Är vår katt dräktig?

monster1

Trådstartare
Vi skaffade tre katter från ett katthem i höstas. Alla tre kom från samma hem och skulle vara kastrerade i det hemmet. Men...den ena honan börjar se misstänkt tjock ut. De får gå ut och även hon hon sällan lämnar tomten så händer det. Kan man se på magen om hon är dräktig eller tjock? Vi ska ta kontakt med veterinär men ville vädra lite här med...
 

Bifogade filer

  • 2B23F73B-D14A-43C1-A3EA-4B9E5C07E7D2.jpeg
    2B23F73B-D14A-43C1-A3EA-4B9E5C07E7D2.jpeg
    246,9 KB · Visningar: 53
Kolla med katthemmet om hon är kastrerad (vilket hon borde ha blivit innan du fick henne). Sedan om hon har hallon.
 
Kolla med katthemmet om hon är kastrerad (vilket hon borde ha blivit innan du fick henne). Sedan om hon har hallon.
Efter diskussion med en veterinär kompis har jag klämt igenom magen på henne utan att hitta något som kan liknas vid kattunge och hon har inga hallon. Katthemmet har inte kastrerat men man tror hon är kastrerad i det tidigare hemmet. Men det är ett dödsbo, så de visste inte helt säkert. Hon har inte uppvisat något löpbeteende.
 
Efter diskussion med en veterinär kompis har jag klämt igenom magen på henne utan att hitta något som kan liknas vid kattunge och hon har inga hallon. Katthemmet har inte kastrerat men man tror hon är kastrerad i det tidigare hemmet. Men det är ett dödsbo, så de visste inte helt säkert. Hon har inte uppvisat något löpbeteende.


Vad är de för katthem? Vet inte om hon är kastrerad? Trodde seriösa katthem såg till att det inte blev fler katter av deras omplaceringar.
Tvivlar inte på att ni tar hand om ev kattungar. Det var inte så jag menade!


Det man kan göra är att Raka magen så kan man i bland se ärr efter kastrationen. I bland behöver katten lite lugnade hos veterinären för att samtycka till rakning.
Eller boka tid till katten för kastration. Då lär man märka om hon är kastrerad om man tekan hitta något kastrations ärr. Det kan vara svårt att se på en del kattor.
 
Vad är de för katthem? Vet inte om hon är kastrerad? Trodde seriösa katthem såg till att det inte blev fler katter av deras omplaceringar.
Tvivlar inte på att ni tar hand om ev kattungar. Det var inte så jag menade!


Det man kan göra är att Raka magen så kan man i bland se ärr efter kastrationen. I bland behöver katten lite lugnade hos veterinären för att samtycka till rakning.
Eller boka tid till katten för kastration. Då lär man märka om hon är kastrerad om man tekan hitta något kastrations ärr. Det kan vara svårt att se på en del kattor.
Vi hade tagit hand om två katter som kom från samma ställe, plötsligt dök en tredje upp och handläggningen blev en aning påskyndad.
 
Katthonor får väldigt god aptit då dom blir med ungar. Spezzi vill gärna ha fil och det äter hon inte annars. Och får dom bara en massa käk så ser dom ut att vara väldigt nöjda med sig själva. Livets högsta mening är att föröka sig, eller hur😻. Jag tycker inte man ska kastrera en dräktig hona, det är så onaturligt.
 
Katthonor får väldigt god aptit då dom blir med ungar. Spezzi vill gärna ha fil och det äter hon inte annars. Och får dom bara en massa käk så ser dom ut att vara väldigt nöjda med sig själva. Livets högsta mening är att föröka sig, eller hur😻. Jag tycker inte man ska kastrera en dräktig hona, det är så onaturligt.

Hur tänkte du nu?
Kastrering är väl onaturligt oavsett, men kanske extra viktigt om honan redan är dräktig och man inte vill sätta fler ungar till världen.
 
Katthonor får väldigt god aptit då dom blir med ungar. Spezzi vill gärna ha fil och det äter hon inte annars. Och får dom bara en massa käk så ser dom ut att vara väldigt nöjda med sig själva. Livets högsta mening är att föröka sig, eller hur😻. Jag tycker inte man ska kastrera en dräktig hona, det är så onaturligt.

Det är bättre med onaturligt än att svälta ihjäl eller frysa ihjäl. Hur naturligt det än är...
 
Katthonans kropp är inställd på att bli mor, hennes hormoner mm. Hon förstår inte vad hon har i magen men hon känner sig lugn och glad. Får hon en stor kull så är det inget fel att avliva några små nyfödda men dom bör vara minst två.
 
Katthonans kropp är inställd på att bli mor, hennes hormoner mm. Hon förstår inte vad hon har i magen men hon känner sig lugn och glad. Får hon en stor kull så är det inget fel att avliva några små nyfödda men dom bör vara minst två.

Och det är naturligt att en dräktighet misslyckas med. Dvs det är inte ur ett naturlighetsperspektiv något konstigt att katten inte får några ungar I slutänden.
 
Katthonans kropp är inställd på att bli mor, hennes hormoner mm. Hon förstår inte vad hon har i magen men hon känner sig lugn och glad. Får hon en stor kull så är det inget fel att avliva några små nyfödda men dom bör vara minst två.

... och så får de två små kattungarna en kull där man behåller två, och så får de fyra kattungarna varsin kull där man behåller två, och så får de åtta kattungarna varsin kull där man behåller två... Naturen är fantastisk!
 
Katthonans kropp är inställd på att bli mor, hennes hormoner mm. Hon förstår inte vad hon har i magen men hon känner sig lugn och glad. Får hon en stor kull så är det inget fel att avliva några små nyfödda men dom bör vara minst två.
Jag ser det som rent vidrigt och avskyvärt att avliva friska djur för att man som människa inte tar sitt ansvar och kastrerar. Rent avskyvärt!!!
 
Jag ser det som rent vidrigt och avskyvärt att avliva friska djur för att man som människa inte tar sitt ansvar och kastrerar. Rent avskyvärt!!!

Jag tror vi ska ta den användaren med en nypa salt. H*n hänvisar till naturlighet när det gäller kastrering, men begår sen en otroligt onaturlig handling som att avliva kattungar. Förhoppningsvis är det mest provoseringen som är skojig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 505
Senast: monster1
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
798
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 152
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 725
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp