Är taggtråd verkligen tillåtet i hagar?

H

Hoppelit

Är det värkligen tillåtet att ha taggtråd i hästarnas hage? Jag är orolig för i vår hage så är det ungefär 1 meter med taggtråd. Och i den förra blev min egna häst taggad på en taggtråd, dok inte så djupt, men det var ett sår som var ca 5 långt.
 
Sv: Är taggtråd verkligen tillåtet i hagar?

Om det är er hage, varför har ni taggtråd där?

Det är förbjudet att sätta upp ny taggtråd i hagar, och från och med 2010 är det totalförbud (d v s all taggtråd ska vara nedplockad och ersatt).
 
Sv: Är taggtråd verkligen tillåtet i hagar?

Nej jag är bara inhyrd i stallet, tycker du jag ska tala om för stallägaren att hon måste plocka ner taggtråden?
 
Sv: Är taggtråd verkligen tillåtet i hagar?

Nej jag är bara inhyrd i stallet, tycker du jag ska tala om för stallägaren att hon måste plocka ner taggtråden?

Om nu inte stallägaren vet om att det blir förbud om några månader så det ju snällt om du talar om det. För om det sitter kvar och det blir kontroll av djurskyddet så är det ju stallägaren som får mest obehag för det.

Om stallägaren inte har tagit bort den innan förbudet träder i kraft så det sådant som man kan anmäla till djurskyddet för.
 
Sv: Är taggtråd verkligen tillåtet i hagar?

Jag trodde redan det var förbud mot taggtråd på hästhagar. Det var någor jag missat

Jag tog ner all taggtråd på en hage där det förut gått kossor när min häst skulle gå där skulle inte riskera något.. Taggtråd är inte å leka med :S
 
Sv: Är taggtråd verkligen tillåtet i hagar?

Jag hade gått o sagt det för länge sedan, sedan hade jag erbjudit min hjälp att ta bort det själv omgående.
 
Sv: Är taggtråd verkligen tillåtet i hagar?

Jag hade aldrig ställt min häst i en taggtrådshage, som hästägare är du slutligt ansvarig för detta.
 
Sv: Är taggtråd verkligen tillåtet i hagar?

Okej. Då gör jag det.
 
Sv: Är taggtråd verkligen tillåtet i hagar?

Det är förbjudet att sätta upp ny taggtråd i hagar, och från och med 2010 är det totalförbud (d v s all taggtråd ska vara nedplockad och ersatt).

Gäller förbudet för alla djurslag? Även kor?

/ Ela som hoppas få slippa grannens j**la taggtråd :angel:
 
Sv: Är taggtråd verkligen tillåtet i hagar?

Självklart, det gäller alla hagar oavsett djurslag.
 
Sv: Är taggtråd verkligen tillåtet i hagar?

får man sätta annat stacket innanför ? eller allt måste bort .
 
Sv: Är taggtråd verkligen tillåtet i hagar?

Om du ändå har annat staket innanför...varför då ha kvar taggtråden som bara gör skada om någon fastnar i den?
 
Sv: Är taggtråd verkligen tillåtet i hagar?

*delvis kl*

Om Kimsan ex hyr en hage av en bonde, som inte vill att hon tar ner taggtråden, och hon inte har ngt annat val, så kan det vara därför hon frågar?


Kimsan:

Det jag funderar på är om det skapar större risk iom att hästarna inte vet om att taggtråden finns på andra sidan. Om de hoppar över, eller spränger staketet så finns risken att de fastnar i taggtråden därefter.
Och har de då lyckats få med sig eltråden, eller om den snärtar iväg och landar hos taggtråden, så kan de fastna i taggtråden och få ström samtigt.


Så det är nog bättre att ta bort taggtråden.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
465
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 221
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp