Bukefalos 28 år!

Är socker beroendeframkallande? (utbruten)

Jag vet hur man googlar ;)
Det var nog inte det @mandalaki försökte lära dig, snarare att vara kritiskt till vad du läser. Nu är det ju så här att det finns ingen absolut sanning, det handlar fortfarande om foskning på detta område men fler och fler studier tyder på att socker inte är potent beroendeframkallande, utan det handlar om andra saker än sockret i sig. Det går inte att peka på socker som om det vore en personlighetsförändrande/vanemässig/ drog.

Såna här studier är kanske vad du ska läsa.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5174153/

Results
We find little evidence to support sugar addiction in humans, and findings from the animal literature suggest that addiction-like behaviours, such as bingeing, occur only in the context of intermittent access to sugar. These behaviours likely arise from intermittent access to sweet tasting or highly palatable foods, not the neurochemical effects of sugar.
Conclusion
Given the lack of evidence supporting it, we argue against a premature incorporation of sugar addiction into the scientific literature and public policy recommendations.
 
Det faller nog inte ens under intervallet ovanligt utan snarare ett sjukt beteende som inte bara handlar om missbruk utan något mycket djupare än så. Självskadebeteende?
Allting kan missbrukas, allting som ger kroppen en viss kick är lätt att missbruka. Sen vad det är som håller igång detta behov och vad det är som driver en till det är en annan sak men uppenbarligen så ger socker kroppen en såpass snabb "bra" reaktion att det är lätt att missbruka det.

Och oavsett vad man vill kalla det så leder socker till, för många människor, ett beteende som inte är sunt av någon anledning, vissa klarar helt enkelt inte av socker i för stora mängder utan att det leder till ett missbruk av det.

Självskadebeteende kan också lätt bli ett missbruk utan något djupare dåligt mående bakom då det faktiskt ger kroppen en snabb och "bra" reaktion.
 
Självfallet går det att missbruka socker (och spel, och sex och så vidare) men det är inte samma sak som att det är beroendeframkallande i den bemärkelsen.

Jag vill absolut inte förringa allvaret i ett matmissbruk (jag är där själv) men att säga att det är som knark är bara fel, för det är en helt annan sak.
 
Vari ligger skillnaden mot tex spelmissbruk? Eller räknar du även det som enbart ett självskadebeteende?
Jag vet inte hur du särskiljer på begreppen missbruk och beroende, men jag anser nog att det finns många distinkta skillnader i det.
Och att socker talar till och ger en reaktion i vår kropp och hjärna stämmer nog mycket bra, men att därifrån ge socker rollen att förändra vår hjärna som andra substanser som alkohol och droger gör tror jag är en okunnig slutsats. Spelmissbruk - spelberoende ger heller inte ett rent fysiskt utslag annat i ett automatiserat belöningssystem i hjärnan plus en massa andra orsaker utanför det rent fysiska vad det gäller det mesta inom ramen för missbruk. Och jag är inte ett smack kunnig om dessa kopplingar men jag tycker nog att det är ganska basic slutsatser i resonemanget och jag håller inte med dig om att socker hör till den klass du vill placera det i.
 
Jag vet inte hur du särskiljer på begreppen missbruk och beroende, men jag anser nog att det finns många distinkta skillnader i det.
Och att socker talar till och ger en reaktion i vår kropp och hjärna stämmer nog mycket bra, men att därifrån ge socker rollen att förändra vår hjärna som andra substanser som alkohol och droger gör tror jag är en okunnig slutsats. Spelmissbruk - spelberoende ger heller inte ett rent fysiskt utslag annat i ett automatiserat belöningssystem i hjärnan plus en massa andra orsaker utanför det rent fysiska vad det gäller det mesta inom ramen för missbruk. Och jag är inte ett smack kunnig om dessa kopplingar men jag tycker nog att det är ganska basic slutsatser i resonemanget och jag håller inte med dig om att socker hör till den klass du vill placera det i.
Vilken klass vill jag placera socker i?
 
Tja, om en anser det vara möjligt att det är 'normalt' att gå upp mitt i natten för att äta socker direkt ur paketet så har en inte ett så normalt förhållningssätt till vare sig socker eller insikt om dess verkan skulle jag vilja säga.
Nej jag tycker inte det är ett riktigt normalt beteende att göra så faktiskt.

Idag äter jag inga mängder sötsaker och är heller inte speciellt ofta sugen. Kan äta nån godisbit ibland och vara nöjd med det.
 
Och angående socker direkt från påsen var inget som hände hela tiden bara vid ett fåtal gånger men det var just dessa gångar jag sedan tänkte att vafan håller jag på med 😅
 
Jag vet inte hur du särskiljer på begreppen missbruk och beroende, men jag anser nog att det finns många distinkta skillnader i det.
Och att socker talar till och ger en reaktion i vår kropp och hjärna stämmer nog mycket bra, men att därifrån ge socker rollen att förändra vår hjärna som andra substanser som alkohol och droger gör tror jag är en okunnig slutsats. Spelmissbruk - spelberoende ger heller inte ett rent fysiskt utslag annat i ett automatiserat belöningssystem i hjärnan plus en massa andra orsaker utanför det rent fysiska vad det gäller det mesta inom ramen för missbruk. Och jag är inte ett smack kunnig om dessa kopplingar men jag tycker nog att det är ganska basic slutsatser i resonemanget och jag håller inte med dig om att socker hör till den klass du vill placera det i.
Fast belöningssystemet ger ju utslag även vid självskadebeteende som sockerätande, precis som spelmissbruk kan göra. Det ger någonting som man upplever som positivt för stunden. Minskar abstinensen för stunden, och ja, brist på socker kan ge väldig abstinens.

Det är olika grejer kanske men resultatet och handlingarna är inte så olika när det kommer till olika beroenden och att missbruka något.
 
Självfallet går det att missbruka socker (och spel, och sex och så vidare) men det är inte samma sak som att det är beroendeframkallande i den bemärkelsen.

Jag vill absolut inte förringa allvaret i ett matmissbruk (jag är där själv) men att säga att det är som knark är bara fel, för det är en helt annan sak.
Beror inte det lite på hur den enskilda individen upplever det? Någon kan säkerligen knarka utan att få extrema men medans en sockerberoende kan få en otroligt jobbig avvänjning från det och ha jättesvårt att gå ner till en rimlig dos med socker.

Sen är det väl också olika från individ till individ, men dom som har en väldig abstinens och nästan hetsäter socker till varje pris, dom har ett beroende som säkerligen kan liknas med andra typer av beroende i alla dess former. Det kan trots allt gå så långt att det styr ens liv.
 
Fast belöningssystemet ger ju utslag även vid självskadebeteende som sockerätande, precis som spelmissbruk kan göra. Det ger någonting som man upplever som positivt för stunden. Minskar abstinensen för stunden, och ja, brist på socker kan ge väldig abstinens.

Det är olika grejer kanske men resultatet och handlingarna är inte så olika när det kommer till olika beroenden och att missbruka något.
Beror inte det lite på hur den enskilda individen upplever det? Någon kan säkerligen knarka utan att få extrema men medans en sockerberoende kan få en otroligt jobbig avvänjning från det och ha jättesvårt att gå ner till en rimlig dos med socker.

Sen är det väl också olika från individ till individ, men dom som har en väldig abstinens och nästan hetsäter socker till varje pris, dom har ett beroende som säkerligen kan liknas med andra typer av beroende i alla dess former. Det kan trots allt gå så långt att det styr ens liv.
Fast nä. Det här är faktiskt inget man kan tycka eller uppleva lite olika. Socker har INTE samma fysiologiska effekt i kroppen som knark och man får inte abstinensbesvär av socker. Abstinens är ett livshotande tillstånd, inte att man bara är sugen på något eller får svårt att låta blir.

Det finns jättemånga saker som triggar vårt belöningssystem, det är så det ska vara. Vi mår bra av mat och socker är helt enkelt gott och ger kroppen snabb energi.
 
Beror inte det lite på hur den enskilda individen upplever det? Någon kan säkerligen knarka utan att få extrema men medans en sockerberoende kan få en otroligt jobbig avvänjning från det och ha jättesvårt att gå ner till en rimlig dos med socker.

Sen är det väl också olika från individ till individ, men dom som har en väldig abstinens och nästan hetsäter socker till varje pris, dom har ett beroende som säkerligen kan liknas med andra typer av beroende i alla dess former. Det kan trots allt gå så långt att det styr ens liv.
@MiniLi har redan gett dig ett jättebra svar ovan på vad skillnaden är. Vill bara passa på att igen säga att jag verkligen inte förringar hur otroligt svårt det kan vara att sluta med socker, spel och andra typer av missbruk. Däremot tror jag inte det hjälper ens situation att intala sig att man inte rår för det, att hjärnan är programmerad så eller att man inte kan bli "frisk". Tror den typen av negativa tankar inte för något gott med sig.
 
Fast belöningssystemet ger ju utslag även vid självskadebeteende som sockerätande, precis som spelmissbruk kan göra. Det ger någonting som man upplever som positivt för stunden. Minskar abstinensen för stunden, och ja, brist på socker kan ge väldig abstinens.

Det är olika grejer kanske men resultatet och handlingarna är inte så olika när det kommer till olika beroenden och att missbruka något.

Nej, "brist på socker" ger inte abstinens.
Inte i ordets rätta bemärkelse.

Ett ganska snabbt blodsockerfall kan ju ge en del symtom (som insulinbehandlade diabetiker är ganska bekanta med), men inte abstinens.

För övrigt tillverkar kroppen själv en mängd socker (glukos) för att se till att hjärnan får det socker som behövs.
En frisk person får inte skadligt låga blodsockervärden/"brist på socker" (observera att jag här skrev frisk och då syftar jag på att personen inte har insulinom, har inte en av de sällsynta genetiska avvikelser/kromosomrubbningar som i ovanliga fall kan ge skadligt lågt blodsocker; och förstås insulinbehandlade diabetiker som får för mycket insulin och därigenom en "känning")
 
Det känns ju lite som att den här diskussionen (alltså inte tråden i sig utan allmänt) har dykt upp för att man på något sätt trivialiserat missbruk/beroende som inte har någon självklar medicinsk abstinensförklaring. Känns som att jag förklarar sämst någonsin här..

Men det jag menar är att folk som använder kokain och sedan vill sluta ändå får ett visst stöd av allmänheten eftersom man VET att det är skitsvårt och att abstinens och avgiftning är otroligt svårt (därmed inte sagt att missbrukare varken får det stöd eller den hjälp dom behöver alltid) Men det finns liksom ett konkret problem som gör folk medvetna om hur svårt det är och varför.

Andra saker som helt uppenbarligen ger en berondeproblematik men inte har någon självklar medicinsk anledning anses bara handla om att man inte vill låta bli, att man har problem med disciplinen och är lite sämre som person, om man då börjar jämföra socker med knark så tror man kanske också att det skulle hjälpa dom här människorna att få hjälpen dom behöver? eller när man säger att spelmissbruk triggar EXAKT SAMMA kopplingar i hjärnan som knark gör. Jag tror inte det är så enkelt, jag tror man kan vara beroende av saker och behöva lika mycket hjälp utan att abstinens är inblandat. Det känns mest som ett enkelt sätt att förklara ett komplext problem.

När det gäller människor som använder mat som tröst/ångestdämpning undrar jag ofta hur det hade sett ut om man väldigt tidigt givit personerna någon psykologisk hjälp med de underliggande problemen helt utan inriktning på att man skulle gå ner i vikt, så himla mycket i vårt samhälle är uppbyggt på att man vara smal samtidigt som att mat hela tiden pratas om som belöning, något att unna sig, lite lyx osv. Det känns vansinnigt att långt senare berätta för en person som har problem med överätande att nu, efter alla dessa år så ska du ändra ditt beteende med ren viljestyrka för att bli "hälsosam" i allmänhetens ögon,inte för att faktiskt lösa problemen som gjorde dig sjuk
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 587
Senast: Skjøldur
·
Juridik & Ekonomi Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 417
Senast: Jenka
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 935
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp