart
 
Hoppas du får komma in innan sommaren!

De säger att socker är lika beroendeframkallande som narkotika så inte konstigt om du blir fixerad vid mat när du äter vissa typer av livsmedel.

Man hör det här påståendet rätt ofta nuförtiden, men det faller ju på sin egen orimlighet tycker jag, ja folk äter generellt för mycket (onödigt) socker idag. Men de allra flesta har trots allt inget som helst problem att hantera vare sig mängden socker de äter eller mat i övrigt, en vild gissning säger mig att antalet missbrukare som ett helt liv kan använda narkotika på ett sätt som inte ger några negativa effekter på deras liv eller leder till ökat intag är.. lite mindre.

Utan att ha någon som helst erfarenhet av ätstörningar så känner jag att restriktiva matvanor borde va något man ska avstå från så långt det går om man har sådana problem.
 
Det låter fruktansvärt! Och bekräftar bara min bild av att antisockerapostlarna inte vet vad de håller på med.
En person med ätstörningsproblematik behöver inte hjälp att hitta nya saker att fixera sig vid. Därför tror jag att dieter och liknande grejer aldrig är bra för såna som oss. Kontrollbehovet är liksom en del av sjukdomsbilden... :heart
Ja jag tror att om man har antydan till ätstörningar är det inte bra att laborera så mkt. Jag tror att jag var för sjuk för att hålla på så. Men det var också den kursen som fick mig att inse att det måste vara ätstörningar och inte bara övervikt/ dålig disciplin etc. När jag slutade äta, inte fick mens på ett halvår, frös konstant, och bara ville gråta så kände jag att det här är fel och att jag var på en farlig väg. Jag visste någonstans att jag var tvungen att bryta det för det där var en farlig väg för mig.

Jag har vissa bekanta som tyckte kursen för sockerberoende var jättebra. Men- jag ser också i facebookgrupper etc hur folk ger råd som jag tycker blir helt galna. Jag ställde en fråga i en facebookgrupp då jag var i perioden då jag slutade äta. Frågan gällde just kring att jag började få för mkt kontrollkänsla och var rädd för att äta. Råden som gavs ( av folk som har kurser och utbildar i sockerberoende) var att jag kunde pröva att bara äta protein och fett. Alltså ta bort mer kolhydrater eftersom kontrollbehovet kom av att jag hade kvar beroendet av kolhydrater. Vid det här laget åt jag alltså bara grönsaker, kött och lite fett. Men till och med kolhydraterna av vissa grönsaker var för mkt. Jag tycker ju att folk istället skulle ha hänvisat mig till vården för ätstörningar. Så jag tror det är en fara att folk som inte har kunskap inom ätstörningar etc har kurser inom kost i alla fall kurser dit det säkert är många med ätstört beteende som söker sig till.
 
Hoppas du får komma in innan sommaren!

De säger att socker är lika beroendeframkallande som narkotika så inte konstigt om du blir fixerad vid mat när du äter vissa typer av livsmedel.
Nej. De som säger så har noll koll. Socker är inte beroendeframkallande. Inte mer än annan mat iaf, på sätt och vis är och ska vi ju vara ”beroende” av mat eftersom vi dör om vi inte äter.

Det som skapar triggers är förbud. Dvs ju mer förbud jag sätter upp desto mer triggande blir den maten.
 
Man hör det här påståendet rätt ofta nuförtiden, men det faller ju på sin egen orimlighet tycker jag, ja folk äter generellt för mycket (onödigt) socker idag. Men de allra flesta har trots allt inget som helst problem att hantera vare sig mängden socker de äter eller mat i övrigt, en vild gissning säger mig att antalet missbrukare som ett helt liv kan använda narkotika på ett sätt som inte ger några negativa effekter på deras liv eller leder till ökat intag är.. lite mindre.

Utan att ha någon som helst erfarenhet av ätstörningar så känner jag att restriktiva matvanor borde va något man ska avstå från så långt det går om man har sådana problem.
Det där påståendet har dessutom punkterats rätt många gånger vid det här laget, så att okritiskt föra det vidare med ”de säger” är inte vettigt.
 
Angåenade huruvida socker är beroendeframkallande eller inte är ju väldigt olika från person till person. Fysiskt påverkar det inte kroppen likadant som droger gör men känslan av beroende kan man lätt få av socker, vissa gör ju allt för att få tag i socker..det är ju en typ av beroende även om det inte går att jämföras med droger och lösningen på problemet är inte detsamma som lösningen för att bli drogfri.

Jag tycker inte socker har en trevlig effekt på mitt psyke eller min kropp, så att jämföra socker med annan mat tycker jag är lite fel. Blandar jag i för mycket socker i mitt liv så leder det snabbt till att jag blir småsugen och börjar leta efter nåt att gå att småäta på hela tiden, det i sej leder till stress och ångest och rastlöshet. Jag är av någon anledning väldigt känslig när det kommer till socker, min kropp och psyke spårar ur och allt som har med vettiga matvanor försvinner.
 
Jag tycker att vi kanske kan hålla oss borta från sockerdiskussioner i TS tråd eftersom hon redan sagt att just detta triggat hennes ätstörning och gjorde att hon blev ännu sjukare.
Det var ett konstaterande att socker kan ha en jobbig effekt på kroppen, sen om det är ett beroende att jämföra med narkotika eller inte spelar mindre roll. Socker har den effekten det har oavsett. Att ta bort allt socker är dock ingen lösning då det finns överallt, mer eller mindre.
 
Nej. De som säger så har noll koll. Socker är inte beroendeframkallande. Inte mer än annan mat iaf, på sätt och vis är och ska vi ju vara ”beroende” av mat eftersom vi dör om vi inte äter.

Det som skapar triggers är förbud. Dvs ju mer förbud jag sätter upp desto mer triggande blir den maten.
Jag har haft ett svårt sockerberoende eller vad man nu ska kalla det. Det enda som fungerade var att jag inte köpte öht. Fanns det hemma åt jag upp rubbet oavsett om jag var ”sugen” eller inte.
Sen kanske det inte inte var sockret i sig utan något annat men jag tror inte det var så normalt att göra så?
 
Jag har haft ett svårt sockerberoende eller vad man nu ska kalla det. Det enda som fungerade var att jag inte köpte öht. Fanns det hemma åt jag upp rubbet oavsett om jag var ”sugen” eller inte.
Sen kanske det inte inte var sockret i sig utan något annat men jag tror inte det var så normalt att göra så?
Det är många människor som tex äter upp godiset om de har hemma, det behöver inte vara onormalt. Ofta beror det på att man äter dåligt i övrigt. Förbättrar man ätandet (alltså äter mer mat och oftare) så att kroppen blir ”nöjd” lugnar sig suget.
 
Det är många människor som tex äter upp godiset om de har hemma, det behöver inte vara onormalt. Ofta beror det på att man äter dåligt i övrigt. Förbättrar man ätandet (alltså äter mer mat och oftare) så att kroppen blir ”nöjd” lugnar sig suget.
Jag misstänker att det var någon form av dåld depression eller liknande.
Var runt 12 år gammal. Spenderar min lilla miniinkomst på godis och hästar.
 
Om man inte nämner ätstörning, utan mest fokuserar på trådens namn, så ja, jag tror att man kan vara beroende av socker. Jag skulle säga att jag är det. Jag måste verkligen tänka på att undvika större mängder socker, annars får jag begär efter mer och mer och det spårar ur. Men jag tror också att folk reagerar olika, allas kroppar är olika och reagerar annorlunda. Men socker tror jag att är en riktig trigger för många.
 
Jacob Gudiol har tagit upp det där med ”sockerberoende” många gånger.

Ett annat populärt påstående de senaste åren är att socker är beroendeframkallande. Det har också publicerats en hel del artiklar i media där man jämför socker med knark.

Det finns inga systematiska översiktsartiklar kring den här frågan men det finns däremot en hel del vanliga översiktsartiklar där forskare inom området försöker att summera forskningen ur deras synpunkt och här är forskarna överens om att det inte finns någon form av specifikt sockerberoende (42, 43).

https://traningslara.se/socker-fruktos-och-halsa/
 
Kunde även mitt i natten gå upp och äta strösocker direkt ur påsen om det inte fanns annat hemma. Men det kanske är normalt att folk gör så. Jag gör iaf inte så längre.
Det faller nog inte ens under intervallet ovanligt utan snarare ett sjukt beteende som inte bara handlar om missbruk utan något mycket djupare än så. Självskadebeteende?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 574
Senast: Skjøldur
·
Juridik & Ekonomi Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 305
Senast: Jenka
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 882
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp