Bukefalos 28 år!

Är stall 1 h för långt bort?

diabla

Trådstartare
Jag bor i centrala Sydney och här är det brist på stall. det finns ett i stan men där är hästarna uppstallade hela dagarna och det vägrar jag bidra till.

Jag har hittat ett stall som ligger ca 45 minuter bort, utan trafik säkert 1h-1:15 med trafik.

Jag funderar om detta är för långt bort?

Hästarna går ute i hagarna hela dagen och insläpp och utsläpp ingår i priset, det ingår även frukost, lunch och middag samt mockning och täckesbyte och koll av hästen. ägaren till stallet är en oerhört kunnig man som jag skulle lita 100% på. så hästen klarar ju sig om det är så att jag inte kan komma dit varje dag.

Sen hade jag tänkt att skaffa medryttare en eller två dagar i veckan.

Jag har ett flexibelt jobb, jobbar mån-fre, kan sluta klockan 3 om jag vill vilket skulle betyda att jag kan undvika största delen av rusningstrafiken. Jag kan också ha en halv dag ledigt per vecka så då skulle jag sluta klockan 11.

schemat skulle väll vara något sånt här -

Måndag - jag

Tisdag - Medryttare

Onsdag - jag

Torsdag - Medryttare

Fredag - Ledig

Lördag - Jag

Söndag - Jag


Så då är det ju bara egentligen två dagar per vecka som det skulle vara jobbigt att köra, (för det är mer trafik på veckodagarna)

detta är alltså enda sättet jag kan ha häst om jag vill bo kvar där jag bor och det vill jag. precis bredvid stranden! :)

jag tänkte väll först kanske bli medryttare på en häst som är på stallet för att känna på hur det är att köra dit. men vill ha eran åsikt!

Vad tror ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

Det är klart det går. Jag personligen tycker 20 min från stan är max;)
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

Det kostar ju ganska mycket pengar att köra så långt också.

Jag har 10 mil till jobbet och hästarna hemma. Och det tar rätt så mycket tid att köra och det är ganska trist. Och dyrt.

Men tror du att du orkar/har råd, så är det ju bara att köra på!
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

För min de hade det varit på tok för långt.
Max 20 min körning.
Idag är jag bortskämt med 3 minuter.

Det lär ju bli ganska dyrt att behöva köra den sträckan flera dagar i veckan till stallet, och dessutom tidskrävande.

räkna med minst 5 timmar/dag i stallet med körning :/
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

Jag har nära 4 mil till stallet enkel väg och måste igenom Göteborg vid rusning så jag har runt 45 minuter enkel väg att köra. Inga problem för min del, men jag är en tålmodig människa med och jag vill ju kunna ha häst. :) Och ska du bara åka dit 4 dagar så ser jag absolut inte att det skulle vara jobbigt på något sätt.
Jobbigt kan det möjligen vara på vintern när det är halt och mörkt och folk som inte kan köra utan de ska krocka och blockera vägarna. (Du har nog inte riktigt det problemet! ;) )DET är jobbigt när man då blir ståendes och måste vänta. Så länge trafiken rör sig är jag ok med att det tar tid. Hellre att min häst har det bra än att jag ska ha det bekvämt.

Lycka till!
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

Det funkar säkert så länge hästen håller sig frisk men om nåt skulle hända och du är tvungen att exv. medicinera hästen 2 gånger om dan, hur löser du det?
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

Jag tycker det låter som att det är i jobbigaste laget. Men om du har tid och råd att pendla, och det är enda sättet för dig att ha häst så varför inte? Om du inte måste åka varje dag underlättar det ju, och har du så mycket service så tar det inte så mycket mer tid i stallet än ridning och pyssel med hästen.

Nu blev det inte av att jag skaffade häst förrän jag flyttade ut ur stan och kunde därmed ha dem hemma. Men annars var planen att hellre stalla upp lite längre bort med mycket service så att hästen hellre fick mycket utevistelse i bra hagar och att jag kanske inte hade åkt dit varje dag.
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

Jag inser förstås att förutsättningarna på alla områden är annorlunda i Sydneyområdet än i halländsk landsbygd, men för min/vår del hade det inte varit något lockande upplägg. Jag hade helt enkelt känt att för mycket tid, och även pengar, hade gått till transport. Förmodligen hade vi tittat på möjligheten att byta bostad, och vägt olika intressen och prioriteringar mot varandra. Ibland, hur mycket man än vill, är det ju tyvärr inte möjligt att både äta kakan och behålla den...
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

Jag som både vet förutsättningarna i Sidney och har pendlat antingen till hästarna eller till jobb de senaste 20 åren, säger att det inte blir så mycket problem om allt annat funkar.
Du har ju inte vinter på samma sätt som vi har så trafikhinder och mörker p g a årstider finns ju inte alls på samma sätt som här. För det är klart jobbigare att pendla på vintern än på sommaren. Sedan tycks ju du ha de absolut bästa förutsättningarna med en bra stallägare. Så jag antar att t ex medicinering två gånger om dagen inte är några problem heller.

Jag hade inte tvekat alls p g a avståndet om jag var i ditt ställe.
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

räkna med minst 5 timmar/dag i stallet med körning :/

Fast om det är ett fullservice stall, vilket det verkar på TS beskrivning så är 5 timmar med körning lite att ta i tycker jag. Och slutar man 3 och är hemnma vid 6/7 efter stallet så är det ju super. Och det rör sig om 4 dagar i veckan varav 2 helgdagar.

Vad är problemet?? Vissa har långt till sin hobby. Andra till sitt jobb. Jag har 50min enkel resa till jobb varje dag och det är absolut inga problem.

Go for it TS
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

Jag har 20-30 min till stallet ungefär. På sommaren är det inget problem alls,lite drygt på vintern när det är snömodd/snöstorm att köra i var och varannan dag.... :crazy:

Såklart hade man ju önskat att ha det närmare,men det är så mycket annat som väger upp så jag åker mer än gärna den biten! :love:

Sen är våran stallägare toppen också,om vi skulle behöva ge tex medicin flera gånger per dag så erbjuder hon sig alltid att hjälpa till med det. Sen ingår ju ut och insläpp också,så vi kan ju åka vilken tid på dygnet vi vill till stallet vilket också underlättar! :)
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

Det är väl klart att man vill ha så lite restid som möjligt till sin häst. Men finns inga alternativ så är det ju som det är. Har man fullskötsel så spar man ju in en hel del tid där.

Ett bra stall med bra rutiner som sköts av vettigt stallfolk är väldigt mycket värt.

Har haft ungefär samma avstånd till stallet under en period. Jag hade då två alternativ: Antingen ha närmare till hästen men då behöva sköta det mesta själv eller längre avstånd med full service. Åkte 3-4 dagar i veckan och kunde känna mig helt trygg och säker på att hästen hade det bra när jag inte var där.

Som sagt, ett bra stall är värt väldigt mycket.
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

För långt..Det är ju två tillars körning per dag. Kommer snabbt ta bort lusten med stallet, dessutom kan du inte räkna med en medryttare. I perioder kommer du vara utan, du kanske inte hittar någon vettig på lång tid, mm mm.
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

Kl

Kör på säger jag :-) Håller med flera andra, vissa har långt till jobb, andra har långt till hobby. Jag skulle säga att man får lite annorlunda perspektiv när man bor där det är mycket trafik osv. Bodde tidigare i en mellanstor svensk stad och hade 45 minuters bilväg till jobb. Då tyckte jag det var långt... Nu bor jag i Stockholm och man får tänka lite annorlunda. Jag har kanske runt 5 km till universitetet men går hemifrån en timme innan föreläsningarna startar för att vara säker på att komma fram i tid med buss/pendel/t-bana.
Ingen drömsituation men så är det. Tack och lov finns smartphones så man har något att roa sig med på vägen om man inte orkar göra det man borde (plugga) ;-)
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

förra året hade jag min häst uppstallad två o en halv mil bort , tog ganska mycket tid att köra , men just då var det bästa stallet jag kunde hitta , presis som TS stall.Men , min häst skadade sig och eftersom jag hade en supermedryttare kunde vi lösa skötseln dessa två veckor.Jag tog fm hon em .
Så visst ta boxen och njut av att hästen mår bra :)
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

En tjej som har 5 hästar i stallet där jag gör min utbildning kör nästan 2 timmar för att komma till stallet.
Hon har antagligen skapligt mycket pengar för dem dagarna hon inte är där, vilket oftast är 4-5 ggr i veckan, så motioneras dem och får full skötsel.
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

Jag hade aldrig velat ha hästarna så långt borta att man är tvungen att åka bil dit och att pendla 2 timmar per dag för att komma till stallet tycker jag låter ofattbart;)

Men det är väl för att jag alltid har haft stallet nära, och är de det enda sättet för dig att ha häst, om du nu inte ville flytta så är det ju bara så. Det går ju faktiskt att pröva en tid :laugh:
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

Alltså man får sätta det i perspektiv till där man bor. Här i Sverige så hade jag aldrig kunnat ha det så nej, men min familj bor utanför L.A. och därikring är det ganska normalt att man pendlar så långt, både till jobb och hästar.
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

Jag har för närvarande mina hästar i ett stall 45 min bort.
De står i ett fullservice stall och jag är "ledig" från stallet 2-3 dagar i veckan beroende på hur jag lägger upp det med tävlingar osv.
Jag tycker att det fungerar bra. Visst ibland kan det vara drygt att sitta i bilen nästan 1 timme för att komma till stallet men stallet är så pass bra med bla ridhus, bra hagar, stor utebana, skrittmaskin.. Sen står bara mina och ägarens hästar där så det är absolut värt det när man väl kommer dit. Och när jag inte är där så vet jag att ägaren tar hand om mina som sina egna vilket är väldigt tryggt. Förut stod jag på ett ställe 20 min från mig men underlagen var inte alls bra och det sköttes dåligt. Då åker jag hellre lite till för att få så bra som möjligt.

Med ditt upplägg hade jag kört på att ha häst utanför stan. Du kan sluta tidigare ibland och slipper den största trafiken och stallet låter väldigt bra.
Jag har bott i Sydney i ett år och red i stallet i stan först, där man får rida i bla parken som jag glömt namnet på nu. Så jag vet vilket stall du pratar om. Tycker det är rätt trevligt men såklart en nackdel med inga hagar.
Tänk bara igenom det ordentligt så du känner att du orkar åka ca 2 timmar om dagen.
 
Sv: Är stall 1 h för långt bort?

Hej!

Jag har min pålla ca 1 timme hemifrån, förvisso med kollektivtrafik, men ändå.

Det är tufft och jobbigt och trist att åka i längden, men jag har insett att servicen och stallägarna väger tyngre än att ha hästen närmare hemma med mindre möjlighet till hjälp.

Jag hade en av mina tidigare hästar 1 timme med bil hemifrån, ca 2 timmar med kollektivtrafik. Det går men det är verkligen träligt och det gäller att ha mycket tid.

/Lavinia, som längtar efter fast anställning och bil..
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 382
Senast: Blyger
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 438
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 882
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 579
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp