Är vattenkoppen för liten?

B

blondi3958

När min häst driker ur vattenkoppen så rinner en massa vatten utanför och del blir helt blött i boxen.
Jag har sett när han dricker och det vara rinner ut en massa vatten.
Jag har löst det med att sötta en hink direkt under(ca. 20l)
och varje dag måste jag tömma den då den är full :crazy:
Är vattenkoppen för liten, eller :confused:
 
Troligtvis är det nog flottören som är fel inställd. Det är den som bestämmer hur mycket vatten det ska vara i koppen innan den bryter flödet. Be någon som kan ställa in den åt dig göra det om du inte kan det själv förstås.
 
Är det en sån modell med tryck platta i som hästen trycker fram vattnet med nosen?
Då vet jag inte om jag kan säga hur den fungerar, men kanske någon annan här kan. :crazy:
Men är det en modell med en typ "lucka" i vatten koppen,sk automatisk, så hittar du flottören under den, sen är det bara prova sig fram tills nivån stämmer.
Jag undrar om inte principen är den samma med "tryck- vatten koppen". :confused:
Prova om det går att lyfta på den, som hästen trycker mulen mot, och kolla om det finns "nått" där under, som man kan ställa in(efter rådslag med min sambo) :D
Fy vad svårt att förklara så här.... :p
 
Det är en som hästen trycker mulen mot så kommer vattnet.
Jag får åka till stallet och kika imorgon, hoppas jag är så smart att jag kommer på hur man gör :p

Ingen annan av hästarna i stallet har detta problem :crazy:
 
Titta om det finns en mässing plutt med en skåra vid ventilen (under plattan som hästen trycker ner för att dricka), om du vrider den åt olika håll kan du reglera vattenflödet till koppen.
 
Hade du en sådan vattenkopp???
Yes! Jag har gjort nytta idag!!
Hem och antecknar det i dagboken!! (Det blir fler julklappar till jul om man är snäll!) :bump:
 
Hästens vattenkopp ska ge 6-8 liter vatten i minuten. Du mäter det genom att fylla vattenkoppen helt till bredden, sedan sätta en hink under, sedan trycka på vattenkläppen i botten i en minut (mät med klocka), mät därefter volymen i hinken. Är mängden 6-8 liter ger koppen lagom vatten. Antingen ger din kopp för mycket vatten när hästen dricker eller så läcker den sakta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 382
Senast: Linn-Nora
·
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
738
Senast: Albatross
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp